Ik blijf erbij: Ik ben meer dan m'n brein! Mijn brein is een stukje van mij, niet andersom.
[/quote]
En wat is dan dat 'mij' Is er een 'mij' waarin een brein gezeteld zit? Dus haal je brein eruit en er blijft een 'mij' bestaan?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick
Ik blijf erbij: Ik ben meer dan m'n brein! Mijn brein is een stukje van mij, niet andersom.
De rest dient als breinvoertuig
In zekere zin dient alles - ook het brein - als een genenvoertuig. Maar je denkende ik. is en blijft je brein. Je bent zogezegd de chauffeur in een grotendeels zelf rijdende auto, die in gesprek is met andere chauffeurs in andere zelfrijdende auto's. Zo nu en dan moet je de auto wat bijsturen maar dat is niet zo moeilijk. Hier op het forum merken we dat niet eens.
Tja, niet overtuigend wat mij betreft. "Als ik meen dat er iets achter een boom zit, kan ik mijn lichaam bewegen en heb ik mijn hersenen niet nodig...?"
Vraag me af hoe hij zijn lichaam gaat bewegen als vooraf zijn hersenen verwijderd worden.
En hoe komt het dat je meent dat er zich iets achter een boom bevind? Waar wordt je je dit gewaar?
Alles draait om het brein!
Philip K. Dick
Tja, niet overtuigend wat mij betreft. "Als ik meen dat er iets achter een boom zit, kan ik mijn lichaam bewegen en heb ik mijn hersenen niet nodig...?"
Vraag me af hoe hij zijn lichaam gaat bewegen als vooraf zijn hersenen verwijderd worden.
En hoe komt het dat je meent dat er zich iets achter een boom bevind? Waar wordt je je dit gewaar?
Alles draait om het brein!
Dat wordt ook niet tegengesproken, maar dat betekent nog niet dat het brein alles is! Zonder Internet weet ik bijvoorbeeld niet hoeveek graden van de gradenboog de zon of de maan omspannen, met internet weet ik dat het ongeveer een halve graad is. Minder dan ik zou hebben gedacht als ik er naar moest raden. Ik ben dus mijn brein plus allerlei hulpmiddelen. Uiteraard heeft een breinloos wezen ook niets aan het internet, (of aan een papieren encyclopedie) maar wij hebben er wel wat aan!
Een hele vreemde redenatie.
Jij verandert niet op het moment dat de informatie op een wiki pagina wijzigt. Het maakt dus geen deel van jou uit. Je weet het te gebruiken.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.
Jij verandert niet op het moment dat de informatie op een wiki pagina wijzigt. Het maakt dus geen deel van jou uit. Je weet het te gebruiken.
Dat klopt. maar ik ben danig onthand als het een dag niet werkt. Al mijn kennis omtrent wat ik op het internet waar kan vinden is dan nutteloos. Het zou - op zo'n moment - net zo goed afwezig kunnen zijn. Dit feit speelt zelfs bij de vroege jagers/verzamelaars. Als een van de stamoudsten er niet meer was, was daarmee ook een deel van hun individuele kennis. (over wie kan mij wat vertellen) nutteloos geworden. Onze sociale contacten maken ook deel uit van ons kennisreservoir. ze maken tevens deel uit van de kennis in de hersenen, maar alleen wanneer we ze gebruiken is dat voor ons van belang.
Dat klopt. maar ik ben danig onthand als het een dag niet werkt. Al mijn kennis omtrent wat ik op het internet waar kan vinden is dan nutteloos. Het zou - op zo'n moment - net zo goed afwezig kunnen zijn. Dit feit speelt zelfs bij de vroege jagers/verzamelaars. Als een van de stamoudsten er niet meer was, was daarmee ook een deel van hun individuele kennis. (over wie kan mij wat vertellen) nutteloos geworden. Onze sociale contacten maken ook deel uit van ons kennisreservoir. ze maken tevens deel uit van de kennis in de hersenen, maar alleen wanneer we ze gebruiken is dat voor ons van belang.
Leuke denkrotonde:
Ben ik mijn brein OF ben ik mijn omgeving, OF gaat het om meer of min onthand zijn?
Het is enigszins arbitrair. Het ligt er maar aan wat je erover afspreekt. Wat beschouw je nog als behorende tot het systeem? Het gaat steeds om een samenwerkend geheel aan onderdelen. Welke onderdelen vind je nog tot het systeem mens behoren en welke niet? Dat is steeds de vraag. Het referentiekader wordt meestal datgene wat er op een gegeven moment internationaal officieel over afgesproken wordt door "hogepriesters" van de wetenschap.
Je zou het kunnen zien als een symbiose tussen mens en chip dat een geheel nieuw wezen oplevert.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Wat is internet dan zonder een brein? Een brein zonder internet kan ik me iets bij voorstellen. Ik heb het jaaaaren meegemaakt. Maar andersom?
Je bent en blijft je brein.
Philip K. Dick