Kernfusie : vanaf wanneer rendabel?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Kernfusie : vanaf wanneer rendabel?

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:Nu weer even on topic en waarschijnlijk nogal speculatief, maar er zijn mensen bij Lockheed die beweren dat heel de wereld over 20 jaar "fusion-powered" kan zijn :

Lockheed Martin claims “technological breakthrough” in compact fusion
Ja, maar goed, wat koop je daarvoor?
Mensen beweren op zich van alles.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Huffington post heeft er ook een artikel over. Misschien kan Pallieter er iets zinnigs over zeggen?

http://www.huffingtonpost.com/2014/10/1 ... tent=Title" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Heb je daar wat aan, in gebieden die niet geologisch actief zijn?
Kan dat ook in NL en België?
Bestaat al in Nerderland: midden diep (1000 a 2000 meter). Kan ook in Belgiê. Zeker als we lukken met hot dry rock. Zou bv voor 25% van de energiebehoeft van Duitsland kunnen trekken.
Wij zouden als burgers goed kunnen leven met ongeveer een derde van de energie die we nu gebruiken, als we slim (ver)bouwen en zo min mogelijk forenzen. (Dus wonen en werk dicht bij elkaar brengen.)
Verduurzaming gaat ten ene male niet samen met globalisering.
Kom je nog tekort voor de rest. Vrees dat we met tenminste zo'n tiende zullen moeten leren leven.
Je hebt het filmpje van Rob Hopkins natuurlijk niet bekeken, en ik had eigenlijk niet anders verwacht.
De ironie is dat een deel van de kritiek die deze professor schrijft over TED, ook door Hopkins geschreven had kunnen worden; dat heilige geloof in technologisch vooruitgangsdenken.
Die kritiek deel ik.
betrapt. :oops:

Heb geen heilig geloof in vooruitgang hoor. Wel een bijna heilig geloof in de onwaarschijnlijke domheid van de mensheid. En als we nu eens de wetenschap gebruiken om zaken tegen elkaar op te wegen ipv er een show programma van te maken denk ik toch dat we het iets intelligenter aanpakken.
Dat weet ik zo net nog niet.
Het is voor mij geen uitgemaakte zaak dat problemen met kernenergie alleen kunnen worden opgelost door nucleair ingenieurs, al begrijp ik dat een verlangen naar het behoud van een baan/positie het oordeel eventueel in die richting kan kleuren.
Zouden ze zich moeten bezighouden met zon en wind ipv nucleaire energie, dan komt er tenminste wat omscholing bij kijken.
In Duitsland wordt al bijna éénderde van de totale energievraag op een dergelijke manier opgewekt.
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik ben ir. met postgrad in nucleaire veiligheid en ik doe diepe geothermie; Maar er is een verschil tussen een simpele oplossing en een simplistische oplossing. Ik graaf gaatjes van 4 km diep, als er iemand met een schop komt zich aanbieden krijgt die een schop onder zijn...

Echt, zelfs voor iemand die 6 verschillende vakken rond thermodynamica heeft gehad blijft die tweede wet telkens als een duiveltje uit een doosje te voorschijn springen. Laat staan wanneer het over zonnecellen, reactoren, magnetische overbrengen voor 7000 pk, fuell cells, wkk's, ... gaat. Het is te moeilijk om uit te leggen op en uurtje (soms zelf jaar).

En daarom moeten er ook wetenschappelijk geschoolde mensen in de politiek.
Om er een voorbeeldje uit te lichten: Waarom sturen we onze e-waste naar China, als we dat ook op eigen bodem kunnen recyclen? Omdat de Chinezen goedkoop zijn, uiteraard.
Het transport moet eerst te duur worden, als we de marktwerking haar gang laten gaan, en dan is de klap opeens vrij groot.
Of we worden als burger eens een beetje actief, en gaan zelf alvast dingen organiseren waar grote instituties en markten de wendbaarheid voor ontberen.
Nee hoor, ik spreek enkel en alleen over de enegie nodig om binnen de 20 jaar iedereen te voeden. Over niets anders. Wij gaan moeten landbouw gebieden creeëren en bestaande onzilten. We gaan watertafels moeten herstellen, rivieren zuiveren en de zeeên terug levend maken. En niet omdat wij het nu te ver halen maar omdat het NERGENS meer zal zijn.
Maak jezelf nou niet wijs dat de markt dit wel oplost.
Wel eens gehoord van de wet van de opschuivende horizon?
Natuurlijk wel. Het is de nieuwe markt of we verhongeren; En dan kan je kiezen tussen je onwaarschijnlijk blauw betalen voor olie of iets minder voor wat er op dat moment ook tevoorschijn komt.

