Internetconsultatie wijziging toegang kerken tot BRP

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Janetjee

Re: Internetconsultatie wijziging toegang kerken tot BRP

Bericht door Janetjee »

Dat beloof ik schreef:Rhanique, dat is geregeld doordat iedereen dat zelf kan aangeven bij de gemeente.
Daar kwam ik laatst pas achter, omdat veel reacties van die internetconsultatie daar naar verwezen. Toen ik geen lid meer van de kerk wilde zijn, wist ik in ieder geval niet dat dat zo werkte. Na opgegroeid zijn in de kerk, was het een logische keus om belijdend lid te worden van die kerk. Pas daarna begon het echte nadenken over waar ik in geloof en wat ik logisch vond. Het is dan ook best een strijd om tegen zo'n kerk waar in je in opgegroeid te zeggen: "onze wegen scheiden". Als je er dan pas achter komt dat de kerk je persoonsgegevens op kan vragen en dat er ineens onverwachts ouderlingen op je nieuwe adres staan, wordt je niet echt vrolijk. Een innerlijke strijd om tot je eigen inzichten te komen, verandert dan ineens in administratief geharrewar om vrij te zijn van zo'n kerk.

Maar ja, op zich had ik wel verwacht dat de meeste stemmen hier ook voor het schrappen van de toegang van de kerken tot die gegevens zouden zijn. Toch is het fijn om te zien dat ik niet de enige ben :wink:.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Jouw vrij zijn is niet afhankelijk van de administratie van de kerk; je adres is, buiten de kerk, op heel veel plaatsen bekend.
Het is niet veel anders dan een bonuskaart van Albert Heijn. Veel mensen hebben zo'n ding eens ingevuld en die staan tot in lengte van dagen in het klantenbestand van Albert Heijn. Dat verhindert mij niet om voortaan boodschappen te doen bij de Jumbo.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Rhanique

Bericht door Rhanique »

Dat beloof ik schreef:Jouw vrij zijn is niet afhankelijk van de administratie van de kerk; je adres is, buiten de kerk, op heel veel plaatsen bekend.
Het is niet veel anders dan een bonuskaart van Albert Heijn. Veel mensen hebben zo'n ding eens ingevuld en die staan tot in lengte van dagen in het klantenbestand van Albert Heijn. Dat verhindert mij niet om voortaan boodschappen te doen bij de Jumbo.
Dat is waar. Neemt niet weg dat je er dan zelf voor gekozen hebt om klant te worden van de Albert Heijn. Of althans gebruik te maken van hun Bonussysteem of elk willkeurig ander aanbiedingensysteem van willekeurige winkel.

Velen van ons hebben zich niet ingeschreven in de kerk. Maar zijn bij geboorte automatisch lid geworden omdat de ouders lid waren. Dat vind ik al een significant verschil.

Daarnaast haalt de Albert Heijn (of random winkel) haar gegevens uit haar eigen administratie. Met deze wetswijziging moet de kerk haar gegevens ook uit haar eigen administratie halen. Er bestaat geen winkel die toegang heeft tot de BRP. Zo ja, dan moeten er kamervragen over gesteld worden. Want dat zou belachelijk zijn!

Dus ja, onze gegevens staan in de administraties van vele organisaties. Maar dat is geen vrijbrief voor de kerken om toegang te hebben tot de algemene inwonersadministratie van de Nederlandse gemeenten.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik zet het even bij een oud topic.

Met het nieuwe kabinet is de wetswijziging naar de prullenbak verwezen. Ofschoon er een Kamermeerderheid was, hebben D66 en VVD het CDA en CU hun zin gegeven. Op 1 januari zou dit ingaan echter kerken kunnen blijven neuzen in de gemeentelijke bestanden.

https://www.privacybarometer.nl/maatreg ... inistratie
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie