maximumsnelheid brommobiel aanpassen
Moderator: Moderators
Re: maximumsnelheid brommobiel aanpassen
Als iedereen met een brommobiel zou rijden, zou dat het aantal jaarlijkse verkeersongevallen drastisch verminderen.
(voor moraliteit geldt de vraag: wat als iedereen het zou doen?)
Bewustzijnsverlies en de dood zijn slechts ontbrekende tijdsperiodes, gezien vanuit het eerste persoonsperspectief tijdens een voortdurende bewustzijnsstroom. (Maarten Vergucht)
Misschien wel als ze max. 45 km p/u blijven rijden.MaartenV schreef:Als iedereen met een brommobiel zou rijden, zou dat het aantal jaarlijkse verkeersongevallen drastisch verminderen.
Maar niet zeker, als dan ook iedereen de weg op gaat met slechts een brommerrijbewijs.
Bedenk dat de veel zo niet meeste ongelukken nog altijd worden voorkomen door de kundigheid van de overige weggebruikers.
Mijn vader zaliger van toen 80 jaar, verklaarde voorzichtiger te rijden dan iedereen en geen aanrijdingen te veroorzaken.
Hij vergat zich te realiseren hoeveel bijna-ongelukken door de andere weggebruikers werden voorkomen.
Maar met jouw voorstel van 80 km. ?

Ga je eens informeren.

Al jaren is het bekend dat de meeste slachtoffers vallen op de binnenwegen.
Mijn eerste hit, waarschijnlijk niet de beste maar toch......
http://www.autowereld.com/nieuws/autoni ... deze-autos" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweede hit.We gaan het hier nu niet hebben over het effect van flitsen op snelwegen. Feit is dat wegen waar maximaal 60 km/h is toegestaan het gevaarlijkst zijn. Hierop vallen de meeste verkeersslachtoffers, zowel dodelijk als minder ernstig.
Op 60 km/h-wegen vallen dan het vaakst slachtoffers, op 50 km/h-wegen is dat zo als het draait om absolute aantallen. Ongeveer 56,4 procent van alle ongevallen met slachtoffers vallen daar. De meeste ongelukken met een fatale afloop gebeuren ook op wegen met deze maximum snelheid. .
http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/ ... ongelukken" onclick="window.open(this.href);return false;
Top-10 oorzaken van auto ongelukken
Ik heb het nu niet verder onderbouwd, maar ik weet bijna zeker dat dit soort handelingen meer voorkomt bij relatieve lage snelheden dan bij snelheden van 120 km/uEen ongeluk schuilt in een klein hoekje, luidt het gezegde en de het hoeft niet altijd het gevolg te zijn van je eigen handelen. Toch leert de praktijk dat het in veel gevallen wel aan je eigen handelen ligt.
Autoverzekering.nl maakte een top-10 van ongelukken veroorzaakt door de chauffeur. We zijn dol op top-10 lijstjes.
10. Slechte wegen: Wegen zijn niet altijd in opperbeste staat. Hier moet je op berekend zijn en je rijgedrag op aanpassen.
9. Roekeloos rijden: Met opzet verkeersregels negeren en agressief rijden zorg voor veel ongelukken en ergernissen.
8. Overschrijding snelheidslimiet: Het is een open deur, maar hoe sneller je rijdt, hoe langer het duurt voor je weer stilstaat en hoe korter de reactietijd is die je je kunt permitteren.
7. Afleiding van de bestuurder: Met andere dingen bezig zijn dan met het verkeer, zoals: make-up, scheren, iets zoeken in je tas, etc.
6. Drugs- en medicijngebruik: Onder invloed rijden van drugs of medicijnen heeft een nadelige invloed op de rijvaardigheid.
5. Alcohol: Rijden onder invloed van alcohol heeft een nadelig effect op de rijvaardigheid.
4. Achterom gluren: Het achterom kijken om naar iets dat zich buiten voordoet (bijvoorbeeld een ongeluk) leidt vaak tot ongelukken.
3. Eten in de auto: Mensen eten achter het stuur en proberen geforceerd te voorkomen dat ze op hun kleding morsen.
2. Audio installatie: Rommelen met de audio installatie, zoals een ander cd-tje of een andere radiozender.
1. Mobiele telefoon: Gebruik van de mobiele telefoon, zowel handheld of handsfree, zorgt nog altijd voor de meeste ongelukken in het verkeer.
Punt 10 Vnl. binnenwegen
Punt 6 Medicijngebruik veel bij minder valide en oudere mensen, die toch in een brommobiel rijden
En jij wil mensen met slechts een bromrijbewijs in een brommobiel wat technische niet is berekend op dergelijke snelheden 80 km p/u laten rijden.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Voor mijn gevoel krijg je dat ook niet onderbouwd.Maria schreef: Ik heb het nu niet verder onderbouwd, maar ik weet bijna zeker dat dit soort handelingen meer voorkomt bij relatieve lage snelheden dan bij snelheden van 120 km/u

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Ik ben het ernstig eens met Maria en vind het geen goed plan, een erg slecht plan zelfs.
Die (overigens vaak best wel prijzige) autootjes zijn er op gemaakt om 40 a 45 te rijden.
En er mee te remmen vanaf de snelheid.
Remmen vanaf een snelheid van 70 of 80 vereist veel meer dan remmen vanaf 40 a 45.
Een simpel voorbeeld.
Je rijdt en zo'n 20 meter voor je steekt een kind over.
Als je 40 rijdt en je ziet ineens iemand oversteken, dan duurt het 12 meter voordat je hebt gereageerd en gaat remmen,
Het remmen duur nog eens 8 meter en dus sta ja na 20 meter stil, precies op tijd.
Als je 70 rijdt, duurt het zo'n 21 meter voordat je hebt gereageerd en gaat remmen en dan raak je het kind dus met een snelheid van 70 km/u.
Dit is maar een klein voorbeeld om aan te geven waarom het vanaf bepaalde snelheden nodig is om een rijbewijs B te hebben: het vereist een veel dieper verkeersinzicht.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet6.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo'n zelfde sommetje kun je maken voor de krachten die inwerken om een voertuig bij een botsing.
Rij je 40 dan is dat vaak allemaal nog wel op te vangen in een eenvoudig voertuig.
Rij je 70 of 80 dan wordt dat een heel ander verhaal.
Het wagentje versplintert en je hebt geen schijn van kans.
En dan heb ik nog niet eens over het feit dat deze wagentjes ontworpen zijn voor mensen met een wat mindere fysieke gesteldheid, cq reactievermogen.
Die (overigens vaak best wel prijzige) autootjes zijn er op gemaakt om 40 a 45 te rijden.
En er mee te remmen vanaf de snelheid.
Remmen vanaf een snelheid van 70 of 80 vereist veel meer dan remmen vanaf 40 a 45.
Een simpel voorbeeld.
Je rijdt en zo'n 20 meter voor je steekt een kind over.
Als je 40 rijdt en je ziet ineens iemand oversteken, dan duurt het 12 meter voordat je hebt gereageerd en gaat remmen,
Het remmen duur nog eens 8 meter en dus sta ja na 20 meter stil, precies op tijd.
Als je 70 rijdt, duurt het zo'n 21 meter voordat je hebt gereageerd en gaat remmen en dan raak je het kind dus met een snelheid van 70 km/u.
Dit is maar een klein voorbeeld om aan te geven waarom het vanaf bepaalde snelheden nodig is om een rijbewijs B te hebben: het vereist een veel dieper verkeersinzicht.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet6.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo'n zelfde sommetje kun je maken voor de krachten die inwerken om een voertuig bij een botsing.
Rij je 40 dan is dat vaak allemaal nog wel op te vangen in een eenvoudig voertuig.
Rij je 70 of 80 dan wordt dat een heel ander verhaal.
Het wagentje versplintert en je hebt geen schijn van kans.
En dan heb ik nog niet eens over het feit dat deze wagentjes ontworpen zijn voor mensen met een wat mindere fysieke gesteldheid, cq reactievermogen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Kleine bemerking. Ik schreef eerder:
60 tot 65 km/h in plaats van 70 tot 80 km/h.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 47#p492047" onclick="window.open(this.href);return false;MaartenV schreef:Wel, momenteel veroorzaken brommobielen files op de weg op wegen waar niet mag worden ingehaald. De grootste ergernis van automobilisten is de slakkegang waarmee zo'n brommobiel in het verkeer rijdt.
Men zou dat daarom kunnen verhelpen door de snelheid te verhogen tot zo'n 60 a 65 km/h.
Er is in Nederland trouwens een petitie gestart door een brommobielvereniging om dat te bekomen.
60 tot 65 km/h in plaats van 70 tot 80 km/h.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 11 jan 2016 08:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Bewustzijnsverlies en de dood zijn slechts ontbrekende tijdsperiodes, gezien vanuit het eerste persoonsperspectief tijdens een voortdurende bewustzijnsstroom. (Maarten Vergucht)
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Dat zal nog niets helpen.
Op een weg met max snelheid 80, ga je dan 60 rijden ipv 45.
De ergernis zal blijven, de filevorming ook.
Als je doel is om de ergernis weg te nemen, lukt dat alleen door het voertuig 80 te laten rijden en daarvoor zijn ze niet geschikt.
Op een weg met max snelheid 80, ga je dan 60 rijden ipv 45.
De ergernis zal blijven, de filevorming ook.
Als je doel is om de ergernis weg te nemen, lukt dat alleen door het voertuig 80 te laten rijden en daarvoor zijn ze niet geschikt.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 04#p492404" onclick="window.open(this.href);return false;MaartenV schreef:Kleine bemerking. Ik schreef eerder:
60 tot 65 km/h in plaats van 70 tot 80 km/h.MaartenV schreef: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 47#p492047" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is waar ik daar op reageerde.MaartenV schreef:Als iedereen met een brommobiel zou rijden, zou dat het aantal jaarlijkse verkeersongevallen drastisch verminderen.
Wat bedoelde je dan hiermee?
Dat iedereen 60-65 km gaat rijden overal op alle wegen?
In de zak van Zuid Beveland waar ik woon is dat al bijna overal op een enkele doorgaande weg na, waar een auto 80 mag. Die doorgaande wegen zijn veel breder overzichtelijker, maar vervangen niet de kleine wegen om van het ene of het andere dorp te gaan.
En wat bedoel je in dit geval met moraliteit?
Volledig meedoen met de rest van het verkeer met 60-65 km p/u.
Dat kun je dan al met 16 jaar, als je al vanaf 15.5 jaar je theorie hebt gedaan, met een praktijk toets.
Mensen die half blind zijn geworden en om die reden hun autorijbewijs niet meer verlengd krijgen mogen zo in een brommobiel stappen.
En dat terwijl er al jaren stemmen opgaan om de eerste jaren van een rijbewijs de algemene mogelijkheden te beperken vanwege vooral de jonge leeftijd van 18+
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/ ... -te-rijden" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is tractor- en ander landbouwverkeer en er zijn wandelgroepen. Voor al die doelgroepen dient de gewone automobilist wat af te remmen. Wel, een voorligger die achter iemand aanrijdt die 60 - 65 rijdt op een weg waar 80 mag gereden worden, moet dan ook maar wat afremmen. Jezelf kunnen disciplineren in snelheid en rekening houden met anderen op de weg is ook een deugd.
Inderdaad.
Zo gaat dat in het verkeer bij weggebruikers onderling.
En waarom is het dan zo moeilijk voor een brommobiel die 45 km pu rijdt?
Zo gaat dat in het verkeer bij weggebruikers onderling.

En waarom is het dan zo moeilijk voor een brommobiel die 45 km pu rijdt?
Doe een ander niet aan wat je zelf niet wil dat jou wordt aangedaan. ( i.c. 45 km/h moeten rijden)
De gulden regel.
De gulden regel.