Lieve schat, wees voor de verandering eens de uitzondering op de regel en lees eerst eens goed wat het betekent om een vrijdenker te zijn. Vrijdenken betekent niet klakkeloos alles voor zoete koek slikken. En ja, wat jij doet is klakkeloos alles voor zoete koek slikken. Écht vrijdenken doe je pas als je bereid bent je complete wereldbeeld continu ter discussie te stellen, tot op het punt waarop je het resoluut vaarwel zegt. Dus niet nog 'een beetje geloven' of 'nou, misschien zijn de details niet helemaal correct, maar in de kern is het wél zo'---nee, definitief afzweren als zijnde een fase in je leven waar je nog wat verward en zoekende was. Als je niet bereid bent dat te doen, ben je geen vrijdenker. Dat klinkt hard, en dat is het ook. Ik schrijf dit niet in een haatdragende godverdommedaarhebjeweerzo'nkutmoslim-toon op; ik schrijf het wél op in een vaderlijke toon die je wijst op dingen waar je geen ervaring mee hebt in de hoop dat je er écht wat van leert en ter harte neemt.NedelandseM0slima schreef:Ten eerste Kitty, warom zou ik ermee naar marokko.nl gaan... dat mag ik toch zelf bepalen... en volgens mij heet deze site FREETHINKER... dus mag ik nog altijd zelf bepalen wat ik erop zet.
Ik vrees dat je hier een slachtofferrol aanmeet die er niet is. Het 'probleem' waar vrijdenkers tegenaan lopen is dat er net zoveel islamreligies als moslims zijn. Iedereen denkt er weer het zijne van. En niemand kan ons in duidelijke taal vertellen wat nou 'de' juiste interpretatie of 'de' juiste islam is---de islam die zo goed en vredig en superieur zou zijn aan de rest van de religies die de mens over de eeuwen heen heeft verzonnen. Laat ik de daarop volgende discussie samenvatten, dan kun je meteen antwoorden op de vragen waar het altijd weer op neerkomt.ik en net als vele praktiserende moslims respecteren namelijk wel andermans gedachten en idee'en, geloof. etc.... maar helaas krijgen wij niet eens de kans om onze kant van het verhaal te vertellen :s want dan liggen de vooroordelen over ons al klaar... en dat vindt ik echt heel triest...
Vroeg of laat komen er vragen over de koran die, laten we heel eerlijk zijn, bijzonder haatdragende stukken jegens andersdenkenden bevat. Een natuurlijke vraag is: hoe ga je daarmee om? Je boek zegt: mensen zoals ik zijn minder waard dan pleepapier. We zijn horende doof en ziende blind. Allah heeft een bijzonder warm zwavelpoeltje voor ons gereserveerd. Sommige stukken van de koran moedigen geweld jegens andersdenkenden met verve aan. Als jij nu zegt dat 'de islam' vredig en liefdevol is, zie ik een duidelijke tegenstelling. Een vredige religie kleineert en mishandelt andersdenkenden niet, ook niet op schrift. Dan kan jij zeggen: 'Maar IK ben wel vreedzaam!'---waarop ik zal antwoorden: maar dan ben jij dus geen moslima, want je interpreteert naar eigen inzicht en goeddunken uit de koran. Hoe stel jij vast wat wel letterlijk en niet letterlijk genomen dient te worden?
En op dat punt valt ELKE gelovige, christen, jood, moslim, boeddhist, ... stil. Er volgt soms nog wat gepruttel over 'Allah zal het wel openbaren' of 'God heeft er een diepere bedoeling mee die ik nog niet ken', maar de kern is altijd ik weet het niet, ik doe maar wat in de hoop dat het goed is. Daarom breng ik geen respect op voor het geloof van moslims. Ze rommelen uiteindelijk maar wat aan onder het mom 'we weten niet waarom, maar wij zijn beter---basta!'. Waarom moet ik daarvoor respect opbrengen? Ik doe namelijk hetzelfde, maar op een aantoonbaar betere manier: ik ben altijd bereid om te leren van mijn fouten en mijn mening bij te stellen; ik maak geen gebruik van opgewarmde toilettegelwijsheden in boekvorm om mijn weg in het leven te vinden; en ik sluit niemand a priori uit, tenzij ze hun hersenen niet gebruiken en zich wentelen in nietszeggende theeleutpraat. Ras, geslacht, nationaliteit: het is uiteindelijk nog steeds Homo sapiens sapiens.
