Geloven maar niet aanbidden

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Geloven maar niet aanbidden

Bericht door Storm » 08 mar 2018 12:22

@Maria,
Je hebt gelijk hoor, had ik hier maar niet moeten komen. Jullie hebben het recht om me te bevragen, kritisch te bevragen. :)

Je hebt er precies uitgeplukt waar het mij omgaat, wat mij beweegt. En wat ook jouw vasthaken was. De lijdende mens, dat projecteer ik bijv. op Jezus, vooral in de lijdenstijd.
Nu denk ik ook meteen: "ja makkelijk als je in de hel komt is dat lijden 100000 keer groter" zoals ook Wim aangeeft. Toen mijn vader overleden was zei iemand tegen mij: "Jezus heeft meer geleden." Ik dacht toen: "man flikker op, weet jij wat mijn vader doorgemaakt heeft?"
Maar dat was er niet op het moment van: "where you there", zondag. Ik ben aan de buitenkant een vrolijke Frans maar van binnen zo melancholisch als het maar kan. :lol:

Jouw afscheid van geloof heeft ook wel héél lang geduurd Maria :) Er was zeker geen RR en Wim in de buurt.
Jouw "nieuwe ik'', je bent een mooi diep voelend mens Maria. Dat was je toen ook, ik kan me niet anders voorstellen. Als ik morgen wakker word en al het geloof zou verdwenen zijn, dan kan ik me niet voorstellen dat ik een ander 'ik' ben.

Mijn afscheid op papier was een fluitje van een cent.......maar de rest.....
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 08 mar 2018 23:13

Ik denk, maar weet niet zeker, dat mijn moeder tot de niet-aanbiddende gelovigen hoorde.

Ik ben, zoals ik al eerder verteld heb, goddeloos opgevoed. Mijn vader was een atheïst en ik heb goede redenen om aan te nemen dat zijn vader dat ook was, maar zonder bewijs. Zijn vrouw, mijn oma, was iets doopsgezinds, maar deed er behalve "'even stil voor het eten" niets zichtbaars aan. Ze heeft me, toen ik een jaar of acht was, wel 's meegenomen naar een kerkdienst in de lokale Goede Herderkerk. Ik vond het maar een saaie bedoening en dat het dubbeltje dat ze me gaf voor de collecte een betere toepassing had dan de collectezak. Ik wil niet beweren dat ik toen besloot dat de kerk maar onzin is, maar het hielp zeker. De quatsch rondom Sinterklaas had me al enkele jaren op de gedachte gezet dat ouders en grootouders wel eens jokken.

Mijn moeder vertelde me dat ze kort na haar trouwen heeft bedankt voor de Hervormde Kerk waarin ze was opgevoed. Na haar huwelijk zijn zij en mijn vader in Rotterdam gaan wonen (Ma kwam uit Enschede, mijn vader woonde daar al) en het eerste bericht wat ze van de hervormde kerk in Blijdorp kreeg was een rekening voor haar bijdrage, niet een uitnodiging voor een dienst of een ander welkom in de lokale gemeente. Dat was genoeg en ze heeft zich per ommegaande uitgeschreven uit de kerk.

Ik heb het in de loop van de jaren wel met Ma over geloof gehad. Ze had duidelijk niets meer met de kerk, kerkte ook niet, maar kon met een zekere genegenheid vertellen dat haar vader organist was in een kerk in Enschede en er een genoegen in schepte aan het einde van een dienst straatliedjes in zijn orgelspel te weven. Ik was zeven toen hij stierf, mijn herinneringen aan Opa zijn vaag, maar ik denk dat ik de liefde voor de practical joke met hem deel. Ook van Oma uit Enschede, die een jaar later stierf, kan ik me niet herinneren dat ze zo christelijk was.

In Ma's laatste jaren, toen dementie haar verstand versjteerde, keerde belangstelling voor geloof in haar terug. Ik weet niet of dat was omdat ze wat ze later geleerd heeft vergeten was of omdat het nooit weggeweest is - het is me om het even. Ik ben alleen nog steeds pissig dat mijn zus. net zo goddeloos opgevoed als ik, maar getrouwd met een roomse vent. het een goed idee vond om bij Ma's uitvaart een wijwaterkwast over haar kist te zwaaien; ongetwijfeld goedbedoeld, maar net zo ondoordacht.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 09 mar 2018 00:03

@Encyclopedist,
Geweldig dat verhaal van jouw opa, het kan maar zo zijn dat je op hem lijkt. :) Die Oost-Nederlandse olijkheid zit wel in je. Dat collecte geld heb je toch wel bewaard voor een rolletje drop?

Jou verhaal lezend komt er bij mij ook een herinnering op; in mijn jeugd zaten heel wat kinderen op de gitaarband van het leger des heils, want gitaar leren spelen leek ons wel en tante Nel een -schat van een vrouw- gaf gitaarles. Mijn broer leerde drummen van een jonge zeebonk die mee drumde als hij vrij was. Hij was geen aanbidder om ontopic te blijven maar hij kon het goed vinden met tante Nel. Hij lustte graag een borrel en kwam meestal vrolijk binnen. We zongen en speelden typisch leger des heils liedjes -straat deuntjes met daarop christelijke teksten-.
Zo ook een lied op de melodie van ~~schön ist die jugend~~

En dan galmde hij volop de Duitse straatdeun terwijl wij de vrome teksten zongen. Maar tante Nel vond het prima hij wond haar om zijn vingers die charmante zeebonk. En als ik hem nu wel eens richting kroeg zie sjouwen dan denk ik weer aan dat lied. :)
Bob Dylan

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 mar 2018 03:19

Storm schreef:
08 mar 2018 09:47
@Petra,
Ik meen dat ik die vragen wel beantwoord heb in mijn reactie wat ik ervaar en hoe dat komt misschien. Indoctrinatie? Ik vind het helemaal niet vervelend om het uit te leggen .
Ik vond het moeilijk om wat Wim_1946 schreef te beantwoorden, juist omdat ik begrijp dat wanneer de bijbel ontkleed is van alles rondom dat boek, rondom voor mij "de Jezus figuur" wegvalt, dat overblijft.
Ik vind de hel ook een afschuwelijk concept en heb dat ook altijd gevonden, dus inderdaad overboord gekieperd. Geschreven door monniken die ons onder de knoet willen houden. Vrijzinnig gelovigen kieperen veel overboord, ze halen alleen de lekkere krenten uit de pap. De pap die ze in hun jeugd kregen. Maar Wim heeft gelijk, waarom het één over boord gooien en het ander niet. De hemel trekt me ook niet. Geloof wat er nog is, is de Jezus figuur zo als ik hem heb leren kennen, door preken, liederen etc. Geloven voor het hier en nu. Oh ja Jezus was een man, ik ga er van uit dat hij geleefd heeft. God is voor mij te abstract, gender neutraal. Ik kán het niet duidelijker maken, sorry. Want dan wordt het een dogmatisch iets en dit topic gaat juist over hen die de kerk verlaten hebben maar nog steeds geloven of nog niet los zijn van geloven.
Ja Storm, gek genoeg is dat meestal mijn probleem als ik het geloven probeer te snappen. De antwoorden zijn me altijd wat te vaag en te breed, gewoon niet concreet genoeg naar mijn zin, om er wat mee aan te kunnen vangen.

Nu meen ik te begrijpen dat je het god verhaal hebt losgelaten en de hel enzo.
Maar wel Jezus als held figuur in ere houdt.

Maar hoe zit dat dan met zijn opdracht tot het dood slaan van mensen?
En hoe zit dat dan met het zo graag koning willen zijn? (willen heersen of overheersen naar mijn idee)
En ... het is volgens mij JUIST door die Jezusfiguur dat de hel in het leven is geroepen. In het OT was er nog niet een hel. Of in ieder niet in de zin zoals dat in het NT geworden is. Dus is mijn gedachte dat men die vreselijke hel aan het NT te danken heeft.
En het NT hebben we aan Jezus te danken. En dus...

Ik vind die Jezus helemaal niet zo'n goedzak, ondanks dat er ook wel wat mooie praat aan hem wordt toebedeeld.
Als ie werkelijke goeie bedoelingen had gehad, had ie dan zelf niet even de moeite kunnen nemen om een paar letters op papier te zetten?

Ik snap die verheerlijking van die Jezus figuur dus ook niet. :?

Wat ik wel begrijp is dat je een boek leest (kan de bijbel ook zijn) en dan denkt, goh dat vind ik wel een mooie gedacht, en dat niet.
Die Paulus schrijf wel wat aardigs en die Lucas zegt ook wel mooie dingen.
Dat zijn dingen die ik snap.

Enneh.. misschien is er wel een mens, of meerdere mensen geweest die opstandig waren tegen het regime en mooie dingen zeiden, die ze bv weer hadden geleerd van andere wijsgeren zoals Confucius. Dat lijkt me allemaal mogelijk. Maar dan nog zijn dat dan knappe of moedige mensen geweest. En snap ik niet waarom je die dan meer zou verheerlijken dan bv. een Pythagoras die ook hele mooie dingen bedacht, zei en deed. AANGETOOND nog wel.

