Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Roken

Bericht door Petra » 23 jan 2018 06:59

De Encyclopedist schreef:
21 jan 2018 22:47

Ja, dat zeggen ze. Ik weet dat ik niet bij gelegenheid kan roken. Ik ben nog steeds verslaafd, alleen rook ik niet meer en dat doet geen zeer. Als ik vandaag zou opsteken zou ik morgen bij de dealer een pak shag kopen en als vanouds doorpaffen. Dat is een slecht idee. Vorige week 's avonds had ik weer eens trek in een sigaret, voor het eerst in maanden. Kauwgom kauwen werkt dan als Ersatz. 't Is niet hetzelfde, maar goed genoeg om in ieder geval kaken en tong wat te doen te geven. 't Moet maar zo.
Eens een roker altijd een roker, zegt men.
Ik vrees dat het een strijd zal blijven om maar telkens 'die eerste niet op te steken.'

Maar goed; je bent al maanden verder; HOEZEEEEEE! =D>
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 23 jan 2018 07:32

Petra schreef:
23 jan 2018 06:59

Ik ben nog steeds verslaafd, alleen rook ik niet meer en dat doet geen zeer.
Ik denk dat men in dit geval gelijk heeft. Doorgaans zijn dit soort volkswijsheden op zijn best dubieus.
Petra schreef:
Ik vrees dat het een strijd zal blijven om maar telkens 'die eerste niet op te steken.'

Tot nu toe kost die strijd me niet veel moeite. Ik heb nu zo'n 9 maanden niet meer gerookt; ik ben erg te spreken over dat resultaat. Gek is dat, trots zijn op iets dat je niet doet. :)
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 23 jan 2018 07:36

23 jan 2018 07:32
Petra schreef:

Ik ben nog steeds verslaafd, alleen rook ik niet meer en dat doet geen zeer.
Ik denk dat men in dit geval gelijk heeft. Doorgaans zijn dit soort volkswijsheden op zijn best dubieus.
Petra schreef:

Tot nu toe kost die strijd me niet veel moeite. Ik heb nu zo'n 9 maanden niet meer gerookt; ik ben erg te spreken over dat resultaat. Gek is dat, trots zijn op iets dat je niet doet. :)
Whoehaha,
Nóg gekker;

Stikjaloers zijn op een ander die al langer iets niet meer doet wat je ook niet meer doet terwijl je het juist wel heel graag wil doen... :?

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 23 jan 2018 13:53

Petra schreef:

Ja, dat zeggen ze. Ik weet dat ik niet bij gelegenheid kan roken. Ik ben nog steeds verslaafd, alleen rook ik niet meer en dat doet geen zeer. Als ik vandaag zou opsteken zou ik morgen bij de dealer een pak shag kopen en als vanouds doorpaffen. Dat is een slecht idee. Vorige week 's avonds had ik weer eens trek in een sigaret, voor het eerst in maanden. Kauwgom kauwen werkt dan als Ersatz. 't Is niet hetzelfde, maar goed genoeg om in ieder geval kaken en tong wat te doen te geven. 't Moet maar zo.

Welnee. Ik taal niet meer naar het roken, waarmee ik zo'n jaar of 18 rigoreus stopte.
En ik heb geen hekel aan de geur van sigaret, pijp of sigaar. Men mag best in mijn buurt roken.

Je moet echt nooit meer willen voldoen aan je verslaving, je mag niet op je kop laten zitten door het 'hunkercentrum' in de hersenen, dat nogal autonoom opdrachten verstrekt (niet alleen met roken), en je moet wachten op een goed moment om te stoppen.
Dan een jaar of 3 volharden (en evt. daarna ook nog) en klaar.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 23 jan 2018 19:07

Gerard R. schreef:
23 jan 2018 13:53
En ik heb geen hekel aan de geur van sigaret, pijp of sigaar. Men mag best in mijn buurt roken.
Bij mij ook maar dan wel aan de andere zijde van het venster. Als in de auto van de voorganger in de file gepaft wordt zet ik subiet de binnencirculatie aan. :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 24 jan 2018 02:46

Gerard R. schreef:
Welnee. Ik taal niet meer naar het roken, waarmee ik zo'n jaar of 18 rigoreus stopte.

