"Kunnen negers beter dansen?"

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: "Kunnen negers beter dansen?"

Bericht door Erik » 29 aug 2017 16:37

Petra schreef:Wat is normaal Erik?
Of beter gezegd; wat vind jij normaal?
Ik denk dat het daarom gaat. De ontvanger bepaalt.
Aanstoot neemt men maar wordt niet gegeven in dit geval.
Het is de zwarte piet discussie all over again.
Ook daar hebben "volwassenen" een racistisch tintje aan gegeven waar het volgens de kinderen dat nooit was.

Wat ik normaal vind doet niet ter zake net zo min als wat jij normaal vind.
Je krijgt namelijk NOOIT iedereen tevreden in dit soort discussies, zie als voorbeeld de gender-neutraal discussie.
Sommige transgenders zijn nu pissed omdat ze na jaren hun best te hebben gedaan op hun transformatie het geweldig vinden om aangesproken te worden met meneer of mevrouw (al naar gelang ze naar streefden) het ineens moeten doen met "beste ....." neutrale aanduiding.
Degene die aanstoot neemt zou zich misschien beter concentreren op de inhoud i.p.v. spijkers op laag water te zoeken.
Het is geen enkel probleem om van eender wat een racistische discussie te maken wat dus tegenwoordig met de regelmaat van de klok gebeurt.
Ik vind het non-discussies.
Negerzoenen, geachte reizigers, zwarte piet ...... op naar het volgende geouwehoer.
Zullen we het eens hebben over blanke vla?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 29 aug 2017 18:06

Petra schreef:
29 aug 2017 03:48
Dus waarom zou ik m'n poot stijf houden op dit punt? Wat valt er te winnen dan?
Als mensen aangeven liever anders genoemd te worden... wat is daar dan moeilijk aan?
Ik heb er geen enkele moeite mee om iemand aan te spreken, zoals hij dat zelf wenst.
Ik heb wel moeite met derden, die mij zeggen wat ik niet moet zeggen, omdat die er een naar gevoel bij heeft als ik het heb over negers, terwijl er geen neger aanwezig is in het gesprek.
En ook al zou die er bij zijn, dan nog zou ik hem voor zichzelf laten spreken.

Zoals Erik al schrijft, er zijn zeer veel soorten mensen met zeer veel verschillende smaken.
Ik ga een transgender ook niet onzijdig of tweeslachtig maken, omdat derden me dat opdringen.
Dat doe ik met alle liefde en plezier als zij/hij daar zelf om vraagt.

Dat dit in openbare ruimten ietwat anders ligt, kan ik me wel wat bij indenken.
Echter daar zal altijd een probleem blijven.
Om een paar tiende procent mensen niet te ontrieven worden er andere mensen weer wel ontriefd.
And so on..........

Ik heb trouwens nog geen antwoord met een suggestie gehad als goede vervanging van het woord neger, waar we met alle negers goed mee door de deur kunnen. En met mensen die het woord neger stoort.
Maria schreef:
27 aug 2017 10:05
Petra schreef:
27 aug 2017 01:32
Ik heb vreselijk veel moeite met het woord neger.
En welk woord prefereer jij dan?
Graag een korte niets aan onduidelijkheid overlatende term.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 30 aug 2017 00:21

Maria schreef:
29 aug 2017 18:06
Petra schreef:
29 aug 2017 03:48
Dus waarom zou ik m'n poot stijf houden op dit punt? Wat valt er te winnen dan?
Als mensen aangeven liever anders genoemd te worden... wat is daar dan moeilijk aan?
Ik heb er geen enkele moeite mee om iemand aan te spreken, zoals hij dat zelf wenst.
Ik heb wel moeite met derden, die mij zeggen wat ik niet moet zeggen, omdat die er een naar gevoel bij heeft als ik het heb over negers, terwijl er geen neger aanwezig is in het gesprek.
En ook al zou die er bij zijn, dan nog zou ik hem voor zichzelf laten spreken.

