Een stukje over Freud vermeld dat, zoals bekend, dromen de verwerking zijn van onze dagelijkse verdringingen. Dat wat je niet mag, dat wat niet netjes is, niet hoort, dat wat "not done" is, het komt allemaal in je dromen terug. Dan begint het mij ondanks de hoeveelheid alcohol, een belangrijk en substantieel component van de zo juist genuttigde top whisky's, en het late tijdstip, toch weer te malen in mijn hoofd. Verdringing, ..dat wat niet mag, .........niet netjes.......................
Heel snel zit ik dan bij christenen. Ja en dan verlies ik de controle over mijn hersenen.
Wil en daden gaan ieders hun gescheiden weg.
Mijn wil zeg: "Ga slapen" maar mijn grijze massa negeert die wens en bedenkt:"Als ik vrijdenker ben heb ik minder last van dogmatisch opgelegde lust onderdrukking en kunstmatig opgehouden rebellie en deel ik wel eens een shop uit tegen een huisje dat anderen voor heilig verklaard hadden. Voor orthodoxe, maar ook minder othodoxe, christenen alsmede Moslims, Joden, Hindoes en noem de hele reutemeteut maar op geldt dat niet. Hen wordt opgelegd gedurende de hele dag hun drang, hun lust, hun vrije wil te bedwingen, te verdringen. Dan moeten zij toch wel hele perverse dromen hebben 'snachts.

WELTERUSTEN