Eeuwig leven

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Eeuwig leven

Bericht door Petra » 22 feb 2018 07:02

Ik ben van 68 :shock: Zou ik net naast de boot vallen?
Wil ik eigenlijk wel in die boot?
In ieder geval wil ik niet als robot en ook niet virtueel....Denk ik nu :lol:

Blijft alleen mogelijkheid 1 nog staan.
Als celveroudering kan worden omgekeerd; tot hoever wil ik dan verouderen voor ik weer wil verjongen of ehh.. verjongeren?
En tot hoe jong wil ik dan verjongeren? Terug naar baby, maar dan moet ik vooraf een nieuwe mama en papa uitkiezen. :?
Ook oubollig bij nader inzien, misschien kies ik wel drie mamma's of zo.
En dan ga ik natuurlijk weeeer kindjes op de wereld zetten. En ik niet alleen.
Waar gaan we in hemelsnaam heen met al dat volk?

En hoe vaak wil ik dat dansje dan heen en weer en nog een keer blijven uitvoeren? Ik word nu al een beetje draaierig bij het idee alleen al. :lol:

Wat vinden jullie van die boot :?:
Vallen we hier allemaal al sowieso buiten de boot ? :lol:

http://www.welingelichtekringen.nl/tech ... elijk.html
Voor wie voor 1970 is geboren komt de technologie waarschijnlijk te laat, maar voor de rest van ons is het eeuwige leven mogelijk dichtbij. Dr. Ian Pearson, een gerenommeerde futuroloog die tot nu toe in 85 procent van de gevallen gelijk kreeg, beweert dat mensen vanaf 2050 niet meer hoeven te sterven.

Hij noemt drie manieren waarop dat zou kunnen gaan.

1. Vernieuwen van lichaamsdelen
Door genetische manipulatie kan de veroudering van cellen mogelijk worden tegengegaan of zelfs omgekeerd. Andere optie is dat we bepaalde lichaamsdelen vervangen. Nu al zijn wetenschappers volop bezig met het nabootsen van organen met behulp van 3D-printers, die worden geladen met menselijke cellen.

2. Verder leven in een robot
“Ver voor we in staat zijn om onze lichamen blijvend te verjongen, kunnen we onze hersenen verbinden met een computer. Zo kunnen we verder leven in een robot,” legt Pearson uit. “Je kunt elke androïde gebruiken die je wilt om de echte wereld te bewonen.” Hij denkt dat we binnen vijftig jaar overal ter wereld een robotmens kunnen huren, waarin we ons bewustzijn uploaden. Wil je een avondje uit in Australië, naar de opera van Sydney, dan kun je een androïde gebruiken die daar is,” aldus de futuroloog.

3. Leven in een virtuele wereld
Feitelijk heb je helemaal geen robotlichaam nodig. “Je kunt de meeste tijd online doorbrengen in een virtuele wereld. Dat kan natuurlijk overal op aarde, op elke computer. Je kunt een fantastisch leven hebben online,” droomt de futuroloog. “Het is allemaal virtueel dus je kunt alles hebben wat je maar wilt, 72 maagden als dat is wat je leuk vindt.”
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Site Admin

Re: Eeuwig leven

Bericht door Maria » 22 feb 2018 09:32

Petra schreef:
22 feb 2018 07:02
In ieder geval wil ik niet als robot en ook niet virtueel....Denk ik nu :lol:

Wat vinden jullie van die boot :?:

http://www.welingelichtekringen.nl/tech ... elijk.html
...... droomt de futuroloog. “Het is allemaal virtueel dus je kunt alles hebben wat je maar wilt, 72 maagden als dat is wat je leuk vindt.”
Het eeuwige liedje.
Onze drang tot leven maakt, dat we er geen afscheid van willen nemen.
Hoe dat er dan uit zou moeten zien, kunnen we niet invullen.
Wat we ook fantaseren, het schiet altijd tekort vanwege de onmogelijkheden van alle leven wat om ons heen hangt en de invullingen daar dan weer van.
Zie alle sprookjes, mythen, legenden en alle ontelbare religieuze invullingen.
En niet te vergeten de moderne science fiction.

Als klein kind had ik vaak dit soort fantasieën, vooral als ik onvrede had met de dingen van alledag. Het werden dan wensgedachten, die van alle realiteit verstoken waren.
Wie had dat niet bij tijd en wijle als kind zijnde?
Ik kon echter toen al zo een hoop maren verzinnen.
Realistische gedachten zetten me dan weer met beide benen op de grond.
Of zorgden ervoor, dat ik steeds minder fantaseerde of het op een andere manier ging doen.
Gewoon lekker je gedachten laten gaan, weten dat je fantaseert met in je achterhoofd houdend, dat het dat is, alleen maar fantasie en luchtkastelen.
Dan mag het.

Dat deed ik dan ook al heel lang geleden als kind in bed, als ik niet kon slapen.
Net als wensen, dat ik rijk was en bedenken wat ik allemaal in dat rijke eeuwige leven zou gaan willen en gaan doen.
Fantaseren in sprookjes is dan een mooi tijdverdrijf, zolang je weet dat het sprookjes zijn.
Alle kennis, die ik nu op deed op school en uit mijn leesboeken zou zich stapelen en ik zou alwetend worden, want geheugen is immers ook oneindig.
Ik zou zoveel tijd hebben om op mijn gymnastiekoefeningen te trainen, dat ik een top turnster zou worden.
Ik zou mettertijd de hele wereld over kunnen reizen en alle verschillende soorten bevolkingen kunnen leren kennen.
Ja, als kind was ik al heel erg geïnteresseerd in menskunde en volkeren en culturele uitingen ervan.
Het waarom van het handelen en wandelen van de mens.

Nu, als ik daaraan terug denk, kan ik er alleen maar om glimlachen en soms nog, heel leuk, opnieuw en verder fantaseren.
Want ja, fantasieën blijven leuk.
Of het nu spielerei is of als het de aanzet is tot actie naar onderzoekingen en meer willen weten.

Samen, met de ontwikkelingen in de wetenschap, komen dan die oude fantasieën weer terug en lijkt het alsof er naadloos verder wordt gegaan op deze aloude wensdromen.
Kan ik er alleen maar om glimlachen als ik mijn kind gedachten en fantasieën herken.
En me afvragen hoe mensen deze nieuwe ontwikkelingen zien.
Zeker zullen er weer talloze toepassingen komen die ons leven verlengen.
Maar dan.......?
Hoe ver gaan we daarmee?
Als kennis vergaren pur sang?
Hoe zal de kwaliteit zijn van dat leven en hoe zal dat in de praktijk van alle dag worden ingevuld?
Of hebben ze ook invullingen voor in de toekomst en hoe worden die beoordeeld?
Als fantasievol met een vraagteken of zien we nog wel de realiteit?
Rekening houdend met alles wat daarmee samenhangt?
En in hoeverre worden die gedachten gevoed door de fantasievolle sprookjes gedachten van weleer.
Toen je jezelf nog een eeuwig leven wenste?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 22 feb 2018 10:26

Inderdaad een grappig fantasie artikel, maar wel onzinnig.

1. Het is niet mogelijk om eeuwig te leven door lichaamsdelen te vervangen. Om jezelf te kunnen blijven, zal het bv nodig zijn om de originele hersenen te behouden en die hebben nu eenmaal een maximum leeftijd.

2.Het is wellicht mogelijk om hersenen te verbinden met een computer, het is niet mogelijk om de volledige werking van hersenen over te laten nemen door een computer. Zuiver theoretisch gezien is er in dat geval ook geen sprake meer van leven, dus ook geen eeuwig leven.

3. Een veel gemaakte fout bij virtuele wereld: die wereld is niet, ik herhaal: NIET echt. Daarom heet het ook virtueel. Je kunt dus niet alles hebben wat je wil, ook geen 72 maagden.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 22 feb 2018 10:40

Voor mij eerder een nachtmerrie dan een een mooie droom.Een aarde die overbevolkt raakt omdat ieder er eeuwig leeft? Misschien 1 kind of geen kind?
Gelukkig ben ik van ver voor 1970.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 22 feb 2018 11:30

