Religie kan een samenleving beschadigen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: GODGEVULDE GATENKAAS

Bericht door heeck » 06 okt 2006 22:48

Tamara schreef:
heeck schreef:
jHenosch schreef:Speculaaskoeken !
daar waar je er nooit achter kunt komen wat het werkelijk is, zoals ons bestaan, volstaat invulling door een goed geloof,
en dat wat goed is hangt af van je opvoeding, de ratio en je gevoel, aangevuld door geschriften en ervaringen uit de waarneembare wereld om je heen.
De vanouds onvolprezen, van god gevulde, gatenkaas !

Roeland
Waar komt dan de moraal vandaan Roeland? De menselijke moraal van rechtvaardigheid? Ook uit gatenkaas?
Zorgvuldig het door jHenosch gestelde lezen, waar ik op reageer.
Hij zet op slimme wijze iets totaal ongedefinieerds voorop: "daar waar je nooit achter kunt komen". Dan volgt jHenosch' recept voor het vullen van de god van de gatenkaas.
En dan jouw moraal-probleem:
(van rechtvaardigheid desnoods), grofweg gesteld onze indeling in goed en kwaad. Zonder ons vaak bewust te zijn gelijk het veroordelen of prijzen van eigen of andermans gedrag inhoudend.

Rustig wat nalezen over groepsgedrag bij andere dieren dan de mens en je ziet dat die moraal voortkomt uit het binnen alle groepsdieren voorkomende, want onontbeerlijke inhouden van de lust in en het opeten van of doodmaken van de (net geboren) groepsgenoten.

En terugdenken aan de vader en moeder van jouw ouders en zo een paar miiljoen jaar terug indenkende in de lijn der verwekkers, kan je je voorstellen dat moraal er al was bij onze voorouders, al ver voordat we die als mens zouden willen benoemen.
Laat staan dat ze last zouden hebben van een geloof en/of geschriften.

Roeland

1-corr: "en/of geschriften" toegevoegd
Laatst gewijzigd door heeck op 06 okt 2006 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

bad_religion

Bericht door bad_religion » 06 okt 2006 22:51

Tamara schreef:Waar komt dan de moraal vandaan Roeland? De menselijke moraal van rechtvaardigheid? Ook uit gatenkaas?
Als een mens moreel handelt omdat de goden dat van hem verlangen handelt hij dan moreel? Je kan op die manier net zo goed buigen voor iedere macht.

En als diezelfde mens zijn moreel herkent in het moreel van de goden dan heeft die mens toch geen goden nodig?

Moreel wordt gevormd daar war meerdere mensen samen zijn, moreel is een proces!

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 23:04

Moraal is inderdaad een proces, waar je je hele leven aan werkt en waarvan je het begin in je opvoeding hebt meegekregen gebaseerd op leefregels die voortkomen uit religiositeit, een geloof in Goedheid. Iets waar toch ook het (christelijke)edoch van godloze, humanisme in gelooft.

Mensen die niet geloven in het bestaan van Goedheid, die misschien niet alles tot in de details invult maar wel de grote lijnen van de geschiedenis schetst, zullen minder begeisterd zijn door het bestaan. Wellicht daardoor ook minder begeistigte ideeen hebben, ik weet klinkt arrogant, maar ik zeg ook wellicht, en ik weet de begeisterung kan ook bijzonder gevaarlijk zijn soms/vaak. Maar dat is nou eenmaal niet anders, want daar waar gelooft wordt, vallen spaanders.

Het kan immers toch altijd vriezen of dooien voor de niet in progressiviteit (gods)gelovige, in een eeuwig rad van karma, het idee dat het bestaan Goddelijk intrinsiek naar verbetering streeft, bestaat voor hen niet .
Laatst gewijzigd door jHenosch op 06 okt 2006 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 06 okt 2006 23:14

bad_religion schreef:
Tamara schreef:Waar komt dan de moraal vandaan Roeland? De menselijke moraal van rechtvaardigheid? Ook uit gatenkaas?
Als een mens moreel handelt omdat de goden dat van hem verlangen handelt hij dan moreel? Je kan op die manier net zo goed buigen voor iedere macht.

