De pseudowetenschap achter kantoortuinen

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Doppelgänger
Bevlogen

Re: De pseudowetenschap achter kantoortuinen

Bericht door Doppelgänger » 02 sep 2016 09:32

Wat meer achtergrondinformatie bij een aantal bevindingen n.a.v. onderzoek naar open kantooromgevingen.

Mensen die op flexplekken werken hebben 63% meer ziektedagen. Waarom?
(...) "Dat mensen in een kantoortuin vaker ziek zijn, komt vooral doordat 72% van de mensen toch gaat werken als ze ziek zijn, blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Cornell University. In een open kantoorruimte met flexibele werkplekken gaat de verspreiding van bacteriën namelijk erg snel." (...)

(...) "Medewerkers zonder eigen werkplek hebben vaak een laptop tot hun beschikking. Om dan toch ergonomisch verantwoord bezig te zijn, delen medewerkers op flexplekken vaak een extern beeldscherm, een toetsenbord en een muis met collega’s. Volgens Britse onderzoekers zijn dit soort gemeenschappelijke toetsenborden en muizen zelfs een enorme bron van bacteriën en soms nog onhygiënischer dan toiletbrillen. Van de onderzochte toetsenborden was zelf 1 op de 10 zo vies dat ze een risico vormden voor de gezondheid van werknemers." (...) [BRON]

Daarnaast speelt de mogelijkheid tot het beïnvloeden van de omgeving een belangrijke rol in het welzijn van werknemers. Denk o.a. aan het regelen van het klimaat, verlichting, het neerzetten van persoonlijke spullen en het luisteren naar je favoriete muziek:

(...) "All together, the results indicate lower odds of sick leave in office types with high personal control and a lower degree of environmental stressors or more collaboration in teams with colleagues."(...) [BRON]

In een open kantooromgeving zijn de communicatie en samenwerking juist slechter dan in gebouwen met aparte kamers. Hoe kan dat?
(...) "Unsurprisingly, [researchers from the University of Sidney] found that enclosed private offices had the overall highest satisfaction rate and that open office plans had the lowest. But it was when they looked at individual dimensions that they found a few surprises. The biggest differences between private offices and open-plan offices were in dimensions such as visual privacy, sound privacy, amount of space and noise level. A lack of sound privacy received the most negative responses from employees in open offices. In addition, between 25 and 30% of employees in open-plan offices were dissatisfied with the level of noise in their workplace. However, satisfaction with ease of interaction was no higher in open offices than in private offices."

"Thus while noise was a problem, the greater noise level didn’t appear to be from all of the collective collaboration buzzing around the open room. The researchers then took their analysis one step further, using regression to calculate how important each dimension was to employees’ overall satisfaction. One of the dimensions most strongly related to overall satisfaction was ease of interaction, despite the fact that it was judged to be no better or worse in open office plans than in private offices. In other words, the desire for more collaboration among employees was shared by all, but those in open office plans may not have found it to be worth all of the stress and distraction from the bombardment of noise." (...) [BRON]

De herrie in een open kantooromgeving is dus niet het gevolg van meer communicatie en samenwerking, maar van akoestiek. Er zijn simpelweg geen muren die het geluid van pratende, bellende en typende collega's tegenhouden. De geluidsoverlast levert dermate veel stress op dat het medewerkers in een open kantoor juist demotiveert om samen te werken.

(...) "De kwaliteit van de communicatie onder kantoorwerkers daalt drastisch zodra deze in een kantoortuin plaats vindt. De meest genoemde oorzaak: “Iedereen kan me horen”. Het gevolg: voornamelijk oppervlakkig ‘veilig’ geklets (“Hoe was je weekend?”) dat vooral anderen afleidt en weinig tot geen diepgaande zaken of creatieve uitwisselingen in de kantoortuin." (...) [BRON]

Een van de belangrijkste factoren in het bepalen van welzijn en productiviteit van medewerkers is namelijk de ervaren mate van privacy.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 02 sep 2016 09:56

Bonjour schreef:Hebben jullie ook gedacht aan geluidsisolatie? Ik ervaar het lawaai in de kantoortuin als één van de meest vervelende eigenschappen. Terwijl er op ons kantoor best wel veel te winnen zou zijn door hier en daar een gordijn te plaatsen of iets anders dat geluid absorbeert. Vergelijk het met een huiskamer zonder gordijnen.
Dat is ook mijn ervaring. Met het oog op geluidsoverlast is bij ons wel gekozen voor vloerbedekking en speciale geluidsisolatie in de systeemplafonds, maar dat is niet voldoende. Ik hoor nog steeds geroezemoes van gesprekken die 20 meter verderop gevoerd worden. Daarnaast lopen er continu collega's langs je bureau die naar een overleg, het toilet of de printer moeten. Naast auditieve is ook visuele privacy belangrijk.