Of dit voldoende is om de klimaatswijziging tegen te gaan en of dit op zijn zal komen? Ik vrees het ten zeerste. Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was die technologieën van TED reeds 20 jaar bestaan maar enkel nog niet rendabel zijn.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Huffington post heeft er ook een artikel over. Misschien kan Pallieter er iets zinnigs over zeggen?
Ze willen binnen de 5 jaar een eerste testrun 'geen fusie) doen om te zien of hun theorie werkt. Ze hebben een theorie zoals iter (het is die spheromak of bolomak zoals ik hem hier noemde) maar denken het klein te houden en met minder technologie die nog niet bestaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spheromak

https://str.llnl.gov/str/Hill.html
According to SSPX leader David Hill, the tokamak concept is considered the leading contender to generate sustained fusion reactions by heating plasmas to more than 100 million degrees Celsius (much hotter than the core of the sun) and confining them with magnetic fields. However, the tokamak's magnetic fields are generated by large, external magnetic coils surrounding the doughnut-shaped reactor. These large coils would increase the cost and complexity of generating electricity.
Spheromaks, however, confine hot plasma in a simple and compact magnetic field system that uses only a small set of external stabilizing coils. The necessary strong magnetic fields are generated inside the plasma by what's known as a magnetic dynamo. In this regime, the plasma-fast-moving, superhot ions and electrons-produces its own confining magnetic fields. The magnetic fields pass through the flowing plasma and generate more plasma current, which in turn reinforces the magnetic fields.

The powerful internal currents and magnetic fields become aligned so that they are nearly parallel to each other. Together, they form what Hill describes as something akin to a very hot smoke ring made of electrical currents.

Simple Design, Complex Behavior
"The beauty of a spheromak is that the main magnetic fields are generated by the plasma itself. It's a physical state the plasma wants to make naturally," Hill says. Indeed, the spheromak state is produced by the same mechanisms responsible for the behavior of galactic jets, solar prominences, and Earth's molten magnetic core.
Many scientists believe the spheromak's simple design and lower operating costs make it a potentially better candidate than the tokamak for a power-producing fusion reactor. "Tokamaks are big and expensive," says Hill. "If one coil goes down, it's a big repair job."

Although the physical spheromak design is simple, its dynamo activity produces plasma behavior that is extremely complex and more difficult to predict and control than that found in tokamaks. Livermore researchers are guided in understanding this plasma behavior by accumulated theoretical expertise and by CORSICA, an advanced Livermore simulation code developed over the past decade.
Voordeel is dus dat het plasma zelf het magnetisch veld maakt en zichzelf dus bijeen houdt.

Nadeel is dat het eigenlijk quasi onmogelijk is te weten wat dat rotplasma dan wel gaat doen! Het houdt zichzelf bijeen maar niet waar jij wil!

Bijna vergeten, die acteur van Lockhead Martin heeft wat onzin mogen uitkramen over onderzoek waar Lockhead misschien een schroevendraaier mag leveren. En eerste test binnen de 10 jaar, eerste comerciêle plant 100 jaar, eerste vliegtuig: nooit.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

pallieter schreef:Bestaat al in Nerderland: midden diep (1000 a 2000 meter). Kan ook in Belgiê. Zeker als we lukken met hot dry rock. Zou bv voor 25% van de energiebehoeft van Duitsland kunnen trekken.
Voor zover ik weet staat er in NL nog geen geothermische centrale.
Maar het zou heel mooi zijn.
In dat geval zit Duitsland daarna al over de helft, samen met wind en zon.
(Waarom is NL toch zo achterlijk op dit gebied, vergeleken met Duitsland?)
Wij zouden als burgers goed kunnen leven met ongeveer een derde van de energie die we nu gebruiken, als we slim (ver)bouwen en zo min mogelijk forenzen. (Dus wonen en werk dicht bij elkaar brengen.)
Verduurzaming gaat ten ene male niet samen met globalisering.
Kom je nog tekort voor de rest. Vrees dat we met tenminste zo'n tiende zullen moeten leren leven.
Akkoord..
Mag ik weten hoe je aan die tien procent komt?
En valt daar met een beetje fantasie niet wat aan te veranderen? (slow-economy)
Maar bouwen we energie-neutrale huizen, en minimaliseren we gemotoriseerd wegtransport, dan komen we natuurlijk nog steeds een heel eind.
Het zou goed zijn om alvast met die zaken te starten, nu we de brandstof nog hebben om dat te doen.
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik ben ir. met postgrad in nucleaire veiligheid en ik doe diepe geothermie; Maar er is een verschil tussen een simpele oplossing en een simplistische oplossing. Ik graaf gaatjes van 4 km diep, als er iemand met een schop komt zich aanbieden krijgt die een schop onder zijn...
Wat zijn de kosten van dat boren?
En wat kost zo'n centrale als geheel?
Op zich lijkt het me een zeer interessante technologie.
Wie heeft kernfusie nodig als we geothermie kunnen aanboren?
Fusiecentrales zouden nog enige honderden (volgens eigen zeggen) kilo's "fusiestof" verbruiken.
Geothermische centrales kennen voor zover ik weet geen onomkeerbaar verbruik, in de zin van materialen.

