een Andere kijk op het leven

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: een Andere kijk op het leven

Bericht door heeck » 31 jul 2017 09:26

Petra,

Een aantal jaren geleden heb ik me -ook hier- tot over de oren verdiept in die "vrije wil".
De uitkomsten daarvan, zoals de mens is een electro-biochemische robot, staan er nog steeds. *)

Omdat het erg slecht aansluit bij de intenties van de topic-starter is het niet aardig om hier over te gaan op die eeuwige vrije wil zuigstok.

Misschien beter op zijn plaats bij Peter zijn topic "Denken of gedacht worden."

Roeland

*)
De wil is er dus wel degelijk, alleen het "vrij" niet.
Dennett heeft daar ook iets op gevonden met het introduceren van "absolute vrije wil" die niet bestaat bij "moist robots".
Daardoor kan hij aan de "gewone" vrije wil vasthouden.
Bij robots bestaat de idee vaak dat die voorgeprogrammeerd (hard wired) zijn en DUS onvrij, maar dat argument vervalt bij lerende robots.
Mocht je er verder in willen duiken dan kan ik je wel een leeslijst geven.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 31 jul 2017 12:12

Een bescheiden luisterlijst en 1 boek vast:

Een recent uitleggend verhaal door Dennett, waarin hij specifiek Swaab en Lamme op de korrel neemt:
https://m.youtube.com/watch?v=G8DQfYV49gI" onclick="window.open(this.href);return false;

En de mooie titel
Who is in charge door
Gazzaniga

R

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 jul 2017 16:11

heeck schreef:Een recent uitleggend verhaal door Dennett, waarin hij specifiek Swaab en Lamme op de korrel neemt:
https://m.youtube.com/watch?v=G8DQfYV49gI" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link. Voor wie verder of dit onderwerp wil discussiëren: zie de Freethinker index
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 31 jul 2017 17:26

@Petra,
Ik begrijp je verwarring op de vorige pagina. En eerlijk is eerlijk, diegene die niet kan stoppen met roken....

kan er eigenlijk niets aan doen! Hij of zij is nu eenmaal behept met een stel hersenen die genetisch aangelegd zijn en later in het leven gevormd. Maar toch ben ik van mening dat als er maar voldoende negatieve signalen dat brein inkomen, dat op gegeven moment dat brein gaat "besluiten" te kappen met roken.
Er is wat mij betreft nl. niets in je lichaam dat dat brein kan aansturen. Een brein is volledig afhankelijk van de zintuiglijke informatie die er in gestopt wordt en dit brein heeft dan een bepaalde drempel nodig. Die drempel zal bij de 1 eerder bereikt zijn (genetisch) dan bij de ander.

Kijk, ik kan wel denken dat ik op gegeven moment uit mezelf besluit te stoppen met roken, maar is dat zo? Of is er voldoende negatieve input geweest? Wat dat betreft ben ik het niet met Dennett eens, wel met Swaab en Lamme. De meest pessimistische visie misschien wel...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 01 aug 2017 04:59

heeck schreef:Petra,

Een aantal jaren geleden heb ik me -ook hier- tot over de oren verdiept in die "vrije wil".
De uitkomsten daarvan, zoals de mens is een electro-biochemische robot, staan er nog steeds. *)

Omdat het erg slecht aansluit bij de intenties van de topic-starter is het niet aardig om hier over te gaan op die eeuwige vrije wil zuigstok.

Misschien beter op zijn plaats bij Peter zijn topic "Denken of gedacht worden."
Roeland,

Aangezien ik nu toch met 'n pootje omhoog moet zitten had ik al wat teruggelezen in 'jaren geleden' topics.
Daardoor ook begrepen dat jullie dat allemaal al uitgebreid hebben zitten uitkauwen. Wat niet :roll:
Ik snap dus ook dat ik hier grijsgedraaide plaatjes afspeel. Voor jullie dan. Dus ik snap het ongeduld ook wel. Maar ik zit nu eenmaal in het midden van het uitkauw stadium. Of begin, whatever.
Jullie gaan me vaak met te grote stappen heen. Oude topics zijn soms zo lang geleden dat ik me afvraag of inzichten niet veranderd kunnen zijn. Vaak loopt het in een andere richting dan wat ik me afvraag. Kan ik toch moeilijk daar weer op reageren als het jaren her is, die mensen zijn er immers ook niet meer. Ook is het bijzonder lastig om al die discussies met zoveel meningen tot één verhaal te breien want er loopt me dan teveel door elkaar heen.