Zoals Erik al schrijft, er zijn zeer veel soorten mensen met zeer veel verschillende smaken.
Ik ga een transgender ook niet onzijdig of tweeslachtig maken, omdat derden me dat opdringen.
Dat doe ik met alle liefde en plezier als zij/hij daar zelf om vraagt.
Ja Maria, stel je voor, dat wordt een aanspreekvorm als Hey pik. Of roep wat: Hey zwartjoekel of Hey minderwaardige schlemiel.
Boy of nikkertje kun je natuurlijk ook gebruiken, waarom niet?
Dat moet gewoon kunnen. Want dan kan diegene aangeven of ie dat prettig vindt of niet.
En over Chinezen spreken we dan aan met de term spleetoog. Als er geen Chinees bij zijn dan is dat prima. Is er wel een spleetoog aanwezig dan zeggen we Hey spleetoog, en moet ie maar ff zeggen dat ie dat liever niet wil. Mochten er nu een aantal Chinezen aangeven dat ze dat helemaal geen leuke term vinden dan kunnen wij uitleggen dat we dat nu eenmaal zo gewend zijn en dat ze niet zo moeten zeiken, want we bedoelen er natuurlijk niks mee.
Maria schreef:
Ik heb trouwens nog geen antwoord met een suggestie gehad als goede vervanging van het woord neger, waar we met alle negers goed mee door de deur kunnen. En met mensen die het woord neger stoort.
Ik zit natuurlijk niet met het handboek der altijd-juiste-term op schoot. Maar er zijn verschillende aanspreekvormen.
Mijn kleine nichtje duwt pontificaal haar armen in haar zij en zegt heel nadrukkelijk; 'ik ben een Surinamer.' Klare taal.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 30 aug 2017 00:27

Erik schreef:
29 aug 2017 16:37
Petra schreef:Wat is normaal Erik?
Of beter gezegd; wat vind jij normaal?
Ik denk dat het daarom gaat. De ontvanger bepaalt.
Aanstoot neemt men maar wordt niet gegeven in dit geval.
Het is de zwarte piet discussie all over again.
Ook daar hebben "volwassenen" een racistisch tintje aan gegeven waar het volgens de kinderen dat nooit was.

Wat ik normaal vind doet niet ter zake net zo min als wat jij normaal vind.
Je krijgt namelijk NOOIT iedereen tevreden in dit soort discussies, zie als voorbeeld de gender-neutraal discussie.
Het ene moment vraag je me om 'normaal antwoord te geven' het volgende moment doet het niet ter zake wat wij normaal vinden.
Make up your mind!

Je maakt je er makkelijk vanaf.
Je kunt nooit iedereen tevreden stellen... en daarom.. hoef jij je van niets en niemand wat aan te trekken en kun je roepen waar je maar zin in hebt.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 30 aug 2017 01:27

Petra schreef:
30 aug 2017 00:21
Maria schreef:
Ik zit natuurlijk niet met het handboek der altijd-juiste-term op schoot. Maar er zijn verschillende aanspreekvormen.
Mijn kleine nichtje duwt pontificaal haar armen in haar zij en zegt heel nadrukkelijk; 'ik ben een Surinamer.' Klare taal.
De nationaliteit 'Surinamer' zegt niet zondermeer iets over huidskleur (de Boeroes zijn bijvoorbeeld meestal blanke Surinamers).

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 30 aug 2017 02:18

ChaimNimsky schreef:
30 aug 2017 01:27
Petra schreef:
Maria schreef:
De nationaliteit 'Surinamer' zegt niet zondermeer iets over huidskleur (de Boeroes zijn bijvoorbeeld meestal blanke Surinamers).
Klopt. Maar jah.. 't kind is 't nu eenmaal.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 30 aug 2017 06:20

Petra schreef:Je kunt nooit iedereen tevreden stellen... en daarom.. hoef jij je van niets en niemand wat aan te trekken en kun je roepen waar je maar zin in hebt.
Hoe je dat uit mijn woorden kan halen is mij een raadsel.
Je hebt de nare gewoonte om mensen woorden en de mond te leggen om naar een door jou gewenste conclusie toe te werken. [-X
En ondertussen ontwijk je vragen.
Nog erger dan de gemiddelde gelovige, ik ben je nu al zat.
Ik laat het hier bij.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 30 aug 2017 08:08

Petra schreef:
Ja Maria, stel je voor, dat wordt een aanspreekvorm als Hey pik. Of roep wat: Hey zwartjoekel of Hey minderwaardige schlemiel.
Boy of nikkertje kun je natuurlijk ook gebruiken, waarom niet?
Dat moet gewoon kunnen. Want dan kan diegene aangeven of ie dat prettig vindt of niet.
En over Chinezen spreken we dan aan met de term spleetoog. Als er geen Chinees bij zijn dan is dat prima. Is er wel een spleetoog aanwezig dan zeggen we Hey spleetoog, en moet ie maar ff zeggen dat ie dat liever niet wil. Mochten er nu een aantal Chinezen aangeven dat ze dat helemaal geen leuke term vinden dan kunnen wij uitleggen dat we dat nu eenmaal zo gewend zijn en dat ze niet zo moeten zeiken, want we bedoelen er natuurlijk niks mee.

