pallieter schreef:Bestaat al in Nerderland: midden diep (1000 a 2000 meter). Kan ook in Belgiê. Zeker als we lukken met hot dry rock. Zou bv voor 25% van de energiebehoeft van Duitsland kunnen trekken.
Voor zover ik weet staat er in NL nog geen geothermische centrale.
Maar het zou heel mooi zijn.
In dat geval zit Duitsland daarna al over de helft, samen met wind en zon.
(Waarom is NL toch zo achterlijk op dit gebied, vergeleken met Duitsland?)
Wij zouden als burgers goed kunnen leven met ongeveer een derde van de energie die we nu gebruiken, als we slim (ver)bouwen en zo min mogelijk forenzen. (Dus wonen en werk dicht bij elkaar brengen.)
Verduurzaming gaat ten ene male niet samen met globalisering.
Kom je nog tekort voor de rest. Vrees dat we met tenminste zo'n tiende zullen moeten leren leven.
Akkoord..
Mag ik weten hoe je aan die tien procent komt?
En valt daar met een beetje fantasie niet wat aan te veranderen? (slow-economy)
Maar bouwen we energie-neutrale huizen, en minimaliseren we gemotoriseerd wegtransport, dan komen we natuurlijk nog steeds een heel eind.
Het zou goed zijn om alvast met die zaken te starten, nu we de brandstof nog hebben om dat te doen.
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik ben ir. met postgrad in nucleaire veiligheid en ik doe diepe geothermie; Maar er is een verschil tussen een simpele oplossing en een simplistische oplossing. Ik graaf gaatjes van 4 km diep, als er iemand met een schop komt zich aanbieden krijgt die een schop onder zijn...
Wat zijn de kosten van dat boren?
En wat kost zo'n centrale als geheel?
Op zich lijkt het me een zeer interessante technologie.
Wie heeft kernfusie nodig als we geothermie kunnen aanboren?
Fusiecentrales zouden nog enige honderden (volgens eigen zeggen) kilo's "fusiestof" verbruiken.
Geothermische centrales kennen voor zover ik weet geen onomkeerbaar verbruik, in de zin van materialen.
Zou je de turbine van conventionele kerncentrales eigenlijk kunnen verbouwen om op geothermische energie te draaien? Kernenergie doet immers ook weinig anders dan stoom genereren.
En daarom moeten er ook wetenschappelijk geschoolde mensen in de politiek.
Of tenminste mensen die een beetje naar wetenschapers luisteren.
Al zijn er ook domme schetenwappers, zoals kapitalistische economen die blijven hameren op groei bijvoorbeeld.
Nee hoor, ik spreek enkel en alleen over de enegie nodig om binnen de 20 jaar iedereen te voeden. Over niets anders. Wij gaan moeten landbouw gebieden creeëren en bestaande onzilten. We gaan watertafels moeten herstellen, rivieren zuiveren en de zeeên terug levend maken. En niet omdat wij het nu te ver halen maar omdat het NERGENS meer zal zijn.
Wel eens gehoord van permacultuur?
Dat is helemaal niet zo energie-intensief, en het is nog een regeneratieve vorm van landbouw ook.
En als je durft te tornen aan de vleesconsumptie, heb je er nog minder oppervlak voor nodig ook.
Maak jezelf nou niet wijs dat de markt dit wel oplost.
Wel eens gehoord van de wet van de opschuivende horizon?
Natuurlijk wel. Het is de nieuwe markt of we verhongeren; En dan kan je kiezen tussen je onwaarschijnlijk blauw betalen voor olie of iets minder voor wat er op dat moment ook tevoorschijn komt.
Als we op het laatste moment wachten, en dan pas beginnen, is het too little too late.
Je kan dan niet opeens binnen één á twee jaar de economie op zijn kop gooien.
Of dit voldoende is om de klimaatswijziging tegen te gaan en of dit op zijn zal komen? Ik vrees het ten zeerste. Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was die technologieën van TED reeds 20 jaar bestaan maar enkel nog niet rendabel zijn.
Ach, TED gaat over veel meer dan alleen technologie.
Laten we ondertussen vast aan het werk gaan met technologieën die wel rendabel en haalbaar zijn, zelfs al is de opbrengst lager.
Als je minder energie tot je beschikking hebt, moet je er slim mee omgaan.