Gelovige vriendin

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Wim_1946
Forum fan

Gelovige vriendin

Bericht door Wim_1946 » 15 sep 2016 21:14

Eerst even een korte schets van de (mijn) situatie. In 2006 ben ik gescheiden en na een aantal kortdurende relaties heb ik sinds ruim twee jaar een vriendin.
Zelf ben ik een uitgesproken atheïst, maar mijn vriendin is gelovig. Gelukkig niet streng gelovig, maar uiterst vrijzinnig, ze stemt bijvoorbeeld nooit op religieuze politieke partijen.
Ik heb niet de neiging om vaak met haar over het geloof te praten, maar af en toe gebeurt het toch. Zo stelde ik eens dat op werken op de Sabbath volgens de bijbel de doodstraf staat. Zij ontkende dat ten stelligste en zei "laat maar zien dan". Binnen de kortste keren had ik de betreffende bijbel passage gevonden. Eerst was ze verbluft en toen zei ze dat er eigenlijk bedoeld werd dat je die persoon op andere gedachten dient te brengen. Daar werd ik nogal pissig over en ik zei dat dat er niet stond en dat het raar is om als er A staat te beweren dat er B staat.
Een andere keer ging ik nogal los over het geloof en stelde dat de bijbel vol stond met gruwelverhalen over een kleinzielige, xenofobe, discriminerende, bloeddorstige, moordzuchtige god, god als massamoordenaar dus.
Ik zei ook nog dat ik met die god helemaal niets te maken wilde hebben en dat die god wat mij betreft ongezien de gele vlektyfus kon krijgen. Ja, ik geef toe, ik liet me wat meeslepen, maar eigenlijk meende ik het wel.
Ze was nogal geschokt en ze zei dat ze het moeilijk vond dat ik daarmee een deel van de persoon die zij is, afwees.
Dat begrijp ik wel, maar ik vind het moeilijk om mijn tomeloze afkeer van het (christelijk) geloof altijd voor me te houden.
Anderzijds is mijn vriendin een prachtig mens, doet veel goede dingen (vrijwilligerswerk met bejaarden b.v.) en ik ben heel gek op haar en wil haar zeker niet onheus bejegenen.
Kort gezegd, ik heb het hier soms een beetje moeilijk mee.
Heeft iemand wijze raad?

gerard_m
Bevlogen

Re: Gelovige vriendin

Bericht door gerard_m » 15 sep 2016 21:48

Het godsbeeld waar jij van gruwelt is niet het godsbeeld dat zij blijkbaar heeft, gelukkig maar. Waarschijnlijk denkt ze niet dat jij als ongelovige in de hel gaat branden en meer narigheid.
Uit je verhaal haal ik ook dat zij niet probeert om jou te bekeren en geen probleem heeft met jouw visie op het leven. Dat is goed nieuws, en zeker niet vanzelfsprekend voor gelovige mensen.

Ik zou zeggen: doe hetzelfde naar haar toe, accepteer haar visie op het leven... geniet van het leven en van elkaar.

( je afkeer van het christendom kun je ook hier kwijt )
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 15 sep 2016 22:00

Lastig verhaal.
Wim_1946 schreef:Ze was nogal geschokt en ze zei dat ze het moeilijk vond dat ik daarmee een deel van de persoon die zij is, afwees.
Ik denk dat iets in de volgende trend gezegd zou hebben:
"Een deel van jou persoon is gevormd op basis van een verkeerd beeld van de Bijbel. Dat is niet gek, het is op dit moment gemeengoed onder gelovigen. Dat beeld geeft je kracht, ondersteuning, maar is niet gebaseerd op het echte verhaal van de Bijbel. Je kan mij niet verwijten dat ik die stukken wel ken, die christenen liever negeren of proberen recht te praten. Wanneer ik dat deel van mij voor mij moet houden wordt er ook een deel van mij afgewezen."

Maar hoe dan ook, het lijkt me een onderwerp dat heel lastig blijft en tussen jullie in blijft staan.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 15 sep 2016 22:12

Wim_1946 schreef: Kort gezegd, ik heb het hier soms een beetje moeilijk mee.
Heeft iemand wijze raad?
waarom zoek je moeilijkheden?

je vriendin is een typische Europese supermarkt-gelovige. zij gelooft dat er iets is en de wortels zijn christelijk.
Geloof genre de bijbel is een albert heijn en ze pikt eruit wat haar bevalt en ze heeft geen idee hoeveel producten de albertheijn verkoopt of wat er allemaal in de bijbel staat.

je kunt haar vanalles voor de voeten gooien maar dat heeft geen zin, het enige wat er kan gebeuren is dat ze je gezeur beu wordt. Een religieus fundamentalist kun je de hele bijbel naar z'n kop gooien, maar dat is maar een idiote minderheid.