Zou je de turbine van conventionele kerncentrales eigenlijk kunnen verbouwen om op geothermische energie te draaien? Kernenergie doet immers ook weinig anders dan stoom genereren.
En daarom moeten er ook wetenschappelijk geschoolde mensen in de politiek.
Of tenminste mensen die een beetje naar wetenschapers luisteren.
Al zijn er ook domme schetenwappers, zoals kapitalistische economen die blijven hameren op groei bijvoorbeeld.
Nee hoor, ik spreek enkel en alleen over de enegie nodig om binnen de 20 jaar iedereen te voeden. Over niets anders. Wij gaan moeten landbouw gebieden creeëren en bestaande onzilten. We gaan watertafels moeten herstellen, rivieren zuiveren en de zeeên terug levend maken. En niet omdat wij het nu te ver halen maar omdat het NERGENS meer zal zijn.
Wel eens gehoord van permacultuur?
Dat is helemaal niet zo energie-intensief, en het is nog een regeneratieve vorm van landbouw ook.
En als je durft te tornen aan de vleesconsumptie, heb je er nog minder oppervlak voor nodig ook.
Maak jezelf nou niet wijs dat de markt dit wel oplost.
Wel eens gehoord van de wet van de opschuivende horizon?
Natuurlijk wel. Het is de nieuwe markt of we verhongeren; En dan kan je kiezen tussen je onwaarschijnlijk blauw betalen voor olie of iets minder voor wat er op dat moment ook tevoorschijn komt.
Als we op het laatste moment wachten, en dan pas beginnen, is het too little too late.
Je kan dan niet opeens binnen één á twee jaar de economie op zijn kop gooien.
Of dit voldoende is om de klimaatswijziging tegen te gaan en of dit op zijn zal komen? Ik vrees het ten zeerste. Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was die technologieën van TED reeds 20 jaar bestaan maar enkel nog niet rendabel zijn.
Ach, TED gaat over veel meer dan alleen technologie.
Laten we ondertussen vast aan het werk gaan met technologieën die wel rendabel en haalbaar zijn, zelfs al is de opbrengst lager.
Als je minder energie tot je beschikking hebt, moet je er slim mee omgaan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Voor zover ik weet staat er in NL nog geen geothermische centrale.
Maar het zou heel mooi zijn.
Niet voor elentriek. Wel voor verwarming. En echt wel dieper dan 1000 meter. Ik dacht zo'n 250 installaties.
Mag ik weten hoe je aan die tien procent komt?
Berekende gok. India heeft nu 1500 a 3000 gigawatt nodig om op het niveau te komen van Europa. Extrapoleer naar de rest van de wereld, wees conservatief door het Rusland, delen china, middenoosten, gelijk te stellen met het Westen en dan kom je onder de 10%
En valt daar met een beetje fantasie niet wat aan te veranderen? (slow-economy)
Maar bouwen we energie-neutrale huizen, en minimaliseren we gemotoriseerd wegtransport, dan komen we natuurlijk nog steeds een heel eind.
Het zou goed zijn om alvast met die zaken te starten, nu we de brandstof nog hebben om dat te doen.
Geboortebeperking, duurzame landbouw, volledig verbod visvangst, bijvullen grondwatertafels, ...
Maar zou veel gemakkelijker zijn moest veeeeeeeeeeeeeeel meer energie hebben. En dat zal eerst moeten komen. En ja, dat houdt dus ook in dat we energie enkel voor belangerijke zaken moeten gebruiken.
Wat zijn de kosten van dat boren?
Hier 2000 Euro de meter, India: 700 Euro de meter (wel met eigen oliemaatschappij)
En wat kost zo'n centrale als geheel?
5 miljoen per megawatt maar die draait wel continue terwijl wind maar 20% van zijn maximaal vermogen per jaar levert. En het onderhoud is 10% op 30 jaar, NIET per jaar, 10% op 30 jaar.
Op zich lijkt het me een zeer interessante technologie.
Wie heeft kernfusie nodig als we geothermie kunnen aanboren?
Is heel gemakkelijk op olievelden. Anders moet je wel overal eens boren voor je weet of het kan. En dat is wel heel duur.
Fusiecentrales zouden nog enige honderden (volgens eigen zeggen) kilo's "fusiestof" verbruiken.
Bij fusie worden elementen omzet in andere elementen en in fotonen. Er gaat dus idd materie verloren. Men gebruikt voor fusie een soort waterstof. Men laat dat waterstof samensmelten en men krijgt helium. Nu moet je dat watersof3 idd zoeken, en er is nogal veel op de maan. Men kan ook andere elementen laten samensmelten, in zeer grote waterstofbommen gebruikt men 3 trappen: kernsplijting, watersof fusie en lithium fusie.
Geothermische centrales kennen voor zover ik weet geen onomkeerbaar verbruik, in de zin van materialen.
Na 50 jaar moeten we ze toch een 100 jaar terug laten opwarmen. Combinaties zijn altijd het best.
Zou je de turbine van conventionele kerncentrales eigenlijk kunnen verbouwen om op geothermische energie te draaien? Kernenergie doet immers ook weinig anders dan stoom genereren.
Nop, dat zijn beesten die met een extreem laag rendement werken. Een reactor levert 10 gigawatt thermische en levert 500 megawatt electrisch. Ze werken op zeer lage temperatuur en met natte stoom, enkel in onwaarschijnlijk grote goeveelheden. Die beesten werken maar op 1 regime en als zo een ding vastloopt...
Wel eens gehoord van permacultuur?
Dat is helemaal niet zo energie-intensief, en het is nog een regeneratieve vorm van landbouw ook.
En als je durft te tornen aan de vleesconsumptie, heb je er nog minder oppervlak voor nodig ook.
Ik vrees dat je de groote van het probleem niet vat. Iets in de richting van 1 miljard mensen in hongersnood. Ziektes waar je nog nooit hebt van gehoord, burgeroorlogen,... Wij hebben de laatste 100 jaar 90% van het leven in de oceanen uitgeroeit. En nu beginnen we het pas professioneel aan te pakken. Valt dat voedsel weg sterven er minstens 1 miljard mensen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