Zo ook met 'Denken of gedacht' worden.. probeer je Nietzsche te pakken krijgen slaan je hersenen op hol.
Daar dan maar weer de boel kapen met al die vragen die weer tig stappen terug betreffen?

"electro-biochemische robot" :D Nouououoouou....
Ik zie altijd van die kennisautomaten voor me als een snoepautomaat. Soms zit er wat in wat ik hebben wil, dan gooi ik er net zolang kwartjes, guldens, of euro's in tot het eruit komt. Soms blijft het snoep hangen, dan kun je nog een schop geven of een beetje schudden aan die automaat.
:lol: Nou zal ik het wel weer gedaan hebben. :roll:

TS schreef dit: (En is vervolgens nooit meer terug geweest).
mystical_universe schreef:__Een andere kijk op het leven zelf____,

Alles wat we ervaren,voelen, en opvatten beïnvloed onze manier van Redeneren, Rationaliseren, observeren en interpreteren,
Het beeld we van het leven creëren, waarderen en visualiseren,
is afhankelijk van onze manier van redeneren en rationaliseren onze manier van observeren en relativeren,
het is de manier waarop we alle informatie analyseren,
dat het eindresultaat zal vormen van onze psychologie en de manier waarop we het leven interpreteren,
M.i. sluit het juist enorm aan!
En anders.. heb ik hier al zo'n prachtige lijst met eigenschappen cadeau gekregen dat 'niet aardig' er ook nog wel bij kan.
Mijn vorige post met vragen staan dus nog steeds (gedeeltelijk) open. Want het gaat me daar niet sec om vrije wil.
Vragen staat vrij, antwoorden (helaas :)) ook.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 01 aug 2017 07:28

dikkemick schreef:Wat dat betreft ben ik het niet met Dennett eens, wel met Swaab en Lamme. De meest pessimistische visie misschien wel...
Ik wou dat iedereen het gewoon 's een keertje eens was.
Het is geen doen zo.
Ga nu maar ff die Dennett link bekijken.
('n keer of drie .... :lol: )

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 01 aug 2017 09:47

heeck schreef:Een bescheiden luisterlijst en 1 boek vast:

Een recent uitleggend verhaal door Dennett, waarin hij specifiek Swaab en Lamme op de korrel neemt:

En de mooie titel
Who is in charge door
Gazzaniga

R
Leuk Heeck heb het op de kijk/luisterlijst geplakt :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Banned

Bericht door Petra » 03 aug 2017 04:16

Vervolg: viewtopic.php?p=532357#p532357" onclick="window.open(this.href);return false;

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 aug 2017 09:59

Petra schreef:Roeland, je hebt het over leerbeesten en bestraffen.
Maar als je dat consequent toepast en er is geen wilskracht, geen (zelf) beheersing, geen activeringskracht.
Dan vraag ik me af wat er in jouw ogen geleerd kan worden. En hoe dan? Dan klinkt het alsof je ook geen wil hebt om actief te bepalen wat je wilt leren, of wilt afleren. . . . .
Kennelijk kan nieuwe ervaring worden onthouden en meewegen in nieuwe situaties.
Doelgericht gedrag daar plakken we over het algemeen het etiket "wil" op.

Hoe je kunt willen waar je (nog) geen zin in hebt of kunt nalaten waar je bijna voor smelt, dat is punt van onderzoek.

Bekend is van onderzoek bij kinderen dat het kunnen uitstellen van impulsen een indicatie is voor later meer "succes" hebben.
Welk biomechaniek en hoe dat in elkaar steekt dat we onszelf een wortel voor kunnen houden dat weet ik niet.
Opzoekklusje.

Roeland

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 aug 2017 05:08

heeck schreef:
Petra schreef:Roeland, je hebt het over leerbeesten en bestraffen.
Maar als je dat consequent toepast en er is geen wilskracht, geen (zelf) beheersing, geen activeringskracht.
Dan vraag ik me af wat er in jouw ogen geleerd kan worden. En hoe dan? Dan klinkt het alsof je ook geen wil hebt om actief te bepalen wat je wilt leren, of wilt afleren. . . . .
Kennelijk kan nieuwe ervaring worden onthouden en meewegen in nieuwe situaties.
Doelgericht gedrag daar plakken we over het algemeen het etiket "wil" op.
We kunnen gedrag doelgericht noemen maar dan hebben we nog niks vastgesteld over waar dat doelgerichte gedrag uit ontsproten is. Er is een wil, is het enige wat we kunnen concluderen. Hoe vrij die wil is weten we niet.
(Vandaar mijn stelling dat je pas van vrije wil kunt spreken als je verschillende keuzes kunt maken in dezelfde situatie.)

Ook is "onthouden en meewegen" m.i. tegenstrijdig met je stelling 1)

Hiervoor zei je: 1)
heeck schreef: Wat je bedenkt of aanvoelt dat je doet of wil, wil niet zeggen dat het zo funktioneert.
Wel is het zo dat het bewustzijn en kunnen formuleren van overwegingen je in staat stellen je gedrag te rechtvaardigen tegenover anderen. Of af te checken tegenover de gebruiksaanwijzing.
Ook zei je: 2)
heeck schreef: Een speelbal die vooruit kan zien en inschatten komt los van de directe omgevingsimpulsen. Dat onderscheidt je van een watermolecuul die of een klompje ijs dat echt speelbal is van directe omgevingsimpulsen.
Deze stellingen zijn m.i. tegenstrijdig.
1) Klinkt meer als bewustwording achteraf.
2) Klinkt meer als bewustzijn vooraf met keuzemogelijkheid. (Dingen kunnen inschatten en laten meewegen is een actieve wilshandeling). Hoe je 2) voor elkaar moet krijgen zonder: 'wilskracht, geen (zelf) beheersing, geen activeringskracht.' snap ik niet.
Loskomen van omgevingsimpulsen heb je zelfbeheersing bij nodig. Een andere mogelijkheid zie ik niet.
Als jij beweert dat we geen zelfbeheersing (viewtopic.php?p=532029#p532029" onclick="window.open(this.href);return false;) hebben dan is m.i. de consequentie dat volgens jou ook het impulsen beheersen niet mogelijk is. Is dat zo :?:
heeck schreef: Hoe je kunt willen waar je (nog) geen zin in hebt of kunt nalaten waar je bijna voor smelt, dat is punt van onderzoek.
Dat bedoel ik. Impulsbeesten dus.
Er is in Zweden een proef gedaan met pedoseksuelen. Terug in de maatschappij met begeleiding en m.b.v. les in impulsbeheersing. Scheen erg goeie resultaten te behalen. Weet niet meer waar ik het gelezen heb.
heeck schreef: Bekend is van onderzoek bij kinderen dat het kunnen uitstellen van impulsen een indicatie is voor later meer "succes" hebben.
Welk biomechaniek en hoe dat in elkaar steekt dat we onszelf een wortel voor kunnen houden dat weet ik niet.
Opzoekklusje.

Roeland
Lerende impulsbeesten dus? (wél die zelfbeheersing bij nodig!)

Of in mijn optiek; lerende impuls-snoepmachines :lol:

Ik had al een tijdje terug ergens op FT geschreven over die Zweedse proef en dat m.i. het leren/aanleren van impulsbeheering hét antwoord is op de meeste (handelingen) problemen.

Zeer interessant vond ik het onderzoek wat ik bij "zijn onze hersenen' heb geplakt. (Gelukkig recent anders had ik me daar weer te pletter naar kunnen zoeken, vandaar al dat copy & paste)
Er is bewezen dat vrouwen (in het algemeen) meer impulsbeheersing hebben dan mannen.
Alleen daaruit blijkt al dat het iets is wat blijkbaar "meer" of "minder" aanwezig kan zijn.
Alles wat de mogelijkheid in zich heeft om "meer" of "minder" te zijn kun je m.i. bewust "meer" of "minder" maken. (Of is dat ook al te snel geconcludeerd?)
Ik vond het wel een enorm ding, anderen blijkbaar niet. Blijf me verwonderen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 aug 2017 08:03

Petra,

In deze heb ik ook alleen maar een grote grabbelton van leesvoer waarover ik niet eens kan bepalen welke aspecten daarvan wel of niet met elkaar in tegenspraak zijn.

Maar dat meldde ik al:
Ik weet niet hoe precies de ene mens zich beter een wortel weet voor te houden dan de andere.

Mocht je nog een leeshint hebben graag!

Roeland

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 aug 2017 03:24

In deze heb ik ook alleen maar een grote grabbelton van leesvoer waarover ik niet eens kan bepalen welke aspecten daarvan wel of niet met elkaar in tegenspraak zijn.

Maar dat meldde ik al:
Ik weet niet hoe precies de ene mens zich beter een wortel weet voor te houden dan de andere.

Roeland
Waarom ga je nou niet concreet in op wat ik schrijf, ik vraag je niet naar wat je gelezen hebt maar naar je mening. Vragen om uitleg waarom je dit of dat zei is vragen naar je achterliggende gedachtengang.

Mijn leeshint kwam uit de juridische sector, op filosofisch gebied graaien we beter uit jouw grabbelton.

Dus nogmaals de vraag om er concreet op in te gaan, geven we die wortel aan 'mijn naam is haas'.
Als je mij wat vraagt krijg je ook concreet antwoord.
Ik ben zo ondertussen in staat om je een bos wortelen te sturen als dat je in beweging krijgt.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 14 aug 2017 17:27

Petra schreef:
11 aug 2017 03:24

Maar dat meldde ik al:

Roeland
Waarom ga je nou niet concreet in op wat ik schrijf, ik vraag je niet naar wat je gelezen hebt maar naar je mening. Vragen om uitleg waarom je dit of dat zei is vragen naar je achterliggende gedachtengang.

Mijn leeshint kwam uit de juridische sector, op filosofisch gebied graaien we beter uit jouw grabbelton.

Dus nogmaals de vraag om er concreet op in te gaan, geven we die wortel aan 'mijn naam is haas'.
Als je mij wat vraagt krijg je ook concreet antwoord.
Ik ben zo ondertussen in staat om je een bos wortelen te sturen als dat je in beweging krijgt.
Mijn mening (vragen) over iets waarvan ik meld dat ik het niet weet, doet er echt helemaal niet toe.

Verschillende keuzes kunnen maken in dezelfde situatie, zoals je opmerkt, is een verwarrende idee.
Je kunt wel de idee hebben dat je een aantal opties kunt overzien, maar dan zouden we ook kunnen gaan praten over een vrijere wil.
Degeen die de meeste opties kan overzien zou dan de vrijste wil hebben.

Tenzij uiteraard de tijd wordt gebruikt om steeds maar af te wegen en nooit tot actie te komen.
Dan heeft zo een vrijere wil ook weinig meerwaarde.
Ongeveer net zo als wanneer je actievrijheden door omstandigheden of andere mensen hun acties worden ingeperkt.

Is de topicstarternog thuis?
Laat ons hier stoppen over die vrije wil, want dat heeft niets te maken met wat hij/zij aanroerde.

Roeland

Petra
Banned

Bericht door Petra » 15 aug 2017 05:00

heeck schreef:
14 aug 2017 17:27
Mijn mening (vragen) over iets waarvan ik meld dat ik het niet weet, doet er echt helemaal niet toe.
Roeland,

Je reageerde!
Met stellingen c.q. meningen!
M.i. met tegenstrijdige of inconsequente stellingen; die heb ik m.i. zeer duidelijk geciteerd en gelinkt. En je schreef ze nou niet bepaald met een vraagtekentje erachter.
Als je een stelling of mening inbrengt dan moet je die kunnen verantwoorden, wijzigen of intrekken.

Wat weet je nu niet?
Wat er tegenstrijdig aan is?
Waarom je tegenstrijdige stellingen gaf?
Hink je op twee benen?

Ook nu zeg je weer iets... 'de idee dat we een aantal opties kunnen overzien" wat tegenstrijdig klinkt aan je stellingen 4 en 5. ("'vooruitzien en kunnen inschatten, loskomen van omgevingsimpulsen")
Hoe dacht je vooruit te zien, mee te wegen en in te schatten zonder opties te overzien :?:
heeck schreef:
14 aug 2017 17:27
Je kunt wel de idee hebben dat je een aantal opties kunt overzien, maar dan zouden we ook kunnen gaan praten over een vrijere wil.
Degeen die de meeste opties kan overzien zou dan de vrijste wil hebben.

Hiervoor zei je: 1)
heeck schreef: Wat je bedenkt of aanvoelt dat je doet of wil, wil niet zeggen dat het zo funktioneert.
Wel is het zo dat het bewustzijn en kunnen formuleren van overwegingen je in staat stellen je gedrag te rechtvaardigen tegenover anderen. Of af te checken tegenover de gebruiksaanwijzing.
Ook zei je: 2)
heeck schreef: Temeer omdat jij herhaald een tweedeling lijkt te willen onderhouden die geen andere argument heeft dan jouw gevoel.
Of een nieuwe tweedeling tussen actief en passief?

Nogmaals; over wat er niet is kan je je erg weinig afvragen.
Eerst het fenomeen aantonen.
Ook zei je: 3)
heeck schreef: Het zit wel zo in ons aller spraakkgebruik dat we iemand prijzen vanwege diens wilskracht, beheersing, of activeringskracht, maar dat wil niet zeggen dat die bestaan.
Voorlopig houd ik het er op dat ook dat activeren van systeem 2 geen activiteit is maar een gevolg.

Ook zei je: 4)
heeck schreef: Een speelbal die vooruit kan zien en inschatten komt los van de directe omgevingsimpulsen. Dat onderscheidt je van een watermolecuul die of een klompje ijs dat echt speelbal is van directe omgevingsimpulsen.
Ook zei je: 5)
heeck schreef: Kennelijk kan nieuwe ervaring worden onthouden en meewegen in nieuwe situaties.

Jouw stellingen 1, 2 en 3 lijken niet alleen op een tweedeling maar zijn m.i. inconsequent met stellingen 4 en 5.

1) Klinkt meer als bewustwording achteraf.
2) Je zegt dat er geen wilsactiviteit is, alleen een passief gevolg.
3) Geen wilskracht, geen zelfbeheersing, geen activeringskracht.

4) Klinkt meer als bewustzijn vooraf met keuzemogelijkheid. (Dingen kunnen inschatten en laten meewegen is een actieve wilshandeling). Hoe je 4 en 5 voor elkaar moet krijgen zonder: 'wilskracht, geen (zelf) beheersing, geen activeringskracht.' snap ik niet.
Loskomen van omgevingsimpulsen heb je zelfbeheersing bij nodig. Een andere mogelijkheid zie ik niet.
Als jij beweert dat we geen zelfbeheersing hebben dan is m.i. de consequentie dat volgens jou ook het impulsen beheersen niet mogelijk is. Is dat zo :?:

5) Ervaringen laten meewegen. Wie doet dat en hoe dan? Actieve wil?

Voor de duidelijkheid, ik heb hier over de meningen/reacties die je geeft en die m.i. niet met elkaar te verenigen zijn. Welke mening hang je nou aan?
Ben je nou aan het draaikonten? Ontwijken? Snap je de vraag niet?
Het komt op mij over als van twee walletjes willen eten. Sterker nog, je vreet van alle walletjes mee, beticht mij daarbij van 'tweedelig op gevoel tussen passief en actief", hebt van alles te melden over de vrije wil zuigstok...

Maar als ik je aanspreek op jouw tig-deling dan:
heeck schreef: Ik wil geen debat..

Laat ons hier stoppen over die vrije wil, ..

Aangezien ik zo stapeldol ben op regelgeving: E5 :lol:
'Er wordt van de deelnemers verwacht dat ze hun standpunten goed onderbouwen zonder daarbij terug te vallen op dogma's. Wie in een discussie stelselmatig weigert om standpunten te onderbouwen of reacties en vragen van andere forumgebruikers inhoudelijk te becommentariëren of te beantwoorden, loopt het risico dat zijn of haar bijdragen verwijderd worden."

Mijn temperatuur is overigens uitstekend vandaag!

:D En vergeet vooral deze niet: (dat aanspreken gaat al lekker soepel bij jou)
heeck schreef: Desondanks kunnen anderen je wel degelijk verantwoordelijk houden voor je eigen gedrag en je daar op aanspreken danwel afstraffen.
Zeker mensen zijn leerbeesten.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 aug 2017 09:14

Petra,

Haal je opmerkingen maar over naar een ander wel passend topic.
Ik vind ze -nu voor de derde keer- niets te maken te hebben met het topic van de starter.

R

Plaats reactie