Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Yours
Ervaren pen

Re: Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Bericht door Yours »

@Piet,

Ik denk niet dat het de intentie van het Zwartboek is om de integriteit van medici in twijfel trek te trekken.
Wel denk ik dat de belangen de afgelopen decennia zeer sterk in de richting van de zieke ontvangers zijn verschoven, wat ten koste ging van de belangen van degenen die in hun, mogelijk, laatste levensfase terecht zijn gekomen en welke ondergeschikt zijn geraakt aan alle andere belangen.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Yours schreef: 04 mar 2018 16:13 Maar die donoren sterven in mijn visie uiteindelijk dus pas als het mes gehanteerd wordt op de operatietafel.
Jij bent dood maar je lichaam wordt in leven gehouden.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Yours schreef: 04 mar 2018 16:13 Maar die donoren sterven in mijn visie uiteindelijk dus pas als het mes gehanteerd wordt op de operatietafel.
Je mening mag, de consequentie is wel dat deze mening het hele debat overbodig maakt. Per definitie is, vanuit jouw standpunt, orgaandonatie technisch als legaal, onmogelijk.

Organen uit een levende halen is ethisch redelijk verwerpelijk en ald het hart moet stilliggen kun je de organen quasi onmiddelijk wegsmijten
SomeStranger

Bericht door SomeStranger »

Er zijn maar 2 scenario's zijn waarin ik donor zou worden en dat is wanneer geregistreerde donateurs prioriteit krijgen voor een donor orgaan.

Scenario 2 is wanneer ik, door het afgeven van mijn orgaan, een familielid een toekomstig orgaan kan garanderen.

Zolang dit niet van toepassing is, word ik geen donor, omdat dit mij geen profijt levert.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Somestranger,

Je hebt sowieso nergens profijt van wanneer je bij je overlijden wel of geen donororgaan afstaat. Bij wel afstaan van een orgaan kan een ander er profijt van hebben, m.i niet geheel onbelangrijk.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

SomeStranger schreef: 16 apr 2018 21:47

Zolang dit niet van toepassing is, word ik geen donor, omdat dit mij geen profijt levert.
Waarom zou je daar profijt van willen hebben? Je bent dood, dus profijt is er zowiezo niet.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
SomeStranger

Bericht door SomeStranger »

Fish schreef: 16 apr 2018 22:23
Waarom zou je daar profijt van willen hebben? Je bent dood, dus profijt is er zowiezo niet.
Wel als ik er dus een geliefde mee zou kunnen helpen, mocht dat niet kunnen zie ik er geen baat bij een ander te helpen, gezien ik toch dood ben. Stel je orgaan gaat naar iemand die je bij leven het ademhalen niet zou gunnen? Na de dood is het moeilijk beroep aan te tekenen. Misschien dat ik het nog zou kunnen rekken naar eenieder wiens levensdoel hetzelfde is, of overeenkomt met die van mijzelf. Maar daar houd mijn onzelfzuchtigheid wel op.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Voor degenen die hun stem willen laten horen over een zo persoonlijke zaak als het donorschap, is hier de link voor het zetten van je handtekening voor het referendum over de donorwet: www.referendum.nl of www.referendumovereenwet.nl
Er zijn 300.000 handtekeningen nodig. Ook al heb je je handtekening al gezet voor voor het inleidend verzoek: je handtekening is nogmaals nodig (en moet uiterlijk op 14 juni 2018 ontvangen zijn) om aan minstens 300.000 te komen voor het definitieve verzoek.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

SomeStranger schreef: 16 apr 2018 21:47 Er zijn maar 2 scenario's zijn waarin ik donor zou worden en dat is wanneer geregistreerde donateurs prioriteit krijgen voor een donor orgaan.

Scenario 2 is wanneer ik, door het afgeven van mijn orgaan, een familielid een toekomstig orgaan kan garanderen.

Profijt? Dus het leven gaat nu over profijt?

