Ok dank je wel voor de uitleg!!!Bonjour schreef:Er worden heel veel aanwijzingen aangedragen als "Wat is de natuur mooi/complex enz," , "Ik heb een persoonlijke ervaring gehad", "het staat in mijn heilig boek". en vervolgens "dus bestaat god".Prief schreef:Sorry het kan aan mij liggen maar ik begreep de bovenstaande zin echt niet. Kan je hem aub anders formuleren.Bonjour schreef: Zolang alle aangedragen aanwijzingen niet te toets van de kritiek kunnen doorstaan, al heel rap door andere verklaringen kunnen hebben dan een god, zijn ze er niet.
Maar geen van dit soort aanwijzingen houdt stand. Je hebt geleerd de natuur mooi te vinden, het is niet uit te sluiten dat een complexe natuur ook op een andere manier ontstaat, persoonlijke ervaringen zijn vaag en heilige boeken staan vol met fouten.
Dus wat voor aanwijzingen houden we over? Een actieve god kan voor hele spectaculaire aanwijzingen zorgen: "Net toen iedereen dacht dat die 2 auto's gingen botsen, zagen de omstanders dat één van de auto's ging vliegen tegen alle regels van de zwaartekracht in om even later weer te landen en rustig door te rijden. " Maar dit soort aanwijzingen zien we niet.
Wat voor sterke aanwijzingen zien we wel?
Jouw laatste stukje vind ik mooi. Men wil inderdaad vaak van De God graag iets zien wat tegen de wetten van God zelf in gaan voor ze in Hem gaan geloven, terwijl ze al het moois wat in hun zelf zit en om hun heen vergeten. Waarom moet een auto vliegen, is de zon bijvoorbeeld niet veel spectaculairder? Ben jij zelf niet veel spectaculairder dan een opeens vliegende auto?
maw waarom zou een opeens vliegende auto het bewijs moeten leveren voor het bestaan van een God terwijl het bestaan van jezelf voor jou zelf al niet genoeg bewijs is.