experimenten m.b.t. homeopathie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: experimenten m.b.t. homeopathie

Bericht door dikkemick » 28 dec 2017 00:17

1)
Het moge inmiddels duidelijk zijn, dat ik geen voorstander van homeopathie ben. Charlatans zijn het, hoewel ze dat zelfs soms niet door hebben vrees ik. Ik denk dat de acupuncturist heilig in zijn/haar methoden gelooft.
ad 1)
Het doet er niet toe of jij en/of de behandelaar ergens voorsstander van bent, of in gelooft.
De effecten gelden de behandelde.
Ik wilde er slechts mee zeggen dat niet alle homeopaten/acupuncturisten bewust charlatans zijn. Mijn vrouw doet aan reiki en gelooft hier heilig in. Doet ze het om er mensen mee om de tuin te leiden en er rijk van te worden? Neen, want ze rekent er niets voor!
2)
Je schrijft: Positieve gedachten hebben geen kracht. Suggestie en misleiding wel
Over wat voor soort kracht spreek je nu? Ik vind positieve gedachten, suggestie en misleiding nl. gelijkwaardig als het om kracht gaat.
ad 2)
Niet voor niets dat ik daar een opmerking plaatste!
De kloof daarom wat duidelijker verwijden:
Suggesties en misleidingen zijn opvattingen over je interne en externe werkelijkheid die mogelijk (in)correct zijn.
Gedachten kunnen afgeleid zijn van allerlei. Of die positief of negatief zouden kunnen zijn dat zegt me niets.
Ten opzichte van wat? Het versluieren van een werkelijkheid
Maar de suggesties kunnen zeer goed bedoeld zijn en iemand op positieve gedachten brengen, waardoor dus een zekere "kracht" in werking
treed. Die kracht die invloed uitoefent op de hormonen, neurotransmitters...
3a)
Wat je verder beweert m.b.t. immuunsysteem en stress, dan zou je iemand dus toch sneller kunnen laten genezen door alle stress weg te nemen. Dan zou de psychiater infecties (voor een groot deel) weg kunnen nemen. En wat voor infecties geldt, geldt ten dele ook voor kanker. Hier is immers soms ook een hormonale component in terug te vinden.
ad 3a)
Nee, want als je immuunsysteem verslechtert bij stress wil dat niet zeggen dat je voor allerlei ongenoemds aan een genezen ervan kunt bijdragen.
Gelukkig zijn psychiaters minstens arts en kunnen ook diagnoses stellen. In de praktijk gaan we eerst naar de huisarts.
Het is wat mij betreft op z'n zachtst gezegd een vaag gebied. Dat gebied van suggestie, hormonen, neurotransmitters, gedachten. Het heeft dan toch een positief (of negatief bij stress) effect.
3b)
Hormonen en immuunsysteem kun je wat mij betreft in dit geval 1 op 1 vergelijken.
ad 3b)
Voorzichtigheidshalve ga ik daar niet in mee.
Maar toch wel ALS positieve gedachten invloed kunnen uitoefenen op beide stofjes?
Kortom:
4a)
Mijn vraag zou zijn: Hoe kunnen positieve gedachten ons lichaam materialistisch (als dat het juiste woord is) bijstaan? Dat zou 'mind over matter' zijn en daar geloof ik ook niet in. Pavlov (het reflex) echter is een feit en ik zou bij het zien van een glas bier zomaar kunnen gaan kwijlen. Is dit mind (gedachte aan een slok) over matter (kwijl)?
ad 4a)
Zolang jij geen diagnose kunt stellen kan je je beter houden aan redelijk gezond eten, niet roken en een uurtje sport per dag.
Je hebt namelijk geen enkel idee welke Pavlov-reactie je hoe zou willen oproepen.
Je meest waarschijnlijke kans is dat je je genotscentrum steeds vaker wilt prikkelen, want zo zit ons vleeschelijke robotje ook in elkaar.
Wat sporten betreft, verschillen de meningen over. Gezond eten en niet roken is iedereen het denk ik wel over eens. Maar ik wil het effect van positieve gedachten (ingegeven wellicht door de charlatan door suggestie) aan de kaak stellen. Daar draait het hier om!
5a)
Een lastig fenomeen dus.
ad 5a)
Zolang je maar niet denkt dat je met gedachtenkracht zou kunnen genezen valt dat wel mee.
Ik denk niet dat ik dat ergens beweerd heb.
5b)
Homeopathie zal hier ongetwijfeld gebruik (misbruik) van maken.
ad 5b)
Wat dacht je van duizenden guldens kostende Rare Apparaten om preventief tegen welke ziekte ook in de weer te zijn?
En behandelingen tegen veronderstelde lyme met energetisch genezende led-lampen door onopgeleide behandelaars met een overmaat aan (zakelijke) zorgdrift?
Maar waar ligt de grens tussen goedbedoelde "hulp" (zoals mijn vrouw soms haar handen boven iemand laat zweven, zonder er geld voor te vragen) en "hulp" ten koste van anderen? Ik denk nog steeds dat de acupuncturist niet alleen maar denkt: "Ha...daar heb je weer zo'n sukkel die ik geld kan aftroggelen voor iets dat totaal niet werkt"
Wel eens aan gedacht dat je met je gedachten precies de verkeerd Pavlov zou kunnen opstarten?
Vast niet.
Zeker! Maar waar is de kracht van de gedachte dan in gelegen? Nogmaals, daar draait het hier om!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 28 dec 2017 00:38

appelfflap schreef:
27 dec 2017 20:46
Ingi schreef:
27 dec 2017 17:55
Net zo lastig zo niet lastiger is het om sommige mensen aan het verstand te brengen dat absoluut vertrouwen in de medische branche ...
beweert niemand

Een aanwijzing meer dat het alternatieve geneeswijzen bij voorbaat niet in het straatje passen als het eigen belang en de winst voor gaat. Niets wetenschappelijks aan want dat staat zelfs los van een serieus negatief onderzoeksresultaat voor wat het waard is. Hieronder staat nog een artikel en daar kan ik mij in vinden wat ze zeggen over de kwakzalver vereniging. En dat geldt voor elke sceptische en ook pro beweging. (zelfs al is het terecht) De naam zegt het al, men is niet werkelijk objectief. Een echte objectieve en serieuze onderzoeker heeft daar niets aan.

https://www.trouw.nl/opinie/benader-de- ... ~a380a20c/
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 dec 2017 10:22

Ingi schreef:
28 dec 2017 00:38
appelfflap schreef:
27 dec 2017 20:46
Ingi schreef:
27 dec 2017 17:55
Net zo lastig zo niet lastiger is het om sommige mensen aan het verstand te brengen dat absoluut vertrouwen in de medische branche ...
beweert niemand

Een aanwijzing meer dat het alternatieve geneeswijzen bij voorbaat niet in het straatje passen als het eigen belang en de winst voor gaat. Niets wetenschappelijks aan want dat staat zelfs los van een serieus negatief onderzoeksresultaat voor wat het waard is. Hieronder staat nog een artikel en daar kan ik mij in vinden wat ze zeggen over de kwakzalver vereniging. En dat geldt voor elke sceptische en ook pro beweging. (zelfs al is het terecht) De naam zegt het al, men is niet werkelijk objectief. Een echte objectieve en serieuze onderzoeker heeft daar niets aan.

https://www.trouw.nl/opinie/benader-de- ... ~a380a20c/
Ingi,

Je moest eens weten hoeveel miljoenen er zijn besteed aan onderzoek! *)
Iets dat die ingezondenbriefschrijver kennelijk niet heeft nagetrokken.

De regel is erg simpel:
Zodra patienteneffectiviteit is aangetoond noem je een behandelwijze niet meer alternatief.
Laat staan kwakzalverij.

*) https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... iegeld.htm

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Banned

Bericht door Petra » 28 dec 2017 11:08

heeck schreef:
26 dec 2017 09:56
Petra,

Nee, want ik weet hoe intens de kwakhandel bedriegt en hoe lastig het voor sommigen is om dat te doorzien.

Roeland
Ik heb speciaal voor jou het fijnste heilwater voor kniesoren gebrouwen, maar meteen in een literfles natuurlijk. :angel12:

Als je eenmaal genezen bent van dat kwaaltje heb ik de flesjes met krachtwater al klaarstaan.
Ik heb er lieve tekstjes opgeplakt, toegesproken met goeie bedoelingen, 'n nachtje maanlicht, wat zonnestraaltjes, er nog wat edelstenen in geflikkerd, magische spreuken uitgeroepen, met een pendeltje gezwierd, er met een paar naalden in zitten prikken, om helemaal zeker te zijn ook maar ff met een haaknaald en breinaald, (je ken nie weten tenslotte), en er uiteindelijk feeëriek omheen gedanst.

De flesjes krijgen een prachtetiketje: 'Flesje waar mensen blij van worden'.

Aangezien ik er zelf heel blij van word en jij natuurlijk ook als de centen eenmaal binnenstromen is er geen woord aan gelogen. :idea:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 dec 2017 11:48

Dikkemick,

Tussen de regels door snuif ik toch weer een hang naar magisch denken waarmee, op de juiste wijze toegepast of beleden, ziekte en kwalen in algemene zin buiten je lijf zouden kunnen worden gehouden.

Zeker drie keer zie ik in je reacties die teneur; ik neem ze door:
Dikkemick schreef:Ik wilde er slechts mee zeggen dat niet alle homeopaten/acupuncturisten bewust charlatans zijn. Mijn vrouw doet aan reiki en gelooft hier heilig in. Doet ze het om er mensen mee om de tuin te leiden en er rijk van te worden? Neen, want ze rekent er niets voor!
Zoals je op dit forum al vaker bent tegengekomen is "heilig geloof" onverenigbaar met kritisch afchecken.
Vandaar dat ik herhaal dat het er voor de behandelde niet toe doet of hij lief of zakelijk wordt befoefeld. De risico's zijn alleen bij grove misstappen voor de bedrijver van de magie.
Reiki doen is gezellig, maar meer ook niet. Is ten overvloede ooit al door een schoolmeisje ontmaskerd. *1)

Dikkemick schreef:Maar de suggesties kunnen zeer goed bedoeld zijn en iemand op positieve gedachten brengen, waardoor dus een zekere "kracht" in werking treedt. Die kracht die invloed uitoefent op de hormonen, neurotransmitters...
Nogmaals: die magische kracht bestaat niet. En of de suggesties goed bedoeld zijn is niet terzake. Diagnoseloze magische geneeskrachtsproeiers zijn echt onbetrouwbaar!
Nogmaals: Als je niet ziek bent dan valt er niets te behandelen of te suggereren.

Dikkemick schreef: Het is wat mij betreft op z'n zachtst gezegd een vaag gebied. Dat gebied van suggestie, hormonen, neurotransmitters, gedachten. Het heeft dan toch een positief (of negatief bij stress) effect.
Dus is het belangrijk om teveel stress in je leven te vermijden. En een (terecht) geruststellend gesprek met een vriend of ouder hoort bij het gewone bestaan.
Doktertje spelen met een biotensor, pendel, edelstenenlamp, magneetmatras, bodyscans etc., etc. houdt het risico in dat een diagnose stellen wordt gepasseerd. Zeker bij zogenaamde behandelaars die een kwakapparaat inzetten dat de diagnose zogenaamd ook uitvoert. *2)
Dikkemick schreef:Maar toch wel ALS positieve gedachten invloed kunnen uitoefenen op beide stofjes?
Die hoop wordt voluit geëxploiteerd. Dat is zeker. Ook wel met goede bedoelingen.
Dus concreet afchecken ipv hoop koesteren: welke ziektes en/of kwalen kunnen met suggestie worden genezen?
Dikkemick schreef:Wat sporten betreft, verschillen de meningen over. Gezond eten en niet roken is iedereen het denk ik wel over eens. Maar ik wil het effect van positieve gedachten (ingegeven wellicht door de charlatan door suggestie) aan de kaak stellen. Daar draait het hier om!
Als je magie aan de kaak wilt stellen dan heb ik je de hele tijd verkeerd begrepen.
In de simpelste vorm bestaat aan de kaak stellen uit het kortsluiten van de discussie met het navragen van gecheckte resultaten en een opgenomen zijn in reguliere behandelprotocollen. Getuigenissen tellen niet.

