Credible heeft een storing.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Credible heeft een storing.

Bericht door Rereformed » 28 aug 2016 11:28

Storm schreef:En als atheïsten dan komen dwarsliggen i.p.v oprechte interesse dan bouw je een muur op. Ik had zo'n schoonvader; de laatste jaren van zijn leven ging hij naar huisgemeentes die zich thuis voelden bij; 'het gekrookte riet'. Ik was blij voor hem, maar jaloers makend was het zeker niet.
Zo zijn onze manieren. :wink:
Inderdaad, maar tevens is het een teken aan de wand. Het tij is gekeerd. "Dwarsliggen" is eenvoudig het resultaat van beschikken over veel meer informatie dan men voorheen had. En dat houdt in dat de argumentatie van 'geloof' altijd bakzeil haalt, zoals Dikkemick laat weten: "Maar het voordeel van positieve bijbel-bijdragen is dat ik een veelvoud van negatieve bijbel-teksten kan produceren (dankzij internet uiteraard)." Dit geldt niet alleen voor bijbelteksten, maar voor alle religieuze redenaties of zaken die uit het verleden kunnen worden opgevist. Ieder netje dat de gelovige uitgooit kan hij binnen de kortste keren weer ophalen, bomvol met zaken die het traditionele geloof tegenspreken.
Dat het christelijk geloof zich in de westerse wereld ingraaft en het contact met de maatschappij eromheen verliest staat gelijk aan een uitgerekt, langzaam afsterven van het christelijk geloof.

Overigens is Freethinker ook lang niet meer zo populair als tien jaar geleden. Wanneer boekgeloof voor de overgrote meerderheid in de maatschappij een gepasseerd station is geworden, en de laatste restjes van dat geloof bovendien steeds meer uitmonden in extreme uitersten, een vrijzinnig kamp dat je met een schouderophaal en glimlach voorbij kan lopen en verkrampte fundamentalistische splintergroeperinkjes die enkel dienen ter vermaak of afschuw, is er ook steeds minder behoefte aan beredeneerde en voortdurende argumentatie die tegen het religieus geloof ingaat. Net zo min als het zin heeft voortdurend in te gaan tegen mensen die met verhalen over Ufo's rondlopen of horoscopen lezen. Je laat zulke mensen doen waar ze zin in hebben en wat ze niet kunnen laten. Wat dat betreft heeft Ouweneel gelijk toen hij het atheïsme kenschetste als 'parasiterend op het theïsme'.
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 aug 2016 12:40

@Storm Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt. Dat ze op refoweb onder gelijkgestemden (met overigens uiteenlopende religieuze meningen uiteraard) rustig en respectvol kunnen praten.
Maar ik lees er ook uitspraken m.b.t. 'onze' werkelijkheid. Ik lees dat atheïsme een geloof is. Dat atheïsten maar een leeg bestaan moeten lijden, dat evolutie evengoed maar een mening is en vaak fout is en dat Jezus uiteraard ook voor de ongelovige gestorven is en die nog gered kan worden.
Hierover respectvol praten blijkt niet altijd gemakkelijk. Katholieken vormen hierop voor een groot deel een uitzonderling lijkt het wel...(maar dat heeft uiteraard met beslissingen van de paus in het verleden te maken denk ik.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 aug 2016 14:41

Rereformed schreef:
Overigens is Freethinker ook lang niet meer zo populair als tien jaar geleden. Wanneer boekgeloof voor de overgrote meerderheid in de maatschappij een gepasseerd station is geworden, en de laatste restjes van dat geloof bovendien steeds meer uitmonden in extreme uitersten, een vrijzinnig kamp dat je met een schouderophaal en glimlach voorbij kan lopen en verkrampte fundamentalistische splintergroeperinkjes die enkel dienen ter vermaak of afschuw, is er ook steeds minder behoefte aan beredeneerde en voortdurende argumentatie die tegen het religieus geloof ingaat. Net zo min als het zin heeft voortdurend in te gaan tegen mensen die met verhalen over Ufo's rondlopen of horoscopen lezen. Je laat zulke mensen doen waar ze zin in hebben en wat ze niet kunnen laten. Wat dat betreft heeft Ouweneel gelijk toen hij het atheïsme kenschetste als 'parasiterend op het theïsme'.
Ja ik denk dat vrijzinnigheid niet oproept tot verzet. Alhoewel (ik meen) Sam Harris er anders over denkt. Voor hem is vrijzinnigheid het in stand houden van geloof. Enigszins normale soms zelfs intelligente mensen door wie geloof als een inspiratie bron gezien wordt en het O-T tijdsgebonden. Toch zijn ze er nog de charismatische christenen, die veel kapot maken. Ik denk aan gebedsgenezingen, bevrijding van demonen, kwetsbare mensen kunnen hieraan kapot gaan.. En als we 'Dogma vrij' lezen weten we, ze zijn er nog; de mensen die niet andersdenkenden maar hun kinderen belasten met angst voor de hel. En dat roept ook bij mij medelijden op.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 aug 2016 14:51

dikkemick schreef: Maar ik lees er ook uitspraken m.b.t. 'onze' werkelijkheid. Ik lees dat atheïsme een geloof is. Dat atheïsten maar een leeg bestaan moeten lijden, dat evolutie evengoed maar een mening is en vaak fout is en dat Jezus uiteraard ook voor de ongelovige gestorven is en die nog gered kan worden.
@dickemick,

Ja tenenkrommende onwetendheid, en dat dat je dwars zit begrijp ik. Maar het is als naar roddels luisteren, je leest wat in hun huiskamer gezegd wordt. Uitleggen dat het anders zit, wordt dat niet geaccepteerd? Dat is inderdaad jammer. Al zal er over nagedacht worden, er zijn ook meelezers.

Maar ook in deze huiskamer wordt soms tenenkrommende onwetendheid over gelovigen beweerd. That's life. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 aug 2016 21:57

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 64#p507664" onclick="window.open(this.href);return false;

Net afgesplitst maar praten over Gospeldrip kan via de link verder gaan.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 01 sep 2016 07:41

Ze liggen er weer uit.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 01 sep 2016 11:06

Of hadden we een vinger op een zere plek liggen. :lol:
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 02 sep 2016 18:09

Ik zie nu dat werkelijk de hele site niet meer is, niet alleen het forum.
The gods must be really pissed.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 sep 2016 18:46

Dat beloof ik schreef:Ik zie nu dat werkelijk de hele site niet meer is, niet alleen het forum.
The gods must be really pissed.
Niet alleen de goden, ook forummers die jarenlang hun best hebben gedaan om bijdragen van waarde te schrijven, indien het betekent dat alles voorgoed weg is.
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 02 sep 2016 19:28

De paar die daar actief waren mogen hier verder gaan. Althans veel hiervan zitten al op deze plek.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 02 sep 2016 22:00

Het forum is vanwege migratie naar een andere server nu niet bereikbaar. Probeer het over een poosje nog eens, excuses voor het ongemak!

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 sep 2016 07:10

Bonjour schreef:
Het forum is vanwege migratie naar een andere server nu niet bereikbaar. Probeer het over een poosje nog eens, excuses voor het ongemak!
Het wordt een verhaal met een heuse opstanding uit de dood!
Born OK the first time

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 03 sep 2016 09:11

Ah, ze zijn onderweg naar het beloofde land. Dat kan even duren, in Nederland moet je wat meer water splijten voordat je je bestemming bereikt.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 04 sep 2016 09:30

Nog geen opstanding op de zondag.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 04 sep 2016 11:23

Incredible dit...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie