De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 21 okt 2017 04:42
slaven haden in alle eeuwen al leer-capaciteiten, desalniettemin werd de slavernij slechts 154 jaar geleden afgeschaft. En niet door toedoen van de slaven zelf. Je veronderstelling is niet bepaald goed gefundeerd.
KI's worden door de mens gemaakt en nemen dan het stokje over. Ze gaan zelf andere KI's creëren. Tel daar een intelligentie niveau bij op wat ver boven de menselijke geest uitstijgt en zoek de verschillen.

Kunnen we hooguit gezellig soebatten over de vraag of ze een ziel hebben en wat dat uit zal maken. :)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter van Velzen schreef: 23 okt 2017 15:47
heeck schreef: 23 okt 2017 12:21 Ik vind je uitspraak steun waard, maar ik heb geen notie hoe die organiseerbaar zou zijn.
Roeland
Op dit moment is het nog simpel. Wie een machine aan zet is vervolgens verantwoordelijk voor wat de machine doet. Eventueel kan men de verantwoordelijkheid daarvoor voor een deel bij de bouwer van die machine leggen, als zij niet functeert zoals de eigenaar mocht verwachten.

Op het moment dat iemand een machine in werking stelt die zelfstandig beslissingen kan nemen, is diegene aaansprakelijk voor elke beslissing. Wederom zover als de machine volgens verwachting handelt, anders ligt -wederom - de verantwoordelijkheid eventueel bij de bouwer. Een machine die gevaarlijk wordt geacht, kan of door de eigenaar, of op last van een bevoegde overheidsinstantie worden vernietigd.

Wie een machine in werking stelt die andere machines bouwt en/of in werking stelt is aansprakelijk voor alles wat daar uit voortvloeit wederom met een gedeeltelijke aansprakelijkheid voor de bouwer. Wederom met de optie om de machine te vernietigen.

Het moet zonder meer verboden worden een machine te bouwen, die niet op een door de eigenaar/gebruiker gecontroleerde wijze tot stilstand kan komen of niet door de autoriteiten vernietigd kan worden. Dit moet een misdaad op zich worden. Eenieder die willens en wetens geholpen heeft zo een machine te bouwen is medeplichtig aan dat misdrijf. De strafmaat moet waarschijnijk vergelijkbaar zijn met die voor moord indien de machine althans in theorie levensgevaarlijk kan worden. Waar dat kan, dient zo'n machine direct vernietigd te worden.

Dit zou het in elk geval minder waarschijnlijk maken dan men gevaarlijke machines bouwt en in werking stelt. Dat de machine intelligent is moet geen verschil maken voor de verantwoordelijkheid van de bouwer of de gebruiker. Als men zich daar strikt aan houdt kan het wellicht simpel blijven. Met als enlge nieuwe regel, het verbod op onstopbare machines.
Peter,

Je mist de boot compleet met je uitschrijven van een gedetailleerder versie van Asimov zijn robotwetten.
Tot mijn verrassing merk ik dat hetgeen wat ik bedoel al een naam heeft:
IOT. Internet of Things.
Gaat precies over het koppelen van nu al beschikbare basisintelligentie aan het alledaagse gebruik waar niemand zich aan kan onttrekken omdat niet alleen gebruiksgemak, maar ook de overheid je dwingt online te zijn.
Stoppen is er niet meer bij!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

heeck schreef: 24 okt 2017 10:42
Peter,

Je mist de boot compleet met je uitschrijven van een gedetailleerder versie van Asimov zijn robotwetten.
Tot mijn verrassing merk ik dat hetgeen wat ik bedoel al een naam heeft:
IOT. Internet of Things.
Gaat precies over het koppelen van nu al beschikbare basisintelligentie aan het alledaagse gebruik waar niemand zich aan kan onttrekken omdat niet alleen gebruiksgemak, maar ook de overheid je dwingt online te zijn.
Stoppen is er niet meer bij!

Roeland
Het internet zal mij niet in levensgevaar brengen. Ik merk wel - aan mijn facebook bijvoorbeeld - dat het een scheef wereldbeeld kan opleveren, als je zelf niet je verstand gebruikt. maar dat is niet omdat de robots tegen mij/ons samenzweren, maar het gevolg van heel simpele algoritmen. (laat mensen meer van het soort dingen zien die ze "leuk" vinden.) en meer reclame die mogelijk relevant is. (in mijn geval is ze nimmer relevant want ik koop nooit wat, maar dát weet facebook - misschien - nog niet). Het is misschien wel goed dat we nu dergelijke gevolgen kunnen vaststellen vóórdat de machines echt kunnen samenzweren.

Ik heb overigens geen Asimov-wetten nagebootst. Mijn regels betreffen de verantwoordelijkheid van mensen, niet een gedragscode voor machines, Ik heb te veel Asimov gelezen om daar op te willlen vertrouwen.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter,

Vandaag nieuws dat extremer lijkt dan het is:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/13/bi ... 5-a1550087

Hier wordt je al ingedeeld bij hen die “niet met de huidige internetwereld mee kunnen” en een DIGIDannonce niet herkennen als een blauwe envelop die je echt moet openen.

Wie weet zit jij daarginder wat dat betreft nog in de luwte zodat je je kunt permitteren niet mee te doen?

R.
Peter van Velzen
Site Admin

heeck schreef: 24 okt 2017 12:09 Peter,

Vandaag nieuws dat extremer lijkt dan het is:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/13/bi ... 5-a1550087

Hier wordt je al ingedeeld bij hen die “niet met de huidige internetwereld mee kunnen” en een DIGIDannonce niet herkennen als een blauwe envelop die je echt moet openen.

Wie weet zit jij daarginder wat dat betreft nog in de luwte zodat je je kunt permitteren niet mee te doen?

