Vrije wil / het lot
Moderator: Moderators
Re: Vrije wil / het lot
Vrije wil/het lot??
Ik kan door de machines het topic niet meer zien.
Ik kan door de machines het topic niet meer zien.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick
Philip K. Dick
- LonelyThinker
- Ervaren pen
Als dit bewustzijn het mechanisme beïnvloedt, hebben we dus dualisme.Peter van Velzen schreef: ↑18 nov 2017 08:15Soms wel. Ik denk dat Einstein het zonder bewustzijn niet ver geschopt had. Stel je voor dat in plaats van EInstein, een machine diens theorie had moeten bedenken. Ik denk dat die machine maar beter zijn eigen informatieproces kan begrijpen. Anders wordt het niet wat. Het hangt er maar net van af wat je wilt bereiken. Maar om een kwadriljoen decimalen van pi uit te rekenen hoeft dat uiteraard niet. In tegendeel, dat kost alleen maar tijd.LonelyThinker schreef: ↑17 nov 2017 17:38Dat mag je zo vinden natuurlijk, maar als het mechanisme alle werk verzet, wat heeft het bewustzijn dan nog te doen? Is het niet het mechanisme dat "informatie verwerkt"? Heeft het mechanisme bewustzijn nodig om te functioneren?
- LonelyThinker
- Ervaren pen
- LonelyThinker
- Ervaren pen
Afgesplitst: viewtopic.php?f=44&t=17119
Dat gaat over of computers bewustzijn kunnen hebben.
Dit topic gaat in de eerste plaats over Vrije wil / Het lot.
Dat gaat over of computers bewustzijn kunnen hebben.
Dit topic gaat in de eerste plaats over Vrije wil / Het lot.
Ik neem nog even leespauze met
https://www.nieuwezijds.nl/Auteur/108/Wim+van+de+Grind
En dan speciaal
“Natuurlijke Intelligentie” waar al een boel voorsortering is opgelepeld door iemand met vakkennis.
GRATIS te downloaden door de advertentie even aan te klikken.
Roeland
https://www.nieuwezijds.nl/Auteur/108/Wim+van+de+Grind
En dan speciaal
“Natuurlijke Intelligentie” waar al een boel voorsortering is opgelepeld door iemand met vakkennis.
GRATIS te downloaden door de advertentie even aan te klikken.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full
- Peter van Velzen
- Moderator
Dat zie ik niet. We hebben slechts informatie over informatieverwerking. Dualisme is veronderstellen dat er Niet materiële geestelijke "stuff" zou bestaan, maar alle informatie is in wezen materiëel. Het verschil met kale materie is slechts dat de betekenis die gekoppeld is daan de infromatie niet afhankelijk is van de fysieke vorm waarin zij aanwezig is.LonelyThinker schreef: ↑18 nov 2017 11:00Als dit bewustzijn het mechanisme beïnvloedt, hebben we dus dualisme.
Of het nu de toestand in jouw neuronen is, of de klank waarmee je het beschrijft, of de vorm van de inktpatronen op een stuk papier, of de toestand van bits op een USB-stick. Het kan allemaal hetzelfde betekenen. Maar het is altijd gebaseerd op een materiële toestand.
Ik wens u alle goeds
- vegan-revolution
- Superposter
Er komt natuurlijk (zeer waarschijnlijk) een moment waarop machines mensen in alles overtreffen. Vanaf dat moment is er geen sprake van UPGRADEN tot mens(achtigen) meer.Petra schreef: ↑17 nov 2017 23:53Wij MENSEN zijn bezig machines zodanig te verbeteren dat ze steeds meer op ons gaan lijken. Dat ze steeds beter worden in het kunnen wat wij al kunnen. We proberen er gevoel of een ogenschijnlijke empathie in te stoppen. We proberen om het een ogenschijnlijk of zo echt mogelijk bewustzijn te geven. We proberen zelfs om het biologisch te maken.
Al met al proberen we dus aan alle kanten om machines te UPGRADEN tot mens(achtigen).
Vanaf het moment dat het geen DOWNGRADEN maar UPGRADEN wordt zou je je dan als mens WEL tot machine willen laten UPGRADEN ? Of zelfs dan nog niet en zo nee waarom niet?Petra schreef: ↑17 nov 2017 23:53Logische conclusie die ik hieruit kan trekken is dat als er geüpgraded moet worden mensen dus 'hoger' op de ladder staan dan machines.
Om van een mens een machine te maken zou je dus, volgens de wetten der logica, mensen moeten DOWNGRADEN.
En IK wil helemaal niet gedowngraded worden.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Sja lastig lastig, en ik vond het zo'n keisterk argument op dat moment.vegan-revolution schreef: ↑20 nov 2017 13:09Vanaf het moment dat het geen DOWNGRADEN maar UPGRADEN wordt zou je je dan als mens WEL tot machine willen laten UPGRADEN ? Of zelfs dan nog niet en zo nee waarom niet?

Dat doen we eigenlijk nu al, mensen UPGRADEN met apparatuur.
Maar toch maar toch; die machine blijft me niet lekker smaken, gevoelsmatig!
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
- vegan-revolution
- Superposter
OK. Dan is het dus een gevoelsargument.
Zie daatoe Gevoel wint altijd
Daaruit :
Weet u zeker dat u gelijk heeft, ook al geeft de ander dat niet toe? Maak dan eens gebruik van het gevoelsargument. Goed beschouwd is het gevoelsargument helemaal geen argument. Maar dat maakt helemaal niet uit.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- LonelyThinker
- Ervaren pen
- Peter van Velzen
- Moderator
Gevoelsargumenten zijn geen rationele argumenten, maar ze kunnen vaak beter overtuigen. Tenslotte zijn het onze gevoelens die tot beslissingen leiden. We hebben alleen het geluk dat we ook gevoelig zijn vvor logica.
Ik wens u alle goeds
Ja ja, ik weet 't, een goed argument is het niet.vegan-revolution schreef: ↑21 nov 2017 05:28OK. Dan is het dus een gevoelsargument.
Daaruit :
Weet u zeker dat u gelijk heeft, ook al geeft de ander dat niet toe? Maak dan eens gebruik van het gevoelsargument. Goed beschouwd is het gevoelsargument helemaal geen argument. Maar dat maakt helemaal niet uit.
Maar aan de andere kant... we hebben het niet voor niks; gevoel, intuïtie e.d. dus waarom zouden we het moeten uitvlakken. Ik denk zelfs dat mensen er wat vaker naar zouden moeten luisteren.
Het is iig een groot onderscheid tussen ons en machines, dat zegt toch ook al wat.
Verhelderend science festval over vrije wil. Inzichten van deze tijd, maar het blijft wachten op nieuwe inzichten.
Philip K. Dick
Philip K. Dick
Dat is ook weer anderhalf uur!
Komt er nog wat vernieuwends voorbij of is het een herhaling van zetten?
Heb ik er wat aan? Want ik wil best wel met mijn mind mijn vrije wil masteren.

Mwoi...de clou van het verhaal is dat er nog veel hersenonderzoek gedaan moet worden. De deelnemers verschillen van mening. Maar de suggestie van vrije wil is misschien wel de belangrijkste. Stel....jij wilt stoppen met roken....
Philip K. Dick
Philip K. Dick