Waarom dan meer respect voor Jezus dan voor bv. een Pythagoras?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 09 mar 2018 13:49

@Petra,
Ik ben opgevoed met de woorden van Jezus en niet van Pythagoras.
Jezus heb ik nooit gehoord over het doodslaan van mensen maar wel wordt er over het gehenna gesproken wat wij vertalen als hel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna
Ik had je al uitgelegd dat ik Jezus ook geen goedzak vind, daar gaat het helemaal niet om.
Een aards koninkrijk had hij het ook niet over, maar een hemels koninkrijk. Maar waarom het vaag blijft? Er valt niets te bewijzen, dus stelligheid kan ik je niet bieden.
Bob Dylan

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 09 mar 2018 23:04

Storm schreef:
09 mar 2018 13:49
@Petra,
Jezus heb ik nooit gehoord over het doodslaan van mensen maar ...............
Het komt wel vaker voor dat atheïsten beter weten wat er in de bijbel staat dan gelovigen.
Jezus geeft opdracht tot moord in Lukas 19.

Lukas 19:20-27

Statenvertaling

"En een ander kwam, zeggende: Heer, zie [hier] uw pond, hetwelk ik in een zweetdoek weggelegd had; Want ik vreesde u, omdat gij een straf mens zijt; gij neemt weg, wat gij niet gelegd hebt, en gij maait, wat gij niet gezaaid hebt. Maar hij zeide tot hem: Uit uw mond zal ik u oordelen, gij boze dienstknecht! Gij wist, dat ik een straf mens ben, nemende weg, wat ik niet gelegd heb, en maaiende, wat ik niet gezaaid heb. Waarom hebt gij dan mijn geld niet in de bank gegeven, en ik, komende, had hetzelve met woeker mogen eisen? En hij zeide tot degenen, die bij hem stonden: Neemt dat pond van hem weg, en geeft het dien, die de tien ponden heeft. En zij zeiden tot hem: Heer, hij heeft tien ponden. Want ik zeg u, dat een iegelijk, die heeft, zal gegeven worden; maar van degene, die niet heeft, van dien zal genomen worden ook wat hij heeft. Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt [ze] hier, en slaat ze [hier] voor mij dood."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 10 mar 2018 00:01

Wim_1946 schreef:
09 mar 2018 23:04
Storm schreef:
@Petra,
Het komt wel vaker voor dat atheïsten beter weten wat er in de bijbel staat dan gelovigen.

Statenvertaling

"En een ander kwam, zeggende: Heer, zie [hier] uw pond, hetwelk ik in een zweetdoek weggelegd had; Want ik vreesde u, omdat gij een straf mens zijt; gij neemt weg, wat gij niet gelegd hebt, en gij maait, wat gij niet gezaaid hebt. Maar hij zeide tot hem: Uit uw mond zal ik u oordelen, gij boze dienstknecht! Gij wist, dat ik een straf mens ben, nemende weg, wat ik niet gelegd heb, en maaiende, wat ik niet gezaaid heb. Waarom hebt gij dan mijn geld niet in de bank gegeven, en ik, komende, had hetzelve met woeker mogen eisen? En hij zeide tot degenen, die bij hem stonden: Neemt dat pond van hem weg, en geeft het dien, die de tien ponden heeft. En zij zeiden tot hem: Heer, hij heeft tien ponden. Want ik zeg u, dat een iegelijk, die heeft, zal gegeven worden; maar van degene, die niet heeft, van dien zal genomen worden ook wat hij heeft. Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt [ze] hier, en slaat ze [hier] voor mij dood."
@Wim,
Je hebt gelijk, ik ben inderdaad niet zo'n Schriftgeleerde. Maar vele gelovigen wel. Ik was altijd al een cherry-picker.
Bob Dylan

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 10 mar 2018 00:28

Wim_1946 schreef:
09 mar 2018 23:04
Storm schreef:
@Petra,

Statenvertaling

Je kunt, als je er iets van wilt begrijpen, echt beter gewoon heel Lucas 19 even lezen en dan de NBV nemen in plaats van die vermaledijde Statenvertaling. Jezus vertelt hier een gelijkenis, een parabel dus. En dit verhaaltje gaat over een kwaaddenkende. Degene die kwaad heeft gedacht van Christus en leugens over hem spreekt. De kern van het verhaal is dit: Christus is het Leven. En de vraag is of Christus, het Leven, koning over je mag zijn, door koning in je te zijn. En dat de eigen kwaadddenkendheid van de persoon die het Leven in een kwaad daglicht stelt en afwijst, hem zelf veroordeelt. Hij doet het zelf maar projecteert zijn eigen oordeel op Jezus.

Als God bewustzijn is, dan is al het levende in God en dan is God (immers bewustzijn) in alles wat leeft, zoals Johannes 1 aanhaalt. Iemand die het bewustzijn veroordeelt, veroordeelt zichzelf, hij is immers een wezen met bewustzijn. Jezus zegt dan ook in Lucas 19:22 "met je eigen woorden zal ik je veroordelen"

Een gelijkenis verwijst naar een hogere, geestelijke werkelijheid. Het gaat ook niet om geld, maar om schatten in de hemel. Dit laatste wil zeggen de rijkdom van een hoger bewustzijn; van Liefde, zo je wilt.
Only fools take life so seriously that they are constantly hurt.
-Paramahansa Yogananda-

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 mar 2018 02:10

Storm schreef:
10 mar 2018 00:01

@Wim,
Je hebt gelijk, ik ben inderdaad niet zo'n Schriftgeleerde. Maar vele gelovigen wel. Ik was altijd al een cherry-picker.
Maar Storm dan kom ik weer terug op mijn vraag, ik snap het echt niet hoe je dat in je hoofd verwerkt.

Hoe kun je zoveel respect of verering hebben voor iemand die mensen wil laten doodslaan?

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 mar 2018 02:15

Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt [ze] hier, en slaat ze [hier] voor mij dood."
Dolce Vita schreef:
10 mar 2018 00:28
Je kunt, als je er iets van wilt begrijpen, echt beter gewoon heel Lucas 19 even lezen en dan de NBV nemen in plaats van die vermaledijde Statenvertaling.
Je schrijft een heleboel allemachtigs prachtigs maar over het doodslaan van mensen heb je het niet.

Naar mijn weten moeten de mensen in de oorspronkelijk boekwerken nog harder worden doodgeslagen.
Ik ken geen enkele vertaling waarin staat; mensen toch, sla elkander ajb niet dood. Of iets in die geest.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 12 mar 2018 22:52

Dolce Vita schreef
Jezus zegt dan ook in Lucas 19:22 "met je eigen woorden zal ik je veroordelen"
Maar zei hij ook niet;
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt?
Mattheus 7;1 vert NBG

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 12 mar 2018 23:03

Petra schreef
Ik ken geen enkele vertaling waarin staat; mensen toch, sla elkander ajb niet dood. Of iets in die geest.
Wie het zwaard gebruikt, zal door het zwaard omkomen - Matteüs 26:52 NT.
Woorden van Jezus tot Petrus bij zijn arrestatie

Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen (en zij zullen de oorlog niet meer leren)- Jesaja 2:4 OT.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 13 mar 2018 02:33

Gershom schreef:
12 mar 2018 23:03
Petra schreef

Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen (en zij zullen de oorlog niet meer leren)- Jesaja 2:4 OT.
Ik bedoelde in die specifieke tekst waarin Jezus mensen wil laten doodslaan.

Als we het uit hele boek citeren dan kunnen we voor elk wat wils vinden. :wink:

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 13 mar 2018 08:39

Petra schreef:
13 mar 2018 02:33
Gershom schreef:
12 mar 2018 23:03
Petra schreef

Ik bedoelde in die specifieke tekst waarin Jezus mensen wil laten doodslaan.

Als we het uit hele boek citeren dan kunnen we voor elk wat wils vinden. :wink:
Ach...een kleine lezing uit Openbaringen...De vermorzelingen die in opdracht van Jezus gaan gebeuren zijn niet gering
Openbaring 6:

9 En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en omwille van het getuigenis dat zij hadden.
10 En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen?
11 En aan ieder van hen werd een lang wit gewaad gegeven. En tegen hen werd gezegd dat zij nog een korte tijd moesten rusten, totdat ook het aantal van hun mededienstknechten en hun broeders, die evenals zij gedood zouden worden, volledig zou zijn geworden.

15 En de koningen van de aarde, de groten, de rijken, de oversten over duizend, de machtigen en alle slaven en vrije mensen verborgen zich in de grotten en tussen de rotsen in de bergen.
16 En zij zeiden tegen de bergen en de rotsen: Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit, en voor de toorn van het Lam.
17 Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan dan staande blijven?

Openbaring 14:

6 En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk.
7 En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft.
8 En een andere engel volgde, die zei: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, de grote stad, omdat zij alle volken van de wijn van de toorn van haar hoererij heeft laten drinken.
9 En een derde engel volgde hen, die met een luide stem zei: Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt, en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt,
10 dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd is ingeschonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam.
11 En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust, evenmin als iemand die het merkteken van zijn naam ontvangt.

