VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Bericht door dikkemick » 25 okt 2014 14:15

Slavernij is onderdeel van ons VERLEDEN!
Ik lig 's nachts ook niet meer wakker omdat mijn voor-voor-voor-voor-voor-voorouders tot het protestantisme gedwongen werden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 25 okt 2014 14:33

Demiurg schreef:
Samante schreef: Op de 2e afbeelding zie ik de Zwarte Piet in precies dezelfde kleding als de witte pop op de schoorsteenmantel.
Ik zie er geen slavernij in. Ook niet echt in de eerste afbeelding trouwens. De kleding is zeer verfijnd van de jongen in de eerste afbeelding en ik zie in de afbeelding geen onderdrukking.
om te beginnen: zie je overeenkomsten tussen de figuren in de twee afbeeldingen?
Behalve overeenkomende wanddecoratie op beide afbeeldingen en de verschillen in blanke en donkere huidskleur zie ik geen verdere overeenkomsten meer eigenlijk.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 okt 2014 14:40

Samante schreef:
Demiurg schreef:
Samante schreef: Op de 2e afbeelding zie ik de Zwarte Piet in precies dezelfde kleding als de witte pop op de schoorsteenmantel.
Ik zie er geen slavernij in. Ook niet echt in de eerste afbeelding trouwens. De kleding is zeer verfijnd van de jongen in de eerste afbeelding en ik zie in de afbeelding geen onderdrukking.
om te beginnen: zie je overeenkomsten tussen de figuren in de twee afbeeldingen?
Behalve overeenkomende wanddecoratie op beide afbeeldingen en de verschillen in blanke en donkere huidskleur zie ik geen verdere overeenkomsten meer eigenlijk.
Spijkers Samanthe.
Je moet spijkers zoeken!
Philip K. Dick

Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg » 25 okt 2014 15:27

Samante schreef: Behalve overeenkomende wanddecoratie op beide afbeeldingen en de verschillen in blanke en donkere huidskleur zie ik geen verdere overeenkomsten meer eigenlijk.
Je ziet geen overeenkomsten tussen de kindslaaf op afbeelding 1 en de zwarte Piet op afbeelding 2?

Misschien moet je ook het artikel dat ik er bij gegeven heb lezen voor de nodige context.
http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/ ... ikelvb.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 25 okt 2014 16:46

Demiurg schreef:
Samante schreef: Behalve overeenkomende wanddecoratie op beide afbeeldingen en de verschillen in blanke en donkere huidskleur zie ik geen verdere overeenkomsten meer eigenlijk.
Je ziet geen overeenkomsten tussen de kindslaaf op afbeelding 1 en de zwarte Piet op afbeelding 2?

Misschien moet je ook het artikel dat ik er bij gegeven heb lezen voor de nodige context.
http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/ ... ikelvb.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
volgens het Belgische antiracisme centrum is zwarte piet niet racistisch

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 25 okt 2014 16:57

http://www.diversiteit.be/zwarte-piet-h ... et-centrum" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij maken er ondertussen geen punt van.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 25 okt 2014 18:14

Tja, in België zijn ze eruit geloof ik.
Misschien moet ik spijkers zoeken op laag water, maar ik vind de hele poespas over Zwarte Piet zwaar overtrokken en eigenlijk niet ter zake. Neemt niet weg dat ik er geen probleem mee heb als ook anders gekleurde pieten erbij komen, omdat de hele discussie zich nu jaarlijks - als ware het traditie - zal herhalen. En dat geeft telkens een domper op de feestvreugde.

En ik vind mensen die zich gediscrimineerd voelen rond zwarte piet, wel heel erg teergevoelig. Meelijwekkend is misschien het juiste woord.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 25 okt 2014 18:43

Ik vraag me wel eens af of de mensen die tegen zwarte Piet zijn in het zwartepietenprobleem soms een mooie kans zien om voor éen keer de wil van een minderheid aan de meerderheid op te leggen.
Als blanke heb ik de rol van zwarte Piet nooit met gekleurde mensen vergeleken.
Als donkere mensen nu voor wat dan ook worden aan gekeken neem je dat niet weg door zwarte Piet wit te maken.
Respect moet door gedrag e.d. verkregen worden, niet door een andere huidskleur.
Voor mij mag zwarte Piet dus zwart blijven, als kind dacht ik trouwens dat hij zwart was door het roet in de schoorsteen, nooit de link met slaven gelegd.
Wie "De negerhut van oom Tom" in zijn jeugd heeft gelezen zal een donker gekleurd iemand nooit meer voor minder aanzien, ook zwarte Piet niet, ik tenminste niet.
Ik weet niet of dat soort boeken in de schoolbibliotheken nu nog voorkomt.
NB: Doe wel en zie niet om.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 25 okt 2014 19:20

writer
Ik vraag me wel eens af of de mensen die tegen zwarte Piet zijn in het zwartepietenprobleem soms een mooie kans zien om voor éen keer de wil van een minderheid aan de meerderheid op te leggen.
Ik denk, dat mensen, die niet zo voorstander zijn van dit soort discussie, hoe licht ook, hun kans zien om eens goed stampei te trappen over gevoelens van een vrij ruime groep mensen ook buiten dit land, die denken, dat het hier om discriminatie zou kunnen gaan. Ik denk, dat dít in dit tijdperk de ware discussie is. :)
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 okt 2014 20:38

Samante schreef:Tja, in België zijn ze eruit geloof ik.
Misschien moet ik spijkers zoeken op laag water, maar ik vind de hele poespas over Zwarte Piet zwaar overtrokken en eigenlijk niet ter zake. Neemt niet weg dat ik er geen probleem mee heb als ook anders gekleurde pieten erbij komen, omdat de hele discussie zich nu jaarlijks - als ware het traditie - zal herhalen. En dat geeft telkens een domper op de feestvreugde.

En ik vind mensen die zich gediscrimineerd voelen rond zwarte piet, wel heel erg teergevoelig. Meelijwekkend is misschien het juiste woord.
Mee eens, behalve dat een enkele rode, groene, gele of stroopkoeken-Piet nooit genoeg zal zijn voor de onderdrukte gediscrimineerde azijnpisser.
Philip K. Dick

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 26 okt 2014 11:39

Nieuw hoofdstuk.
Vlag van Zuid Afrika lijkt te veel op zwarte pietenpak. Donker getinte Mandela met wit haar lijkt te veel op Zwarte Piet. GL leider Amsterdam woedend om beeld van Mandela bij opening Mandela park.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Udo den Boze

Bericht door Udo den Boze » 26 okt 2014 12:20

Wat ik denk: kinderen zijn al vaak de dupe bij ruziënde ouders die gaan echtbreken. Waarom ze dan ook uitgespeeld worden in de pieten-discussie? Het wordt er niet beter van. Zoals Dr. Phil (uit de Oprah Winfrey -producties) al vaker zei in zulk soort geschillen: "CHILDREN PAY"! Kent u die uitdrukking? En eerlijk gezegd heeft hij nog gelijk ook! Wat heeft een kind van 3 gedaan: "zwaaien naar zwarte piet","Blij zijn om zwarte piet die een kinderhandje al snel vult, met snoep"! Niet minder maar liefst!!!!

Da's geen discriminatie. Zo vond ook Brussel in een beslissing :
http://nos.nl/artikel/713871-meldpunt-z ... cisme.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prettige zondagmiddag met veel snoepjes en zo.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 27 okt 2014 11:40

Mag ik nu dan ook naar de VN lopen om de christelijke kerken aan te klagen i.v.m. een slavernij verleden. In de bijbel worden de gelovigen steevast 'slaven' van de heer genoemd. Deze referentie is dan wel ouder dan Sinterklaas, maar ik vind dat je kinderen dit soort tradities ook niet mag laten geloven. Paulus noemt zich een aantal malen "slaaf van Christus Jezus"(Rom. 1:1; Kol. 4:12) en "slaaf van Christus"(Gal. 1:10) en "slaaf van God"(Titus 1.1). Ook Judas en Jacobus noemen zich slaaf van Christus en van God. Als dat wordt verboden, schaf ik met plezier Sinterklaas af. Want mijn voorouders werden in slavernij verkocht in Rome na de ondergang van de Batavieren, weliswaar 1500 jaar geleden, maar ik begin mij toch langzamerhand slachtoffer te voelen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 okt 2014 05:25

Henry II schreef:Mag ik nu dan ook naar de VN lopen om de christelijke kerken aan te klagen i.v.m. een slavernij verleden. In de bijbel worden de gelovigen steevast 'slaven' van de heer genoemd. Deze referentie is dan wel ouder dan Sinterklaas, maar ik vind dat je kinderen dit soort tradities ook niet mag laten geloven. Paulus noemt zich een aantal malen "slaaf van Christus Jezus"(Rom. 1:1; Kol. 4:12) en "slaaf van Christus"(Gal. 1:10) en "slaaf van God"(Titus 1.1). Ook Judas en Jacobus noemen zich slaaf van Christus en van God. Als dat wordt verboden, schaf ik met plezier Sinterklaas af. Want mijn voorouders werden in slavernij verkocht in Rome na de ondergang van de Batavieren, weliswaar 1500 jaar geleden, maar ik begin mij toch langzamerhand slachtoffer te voelen.
Het verschil tussen 1500 jaar en 155 jaar, is dat er nog altijd mensen leven, die mensen hebben gekend die nog slaaf zijn geweest. Dus voor die mensen "leeft" de slavernij van hun voorouder meer dan voor jou. Dat neemt niet weg dat er heel wat belangrijkere zaken zijn, die veel duidelijker met hen onrechtvaardig behandelen van mensen op grond van hun afkomst of uiterlijk verband houden. Maar je moet het niet vergelijken met rationele overwegingen omtrent jouw voorouders tijdens het romijnse rijk. Het zit emotioneel toch net iets anders in elkaar. Je kunt het beter vergelijken met iemand die heden ten dagen nog steeds niet in staat is om vrij te denken.

Nogmaals. Van mij mogen ze Sinterklaas afschaffen. Ik protesteer slechts tegen de eenzijdige discriminerende behandeling van Zwarte Piet.
Ik wens u alle goeds

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 28 okt 2014 10:54

et verschil tussen 1500 jaar en 155 jaar, is dat er nog altijd mensen leven, die mensen hebben gekend die nog slaaf zijn geweest.
Slavernij bestaat nog steeds, daarvoor hoef je niet 155 jaar terug. Ik betwijfel of iemand daadwerkelijk nog leeft die slaven heeft gekend onder het Nederlands bewind. Dan moet je 100+ zijn en iemand hebben gekend die 70+ was. Kan wel, maar het aantal is waarschijnlijk op één hand te tellen.
In Nederland zie je nu ook de laatste jaren meer sympathie van de Duitsers, dit terwijl opa's en oma's de oorlog nog hebben meegemaakt. 10 jaar geleden was het ondenkbaar, nu juichten Nederlanders voor de Duitse overwinning op het WK. Ik heb een hekel aan 'ik kan me nog herinneren...' ,daarover zijn de nodige oorlogen al gevochten.
Zoals in België al werd geopperd is van discriminatie geen sprake, en een link met het neerzetten van zwarte piet als slaaf is er ook niet.

Plaats reactie