@ Pallieter: Het wordt echt te breed voor dit topic.
Er zijn veel zaken waarover nog met je van gedachten zou willen wisselen.
Een hoop van de problemen die je noemt, zijn denk ik oplosbaar, zonder rampzalige gevolgen.
Al is het misschien niet altijd de oplossing waarop "we" hopen.
Henry Ford
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Je hebt gelijk Jagang.

En ik ben er zeker van dat de meeste problemen kunnen opgelost worden rampzalige gevolgen. Alleen vrees ik 2 zaken. Ten eerste dat men te lang zal wachten en ten tweede dat men zeeeeer zwaar onderschat hoe rampzalig de gevolgen zullen zijn; Elke oude beschaving (buiten de egyptische, nijl) is ten onder gegaan door bevolkingstoename en verzilting landbouwgronden.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik betwijfel ook of we de wereld kunnen redden.
Maar we moeten m.i. minstens proberen om onszelf en elkaar te redden.
Bij de lokalisering van economieën hoort ook dat gemeenschappen in meerdere mate op zichzelf zijn aangewezen.
Wellicht dat sommigen het redden, en andere niet.
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

pallieter schreef: En daarom moeten er ook wetenschappelijk geschoolde mensen in de politiek.
=D>
Om meningen en feiten niet als gelijkwaardig voor het voetlicht te krijgen lijkt mij dit een zeer verstandige aanbeveling. Maar volgens mij is het tot nu toe zo dat je politieke loopbaan bepalend is voor de post in plaats van de expertise.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik vrees ook dat wetenschappers, net als de huidige elite, niet immuun zullen blijken voor belangenverstrengeling.
Het zijn net mensen soms, die wetenschappers. :wink:
Henry Ford
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Tja, je hebt Merkel die ondanks haar opleiding de kerncentrales sloot, maar wel omdat ze zo een nieuwe economie rond hernieuwbare energie wilde stimuleren. Dat kan je alleen als je de materie compleet verstaat. De oude centrales moest men toch sluiten en de interessante nieuwe (thorium) zijn er nog niet. Geeft kans om te diversifiëren.

Je hebt ook Einstein en Oppenheimer.

Het echte probleem met wetenschappers is niet zo zeer belangenvermening maar niet willen stilstaan bij de risico's die hun onstilbare nieuwschierigheid veroorzaakt. Zeg zelf (en we zijn allemaal nog kleine jongens en meisjes) welke jongen wil niet de grooooootste knal ooit maken? Welke wetenschapper wil niet de wereld falliet maken met een lift naar de ruimte?

Welke wetenschapper voelt het niet kriebelen wanneer men over geo-engineering spreekt!!!!! En dan wordt het gevaarlijk.

Belangenvermening werkt niet onder wetenschappers. Die bewijzen elkaar te graag fout. Net zoals dat filmpje van Lockhead, tenzij die mannen plots zo'n 20 jaar voor zijn op de rest van de wereld kan dit niet. En dat zijn ze niet. Zou hetzelfde zijn moest plots een jet motor uitgevonden worden 20 jaar na de gebroeders Wright.

Wanneer lukt dit wel, is wanneer de evaluatie van wetenschappelijke doorbraken beoordeeld wordt aan de hand van hoe sexy de presentatie is. En dat is mijn probleem met TED. De grootste onzin wordt geslikt omdat het goed klinkt en mooi verpakt wordt.

Die snotneus in Nederland die de zeeën gaat opkuisen via TED. Met constructies die onmogelijk zijn. Maar vooral vergetende dat het niet over plastik zakken gaat maar microscopische bolletjes plastik. Iedereen dat nog maar weet wat het probleem is, weet dat dit niet kan. Is ondertussen al weg bij de TU Delft, hij is natuurlijk slimmer dan idiote realisten. Maar kijk eens hoe beroemd hij is. Hij zet zelf zijn studie stop om zich te focussen op zijn project. :lol: :lol: :lol:

http://inhabitat.com/the-fallacy-of-cle ... nup-array/

Maar dat is natuurlijk geen sexy uitleg.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

http://www.scientias.nl/zonne-energie-n ... ieuwsbrief" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind dat het wel in dit topic past. Of is er behoefte aan een energie transitie topic?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Tja Doctor who, het artikel bevat enkele waarheden.

Houdt echter geen rekening met het feit dat maar een klein deel van de energie geproduceerd door wind en zon kan gebruikt worden omdat de vraag er slechts toevallig is. We kunnen er niet op rekenen dus zullen we toch moeten vertrouwen op de oude methodes. Maar men kan toch voorang geven aan alternatieve? Dat gebeurt en maakt dat de conventionele installaties (zoals gas) maar op 35% draaien en gesloten worden. Nucleaire en Kool kan men niet bij regelen (minder laten produceren). Dus zolang er geen opslag (waterstof bv) bestaat kan je die kost dus maal 3 maal 4 doen.

Ook wordt er geen rekening gehouden met het verschil in levensduur ivm de afschrijf termijn (daarom is je nucleaire zo duur).

De cijfer zijn volledig fout. De informatie is een beetje juist. Voorbeeld, geothermische energie wordt niet continu bijgevuld vanuit de kern. We koelen (tijdelijk) wel af.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:http://www.scientias.nl/zonne-energie-n ... ieuwsbrief

Ik vind dat het wel in dit topic past. Of is er behoefte aan een energie transitie topic?
Zonneenergie is daarmee nog goedkoop genoeg, IMO.
Elektriciteit is momenteel belachelijk goedkoop, althans in Nederland.
Bovendien is de inzet niet "goedkope energie" maar "duurzame energie".
Duurzaam en goedkoop is een wat ongelukkig huwelijk, en het idee dat alles goedkoop moet zijn, een fout in ons economisch systeem.

Ja, zo'n topic is helemaal niet verkeerd. Had ik eigenlijk zelf al moeten doen.
Ben de laatste tijd een beetje druk.
Pallieter schreef:Houdt echter geen rekening met het feit dat maar een klein deel van de energie geproduceerd door wind en zon kan gebruikt worden omdat de vraag er slechts toevallig is.
In Duitsland wordt bijna éénderde van de energie geleverd door zon en wind.
Bovendien wordt er al gewerkt aan een opslagmedium in de vorm van oa flow batteries.
http://www.sfgate.com/business/article/ ... 499718.php" onclick="window.open(this.href);return false;

In NL is het vaak ook nog eens zo dat als de wind niet waait, de zon wel schijnt, en als het bewolkt is dan waait het wel weer.
Henry Ford
Plaats reactie