Heb je wel gelezen wat ik schreef?
Iig. slaat dit totaal niet op wat ik schreef dit hele topic lang.

Blijkbaar ben je boos geworden.
Elke rationaliteit is nu ver te zoeken.
Over onzindelijk discussiëren gesproken.
Hier ga ik verder niet op in.
Maria schreef:
Jij weet dus ook niets beters?
Duidelijk voor alle negers om door één deur te gaan?
Van jouw nichtje klonk dat wsl. grappig.
Heeft zij er enige notie van hoeveel kleurtjes er Surinamer zijn?
En hoe hoe klein het percentage is van de negers in de wereld die zich Surinamer noemen?

Als antwoord op de vraag, wat je hier aan het verzaken bent, niet.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Iksnaphetniet
Forum fan

Bericht door Iksnaphetniet » 13 sep 2017 16:02

Interessante discussie. Ik denk zelf dat woorden nooit racistisch kunnen zijn op zichzelf.

Bepaalde woorden worden wel vaak gebruikt door racisten waardoor de woorden in een bepaalde context racistisch kunnen worden opgevat. Maar het woord draagt altijd intentie van de persoon die het gebruikt. Dus uiteindelijk zijn bepaalde woorden historisch gezien niet sociaal handig om te gebruikten binnen bepaalde culturen. Wellicht is neger zo'n woord in Nederland. Ik zou het woord niet echt snel gebruiken als ik weet dat mensen zich eraan storen, maar vind het ook niet echt problematisch als mensen het wel gebruiken. Andersom zou je kunnen opperen dat het ook weer racistisch is dat Nederlanders het woord niet mogen gebruiken maar donkere (< :evil3: ) rappers wel.

Mensen hebben dus associaties met woorden. Maar daar kom je eigenlijk nooit helemaal uit. Wellicht een beetje aanvoelen en rekening houden met elkaar en niet te moeilijk en principieel zijn van beide kanten zou wel eens een hoop onzinnige discussies kunnen schelen. Ik ben het met Erik eens dat het eigenlijk non discussies zijn zolang de intenties niet racistisch zijn. Maar het is wel lastig te bepalen wat iemand zijn intenties zijn. Ik zou dan persoonlijk twijfelachtige woorden vermijden omdat het sociaal een stuk gesmeerder loopt.

Ik snap overigens wel dat sommigen mensen historisch gezien moeite hebben met het woord neger. Maar eigenlijk zouden ze moeite moeten hebben met de personen die het woord die lading hebben gegeven. Het woord zelf staat er feitelijk los van. Tenminste dat denk ik. Pff lastig.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 13 sep 2017 18:30

Onlangs was de originele serie van Pippi Langkous op tv. Daarin noemt ze haar vader een negerkoning. Dit is niet asngepast en ik heb er nu geen moeite mer. Tijdgeest...

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 18 sep 2017 03:34

Iksnaphetniet schreef:
13 sep 2017 16:02
Interessante discussie. Ik denk zelf dat woorden nooit racistisch kunnen zijn op zichzelf.

Ik snap overigens wel dat sommigen mensen historisch gezien moeite hebben met het woord neger. Maar eigenlijk zouden ze moeite moeten hebben met de personen die het woord die lading hebben gegeven. Het woord zelf staat er feitelijk los van. Tenminste dat denk ik. Pff lastig.
Maar dat is zo met elk woord. Een woord op zich is maar een woord, het zijn de associaties die er een bijklank aan geven.
Ik heb natuurlijk ook geen antwoorden en gooi hier ook maar een balletje op. Maar heb wel het idee dat het om de ontvangers gaat. Als er vele ontvangers zijn die aangeven dat iets vervelend is, omdat een woord nu eenmaal een negatieve lading heeft gekregen, dan lijkt het mij niet moeilijk om dat uit je vocabulaire te schrappen. Waarom zou je je poot stijfhouden?

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 18 sep 2017 03:43

Erik schreef:
30 aug 2017 06:20
Petra schreef:Je kunt nooit iedereen tevreden stellen... en daarom.. hoef jij je van niets en niemand wat aan te trekken en kun je roepen waar je maar zin in hebt.
Hoe je dat uit mijn woorden kan halen is mij een raadsel.
Je hebt de nare gewoonte om mensen woorden en de mond te leggen om naar een door jou gewenste conclusie toe te werken. [-X
En ondertussen ontwijk je vragen.
Nog erger dan de gemiddelde gelovige, ik ben je nu al zat.
Ik laat het hier bij.
Daar ben ik me niet van bewust van die nare gewoonte en doe het dus ook niet expres.
Als jij zegt dat je nooit iedereen tevreden kunt stellen en dat het daarom een non discussie is dan trek ik daar conclusies uit.
Misschien onjuiste, dat kan, maar het is niet mijn bedoeling om jou woorden in de mond te leggen.
Welke vragen heb ik ontweken?

Petra
Bevlogen

Bericht door Petra » 18 sep 2017 03:52

Maria schreef:
30 aug 2017 08:08
Blijkbaar ben je boos geworden.
Niets menselijks is mij vreemd. :wink:
Maria schreef:
Ik heb trouwens nog geen antwoord met een suggestie gehad als goede vervanging van het woord neger, waar we met alle negers goed mee door de deur kunnen. En met mensen die het woord neger stoort

Jij weet dus ook niets beters?
Ik ga ook maar af op wat mensen zelf aangeven.
Ik snap niet waarom ik nu geacht word met het ultieme woord of antwoord te komen.

Iksnaphetniet
Forum fan

Bericht door Iksnaphetniet » 24 sep 2017 11:49

Petra schreef:
18 sep 2017 03:34
Iksnaphetniet schreef:
13 sep 2017 16:02

Maar dat is zo met elk woord. Een woord op zich is maar een woord, het zijn de associaties die er een bijklank aan geven.
Ik heb natuurlijk ook geen antwoorden en gooi hier ook maar een balletje op. Maar heb wel het idee dat het om de ontvangers gaat. Als er vele ontvangers zijn die aangeven dat iets vervelend is, omdat een woord nu eenmaal een negatieve lading heeft gekregen, dan lijkt het mij niet moeilijk om dat uit je vocabulaire te schrappen. Waarom zou je je poot stijfhouden?
In dit geval zou ik zeggen dat beide partijen een beetje water bij de wijn kunnen doen. Maak dan de pieten paars, maar tegelijkertijd beschuldig Nederlanders niet van discriminatie als de intentie er niet naar is, het is geen racistisch feest immers. De betekenis is door de jaren heen veranderd. Maar gezien het verleden zou ik het dan gewoon veranderen in bijv. paarse pieten als mensen er veel aanstoot aannemen. Kleine moeite denk ik dan. Het werkt een beetje twee kanten op.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 24 sep 2017 12:06

Iksnaphetniet schreef:
24 sep 2017 11:49
Petra schreef:
18 sep 2017 03:34
Waarom zou je je poot stijfhouden?
In dit geval zou ik zeggen dat beide partijen een beetje water bij de wijn kunnen doen. Maak dan de pieten paars, maar tegelijkertijd beschuldig Nederlanders niet van discriminatie als de intentie er niet naar is, het is geen racistisch feest immers. De betekenis is door de jaren heen veranderd. Maar gezien het verleden zou ik het dan gewoon veranderen in bijv. paarse pieten als mensen er veel aanstoot aannemen. Kleine moeite denk ik dan. Het werkt een beetje twee kanten op.
Ik snap eerlijk gezegd wel dat sommige mensen het liever hebben over de wenselijkheid van het fietsenschuurtje dan over de kleur ervan. Er zijn goede argumenten waarom een familiefeest niet een god en absuluut gehoorzame dienaren zou moeten afbeelden. Als de Pieten -van welke kleur dan ook- Sinterklaas zouden omverwerpen zou er tenminste nog iets leerzaams uitgebeeld worden. Makkers staakt!
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Plaats reactie