"Sic transit gloria mundi"
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Yours schreef: 06 mei 2018 09:18 Voor degenen die hun stem willen laten horen over een zo persoonlijke zaak als het donorschap, is hier de link voor het zetten van je handtekening voor het referendum over de donorwet: www.referendum.nl of www.referendumovereenwet.nl
Er zijn 300.000 handtekeningen nodig. Ook al heb je je handtekening al gezet voor voor het inleidend verzoek: je handtekening is nogmaals nodig (en moet uiterlijk op 14 juni 2018 ontvangen zijn) om aan minstens 300.000 te komen voor het definitieve verzoek.
Hoewel ik een groot voorstander ben van raadgevende- en zelfs wetgevende referenda, denk ik niet dat het in dit geval zin heeft een referendum af te dwingen.
A. Achter het referendum zit de stichting Geen Peil, en we weten allemaal wie daar achter zitten (Jan Roos en Thierry Baudet).
B. Als er geen referendum komt, is de kans dat de initiatiefwet het gaat halen in de eerste kamer groter, omdat er een hindernis minder overwonnen moet worden.
C. De referendumwet is (langs zéér ondemocratische weg) al ingetrokken, en die intrekking wordt binnenkort van kracht.
D. Nederlandse regeringen (onder Marc Rutte) hebben eens te meer bewezen zich geen spat van de democratische wil van het volk aan te trekken en de uitslag van referenda te negeren.
E. Een referendum organiseren is een heel dure aangelegenheid, die met de huidige conjunctuur in Den Haag geen enkele zin meer heeft.
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

Yours schreef: 06 mei 2018 09:18 Voor degenen die hun stem willen laten horen over een zo persoonlijke zaak als het donorschap, is hier de link voor het zetten van je handtekening voor het referendum over de donorwet: www.referendum.nl of www.referendumovereenwet.nl
Weet je wel hoe lastig het is om mijn stem te laten horen in een horde van minimaal 300.000 andere stemmen? Hoe hard moet ik dan schreeuwen, denk niet dat mijn strot dat aankan.
🤔😎😜😁😃😉👍
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Naar mijn mening is een referendum voor deze wet een volstrekt zinloze exercitie. Als je het er niet mee eens bent laat je registreren dat je geen donor wilt zijn. Een democratischer wet is nauwelijks mogelijk. Er zijn niet veel wetten die je de mogelijkheid geven je er aan te onttrekken.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

Mullog schreef: 06 mei 2018 12:49
Naar mijn mening is een referendum voor deze wet een volstrekt zinloze exercitie. Als je het er niet mee eens bent laat je registreren dat je geen donor wilt zijn. Een democratischer wet is nauwelijks mogelijk. Er zijn niet veel wetten die je de mogelijkheid geven je er aan te onttrekken.
Jawel hoor, dat op het moment dat je het wel wilt laat registreren.
Daarmee krijg je dus dat mensen die iets willen er iets voor moeten doen en niet dat mensen die iets niet willen er iets voor moeten doen.
Misschien dat ik gewoon maar een paar dagen ga stalken en om de 5 minuten mijn registratie ga veranderen...
🤔😎😜😁😃😉👍
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Mcmadtasty schreef: 06 mei 2018 12:04
Weet je wel hoe lastig het is om mijn stem te laten horen in een horde van minimaal 300.000 andere stemmen? Hoe hard moet ik dan schreeuwen, denk niet dat mijn strot dat aankan.
Binnen dit onderwerp kun je je stem laten horen als voor- dan wel tegenstander van de donorwet.

Als er een referendum komt, waar 300.000 handtekeningen voor nodig zijn, dan kun je je mening via je stembiljet laten weten: dat is nu eenmaal de aardse realiteit waarin wij leven.

Om je eigen toekomst in dezen te bepalen kun je in het donorregister je persoonlijke wens kenbaar maken. Prijs je gelukkig dat je je keuze in dezen vast kunt leggen: niet iedereen heeft dit ‘mensenrecht’.
Misschien dat ik gewoon maar een paar dagen ga stalken en om de 5 minuten mijn registratie ga veranderen...
Stalken is niet echt een te prijzen menselijke eigenschap.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

@Mullog en Giovedico,

Ik ben tegenstander van de donorwet. Het waarom heb ik beargumenteerd binnen dit topic. Inmiddels heb ik ontdekt dat er zelfs lespakketten bestaan voor de groepen 7 en 8. De geesten van 11- en 12-jarigen worden dus al rijp gemaakt om als ze de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben een keuze te maken. Terwijl je op die leeftijd nog helemaal niet kunt overzien wat het daadwerkelijk betekent als de situatie zich concreet voordoet.

Hier vanuit gezien wil ik gebruik maken van de mogelijkheid om mijn persoonlijke stem via dit (laatste) referendum kenbaar te maken.
Plaats reactie