Storm schreef:Ik luisterde schuldbewust naar de (voor mij) mooie religieuze muziek, waarbij ik van binnen voelde...oh wat geeft dit me veel rust. Nu draai ik het weer, ik zing mee, pak alles wat met liefde te maken heeft. Niet eerlijk?? Het zei zo.
Maar dat doe ik ook, of liever ik deed het, want ik kan helaas niet meer zingen(mijn stem is weg het klinkt naar niks)
Ik mis dat nog iedere dag.
Maar ik luister nog steeds dagelijks een aantal uren naar voornamelijk religieuze muziek Cantates van Bach, synagogale zang(chazanoet) Russich en Servisch orthodox, oratoria van Händel. enz enz.
Het raakt mij emotioneel meer dan ik in woorden kan uitdrukken. Wat is daar niet eerlijk aan? Wie lieg ik daarmee voor?
Kijk de tekst, als ik er al wat van versta, doet mij helemaal niets. Tekst doet alleen ter zake als het 't ritme accentueert, maar voor mijn part zingen ze in het URDU, de betekenis dringt niet tot mij door. Het is als het luisteren naar een mooie opera.
Je weet daar zijn de meeste verhalen banaal of zo ingewikkeld dat het onwaarschijnlijk wordt, Maar de klank betoverd mij, en de betekenis ontgaat mij (Meestal gaat het over liefde, rivaliteit, en aan het eind word de vrouw doodgemaakt)
Maar dat alles heeft helemaal niets met geloof te maken. Alleen maar met je eigen emotie, die in een bepaald kanaal een uitweg vindt uit innerlijke behoefte.
Maar ik weet nog steeds niet of jij in goden gelooft, in duivels, en engelen en een hel en hemel, in een leven na de dood
In een schepper die dit alles in een bepaalde tijd (6 dagen maanden jaren of millennia) heeft gemaakt.
Als het antwoord ja is, dan ben je gewoon een gelovige zonder kerkgenootschap. Dan kan je blijkbaar heel goed leven met de aardige dingen uit de bijbel, en sla je de nare dingen over. Dat doen ze trouwens ook in de katholieke kerk.
En in de synagoge van vrijzinnige joden lezen zij in een jaar de hele Thora, maar slaan ze ook de vervloekingen over uit een vreemd soort bijgeloof.
Ga daar lekker mee door, en leidt je leven in de open lucht onder de sterren als een gelovige dak en thuisloze.
Maar zing onder een dak, want dat klinkt beter.
Waarmee ik maar wil zeggen.... Stop met alle schuldgevoel, want je bent niemand verantwoording schuldig