Petra schreef:
Je weet niet hoe gelukkig je bent. Je hebt geen keus en je vindt straks de rust van een kist. Zoals Storm ook al aangaf, eeuwig leven wordt een nachtmerrie. En dan al die na '70 geboren zijn. Steeds maar weer die keuze, om de zoveel jaar opnieuw, en geen afscheid durven nemen door van een brug te springen, want wie weet wat je mist? ](*,)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 22 feb 2018 11:55

Ik val buiten de boot en dat is helemaal niet erg.
Als het nodig is een nieuwe kroon in mijn gebit of een nieuwe knie, maar eeuwig door blijven gaan in mijn huidige vorm zie ik niet zitten en vind ik ook niet wenselijk.
Op een gegeven moment mag het boek dicht en gelukkig is daar, voor als het niet vanzelf gaat, het Laatste Wil-poedertje.

Ik heb eigenlijk geen agenda voor de toekomst, behalve dan in het spel blijven vanwege de gezelligheid van mijn vrienden.
Mocht ik nu ineens dood neervallen, beschouw ik mijn leven als voltooid. Ik heb geen grote wensen om dingen mee te maken, heb geen bucketlist en ik heb ook geen zin om een slopend ziekteproces door te maken. Hoera, in het geval van een slopend ziekteproces, voor het poedertje dan.

Het leven is nu nog leuk en lacht me toe. Ik ben altijd opgewekt en vrolijk en geniet elke dag. Als dat echter niet meer zo is en het leven een te grote worsteling wordt, ben ik blij dat ik ermee kan stoppen op een zelfgekozen moment.
Laatst gewijzigd door Samante op 22 feb 2018 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 22 feb 2018 12:06

Nog afgezien dat ik eeuwig leven onzin vind, want waarom in vredesnaam zou een individueel mens voort moeten blijven bestaan als we gewoon nieuwe mensen kunnen genereren, ben je zo belangrijk dan en waarom dan wel, denk ik dat het "downloaden" van een (menselijk) brein gewoon science fiction is, en zeker nog niet in 2050 succesvol zal zijn, als het menselijk ras zichzelf dan niet inmiddels heeft vernietigd en de wereld erbij. Misschien zullen ze ervan dromen en allerlei scans van hersenen doen en die scans omzetten naar een schema en dat schema in de computer zetten, maar een gedownload brein is (bij lange na) geen brein.

PS: Excuus, ik zie dat het onderwerp deze (on)mogelijkheid niet beschouwt. Ze hadden het er vanochtend over in RTL 4 Boulevard.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 22 feb 2018 12:12

LonelyThinker schreef:
22 feb 2018 12:06

PS: Excuus, ik zie dat het onderwerp deze (on)mogelijkheid niet beschouwt. Ze hadden het er vanochtend over in RTL 4 Koffietijd.
Volgens mij wel hoor.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 22 feb 2018 12:15

Mullog schreef:
22 feb 2018 11:30
Steeds maar weer die keuze, om de zoveel jaar opnieuw, en geen afscheid durven nemen door van een brug te springen, want wie weet wat je mist? ](*,)
Ik weet welke dingen ik niet langer meer hoef mee te maken. Voor mij is het kruipen naar de 70 en dan mag ik eindelijk weg.

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 22 feb 2018 12:16

Samante schreef:
22 feb 2018 12:12
LonelyThinker schreef:
22 feb 2018 12:06

PS: Excuus, ik zie dat het onderwerp deze (on)mogelijkheid niet beschouwt. Ze hadden het er vanochtend over in RTL 4 Koffietijd.
Volgens mij wel hoor.
Oh ja :toothy5: Slordig gelezen, sorry. :?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2018 01:39

Mijn voornaamste bezwaar tegen eeiwig leven is dat er dan geen ruimte meer is voor kinderen. Onze voorouders hebben al honderden miljoenen jaren kinderen gehad, en onze hersen zijn daar op ingesteld. Waarom zo egoistisch zijn om een plek voor in de eeuwigheid in te nemen? Om mee te maken dat de aarde in een onleefbare bakoven veranderd over twee miljard jaar? (al die tijd zonder ook maar één kind te hebben gezien?). Ik zou prompt Euthenasie aanvragen!
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2018 04:10