R.
Er zijn ongetwijfeld ook mensen die niet weten dat je een blauwe enveloppe "moet" openen. Ik open een dergelijke mail overigens direct. Ik had eerlijk gezegd niet beseft dat ik dat "moest". MAar fysieke post arriveert hier te onregelmatig om dáárop te vertrouwen,
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Robots worden ook steeds leniger :

Watch the Boston Dynamics Atlas Robot Do a Backflip

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Aanbevolen bijleeswerk:
https://www.theguardian.com/books/2017/sep/22/life-30-max-tegmark-review schreef: Harari recenceert Tegmark
. . . . . . .
In Tegmark’s words, “the real risk with artificial general intelligence isn’t malice but competence. A superintelligent AI will be extremely good at accomplishing its goals, and if those goals aren’t aligned with ours, we’re in trouble.”

Tegmark covers as much ground as possible, reviewing the impact of AI on the job market, warfare and political systems
As for the obsession with robots, we should remind ourselves that a surveillance system – one that constantly tracks people and uses Big Data algorithms to analyse their behaviour and personality – can destroy our privacy, our individuality and our democratic institutions without any need for Terminator-style killer machines.
. . .
17 minuten kennismaking met Tegmark:
https://www.youtube.com/watch?v=GzCvlFRISIM schreef: . . Consciousness is a mathematical pattern . . .
Roeland
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Ik denk dat (super)intelligente AI erg goed kan manipuleren; zoals men tegenwoordig reclames zó in elkaar steekt dat ze (gemiddeld) maximum effect hebben, zo kan men een politieke agenda en woordvoerder automatiseren die het volk manipuleert in no time.
Peter van Velzen
Site Admin

LonelyThinker schreef: 21 nov 2017 11:24 Ik denk dat (super)intelligente AI erg goed kan manipuleren; zoals men tegenwoordig reclames zó in elkaar steekt dat ze (gemiddeld) maximum effect hebben, zo kan men een politieke agenda en woordvoerder automatiseren die het volk manipuleert in no time.
Daarvoor heb je geen superintelligentie te hebben. Kijk wat er momenteel in het witte huis zit!
Ik wens u alle goeds
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Peter van Velzen schreef: 21 nov 2017 14:15
LonelyThinker schreef: 21 nov 2017 11:24 Ik denk dat (super)intelligente AI erg goed kan manipuleren; zoals men tegenwoordig reclames zó in elkaar steekt dat ze (gemiddeld) maximum effect hebben, zo kan men een politieke agenda en woordvoerder automatiseren die het volk manipuleert in no time.
Daarvoor heb je geen superintelligentie te hebben. Kijk wat er momenteel in het witte huis zit!
Ja. En in het Kremlin. Een AI is nog een miljoen keer slimmer. :D
vegan-revolution
Superposter

Het nieuws over de in het artikel genoemde ontwikkeling is al enkele weken oud, maar deze ontwikkeling zou mogelijk verstrekkende gevolgen kunnen (gaan) hebben in het kader van dit topic :

Superconducting synapse may be missing piece for 'artificial brains'

Daaruit :
Even better than the real thing, the NIST synapse can fire much faster than the human brain -- 1 billion times per second, compared to a brain cell's 50 times per second -- using just a whiff of energy, about one ten-thousandth as much as a human synapse.
"The NIST synapse has lower energy needs than the human synapse, and we don't know of any other artificial synapse that uses less energy," NIST physicist Mike Schneider said.
The NIST synapse's combination of small size, superfast spiking signals, low energy needs and 3-D stacking capability could provide the means for a far more complex neuromorphic system than has been demonstrated with other technologies

Een andere interessante ontwikkeling in het kader van dit topic wordt vermeld in een artikel van recentere datum :

Quantum algorithm could help AI think faster

Daaruit :
One of the ways that computers think is by analysing relationships within large sets of data. An international team has shown that quantum computers can do one such analysis faster than classical computers for a wider array of data types than was previously expected.
As a rough guide, for a 10,000 square matrix, the classical algorithm would take on the order of a trillion computational steps, the first quantum algorithm tens of thousands of steps and the new quantum algorithm just hundreds of steps.
To show a real quantum advantage over the classical algorithms will need bigger quantum computers. Zhao estimates that "We're maybe looking at three to five years in the future when we can actually use the hardware built by the experimentalists to do meaningful quantum computation with application in artificial intelligence."
vegan-revolution
Superposter

Eind 2014 kwam het volgende boek uit :

Ten Years to the Singularity If We Really Really Try

Dat betekent dat gesteld wordt dat de Singularity over 7 jaar (begin 2025) al een feit zou kunnen zijn.

Hoewel dit vrij vroeg lijkt is het misschien niettemin goed om er nu alvast rekening mee te houden dat het inderdaad zo snel zou kunnen gaan.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

vegan-revolution schreef: 22 feb 2018 04:23
Hoewel dit vrij vroeg lijkt is het misschien niettemin goed om er nu alvast rekening mee te houden dat het inderdaad zo snel zou kunnen gaan.
Hoe ga ik dat dan concreet aanpakken? Alleen maar een beetje rekening gaan zitten houden mét?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Petra schreef: 22 feb 2018 05:39
Hoe ga ik dat dan concreet aanpakken? Alleen maar een beetje rekening gaan zitten houden mét?
Prepare 4 Doomsday...

Nee, serieus, ik houd er rekening mee dat dit echt kan en wellicht gaat gebeuren (de singulariteit). Maar net als met de atoombom kun je het niet tegenhouden.
vegan-revolution
Superposter

Petra schreef: 22 feb 2018 05:39
Je kunt bijvoorbeeld mensen en groeperingen ondersteunen die zich sterk maken voor het beteugelen van superintelligente machines.
Plaats reactie