Jij hebt geen vrije wil! Een poster in de buurt.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Re: Jij hebt geen vrije wil! Een poster in de buurt.

Bericht door PietV. » 15 nov 2015 16:53

Ik hoop op een reactie van Bob die wordt aangedragen als de persoon achter dit initiatief. Mijn verzoek is of hij de lezing hier op ons forum wil neerzetten, kunnen we er even naar kijken.

Zijn reactie:
Beste Piet,

Bedankt, ik zal er naar kijken.

Met vriendelijke groet
Bob Tessensohn
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 15 nov 2015 18:05

Oh, het is een hele familie Tessensohn !
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 nov 2015 22:07

Harde werker die Walter:

http://www.bol.com/nl/c/boeken/walter-t ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet » 16 nov 2015 01:11

Een van de boeken van Walter heet: "de atheïst is een beetje dom" . Hij licht dit toe in een samenvatting.
Het komt erop neer dat een atheïst uitgaat van het methodologisch naturalisme. De atheïst sluit god uit als een verklaring voor wat ontstaan is en zoekt voor alles wat er is een natuurlijke oorzaak. Even later worden ook de humanist en de evolutionist bij de atheïst gevoegd als methodologisch naturalisten. En waarom zijn ze een beetje dom? Nou, als je heel ver terug gaat kom je bij de big bang. Daarvoor was er helemaal niets, dus zij geloven dat er uit niets iets is ontstaan en dat kan niet volgens het methodologisch naturalisme.
Maaaarr. De creationisten zijn niet dom, want die weten dat er wel een mogelijkheid is dat iets uit niets ontstaat. Namelijk God die alles heeft gemaakt. Het boek van Walter zal leren hoe je het gedachtengoed van de atheïst kunt bestrijden door hem te confronteren met zijn tegenstrijdige uitgangspunten van het methodologisch naturalisme. En dit alles vanuit de rede en de logica en de bijbel.

Walter toch..
Het methodologisch naturalisme is niet iets wat bij atheïsten, evolutionisten en humanisten hoort, maar bij wetenschappers. Dit kunnen atheïsten zijn, maar ook gelovigen. Het doel van deze wetenschappers is niet om God uit te sluiten, maar ze houden geen rekening met bovennatuurlijke verklaringen die niet onderzocht en bewezen kunnen worden.
En hoe moet de evolutietheorie volgens Walter bestreden worden? De ET bemoeit zich niet met wat er voor de big bang was. Nee die gaat over de evolutie van het leven, wat door wetenschappelijk onderzoek bewezen is.
En wetenschappers vermoeden dat er voor de big bang andere universa waren. Dus waar gaat Walters boek uiteindelijk over? Ik ben bang dat het boekje een beetje dom is.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 nov 2015 16:56

Hier kan je naar een preek van Walter luisteren.

http://www.evangelischegemeente.org/2-u ... n-uit-2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Duurt maar een uur. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet » 18 nov 2015 00:23

M'n gedachten gingen nog even over de poster.
"Je hebt geen vrije wil"
Namens 2 godsdienstfanaten Luther en Calvijn uit de middeleeuwen, uit een rumoerige tijd met godsdienstoorlogen en een rondwarende pest en namens een neuroprofessor die meent dat alleen een embryo een vrije wil heeft.
Tjonge... Volgens die Luther is de wil van een mens een wild beest, die of door God of door Satan bereden wordt en dan de wil doet van de berijder, zonder dat de mens kan bepalen wie de berijder van zijn wil is. Dat is heftig... Volgens Calvijn is de mens alleen veilig als zijn eigen wil vernietigd is en gehoorzaam is aan God. De wil van de mens is altijd slecht en brengt niets goeds voort.
Mocht je even de schrik in je benen voelen na het lezen van de poster dan ga je natuurlijk naar 123lezingen.
Waarschijnlijk zul je daar horen dat een mens een vrije wil van God heeft gekregen. Pfffff is dat ff een opluchting... Even nog het gratis kopje koffie en dan naar huis..
Hoho niet zo snel... Je kan wel een vrije wil hebben maar je moet wel kiezen...
mmmm?
Ja.. Voor Jezus, voor het evangelie.....
Maar als ik dat niet wil?
Dan ga je naar de hel en daar zul je voor altijd branden.
Dus ik heb wel een wil, maar eigenlijk geen keuze?
Daar komt t wel op neer.
Goed ik heb voor t evangelie gekozen. Ben ik nu klaar?
Nee... Je hebt wel allemaal voordeeltjes, zoals een hemelplaatsje, recht op genezing. Verhoring van gebeden, je kan alles vragen wat je wilt en je zult t krijgen en bovendien kan je bergen verzetten. Maar nu moet je Gods wil doen.
En mijn vrije wil?
Nee Gods Wil, die staat in de bijbel. Je moet afsterven aan je eigen ik en helemaal leven zoals Jezus dat zou doen.
Tjeemig de peemig ...dat is moeilijk...
Ja maar we zullen je helpen. Je bent ook onderworpen aan t gezag van de gemeente, de vertegenwoordiging van Jezus.....
Maar Ehhhh....
Ja bent een onderdeeltje van t Lichaam. Je kan niet zelf een kant op willen gaan..je bent onderworpen aan t gezag.
Maar... Wie is dat gezag?
De bijbel zegt dat t gezag de leiding is in de kerk, de voorganger en de oudsten.
Zet je eigen in, ga naar de bijbelstudies en de gebedsavonden, ga zondags naar de kerk en betaal 10% van je inkomen aan de kerk. Dat is ook de wil van God.
Maar dat wil ik niet.
Je moet, anders stel je je eigen buiten de bescherming van God en dan komt Beelzebul.
Beelzebul?
Ja de overste van de boze geesten en die kan allemaal slechte en onreine gedachten in je hoofd brengen.
En als ik die gedachten niet wil?
Je hebt niets te willen. Of je doet Gods wil, of anders de wil van Beelzebul.
Tja... En zo ga je een tijdje door, tot je jezelf in de spiegel ziet en je de gele poster herinnert.

Je hebt geen vrije wil...................meer.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 18 nov 2015 07:52

Iemand nog iets toe te voegen?

=D>
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 18 nov 2015 09:03

Nee, maar waar is de reet waar ik de veer in kan steken.
Goed gesproken !
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 18 nov 2015 10:53

Goed beschreven :)
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 18 nov 2015 11:21

=D> Een gedachtegang die ik helemaal kan volgen en die zeker veel gelovigen bekend voor moet komen.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet » 18 nov 2015 23:03

Dank voor de reacties.
@ Dat beloof ik
Als je iets in mijn lichaam wilt stoppen, laat dat dan een Affligem dubbel zijn in m'n slokdarm.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 18 nov 2015 23:08

:occasion5:
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 19 jan 2016 20:05

De huidige poster heeft de uitspraak "Houdt U zich aan de 10 geboden?"

Mijn antwoord: Nee.

Uiteraard moord ik niet, maar dat is niet omdat ik me aan de 10 geboden houd. Dat is omdat ik begrijp dat moord een slecht idee is, ongeacht of een boek zegt dat het een slecht idee is.

Van de 10 geboden zijn er misschien (als ik mij vrijgevig voel) 4 die redelijk zijn, maar geen daarvan is zo uniek en hoogwaardig dat we niet zelf tot die ideeën zouden kunnen komen, en dat is dan ook vaak genoeg gebeurd, zelfs voordat de 10 geboden waren opgeschreven.

Het is niet per se een unieke observatie, maar het lijkt me wel duidelijk dat deze toespraken niet bedoeld zijn om mensen tot het geloof te brengen, maar om mensen die toch al geloven een goed gevoel over hun geloof te geven, zodat ze niet de neiging zullen krijgen om het geloof de rug toe te keren.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jan 2016 20:28

De 10 geboden zijn inmiddels zwaar outdated:

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 21 jan 2016 22:27

Bram Kaandorp schreef: Afbeelding
Ik weet niet veel van de Nederlandse Protestantse bewegingen, dus daarom mijn vraag:

Oprechte pro-wetenschap houding, of opportunistisch name-dropping?
Waarom zou het geen pro-wetenschap houding zijn? Omdat het Christenen zijn? Ook ik geloof overigens niet dat we een vrije wil hebben.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Plaats reactie