Wat men zich ook niet realiseert is dat mensen die bloot worden gesteld aan dit soort concentratieverstorende afleidingen gemiddeld 23 minuten en 15 seconden nodig hebben om zich weer op hun taak te kunnen focussen. Daarom zijn open kantooromgevingen zo funest voor de productiviteit.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 02 sep 2016 13:52

Enkele opmerkingen over de bouwvideo van het Waterschap. Informatie voor onderstaande post heb ik o.a. van de website van Cornell University.

Allereerst over de in hoogte verstelbare zit-stabureaus.
Op zich een goed idee, maar als je zitten en staan op een gezonde manier wilt afwisselen is het geen praktische oplossing. Na iedere 20 minuten zittend bureauwerk zou je je bureau namelijk moeten verstellen zodat je 8 minuten kunt staan. Daarna dien je nog twee minuten in beweging te komen, want alleen staan zorgt niet voor een betere doorbloeding. Vervolgens begin je weer van voren af aan. Je bent dus continu bezig om je bureau te verstellen. Eerst 5,5 uur zitten en daarna 2 uur staan is namelijk geen alternatief; het gaat om de regelmatige verandering van zitten naar staan gedurende de dag, gecombineerd met bewegen.

Daarnaast is staand computerwerk slechter voor het lichaam dan wanneer je het zittend doet.
Cornell University schreef:We have tested computer use when sitting and standing in different ways (see EHAW). The problem with standing is that when you raise desk height for keyboard/mouse use you need to also raise screen height above the desk or you get neck flexion. Also, for standing computer work the computer fixes the person’s posture there is greater wrist extension and pretty soon people end up leaning which also compromises their wrist posture, thereby increasing the risks of a musculoskeletal disorder like carpal tunnel syndrome.
Zij pleiten dan ook voor zittend computerwerk:
Cornell University schreef:Sit to do computer work. Sit using a height-adjustable, downward titling keyboard tray for the best work posture, then every 20 minutes stand for 8 minutes AND MOVE for 2 minutes. The absolute time isn’t critical but about every 20-30 minutes take a posture break and stand and move for a couple of minutes. Simply standing is insufficient. Movement is important to get blood circulation through the muscles.
Het advies '2 minuten staan en bewegen na iedere 20 minuten werk' kom je op vrijwel iedere website over dit onderwerp tegen.

In de video wordt tevens opgemerkt dat medewerkers vrijwel overal in het gebouw kunnen gaan zitten om te werken. Wat ik me dan meteen afvraag is of iedereen de beschikking heeft over een laptop? Mijn eigen werkgever heeft diverse zogenaamde kale 'aanlandplekken' waar je met een laptop kunt gaan zitten (vaak rustige plekken), maar die worden niet bepaald intensief gebruikt. De simpele reden: slechts een verwaarloosbaar aantal medewerkers komt in aanmerking voor een laptop. Van de meesten van hen wordt verwacht dat ze op een flexplek met vaste pc gaan zitten. In de praktijk zie je dus dat er drukke en lawaaiige gebieden ontstaan waar de vaste pc's staan, en dat grote delen van het gebouw waar je rustiger zou kunnen werken er verlaten bij liggen. Daar is dus niet goed over nagedacht.

Overigens moet je sowieso niet de hele dag achter een laptop willen werken. De bovenste rand van je beeldscherm dient immers op ooghoogte te zitten om te voorkomen dat je nek- en schouderklachten ontwikkelt. Daar komt nog bij dat ik überhaupt niet op een laptop wil werken, aangezien de beelddiagonaal veel te klein is voor de software die ik gebruik. Daarnaast heb ik twee monitoren nodig en er is maar een beperkt aantal werkplekken met dubbele beeldschermen beschikbaar. In de praktijk is er dus slechts beperkt gelegenheid om ergens anders te gaan zitten.

Tot slot viel me in elk geval één grote open ruimte op (de ontvangsthal misschien?) die aan meerdere verdiepingen grenst. Dat gaat problemen opleveren met het regelen van het klimaat (een van de meest gehoorde klachten in een open kantooromgeving).