En als diezelfde mens zijn moreel herkent in het moreel van de goden dan heeft die mens toch geen goden nodig?

Moreel wordt gevormd daar war meerdere mensen samen zijn, moreel is een proces!
Is niet eerder de vraag van toepassing: "wat is moreel handelen"? Is er sprake van een universele moraliteit? If so, waar komt die dan vandaan? Door toeval? Weet niet ieder mens dat doden niet goed is? Moreel een proces? Denk eerder dat moreel een standaard is...welke niet blijkt uit actie's/meningen maar eerder uit reacties..het gevoel van onrechtvaardigd behandeld worden..dat is moraliteit...

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 23:16

Inderdaad veel zit in je rechtvaardigheidsgevoel besloten, en die is voor een deel onafhankelijk van opvoeding, zit in het beestje ingebakken, kun je ook bij dieren zien, ook omdat intelligente dieren natuurlijk ook opgevoed worden door hun ouders, die het gedrag voorleven.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 06 okt 2006 23:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 06 okt 2006 23:18

heeck schreef:
Tamara schreef:
heeck schreef: De vanouds onvolprezen, van god gevulde, gatenkaas !

Roeland
Waar komt dan de moraal vandaan Roeland? De menselijke moraal van rechtvaardigheid? Ook uit gatenkaas?
Zorgvuldig het door jHenosch gestelde lezen, waar ik op reageer.
Hij zet op slimme wijze iets totaal ongedefinieerds voorop: "daar waar je nooit achter kunt komen". Dan volgt jHenosch' recept voor het vullen van de god van de gatenkaas.
En dan jouw moraal-probleem:
(van rechtvaardigheid desnoods), grofweg gesteld onze indeling in goed en kwaad. Zonder ons vaak bewust te zijn gelijk het veroordelen of prijzen van eigen of andermans gedrag inhoudend.

Rustig wat nalezen over groepsgedrag bij andere dieren dan de mens en je ziet dat die moraal voortkomt uit het binnen alle groepsdieren voorkomende, want onontbeerlijke inhouden van de lust in en het opeten van of doodmaken van de (net geboren) groepsgenoten.

En terugdenken aan de vader en moeder van jouw ouders en zo een paar miiljoen jaar terug indenkende in de lijn der verwekkers, kan je je voorstellen dat moraal er al was bij onze voorouders, al ver voordat we die als mens zouden willen benoemen.
Laat staan dat ze last zouden hebben van een geloof en/of geschriften.

Roeland

1-corr: "en/of geschriften" toegevoegd
Da's een leuk antwoord Roeland, maar dat geeft geen verklaring voor waar de moraal vandaan komt...

Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton » 06 okt 2006 23:20

Tamara schreef: Waar komt dan de moraal vandaan Roeland? De menselijke moraal van rechtvaardigheid? Ook uit gatenkaas?
Tamara, moraal is niets als je je er niet aan houd, dat is wat je kunt beredeneren.
Als iemand overduidelijk de waarheid niet verteld waarom zou je zelf dan waarheid spreken?
Het is te beredeneren dat religie een menselijk product is, sterker er is werkelijk helemaal niets wat er maar ook op wijst dat het iets anders is dan dat.
En daarom Tamara hou je je duidelijd niet aan de moraal je negeert namelijk feiten welke je zou kunnen weten. Nogmaals moraal heeft geen zin als er geen overeenstemming is.
Het opdringen van moraal door bijvoorbeeld angst (voor 't hiernamaals of wat dan ook) is een angstmoraal, je bent dan veroordeelt in angst te leven om de moraal in stand te houden.
Nu zul jij mischien niet in angst leven maar je hoopt dan wel dat anderen in angst leven
omdat je je dan mischien wat zekerder voelt dat anderen zich aan de moraal houden.
Ik hoop dat je beseft dat je hiermee alleen maar jezelf voor de gek houd.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 06 okt 2006 23:27