14 En ik zag, en zie, een witte wolk, en op de wolk zat Iemand als een Mensenzoon, met op Zijn hoofd een gouden kroon en in Zijn hand een scherpe sikkel.
15 En een andere engel kwam uit de tempel en riep met luide stem tegen Hem Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai, want het uur om te maaien is voor U gekomen, omdat de oogst van de aarde geheel rijp is geworden.
16 En Hij Die op de wolk zat, zond Zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid.
17 En een andere engel kwam uit de tempel, die in de hemel is, en ook hij had een scherpe sikkel.
18 En weer een andere engel kwam bij het altaar vandaan, en die had macht over het vuur. En hij riep met luide stem tegen hem die de scherpe sikkel had, en zei: Zend uw scherpe sikkel en oogst de trossen van de wijnstok van de aarde, want de druiven ervan zijn rijp.
19 En de engel zond zijn sikkel op de aarde en oogstte de druiven van de wijnstok van de aarde, en wierp die in de grote wijnpersbak van de toorn van God.
20 En de wijnpersbak werd getreden buiten de stad, en er kwam bloed uit de wijnpersbak, tot aan de tomen van de paarden, zestienhonderd stadiën ver.

Openbaring 19:

11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.
12 En Zijn ogen waren als een vuurvlam en op Zijn hoofd waren vele diademen. Hij had een Naam, die opgeschreven was, en die niemand kent dan Hijzelf.
13 En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn Naam luidt: Het Woord van God.
14 En de legers in de hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed in fijn linnen, wit en smetteloos.
15 En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.
16 Er stond op Zijn bovenkleed en op Zijn dij deze Naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heren.
17 En ik zag één engel dicht bij de zon staan, en hij riep met luide stem naar alle vogels die hoog aan de hemel vlogen: Kom en verzamel u voor het avondmaal van de grote God,
18 om te eten vlees van koningen, en vlees van oversten over duizend, en vlees van machtigen, en vlees van paarden en van hen die daarop zitten, en vlees van alle vrijen en van slaven, kleinen en groten.
19 En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeenverzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger.
20 En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
21 En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 13 mar 2018 08:51

Dolce Vita schreef:
10 mar 2018 00:28

Je kunt, als je er iets van wilt begrijpen, echt beter gewoon heel Lucas 19 even lezen en dan de NBV nemen in plaats van die vermaledijde Statenvertaling. Jezus vertelt hier een gelijkenis, een parabel dus. En dit verhaaltje gaat over een kwaaddenkende. Degene die kwaad heeft gedacht van Christus en leugens over hem spreekt. De kern van het verhaal is dit: Christus is het Leven. En de vraag is of Christus, het Leven, koning over je mag zijn, door koning in je te zijn. En dat de eigen kwaadddenkendheid van de persoon die het Leven in een kwaad daglicht stelt en afwijst, hem zelf veroordeelt. Hij doet het zelf maar projecteert zijn eigen oordeel op Jezus.

Als God bewustzijn is, dan is al het levende in God en dan is God (immers bewustzijn) in alles wat leeft, zoals Johannes 1 aanhaalt. Iemand die het bewustzijn veroordeelt, veroordeelt zichzelf, hij is immers een wezen met bewustzijn. Jezus zegt dan ook in Lucas 19:22 "met je eigen woorden zal ik je veroordelen"

Een gelijkenis verwijst naar een hogere, geestelijke werkelijheid. Het gaat ook niet om geld, maar om schatten in de hemel. Dit laatste wil zeggen de rijkdom van een hoger bewustzijn; van Liefde, zo je wilt.
Dag Dolce Vita,

Uiteraard was dit een parabel....Maar als ik het het goed begrijp kun je je wel in de hogere geestelijke werkelijkheid vinden: Iemand die kwaad heeft gedacht van Jezus laten doodslaan?...In elk rechtssysteem zijn gedachten vrij...kun je niet voor veroordeeld worden, behalve in de mono-theistische godsdiensten....daar kun je voor je gedachten (thought crime ) dood worden geslagen......En uiteraard , hoe listig,.....die gedachten zijn ook nog weer eens boze opzet..., vijandschap...terecht dat Jezus of Allah of Yaweh je dood moet slaan...

Psychologisch zijn dergelijke geloofssystemen perfect....je bent ALTIJD schuldig....en afval.....wordt genadeloos gewroken...nu of in het hiernamaals...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Plaats reactie