Dikkemick schreef:Ik denk niet dat ik dat ergens beweerd heb.
Dat weerhield me niet om een eigen inbreng alvast te plaatsen.
Dikkemick schreef:Maar waar ligt de grens tussen goedbedoelde "hulp" (zoals mijn vrouw soms haar handen boven iemand laat zweven, zonder er geld voor te vragen) en "hulp" ten koste van anderen? Ik denk nog steeds dat de acupuncturist niet alleen maar denkt: "Ha...daar heb je weer zo'n sukkel die ik geld kan aftroggelen voor iets dat totaal niet werkt"
Voor wie?
Het gaat om de hulp zoekende die moet beseffen dat hij bij behandelen door een niet BIG-geregistreerde voor eigen rekening en risico in de weer is en veiligheidshalve geen groter effecten moet verwachten dan van een algenkleikuur bij een auriculoog die zekerheidshalve ook een Broncorrector in de behandelkamer heeft staan.

Dikkemick schreef:Zeker! Maar waar is de kracht van de gedachte dan in gelegen? Nogmaals, daar draait het hier om!
Nee. Het draait om de richtbaarheid ervan en de mate van de effect-nadelen-balans in vergelijking met andere behandelingen bij goed omschreven kwalen/ziektes/diagnoses.

Roeland
*1)
https://www.psychologytoday.com/blog/ho ... emily-rosa

*2)
https://skepp.be/nl/apparatuur/biotensor
https://skepp.be/nl/apparatuur/pendel
https://skepp.be/nl/apparatuur/edelsteenlamp-therapie
https://skepp.be/nl/apparatuur/magneetmatrassen
https://skepp.be/nl/apparatuur/bodyscan

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 dec 2017 13:39

Petra schreef:
28 dec 2017 11:08

Aangezien ik er zelf heel blij van word en jij natuurlijk ook als de centen eenmaal binnenstromen is er geen woord aan gelogen. :idea:
Dan weet ik wat ik van jou kan verwachten.
Hier is je business, echt geen handel in ditjes of datjes:

https://skepp.be/nl/apparatuur/water-verbeteraars

R.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 28 dec 2017 14:44

heeck schreef:
28 dec 2017 10:22

De regel is erg simpel:
Zodra patienteneffectiviteit is aangetoond noem je een behandelwijze niet meer alternatief.
Laat staan kwakzalverij.

*) https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... iegeld.htm

Roeland
Blijkbaar is men daar in ieder geval in Duitsland niet van overtuigd geraakt.

Hier onder een Duitse film over homeopathie.
Het gaat o.a. over onderzoeken, ook het onderzoek waarin homeopathie definitief niet als niet bewezen wordt geacht. Er wordt wel gesteld
dat het wel positief was uitgevallen als men meer materiaal had gebruikt. En niet duidelijk is of werd gemaakt waarom dat dat niet gebeurt is.

Hoe artsen het in klinieken gebruiken al dat niet in samenwerking met regulaire medicijnen. O.a. wordt er ook verteld over een experiment in betrekking tot de verdunning, waarbij planten reageren op de verdunning, terwijl dat dus niet zou kunnen.

Nederlandse ondertiteling.

https://www.youtube.com/watch?v=GNXud8bkHDs
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 dec 2017 17:37

Ingi schreef:
28 dec 2017 14:44
heeck schreef:
28 dec 2017 10:22

De regel is erg simpel knip . . Knip . .
Blijkbaar is men daar in ieder geval in Duitsland niet van overtuigd geraakt.