Vertel je dat aan de mensen die door die haatdragende idioten niet meer onder ons zijn? Het zou al HEEL VEEL helpen als we uit de moslimwereld een DUIDELIJK en ONDUBBELZINNIG signaal ontvingen dat geweld jegens anderen ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN afkeurt. Maar nee, dat gebeurt niet. Altijd wordt er genuanceerd, gediscussiëerd, gebagatelliseerd. Om de haveklap is er weer een fatwa uit een wat minder ontwikkeld land. Om de zoveel tijd is er weer een grote rel omdat moslims de vrijheid van meningsuiting niet op waarde weten te schatten en zich 'gekrenkt' voelen omdat er mensen zijn die anders over hun idiote religie denken en dat ook luid en duidelijk zeggen. Waarom laten de 'vredelievenden' nooit DUIDELIJK van zich horen en maken ze niet dezelfde grappen terug? Verdorie zeg, iedereen die een beetje op het Internet rondsurft en zich erin verdiept, krijgt na een paar maanden een goede indruk wat de heersende cultuur in een land is en wat wel en niet kan. Hier in Nederland kan ontzettend veel: het ergste wat er gebeurt is dat de SGP kamervragen stelt, of dat het CIDI je een halfhartig proces aandoet. En dan ben je al écht erg grof geweest---zó grof dat het niet eens leuk meer is.Ik heb een aantal forums gelezen.. en ja de dingen die er worden gescheven hebben me wel geraakt, omdat ik het zo jammer vindt dat er zo negatief wordt gedacht over mijn religie. en dat komt gewoon door een aantal dwazen (om het maar zo te zeggen)..die gewoon zo vol zitten met haat en daardoor verkeerd handelen. Jammer vindt ik dat.. en ik heb begrip voor ieder hun mening... maar ik vindt wel dat je open moet staan voor positieve dingen..
Ook altijd een zwak punt in dergelijke betogen: je moet er 'open' voor staan. Waarom in vredesnaam? Een goede religie is zó dwingend duidelijk, zó overduidelijk de Waarheid, dat zélfs een scepticus er niet omheen kan! Jammer genoeg kunnen sceptici dat heel eenvoudig.ikzelf dacht namelijk voordat ik moslima was ook heel slecht over de islam.. totdat ik zelf een zoektocht ben gestart, ben de koran zelf eens gaan lezen met een open hart en vergat al die voorroordelen.. heb info gezocht (en niet zomaar op internet ofzo). Dacht bij mezelf: zo slecht kan een religie toch niet zijn, dat is onmogelijk!! dat zijn dingen die mijn gedachten deden veranderen... en ja als ik daar niet voor open stond... dan zou ik nu niet hebben geweten wat ik toen niet wist (om het maar zo te zeggen)
Ga je gang. Ik heb de vragen gesteld waarop ik als kritische lezer gewoon eens een keertje antwoord zou willen hebben. En dan graag een duidelijk antwoord, zonder dubbele bodem, en met aan beide zijden de realisering dat als je je mening écht bij dient te stellen als je het fout hebt.maarja.. ik heb al gemerkt op deze site dat de meeste hun woordje al klaar hebben liggen.. HELAAS.... en ik wil heus niet dat iedereen spontaan moslim wordt... nee hoor dat verwacht ik heus niet, maar ik hoopte gewoon op een serieuze en respectvol discussie... waarbij we allen mischien wel antwoord krijgen op onze vragen i.p.v niet verder te kijken dan je neus lang is... maarja