heeck schreef: ↑25 jun 2018 09:13
Je bent daarmee een forse potentaat die eist dat mensen kiezen. Alsof uberhaupt kiezen in deze beter zou zijn dan niet kiezen.
Maar als je al hun huidige keuze-opties op een rijtje zet naar hun ipv jouw voorkeuren dan zie ik niet hoe de soort daarmee gediend zou zijn.
Roeland
Je kunt met hetzelfde argument Philipp Blom een potentaat noemen omdat hij het zó belangrijk vindt dat WE ons over x en x vraagstukken moeten buigen dat hij er zelfs een boek aan heeft gewijd en het land doortrekt om 'de noodklok' te luiden
Dat we de opwarming van de aarde moeten aanpakken, moet door POTENTATEN worden AFGEDWONGEN.
Je kunt ook jezelf potentaat noemen in de zin dat JOUW zienswijze om geen keuzes te eisen net zo goed een eis is.

Het is in wezen een hele simpele welles-nietes.
Onze hele wereld bestaat uit keuzes maken. Elke dag, de héle dag! Het is juist het niet-kiezen wat voor problemen zorgt. Ook je ogen sluiten voor moeilijke vraagstukken is een KEUZE. IKWEETHETNIET-zeggen, is ook een keuze. Maar als je dát doet.. is daar tenminste een beginnetje om op zoek te gaan naar wat je wél weet, en nog te weten moet komen.
Zie voor een preciezere formulering de uitzending zelf:
https://www.human.nl/het-filosofisch-kwintet.html
Die uitzending was trouwens ook een stevige demonstratie van de onmacht om de beslissingenhorizon dichterbij te brengen.
Zelfs binnen dat groepje expert-denkers.
En dat is mijn probleem met jouw aanpak; je haalt de verre verre toekomst onvoldoende naar het heden om de mensen anders te laten beslissen.
IDD !!!!
Het dichtbij brengen van de beslissingenhorizon. Daar heb ik me heel wat jaar de kop over gebroken.
Mijn gedachte was om te beginnen bij het begin. En het te benaderen vanuit een [*]"wie zijn we en wat willen we zijn" Met as usual... een stappenplan.
Het verschil is wel, dat ik al doende ZOEK naar een juiste aanpak, dus ik sta open voor alle ideeën hoor.
[*]
We gaan eerst 's ons hoofd buigen over de vraag wat een mens IS. Naar onze huidige ideeën.
Als we dat hebben vastgesteld, kunnen we bedenken wat we belangrijk vinden aan die mens en tot hoever je kunt wijzigen, maar wel die noemer mens kunt vasthouden.
Bijvoorbeeld; niet organisch noemen we geen mens.
Als we dat allemaal hebben gedaan dan gaan we bepalen of we dat wel willen; niet-menselijke wezens creëren. Dan nog de vraag, wat willen we dan instandhouden van onze soort, wat we in kunnen vullen met hetgeen we belangrijk vonden. Bijvoorbeeld; empathie. Hetgeen voor mij de trigger was om dit topic te openen.
En dat is allemaal in 'we' vorm, omdat ik vind dat dat democratische beslissingen moeten zijn.
We hebben het met CRISPR over de toekomst van de gehele mensheid. Over inbreken in de evolutie. Ik vind het te zot voor woorden dat daar de gehele mensheid niet van flauwvalt. Van al die keuzes. Dat mensen zich druk maken over een StKlaas, terwijl verdorie CRISPR al gaande is. Er wordt met embryo's gespeeld alsof het pakken suiker zijn. Er worden patenten uitgedeeld aan farmaceuten. Er worden wetten gemaakt, NU.
In zijn optreden afgelopen zondag had Philipp Blom nog de mooie gedachte om CRISPR zo in re zetten dat mensen hun voedselbehoefte zo zou worden aangepast dat ze net als bacterien minder kieskierig hoefden te zijn.
Jij vindt het een mooie gedachte. IKKE niet. Ik wil geen geCRISPR in mijn kieskeurigheden. IK WIL KIESKEURIG
MOGEN ZIJN.