Mullog schreef:
22 feb 2018 11:30
Petra schreef:
Je weet niet hoe gelukkig je bent. Je hebt geen keus en je vindt straks de rust van een kist. Zoals Storm ook al aangaf, eeuwig leven wordt een nachtmerrie. En dan al die na '70 geboren zijn. Steeds maar weer die keuze, om de zoveel jaar opnieuw, en geen afscheid durven nemen door van een brug te springen, want wie weet wat je mist? ](*,)
HM, ik denk niet dat het een moeten zal zijn. Eerder een keuze.
En dan ga ik er maar ff van uit dat als je het wel mooi geweest vindt dat je dan op een menswaardige manier of eigen manier er een eind aan kan breien.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2018 04:20

Dat beloof ik schreef:
22 feb 2018 10:26
Inderdaad een grappig fantasie artikel, maar wel onzinnig.

1. Het is niet mogelijk om eeuwig te leven door lichaamsdelen te vervangen. Om jezelf te kunnen blijven, zal het bv nodig zijn om de originele hersenen te behouden en die hebben nu eenmaal een maximum leeftijd.

2.Het is wellicht mogelijk om hersenen te verbinden met een computer, het is niet mogelijk om de volledige werking van hersenen over te laten nemen door een computer. Zuiver theoretisch gezien is er in dat geval ook geen sprake meer van leven, dus ook geen eeuwig leven.

3. Een veel gemaakte fout bij virtuele wereld: die wereld is niet, ik herhaal: NIET echt. Daarom heet het ook virtueel. Je kunt dus niet alles hebben wat je wil, ook geen 72 maagden.
1)
Ik had hier eens gelinkt naar die docu van de VPRO van Robbert Dijkgraaf, 'The mind of the Universe.'
Eén van die aflevering ging over genetica. Daarin werd gesteld dat het NU al mogelijk is om onze genen te knippen en plakken en werd het in reverse zetten als serieuze haalbare mogelijkheid genoemd. Verjongen dus! Dat is heel wat anders dan lichaamsdelen vervangen!

Dus is m.i. ook het 1e punt van die futuroloog niet onzinnig.

Wat ik me daarbij wel afvroeg.. is hoe dat dan zit met je hersenen, als je in de reverse gaat, verjonging. Of alleen het lichaam verjongt of ook de hersenen. Terug naar baby met de herseninhoud van een 100 jarige. :lol:

2 en 3) Ik geloof daar ook niet zo in nee, vandaar dat ik alleen optie 1. als serieuze mogelijkheid heb beschreven. Maar goed, anderen mogen er van mij op los fantaseren. Er zijn er nu eenmaal zat die er wel in geloven, die futuroloog schudt het immers ook niet allemaal uit z'n eigen mouwtje.
Laatst gewijzigd door Petra op 23 feb 2018 04:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2018 04:27

Peter van Velzen schreef:
23 feb 2018 01:39
Mijn voornaamste bezwaar tegen eeiwig leven is dat er dan geen ruimte meer is voor kinderen. Onze voorouders hebben al honderden miljoenen jaren kinderen gehad, en onze hersen zijn daar op ingesteld. Waarom zo egoistisch zijn om een plek voor in de eeuwigheid in te nemen? Om mee te maken dat de aarde in een onleefbare bakoven veranderd over twee miljard jaar? (al die tijd zonder ook maar één kind te hebben gezien?). Ik zou prompt Euthenasie aanvragen!
Nieuwe foto zie ik, 8*)
Storm schreef:
22 feb 2018 10:40
Voor mij eerder een nachtmerrie dan een een mooie droom.Een aarde die overbevolkt raakt omdat ieder er eeuwig leeft? Misschien 1 kind of geen kind?
Gelukkig ben ik van ver voor 1970.
Ja, dat schreef ik ook al... waar gaan we in vredesnaam met al dat volk naartoe...
Denk dat we toch echt de ruimte in moeten alvorens we eeuwig kunnen leven.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 23 feb 2018 10:15

@Peter van Velzen,
Leuke foto, maar ik ben steeds geneigd om je een vest aan de trekken. :lol:

Nu ontopic; zelfs als "gelovige" heb ik nooit verlangd naar een eeuwig leven, nu niet en voorheen niet. Het had allemaal met het hier en nu te maken.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Plaats reactie