Achnaton schreef:
Tamara schreef: Waar komt dan de moraal vandaan Roeland? De menselijke moraal van rechtvaardigheid? Ook uit gatenkaas?
Tamara, moraal is niets als je je er niet aan houd, dat is wat je kunt beredeneren.
Als iemand overduidelijk de waarheid niet verteld waarom zou je zelf dan waarheid spreken?
Het is te beredeneren dat religie een menselijk product is, sterker er is werkelijk helemaal niets wat er maar ook op wijst dat het iets anders is dan dat.
En daarom Tamara hou je je duidelijd niet aan de moraal je negeert namelijk feiten welke je zou kunnen weten. Nogmaals moraal heeft geen zin als er geen overeenstemming is.
Het opdringen van moraal door bijvoorbeeld angst (voor 't hiernamaals of wat dan ook) is een angstmoraal, je bent dan veroordeelt in angst te leven om de moraal in stand te houden.
Nu zul jij mischien niet in angst leven maar je hoopt dan wel dat anderen in angst leven
omdat je je dan mischien wat zekerder voelt dat anderen zich aan de moraal houden.
Ik hoop dat je beseft dat je hiermee alleen maar jezelf voor de gek houd.
Waarom zou ik hopen dat anderen in angst leven? :? Ik heb het over moraal en jij begint over dat religie een menselijk product is. Waar komt moraal vandaan Achnaton? En is die universeel? Is er nog wel sprake van een moraal wanneer er overeenstemming bereikt dient te worden? Denk het niet..dan hebben we het over meningen..immers, da's wat anders..toch.. :roll:

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 23:37

als ik geloof in een goede god, heb ik meer zin om me moreel te gedragen, dan wanneer ik geen geloof heb in een goede god met een goede afloop,

lijkt me niet zo gek toch ?

ook dat is een reden waarom veel mensen geloven in een Goedheid, die er voor zorgt dat alles goedkomt,
om er zin an te houden, via die hoop.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 06 okt 2006 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 06 okt 2006 23:39

Hangen gelovigen dan een andere moraliteit aan? Zit die niet ingebakken in onze genen? :wink:

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 23:40

Tamara schreef:Hangen gelovigen dan een andere moraliteit aan? Zit die niet ingebakken in onze genen? :wink:
ook, maar sommig geloof is anti gevoelig, is antimenselijk en dat kan mensen gek maken, dan kun je beter helemaal geen godsdienst hebben.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 06 okt 2006 23:44

jHenosch schreef:
Tamara schreef:Hangen gelovigen dan een andere moraliteit aan? Zit die niet ingebakken in onze genen? :wink:
ook, maar sommig geloof is anti gevoelig, is antimenselijk en dat kan mensen gek maken, dan kun je beter helemaal geen godsdienst hebben.
Misschien wordt daar wel het verstand ondergeschikt gemaakt? :cry: Geloof met je hart, ziel en verstand toch..doe je dat niet, tja..dan zijn de consequenties duidelijk..

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe » 06 okt 2006 23:52

jHenosch schreef:als ik geloof in een goede god, heb ik meer zin om me moreel te gedragen, dan wanneer ik geen geloof heb in een goede god met een goede afloop,

Hoe weet je dit? heb je ook wel eens een paar jaar geleefd zonder te geloven in god, of is dit gewoon een gedachte die je aanhangt omdat je het wel leuk vindt zo?
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 06 okt 2006 23:57

HarrieMe schreef:
jHenosch schreef:als ik geloof in een goede god, heb ik meer zin om me moreel te gedragen, dan wanneer ik geen geloof heb in een goede god met een goede afloop,

Hoe weet je dit? heb je ook wel eens een paar jaar geleefd zonder te geloven in god, of is dit gewoon een gedachte die je aanhangt omdat je het wel leuk vindt zo?
weten doe ik dat niet echt, maar dat denk en geloof ik, vooral omdat het logisch is.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 07 okt 2006 00:01

HarrieMe schreef:

Ik heb 32 jaar geleefd zonder God. Ging het goed? Jawel, tot op zekere hoogte..De Bijbel leert niet anders dan dat God een God is die je wilt zegenen, Harrie. Hij wil ook jouw God zijn, maar dan moet je Hem wel die positie toekennen. :wink: He loves You..da's God..

Gesloten