Hier onder een Duitse film over homeopathie.
Het gaat o.a. over onderzoeken, ook het onderzoek waarin homeopathie definitief niet als niet bewezen wordt geacht. Er wordt wel gesteld
dat het wel positief was uitgevallen als men meer materiaal had gebruikt. En niet duidelijk is of werd gemaakt waarom dat dat niet gebeurt is.

Hoe artsen het in klinieken gebruiken al dat niet in samenwerking met regulaire medicijnen. O.a. wordt er ook verteld over een experiment in betrekking tot de verdunning, waarbij planten reageren op de verdunning, terwijl dat dus niet zou kunnen.

Nederlandse ondertiteling.

https://www.youtube.com/watch?v=GNXud8bkHDs
Dankjewel Ingi,

Als jij je kritische vermogens aan de kant wil schuiven is dat jouw zaak. Ik heb de moeite genomen Hahnemann zelf te lezen en vooral te letten op alle manieren die nadien zijn ondernomen om de homeopathie ondanks het gebrek aan serieuze resultaten toch in leven te houden.
Lukt niet. In Engeland zakt de zaak ondanks Prins Charles in elkaar en hier in Nederland mogen de homeomiddelen geen claims meer adverteren die niet kunnen worden waar gemaakt.

Brutale kwakzalvers proberen desondanks nog wel eens te beweren dat het hele vaccinatie-programma zou kunnen vervallen met honeopatische aandacht, maar daar trappen gelukkig alleen de gelovig heel sterken nog maar in.

En inderdaad die vind je in Duitsland wat meer dan hier.

Count your blessings! En volgende keer geen promofilmpje maar formele publicaties.

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 dec 2017 17:51

Ingi,
Om je niet zo hard in de kou neer te zetten en omdat je Jens Würster opvoerde ook het volgende:
https://www.rug.nl/research/portal/file ... pathie.pdf

Roeland

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 dec 2017 17:56

@Roeland

Wellicht dat we lichtelijk langs elkaar heen aan het praten zijn. Ik begrijp je commentaren, maar voel me maar ten dele aangesproken.
Ik geloof niet in reiki, in acupunctuur, edelsteengeneeskunde, homeopathie e.d. Maar ik twijfel aan de 'kracht' (werkzaamheid) van het positieve
denken, het gerust zijn en het suggestieve denken zoals bij placebo's.
Werkt homeopathie als geneesmiddel? Absoluut niet. Het is GEEN geneesmiddel. Zeker geen geneeskunde.
Kan de suggestie bijdragen aan een sneller genezen? Ik weet het niet. Daar twijfel ik over. Maar ALS dat zo is, hoe kan dat dan? Hoe kan een positieve gedachte een ziekte anders doen belopen dan een negatieve gedachte? Of is dit ook puur wensdenken>?

En die twijfel doet mij dus belanden bij de diverse charlatans die zelf (vaak) niet bewust de boel bedriegen, maar de patiënt de suggestie meegeven dat een handelswijze werkt. M.a.w. Is er verschil tussen positieve en negatieve gedachten wat de levensduur van ziekten betreft?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 28 dec 2017 19:03

Vanavond een documentaire over James Randi, een notoir bestrijder van helderzienden, mentalisten, predikanten en spiritueel genezers.
NPO 2 23.55 uur.

En homeopathie:

Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 28 dec 2017 19:50

heeck schreef:
28 dec 2017 17:37

Dankjewel Ingi,

Als jij je kritische vermogens aan de kant wil schuiven is dat jouw zaak. Ik heb de moeite genomen Hahnemann zelf te lezen en vooral te letten op alle manieren die nadien zijn ondernomen om de homeopathie ondanks het gebrek aan serieuze resultaten toch in leven te houden.
Lukt niet. In Engeland zakt de zaak ondanks Prins Charles in elkaar en hier in Nederland mogen de homeomiddelen geen claims meer adverteren die niet kunnen worden waar gemaakt.

Brutale kwakzalvers proberen desondanks nog wel eens te beweren dat het hele vaccinatie-programma zou kunnen vervallen met honeopatische aandacht, maar daar trappen gelukkig alleen de gelovig heel sterken nog maar in.

En inderdaad die vind je in Duitsland wat meer dan hier.

Count your blessings! En volgende keer geen promofilmpje maar formele publicaties.

Roeland
Veel meer dan hier. Alternatieve zorg is in Duitsland heel normaal. "Heilpraktiker" is een herkend beroep, er moeten ook examens afgelegd worden. Een hele andere cultuur wat dat betreft ook al is er natuurlijk stevige kritiek vanuit de regulaire kant. Maar velen werken ook samen.

Het filmpje was van mij overigens niet als promo bedoeld. Vond het juist jammer dat ze daarop speelden maar ik vond die onderzoeken wel interessant. Ze vertellen in ieder geval wel eerlijk dat er geen wetenschappelijk bewijs is geleverd. Dat ze doorzoeken omdat ze andere dingen zien of van mijn part menen te zien is hun goed recht en ergens ook logisch als ze wel de mogelijkheden hebben.

Wat de vaccinaties betreft, er is buiten de gelovigen een steeds groter groeiende groep die kritisch ten opzichte van vaccinaties zijn en van alles uitzoeken. Maar met dat onderwerp gaan we hier offtopic.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 28 dec 2017 22:25

Ingi schreef:
28 dec 2017 19:50
Veel meer dan hier. Alternatieve zorg is in Duitsland heel normaal. "Heilpraktiker" is een herkend beroep, er moeten ook examens afgelegd worden. Een hele andere cultuur wat dat betreft ook al is er natuurlijk stevige kritiek vanuit de regulaire kant. Maar velen werken ook samen.
5 minuten googlen en dan is mij al duidelijk wat die mens zeker al niet mag :)
Ingi schreef:
28 dec 2017 19:50
Wat de vaccinaties betreft, er is buiten de gelovigen een steeds groter groeiende groep die kritisch ten opzichte van vaccinaties zijn en van alles uitzoeken. Maar met dat onderwerp gaan we hier offtopic.
stoppen met vaccineren en 15j lang bepaalde vieze (kinder)ziektes terug op de maatschappij loslaten
blijkbaar zou je dat moeten doen omdat die idiote kritiek en waanzin de kop in te drukken.
vaccinaties veroorzaken zowat, volgens die debielen, elke bestaande mentale handicap en dat kan natuurlijk niet als je weet wat vaccinatie echt is

Petra
Banned

Bericht door Petra » 29 dec 2017 09:03

heeck schreef:
28 dec 2017 13:39
Petra schreef:
28 dec 2017 11:08

Dan weet ik wat ik van jou kan verwachten.
Hier is je business, echt geen handel in ditjes of datjes:

https://skepp.be/nl/apparatuur/water-verbeteraars

R.
Ja Roeland, maar daar zag ik hele lelijke dingen bij staan hoor. Schreeuwen bijvoorbeeld :shock: ; daar knapt het water natuurlijk niet van op.
Mijn watertjes worden met alle mogelijke liefde toegesproken en behandeld; en dáárin zit het grote verschil. :idea:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 29 dec 2017 09:11

Dikkemick schreef:Kan de suggestie bijdragen aan een sneller genezen? Ik weet het niet. Daar twijfel ik over. Maar ALS dat zo is, hoe kan dat dan? Hoe kan een positieve gedachte een ziekte anders doen belopen dan een negatieve gedachte? Of is dit ook puur wensdenken>?
Dikkemick,

Weerom:
Koppel placebo-reacties los van je ALS-constructie, want die idee lijkt me zwaar beladen met een veel voorkomende hang naar magie.

Placebo-reacties op zich zijn een feit, maar dat tipte ik al aan met mijn verwijzen naar het natuurlijk aanmaken van dopamine en opioiden.

https://www.dekennisvannu.nl/site/artik ... de-oren/38

en verder in Pubmed zoeken.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20083013

Roeland

Plaats reactie