Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Herman
Forum fan

Bericht door Herman » 18 nov 2006 16:04

Avatar, de omstreden Scientology-achtige beweging van de Amerikaanse multimiljonair Harry Palmer, wordt tegenwoordig als reïntegratieproject voor WW'ers gebruikt bij Nederlands grootste uitkeringsinstantie, het UWV. Het Parool bericht vandaag daarover:
http://www.hetparool.nl/nieuws/2006/NOV/18/p1.html

In dat artikel staat ook dat een ex-Avatar-master UWV heeft gewaarschuwd voor deze organisatie, maar daar blijkt men er geen oren naar te hebben. Hij zegt dat Avatar-cursisten een geloofssysteem krijgen aangereikt waarbij hen geleerd wordt dat zij bezeten zijn door astrale geesten die verantwoordelijk zijn voor ziektes, niet goed functionerende organen, dwangmatig gedrag en psychische problemen. En dat is niet niks.

Een volledige Avatar-leergang kost lang niet zoveel als bij Scientology, want je kunt 'al' voor ca. 3000 Euri Avatar-master en voor ruim 11.000 Euri zelfs Avatar-wizard worden. Voor het laatste moet je wel enkele weken naar het hoofdkantoor in de VS op eigen reis-en verblijfskosten. Van UWV was al eerder bekend dat daar met geld werd gesmeten, want in het verleden kwam het hoofdkantoor in opspraak dat ingericht was als een paleis. Waarschijnlijk beperkt men zich tot de beginnerscursus.

Ik heb mij destijds ook eens in Avatar verdiept. Het is een hoop gebakken lucht. Deel 3 van de beginnerscursus, waarin een zogeheten inwijding plaatsvindt die geheim gehouden wordt, stelt helemaal niets voor. De hoofdredactrice van het vooraanstaande Duitse esotorische blad Esotera heeft een aantal jaren geleden aan een Avatar-cursus deelgenomen en schreef vervolgens dat het grote nep was. In het esoterisch wereldje is zelfkritiek vrij onbekend, dus dat wil wat zeggen. Het blad kreeg het daarna flink aan de stok met de Avatar-beweging die geen advertenties meer wilde plaatsen. Ook Opzij en Kleintje Muurkrant schreven destijds kritisch over Avatar. Het systeem wordt aan de man of vrouw gebracht als een soort kettingbrief verpakt in een cursus, die je na het volgen kunt overdragen aan een ander en daarmee je geld terugverdienen. Van dat systeem is bekend dat het zichzelf op een bepaald moment uitholt.

Maar ja, vele wegen leiden naar Rome. Nu maar hopen dat die WWers ook aan de slag komen.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun » 24 nov 2006 16:05

Ik begin iets te begrijpen van die weggegooide 4 miljoen en werkbegeleidingstrajecten te Amsterdam. Ik heb begrepen dat werkbiedende instellingen zo'n 6.000 Euro kopgeld per klantje krijgen en kan me best voorstellen dat de Avatargemeenschap ook wel oren heeft naar zulke lucratieve bijverdiensten. Gezien de klantjes na twee jaar verplichte aanwezigheid in een traject hooguit uits meer kansen kunnen krijgen op een betaalde baan zijn er nagenoeg geen tegenprestaties die moeten worden geleverd voor het overgedragen kopgeld.

Ja hoor eens, In de begeleidingsfuncties kan de Pvda vervolgens weer wat aan de partij gelieerden kwijt. Zo werk je met succes aan een electorale basis op kosten van de gemeenschap.

Plaats reactie