Je moet echt nooit meer willen voldoen aan je verslaving, je mag niet op je kop laten zitten door het 'hunkercentrum' in de hersenen, dat nogal autonoom opdrachten verstrekt (niet alleen met roken), en je moet wachten op een goed moment om te stoppen.
Mijn langste stop was 2,5 jaar... en toen toch weeeeer, terwijl ik een hele echte vervelende niet-roker was. :lol: Zo eentje die de geur niet meer kan verdragen en rokers lastig valt met uitleg over hoe slecht het wel niet is.

Mijn oma was 15 jaar gestopt en toen toch weeeeeer begonnen, d'r lijkt geen eind te komen aan het volharden. :roll:
'Steeds de eerste niet nemen' heeft ze jarenlang geroepen. Toen, op een verjaardag, moest iemand iets aanpakken, gaf haar een aangestoken sigaret om even vast te houden, ze nam een haaltje, et voilà.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 jan 2018 12:10

Afbeelding
Afbeelding

Tja...je moet er maar weer mee "willen" beginnen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 24 jan 2018 14:56

Petra schreef:
24 jan 2018 02:46
Gerard R. schreef:

Mijn langste stop was 2,5 jaar... en toen toch weeeeer, terwijl ik een hele echte vervelende niet-roker was. :lol: Zo eentje die de geur niet meer kan verdragen en rokers lastig valt met uitleg over hoe slecht het wel niet is.

Mijn oma was 15 jaar gestopt en toen toch weeeeeer begonnen, d'r lijkt geen eind te komen aan het volharden. :roll:
'Steeds de eerste niet nemen' heeft ze jarenlang geroepen. Toen, op een verjaardag, moest iemand iets aanpakken, gaf haar een aangestoken sigaret om even vast te houden, ze nam een haaltje, et voilà.
Ja, dan is het WILLEN niet intens genoeg.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 jan 2018 16:20

WILLEN?
Afbeelding
Philip K. Dick

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 25 jan 2018 05:17

dikkemick schreef:
24 jan 2018 16:20
Tja...je moet er maar weer mee "willen" beginnen.
Ik denk dat 'willen' idd het verkeerde woord is voor deze vreselijke verslaving.
Naarstig op zoek naar een beter woord :?

dikkemick schreef:
24 jan 2018 16:20
WILLEN?
Nicotine is vrouwelijk, dat WIL er maar niet in bij je. :lol:

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 feb 2018 20:26

https://nos.nl/artikel/2216163-ook-kind ... strie.html
De lijst met organisaties die aangifte doen tegen de tabaksindustrie blijft groeien.

Kan niet wachten om te zien hoe dit gaat aflopen. Een zware kluif!
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 14 feb 2018 09:22

dikkemick schreef:
13 feb 2018 20:26
https://nos.nl/artikel/2216163-ook-kind ... strie.html
De lijst met organisaties die aangifte doen tegen de tabaksindustrie blijft groeien.

Kan niet wachten om te zien hoe dit gaat aflopen. Een zware kluif!
Ja, die krijgen nog een zware pijp te roken.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 feb 2018 11:38

Hier was ik al bang voor! Begrijpelijk LAF beleid.
Philip K. Dick

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 22 feb 2018 19:43

dikkemick schreef:
22 feb 2018 11:38
Hier was ik al bang voor! Begrijpelijk LAF beleid.
Ik had niets anders verwacht. Als je je letterlijk aan de regels houd is er niets aan de hand. Moralistisch gezien uiteraard een totaal andere kwestie.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 feb 2018 20:45

Het gevecht gaat in ieder geval door! De lijst met aanhangers groeit en ik denk dat misschien de meeste kans ligt bij de psychologen. Stokpaardje van de tabaksindustrie (en het OM) is dat je vrijwillig, uit eigen keuze aan het product begint. En in hoeverre kun je pubers verantwoordelijk houden voor hun eigen bewuste keuzen? Eenmaal overstag (stoer doen, mee doen) is het einde zoek!
Philip K. Dick

Plaats reactie