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 sep 2016 19:34

Toch leuk dat iemand hier eens aandacht aan besteedt.
Een soort homeopathie voor je business, waar optimaal verdunde kennis een belangrijke rol in speelt.

We kennen allemaal de (Kangen)watertjes en magnetokastjes voor particulieren.
Maar het is wel aardig en ironisch om te zien dat luchtverkopers van de marketingafdeling van het ene bedrijf, het andere soms ook een oor aannaaien.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 02 sep 2016 19:41

Doppelgänger schreef:
Overigens moet je sowieso niet de hele dag achter een laptop willen werken..
Maximaal twee uur per dag en anders laptop-houder en los toetsenbord en muis :dark1:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 03 sep 2016 08:33

Even een zijsprongetje n.a.v. een quote van Cornell University uit m'n vorige post:
Cornell University schreef:Sit using a height-adjustable, downward tilting keyboard tray for the best work posture (...)
Veel toetsenborden hebben aan de onderkant twee van die uitklapbare pootjes, waardoor die van voor naar achter schuin omhoog loopt. Deze moet je nooit gebruiken. De modernste ergonomische toetsenborden lopen van voor naar achter juist schuin naar beneden.

Afbeelding
2. Keep your wrists in a neutral (straight) position—not bent up or down.
Repeatedly bending your wrists up and down (extension and flexion) compresses structures inside the carpal tunnel in the wrist. This can cause pain and lead to injuries like carpal tunnel syndrome. When you're typing, your forearms tend to sag as the arms tire, putting the wrists into even greater wrist extension-another good reason to take frequent stretch or rest breaks! [BRON]
Een van mijn collega's is inmiddels al geopereerd aan carpaal tunnelsyndroom, en het ziet ernaar uit dat nummer twee later dit jaar volgt. Ik heb regelmatig tegen mensen op mijn werk gezegd dat ze die pootjes niet moeten uitklappen omdat dat slecht voor je lichaam is, maar de meesten blijven ze toch gebruiken - simpelweg omdat ze eraan zitten. Blijkbaar denkt men dan dat het een ergonomische functie heeft. Werkgevers zouden hen tegen zichzelf in bescherming moeten nemen en al die pootjes eraf moeten slopen.

Waarom zitten die pootjes er in hemelsnaam aan, zul je vragen? Mensen die niet blind typen kunnen de toetsen dan beter zien.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 03 sep 2016 16:58

Doppelgänger schreef: Een van mijn collega's is inmiddels al geopereerd aan carpaal tunnelsyndroom, en het ziet ernaar uit dat nummer twee later dit jaar volgt. Ik heb regelmatig tegen mensen op mijn werk gezegd dat ze die pootjes niet moeten uitklappen omdat dat slecht voor je lichaam is, maar de meesten blijven ze toch gebruiken - simpelweg omdat ze eraan zitten. Blijkbaar denkt men dan dat het een ergonomische functie heeft.
Inderdaad pootjes in en geen polssteunen o.i.d. gebruiken [-X
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 28 okt 2016 21:00

Ik heb er licht last van.
Ik ga er na deze tip op letten.
Kijken of het beter wordt.
Dank! :)
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 okt 2016 21:47

Ja ik heb er ook last van. Komt misschien ook omdat ik te hard op de toetsen ram.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 29 okt 2016 11:29

OK, ik heb m'n polssteun bij het gebruik van de muis weggegooid. Bedankt voor de tips.
Born OK the first time

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 04 nov 2016 21:17

Ik doe het nu een poosje met het toetsenbord plat.
Tussenstand: het is echt beter voor de polsen merk ik. :wink:
Ik moet ook 's in die geest iets met mijn muis doen.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 04 nov 2016 23:51

Hier nog een die de pootjes nu ingeklapt heeft. Beter. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 05 nov 2016 08:03

Heb tot nu toe altijd pootjes uit geklapt. Maar idd wel pols problemen.
Veel belangrijker voor mij is dat deze week de eerste schetsen voor ons nieuwe kantoor beschikbaar kwamen met het verzoek om eens te reageren op de visie van de architect. Je raadt het al. 4 verdiepingen kantoor tuinen. Dit topic helpt mij heel goed om een reactie op papier te zetten.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 05 nov 2016 11:46

Dat beloof ik schreef: Je raadt het al. 4 verdiepingen kantoor tuinen.
En stoelen bij het oud vuil?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 05 nov 2016 13:05

neen, het betreft 'nog slechts een visie', wat in de praktijk volgens de ervaring betekent dat het op een haar na is beslist...
maar over meubels staat er nog niets in.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie