Wat hoor of beleef jij bij het volgende muziek nummer?

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Behind de scene

Re: Wat hoor of beleef jij bij het volgende muziek nummer?

Bericht door Behind de scene »

Rainbow, lekker ruig! Maak je mij wel vrolijk mee. Maar moet zeggen dat Metallica mij net iets meer aanspreekt, voelt voor mij net iets meer als ware klank en niet gespeeld.

Maar af en toe een mooie zware vrouwen stem zoals die van Lauren Hill doet mij ook goed zo nu en dan.

Hoewel een stukje ruige Techno ook lekker kan zijn.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Jij bent snel terug wzn!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bonjour schreef:Even tussendoor:
We zijn met de youtube filmpjes overgestapt van shockwave naar HTML5.
Laat het even weten als je problemen ondervindt.
Bij mij spelen ze nog gewoon in flash?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Crystal Castles - Baptism

Toen ik het (vrij experimentele) nummer voor het eerst hoorde, vond ik het enerzijds een bak teringherrie, maar om de een of andere reden drukte ik toch een paar keer op de replay-knop.

De lyrics kon ik zomaar niet verstaan, dus begreep ik het eigenlijk allemaal niet zo goed.

Toen de tekst maar eens opgezocht, en opeens klopten de emoties van het geluid in mijn optiek helemaal met de (bescheiden hoeveelheid) tekst, en viel voor mij het kwartje..

Hold my head under water
Take a breath for the Father
Learn to love. Lessons repeating
The Chronicles are so misleading

This is your baptism
And you can't forgive em
This is your baptism
And you can't forgive em

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Athum

Bericht door Athum »

Hallo Jagang,

Ik kende dat nummer al . Er zijn andere die ik liever heb, deze is wat te repetitief. Ik vind het geen bak teringherrie, de tekst heb ik niet nodig om het te kunnen apreciëren. Ik luister overigens nooit opzettelijk naar teksten.
Het geeft het mij een heel monter gevoel, De "xylofoon" achtige gedeelte's klinken grappig en dat Japans achtig gekrijs werkt best stimulerend.

Of dikkemick het kan apreciëren?

Volgende: Brazilian Girls - Pussy ( pussy marihuana) . En er wordt in gezongen, een echte song dus, maar geen rock.

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Of dikkemick het kan apreciëren?
Crystal castles in ieder geval niet. Ik vind dit nog steeds niets met muziek te maken hebben. Niet vervelend bedoeld, want over smaak valt uiteraard niet te twisten natuurlijk.
Brazilian girl met pussy gaat er iets op lijken. Reggae kan ik mondjesmaat verdragen en ik heb zelf in mijn collectie muziek 2 reggae cd's. Niet eens Bob Marley!
Maar ik luister even naar de tekst en hoor dan "pussy'pussy'pussy" En sorry, maar dit kan ik niet serieus nemen. Klinkt een beetje als het werkstuk op de lagere school dat 100 woorden moest bevatten.

Maar muziek blijft een fascinerend en leuk onderwerp, omdat waar ik van over mijn nek ga, de ander bij weg kan zwijmen (of andersom).
Luister nu naar Tim McGraw (country). Een andere country favoriet is Jo Dee Messina: Een duet is dan uiteraard genieten.
En van onderstaand nummer kan ik dus kippenvel krijgen.

En als toegift omdat country, evenals jazz, hardrock of blues geweldig kan zijn (zal alleen de link plaatsen): https://www.youtube.com/watch?v=82dDnv9zeLs" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Bileam Faustina
Geregelde verschijning

Bericht door Bileam Faustina »

Tja het blijft grappig hoe onze voorkeuren zich vormen...

Something's called me back
There's a light in the black
Am I ready to go?

Light in the black

You can't run away
From these styles I got, oh baby, hey baby
Cause I got a lot, oh yeah
And anywhere you go
My whole crew's gonna know
You can't hide from the block, oh no.

Ready or Not

If you start looking around you
You know there's no pretending
'Cause how you twist and bend it
She's the perfect tout
Leave everyone spellbound when she mixes and blends it.
'Cause the message she's sending is:
She's ready to sell out.

Pussy

Another day has almost come and gone
Can't imagine what else could go wrong
Sometimes I'd like to hide away somewhere and lock the door
A single battle lost but not the war ('cause)

Bring on the rain

Well in case you failed to notice,
In case you failed to see,
This is my heart bleeding before you,
This is me down on my knees, and...
At the other side of Poseidons realm there is a constellation that never sinks behind the horizon, shaped like a hunter! Sail to his brightest star and you will find the sea street of Scylla and Caribdis...
https://vrolijkewetenschap.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Athum

Bericht door Athum »

Het vorige nummer komt auditief ietwat te dicht in de buurt van Celine Dion achtige toestanden dan mij lief is, maar de zangeres weerhoudt zich van theatrale vocaliteiten (of vocale theatraliteiten) à la Dion wat muziek alleen maar toegejuichd kan worden.

De tekst is heel intimiem romantisch , met een dosis liefdeswanhoop, wat zelfmedelijden. Ook dat ligt mij niet zo goed, geeft mij wat ongemakkelijk gevoel (misschien symptoom van bindingsangst?)

Ik word eerder aangetrokken door een gothisch/fatalistische romantiek zoals in het volgende nummer. Beste up tempo rock song van de 21ste eeuw. De life versie ( Letterman) is natuurlijk het leukst om naar te kijken, en heel goed, maar ik opteer voor een versie met lyrics voor degenen die niet begrijpen wat hier romantisch aan is. By the way, ik had het nummer al tientallen keren gehoord alvorens ik nieuwsgierig werd naar waar het nu eigenlijk over ging. Ik laat me altijd meesleuren door de vibe , sfeer, ritme, de klank. Als dat goed zit, Ok, Een song met geweldige tekst maar met banale muziekbegeleidng en melodie apprecieer ik enkel als tekst, niet als muziek.

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"Wolf like me"
Om in jouw termen te blijven:

Vibe: Heeft het nummer zeker.
Sfeer: Door de clip O.K. Het nummer zelf vind ik wat vlak.
Ritme: Gelukkig dat er een wisseling halverwege het nummer in zat. Vond het 2X wat eentonig klinken.
Klank: Pittig.

Van hardrock, naar country, nu jeugdsentiment-pop:
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

We kennen allemaal oude muziek in een nieuw jasje.
Bijv. moderne coverversies van oude nummers.

Wat ik vaak veel leuker vind, zijn nieuwe nummers in een oud jasje.
Nieuwe teksten in nummers die zo geproduceerd zijn dat ze klinken alsof ze in de jaren '60/70 van de afgelopen eeuw gemaakt hadden kunnen zijn.

Als voorbeeld een nummer van The Coral, getiteld North Parade.
Een mix van Flower Power, afgewisseld met een temperamentvol intro, dito break, en "uitro", dat beelden aan me opdringt van langharige jongens, meisjes met bloemenkransen in het haar, en gebloemde, gepeacetekende volkswagenbusjes
Wel jammer dat het op het laatst ten onder gaat in alsnog een soort elektronische ruis.
IMO het enige minpuntje aan dit nummer, maar ik kan er mee leven. :-)

Henry Ford
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik heb het aantal verzen niet geteld maar het kunnen er voor mij niet genoeg zijn, elk vers is qua uitvoering anders.
Puur herinneringen aan vroeger!!!
- Schooltijd
- Mijn moeder zong altijd geestelijke liederen onder het huishoudelijk werk
- Niet ritmische zang in een overvolle kerk
- De saamhorigheid van het zingen rondom het harmonium waarbij ooms en leuke nichtjes er bovenuit kwamen.

Waarom zou je prettige gevoelens vanwege de inhoud uit de weg gaan?
Veel ex-gelovigen hebben zo'n hekel aan alles wat met godsdienst te maken heeft gekregen dat ze bij het horen
van dit soort zang niet goed worden. Ik ben blij dat ik niet van die nare herinneringen heb.
NB: Doe wel en zie niet om.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Herinneringen aan mijn opa al weet ik niet precies waarom.

Neil Diamond is voor mij toch lijkt het op zich een vreemde keuze vanwege diverse nummers die behoorlijk geloofgeïnspireerd zijn en ik daar helemaal niets mee heb.
Maar het is dan vaak ook vooral de muziek.
Zijn live album van Hot august night 1972 heb ik helemaal grijs gedraaid bijvoorbeeld.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat Neil Diamond betreft kan ik me dat best voorstellen. Een warme zuivere stem. En of zijn liedjes dan over Jezus of Tibetaanse goden gaan, maakt mij op dat moment niet uit. Mooi is mooi. Zo heb ik Chi Coltrane met go like Elijah gepost. Niet voor de tekst of haar geloofsovertuigingen, maar voor het nummer zelf. En dan misschien wel om de herinneringen.
Zo lig ik bij het gezapige nummer van Neil Diamond "song song blue" nog altijd in de zon in het bos op mijn rug naar de vogels en overvliegende vliegtuigjes te kijken...Dat was in die tijd dat 's zomers de zon altijd scheen.

En dit is ook zo'n nummer. Ben benieuwd of iemand het nog kent. Doet mij denken aan mijn vakantie in Spanje met mijn ouders.
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

dikkemick schreef:. Doet mij denken aan mijn vakantie in Spanje met mijn ouders.
Jij op vakantie en ik mn huis verbouwen. Alle zolderbalken vernieuwd. O.a. bij dit nummer zette ik mijn zaagmachine even stil. Maar de tijden veranderen, nu roep ik tijdens de spinningles bij het het horen van The Hum om meer volume.
Laatst gewijzigd door writer op 19 mar 2016 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

writer schreef:
dikkemick schreef:. Doet mij denken aan mijn vakantie in Spanje met mijn ouders.
Jij op vakantie en ik mn huis verbouwen. Alle zolderbalken vernieuwd. O.a. bij dit nummer zette ik mijn zaagmachine even stil.
Geweldig hè wat muziek kan doen of los kan maken qua emoties/herinneringen. (Gisteren zowaar een praatje met Leo Blokhuis gemaakt over mijn favoriete band. Ook een herinnering die ik niet snel zal vergeten. Wat een sympathieke vent is dat!)
Einstein/Mick
Plaats reactie