De e Europese supermarkt-gelovigen zijn het echt wel met je eens dat slavenrij niets is en dat de maandstonden vd vrouw echt geen straf zijn vh appel eten, die weten ook dat de aarde niet in 6 dagen gemaakt is.

zeur dus best hier :)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 sep 2016 23:35

appelfflap schreef: zeur dus best hier :)
En als het soms niet lukt bijt dan even flink op je tong. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 sep 2016 04:43

Fish schreef:
appelfflap schreef: zeur dus best hier :)
En als het soms niet lukt bijt dan even flink op je tong. :wink:
Moet ik afraden, want doet nogal pijn. Houdt je kaken op elkaar, maar zorg dat je tong niet tussen je tanden komt!
Verder sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat een vriendin die wel in god gelooft maar niet alle laster gelooft die de bijbel over hem schrijft, zo gek nog niet is.Jammer eigenlijk, dat de goede god waarin zij wel gelooft niet bestaat. . .
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 16 sep 2016 08:18

Vertel haar dat je van haar houdt. Dat is belangrijker dan ruzie over zaken waar ze niet eens van af weet.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 16 sep 2016 09:15

Ik zou het onderwerp zoveel mogelijk vermijden. Haar geloof is belangrijk voor haar en ze ontleent daar een deel van haar identiteit aan. Als jij daarop inhakt is het niet vreemd dat ze dat als een persoonlijke aanval ziet. Probeer het als een onderdeel van het totaalpakket te zien dat haar zo geweldig maakt, in plaats van iets negatiefs. Veel mensen hebben nu eenmaal behoefte aan spirituele bevrediging en komen dan meestal terecht bij iets dat in de directe omgeving voorhanden is. En in tegenstelling tot de mensen op dit forum voelen zij weinig behoefte om hun geestelijke comfort food kritisch tegen het licht te houden. Als je dat kunt accepteren, zal je je waarschijnlijk minder snel ergeren.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 16 sep 2016 10:09

Wim_1946 schreef:Heeft iemand wijze raad?
Maak van je relatie geen debatclub.

In een relatie draait het in de eerste plaats om elkaar te leren begrijpen, niet om elkaar proberen te overtuigen. Hou daarbij in je achterhoofd dat het vaak niet om de overtuiging zelf gaat maar om wat de overtuiging betekent voor de ander. De belangrijkste eigenschap die je daarbij moet ontwikkelen is luisteren en duidelijk maken dat je luistert en de ander probeert te begrijpen. Jij moet proberen te begrijpen wat haar geloof betekent voor haar, waarom voelt zij zich afgewezen als jij zo over de christelijke god praat. Je mag het best raar vinden hoe ze haar geloof rationaliseert t.o.v. wat in de bijbel staat maar dat is nu eenmaal hoe zij dat beleeft en als je wil dat zij zich bij jouw veilig genoeg voelt om daar ooit dieper op in te gaan dan zal jij op een manier moeten reageren die voor haar veilig aanvoelt. Langs de andere kant mag jij van haar verwachten dat zij naar jouw luistert en jouw probeert te begrijpen als het gaat over hoe jij tegenover religie staat.

Nu dat is natuurlijk allemaal veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet gemakkelijk om naar iets te luisteren dat ingaat tegen waar je zelf voor staat. Dus terwijl jij jouw verhaal doet aan haar, kan het zijn dat je iets pijnlijks aanroert waardoor je de taak van luisteraar moet overnemen, waar je op dat moment misschien niet toe in staat bent omdat het op dat moment zo belangrijk voor je is zelf gehoord wordt. Over het algemeen zou ik zeggen dat de persoon die het stevigst in zijn schoenen staat de rol van luisteraar op zich neemt om zo aan een gevoel van veiligheid voor de ander te werken zodat die daarna in staat in om die rol over te nemen.

Dat is een leerproces van lange adem. Probeer de zaken niet te forceren. Aanvaard dat er momenten zijn dat geen van beide in staat is te luisteren en gun elkaar dan een adempause. En vooral geniet van alle momenten dat dit onderwerp niet tussen jullie staat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 sep 2016 12:50

Wim_1946 schreef: Heeft iemand wijze raad?
Geduld en mensen laten zich maar zelden door anderen overtuigen tenzij ze het gevoel krijgen dat ze het zelf doen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 sep 2016 13:26

:roll: Als je nu nog ruzie met haar maakt ligt het in ieder geval niet aan ons. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 16 sep 2016 13:35

Probeer je eens te verdiepen in haar zienswijze.
Probeer te snappen waarom zij tot bepaalde conclusies komt.
En heb oog voor het mooie (vrijwilligerswerk) wat zij doet op basis van haar geloof.

Ga eens onderzoek doen naar het totstand komen van de bijbelverhalen en verbaas je dan zelf ook eens.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 16 sep 2016 13:37

Dat laatste zou je misschien samen moeten doen.
Maar het hangt wel heel erg af welk boek je leest over het tot stand komen van de bijbelverhalen. Ik ben nogal geschrokken van de hoeveelheid fantasie die erin verwerkt is.

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 16 sep 2016 16:19

Dank voor de reacties. Ik ben toch weer wat wijzer geworden. De opmerking "maak van je relatie geen debatclub' vat het wel mooi samen, vind ik.
Ik heb zeker ook wel oog en heel veel waardering voor de goede dingen die zij doet. Zo heeft ze een wat oudere vriendin (al bijna 30 jaar) die dement is geworden en die ze elke week bezoekt en met haar gaat wandelen e.d..
Ik denk dat ik het geloof van haar maar moet laten voor wat het is, temeer daar zij totaal niet dogmatisch is en nooit een poging doet om mij te bekeren o.i.d.
Ze ziet het geloof meer als iets om je leven een bepaalde vorm te geven, zoals zij dat noemt.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 16 sep 2016 16:27

Je hoeft trouwens niet gelovig te zijn om de gulden regel toe te passen. Naastenliefde is niet een christelijke uitvinding. Dat staat in de Bijbel. De barmhartige Samaritaan was tenslotte niet christelijk.

Plaats reactie