Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Hoe beoordeel jij de dominee?

Maatschappelijk relevant
6
12%
Positief
3
6%
Gematigd positief
4
8%
Neutraal
8
16%
Overwegend negatief
15
30%
Negatief
9
18%
Dorpsgek
5
10%

Totaal aantal stemmen: 50

Peter van Velzen
Moderator

Re: Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee

Bericht door Peter van Velzen » 27 aug 2016 08:47

babbel schreef:@ Maria,
Wat is dan onduidelijk.??? Je mag mij best een beetje helpen.
Onderbouw dat goden zowel als gelovigen domme vieze dieren produceren!
(Goden uiteraard in de fantasie van de gelovigen)
Of anders verwijderen we je laatste twee berichten!
Aangezien babbel niets heeft onderbouwd, heb ik de twee berichten nu eindelijk maar verwijderd
Peter van Velzen
Ik wens u alle goeds

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 27 aug 2016 12:49

Als je nou geen dominees kent behalve dominee Gremdaat en dominee Visser (geweldige man) kent maar wel een pastoor, mag dat ook?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 29 aug 2016 17:13

We hebben toch aardig wat predikanten in ons bestand zitten?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 29 aug 2016 23:18

Richard Pryor als Reverend James L. White vond ik wel een goeie :wink:

https://youtu.be/LRcNswirGUY" onclick="window.open(this.href);return false;

Readburd
Geregelde verschijning

Bericht door Readburd » 15 nov 2016 21:30

Ik kan maar aan één woord denken als ik er over nadenk: charlatan.

Mijn stem is negatief.
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 16 nov 2016 19:15

Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met een dominee. Zij was de zuster van de eerste man van mijn vrouw.
Deze dominee leed aan kanker, en nog maar weinig tijd van leven. Daarom is zij ieder familielid gaan bezoeken om ze allen zoveel mogelijk nog een keer te spreken. Zij was een aardige vrouw, en wij hadden een indringend gesprek.
Nieuwsgierig wilde zij juist weten hoe ik als ongelovige dacht over de dood. En ik had moeite haar te antwoorden, omdat zij dacht dat er na dit leven nog iets anders kwam. Maar dat zei zij niet. Vreemd genoeg liet zij zich daar niet over uit.
Zij wilde alleen weten hoe een ongelovige dat zag. Ik liet blijken dat ik bang was om daar naar waarheid op te antwoorden
Zij drong met klem aan op een waarachtig antwoord. Dat heb ik toen maar gegeven, met lood in de schoenen. Ik had geen troostrijke boodschap. Het leek moeilijker voor mij dan voor haar, want zij bleef maar vragen stellen, en is de hele dag bij ons gebleven. Opgewekt hebben wij afscheid genomen, en twee maanden later is zij overleden. Een dappere vrouw daar twijfelde ik niet aan. Ik denk er nog vaak aan terug.
Ik heb maar niet gestemd deze keer...

opdracht uitgevoerd @piet

Egbertus

Bericht door Egbertus » 16 nov 2016 19:59

Ik zie de dominee als een persoon die vanuit oprechte overtuiging zijn leven toewijdt aan een baan/werk/leefstijl die lang niet altijd plezierig of gemakkelijk is. De dominees die ik ken zijn daarnaast intelligente mensen, die troost en hoop bieden aan hun kerkgemeente in moeilijke tijden. Die troost en hoop is mogelijk ongefundeerd of niet waar, maar desalniettemin heel waardevol voor de betreffende mensen. Ik kan hier waardering voor opbrengen.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 nov 2016 22:04

Gershom schreef:Zij wilde alleen weten hoe een ongelovige dat zag. Ik liet blijken dat ik bang was om daar naar waarheid op te antwoorden
Zij drong met klem aan op een waarachtig antwoord. Dat heb ik toen maar gegeven, met lood in de schoenen.
Nu is mij niet duidelijk of je wel of niet bang voor de dood bent? Zij je dat voor haar of meen je het? Dood zijn zal me een zorg zijn, dood gaan is een andere zaak.
Elke keer als er een satelliet de ruimte ingaat voor een lange reis zit ik te rekenen of ik dat nog mee ga maken, ik ben namelijk zo nieuwsgierig als een klein jochie. :)
En niet alleen in ruimtevaart.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 16 nov 2016 23:00

De predikanten die ik persoonlijk ken, vanaf mijn jeugd tot nu toe, die waardeerde ik zonder uitzondering. Een pittig beroep, waar enorm veel van je gevraagd wordt.
Maar dat waren ook niet van die "zware " dominee's, dus dat zal mee spelen. Toen ik aangaf de kerk te willen verlaten had ik een fijn gesprek met "mijn" predikant. Ik heb geen druk of teleurstelling bemerkt.

Lezen over predikanten op internet en fora's dan voel ik minder waardering; meer fundumentalisme, extreme voorgangers. Ik kan me voorstellen dat een atheist al lezend niet veel met predikanten op heeft.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 16 nov 2016 23:41

Storm schreef:De predikanten die ik persoonlijk ken, vanaf mijn jeugd tot nu toe, die waardeerde ik zonder uitzondering. Een pittig beroep, waar enorm veel van je gevraagd wordt.
Maar dat waren ook niet van die "zware " dominee's, dus dat zal mee spelen. Toen ik aangaf de kerk te willen verlaten had ik een fijn gesprek met "mijn" predikant. Ik heb geen druk of teleurstelling bemerkt.

Lezen over predikanten op internet en fora's dan voel ik minder waardering; meer fundumentalisme, extreme voorgangers. Ik kan me voorstellen dat een atheist al lezend niet veel met predikanten op heeft.
Hoi Storm,

Natuurlijk is het een pittig beroep. Maar ook de prdikanten aan de rechterkant seculariseren. De gelovigen zijn allemaal cherrypickers geworden wat Appelflap heel mooi heeft verwoordt:

Appelflap schreef:

De gelovige is een typische Europese supermarkt-gelovige. Hij of zij gelooft dat er iets is en de wortels zijn christelijk.
Geloof genre de bijbel is een albert heijn en diegen pikt eruit wat bevalt en die heeft geen idee hoeveel producten de albertheijn verkoopt of wat er allemaal in de bijbel staat.

Je kunt de gelovige vanalles voor de voeten gooien maar dat heeft geen zin, het enige wat er kan gebeuren is dat deze je gezeur beu wordt. Een religieus fundamentalist kun je de hele bijbel naar z'n kop gooien, maar dat is maar een idiote minderheid.

De e Europese supermarkt-gelovigen zijn het echt wel met je eens dat slavenrij niets is en dat de maandstonden vd vrouw echt geen straf zijn vh appel eten, die weten ook dat de aarde niet in 6 dagen gemaakt is.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 17 nov 2016 00:02

Fish schreef:
Nu is mij niet duidelijk of je wel of niet bang voor de dood bent? Zij je dat voor haar of meen je het? Dood zijn zal me een zorg zijn, dood gaan is een andere zaak
Ik zie dat ik het wat onduidelijk heb weergegeven.
Ik ben niet bang voor de dood. Wij denken daar hetzelfde over. Dood is dood. Ik had het alleen moeilijk omdat ik als totaal ongelovige
moest uitleggen dat ik niet geloofde in een leven na de dood. Ik wilde voorkomen dat zij zou gaan twijfelen aan haar geloof. (Ik ging er van uit dat zij wel geloofde in de hemel, en misschien de hoop koesterde dat zij daar binnenkort zou kunnen zijn)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 17 nov 2016 00:44

lost and not found yet! schreef:
Hoi Storm,

Natuurlijk is het een pittig beroep. Maar ook de prdikanten aan de rechterkant seculariseren. De gelovigen zijn allemaal cherrypickers geworden wat Appelflap heel mooi heeft verwoordt:

Appelflap schreef:

De gelovige is een typische Europese supermarkt-gelovige. Hij of zij gelooft dat er iets is en de wortels zijn christelijk.
Geloof genre de bijbel is een albert heijn en diegen pikt eruit wat bevalt en die heeft geen idee hoeveel producten de albertheijn verkoopt of wat er allemaal in de bijbel staat.

Ja lastig is dat hè, maar je hoeft het niet serieus te nemen. Supermarkt gelovige klinkt mij te gemakkelijk. Je pikt er niet uit wat je aanstaat, dat klinkt berekenend. Er heeft zich iets in je vastgezet wat als het ware bij je hoort, iets wat je niet wilt loslaten. Er een naam aangeven, ach dat doe ik steeds minder.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 nov 2016 04:59

Storm schreef: Er heeft zich iets in je vastgezet wat als het ware bij je hoort, iets wat je niet wilt loslaten.
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt.

Totdat je, net als bij die oude vertrouwde tas, die je altijd en overal meesleept, er op een dag achter komt dat hij te grauw en te grijs is geworden en je verbaasd bent, dat je dit al die tijd niet hebt gezien.
Dat dat oude vuile versleten ding, wat vroeger zo prachtig en fijn in gebruik was, nu helemaal niet meer bij je past.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 17 nov 2016 09:59

Maria schreef:
Totdat je, net als bij die oude vertrouwde tas, die je altijd en overal meesleept, er op een dag achter komt dat hij te grauw en te grijs is geworden en je verbaasd bent, dat je dit al die tijd niet hebt gezien.
Dat dat oude vuile versleten ding, wat vroeger zo prachtig en fijn in gebruik was, nu helemaal niet meer bij je past.
@Maria,

Een mooie vergelijking, en die tas daar zitten al behoorlijke versleten plekken op. Als ik er naar kijk,denk ik "het mag de naam tas niet meer dragen" het is tijd voor een andere. Maar dat binnenvakje is zo makkelijk, daar past van alles in. Weet je, ik heb al een andere gekocht, maar deze tas is me nog niet tot last en ik gooi niet graag spullen weg :wink:

Het feit dat ik hier nieuwkomers welkom heet zeg al genoeg over de plek waar ik me het meest thuis voel. #-o
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 nov 2016 13:25

Storm schreef: Het feit dat ik hier nieuwkomers welkom heet zeg al genoeg over de plek waar ik me het meest thuis voel. #-o
Dat zegt niet alles over jou, maar ook over deze plek die in de loop van de laatste jaren is veranderd. :wink:
Ik kan jou dan ook nog niet zien als een totaal afvallige, maar wel als een zelfverklaard twijfelaar.
Wel zie ik de laatste paar maanden grote verandering in het naar buiten treden.
Zelfacceptatie?
Misschien tijd voor een eigen topic in Getuigenissen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie