Waarom eten veganisten geen comapatiënten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 09 feb 2014 13:16

Omdat op het topic Veganisme te radicaal? door het forumbeheer een slotje is gezet, plaats ik nu , met toestemming van het beheer, een topic dat maximaal vijf pagina's mag duren.

De vraag "Waarom eten veganisten geen comapatiënten?" klinkt wellicht een beetje vreemd, maar is een argument uit het ongerijmde die als pendant de stelling van Earthheart: "Waarom slachten wij geen mentaal gehandicapten?" heeft. Die laatste stelling wordt door hem gebruikt om te beredeneren dat het slachten van dieren daarom onethisch zou moeten zijn.

Met de constatering dat mensen geen comapatiënten eten, kun je dus ook verdedigen dat het eten van planten onethisch zou moeten zijn.

Samenvattend:
We slachten geen geestelijk gehandicapten;
maar we slachten ook geen comapatiënten.

Dieren eten is geestelijk gehandicapten eten
dus
Planten eten is comapatiënten eten.

Graag jullie visie.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

doctorwho
Ontoombaar

Re: Waarom eten veganisten geen comapatiënten?

Bericht door doctorwho » 09 feb 2014 14:09

Comapatiënten kunnen met een beetje mazzel uit hun coma ontwaken. Planten blijven comateus.
Zelfs tomaten dus ik denk dat de vergelijking niet op gaat. Op het moment dat we speciaal een soort reageerbuis comapatiënten gaan kweken waarbij er zeker is dat deze geen leed aangedaan wordt bij het verwerken naar gehaktballen dan lijkt mij dat geen probleem. Maar dan is de optie kweekvlees wellicht handiger, omdat je dan overbodige knoken niet hoeft mee te kweken.
Nb heb vanmorgen ontbeten met een roombotercroissant, scharrelei en koffie met warme melk. Ik drink ook sojamelk maar kan dit in koffie of thee niet apricieren. :pukeright:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Jinny

Bericht door Jinny » 09 feb 2014 14:21

Hangt van het soort coma af.
Als een deel is beschadigd (weet niet meer welk) is de kans op herstel nihil.
En dat bedoeld CvE...

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 09 feb 2014 14:54

Jin schreef:Hangt van het soort coma af.
En dat bedoeld CvE...
Inderdaad, for the sake of the argument beschouw enkel comapatiënten die voor de rest van hun leven als plant moeten doorbrengen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 09 feb 2014 15:16

collegavanerik schreef:
En dat bedoeld CvE...
Inderdaad, for the sake of the argument beschouw enkel comapatiënten die voor de rest van hun leven als plant moeten doorbrengen.
In dat geval is het een win-win situatie, waarbij de liefhebber van een "burger" aan zijn trekken komt en het beendermeel aan de plantjes gevoerd kan worden. Daar kan een veganist weer aan knagen zonder zijn ethiek in het geding te brengen. :)

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 09 feb 2014 15:37

collegavanerik schreef:
En dat bedoeld CvE...
Ook dan is het nog steeds niet dezelfde vergelijking, als een plant is een metafoor en is nog steeds niet letterlijk als een plant. Er zijn toch wel heel erg duidelijke verschillen. Veganisten zijn vegetariërs en zullen dus geen vlees eten, daar loopt de vergelijking al spaak. En je wordt als mens niet ineens plantaardig als je als mens in coma ligt en dan maakt het zelfs for the sake of argument niet eens uit of de kans op herstel nihil is . Mensen in coma worden ook niet behandelt zoals planten om de vergelijking vanuit het ongerijmde nog eens verder door te trekken, geen mest, geen zonlicht als bron voor hun figuurlijke fotosynthese. Ik denk dat ik nog wel even door kan gaan maar, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is .
Het eten van dieren is omdat wij mensen ook dieren zijn, beter te vergelijken met andere dieren en de verschillende staten van "zijn" en bewustzijn . Het waren dan ook denk ik figuurlijke vergelijkingen niet letterlijke, zo werkt ethiek namelijk ook, het is niet allemaal pure logica er zit ook intuïtie in . En intuïtief weet jij net zo goed als ik dat het een oneigenlijke vergelijking is.
Maar het valt natuurlijk altijd te proberen . :)

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 09 feb 2014 15:40

CvE,

Mijns inziens behoort er een extra dimensie toegevoegd te worden wat betreft het discussiëren over het (on)ethische aspect aan het eten van vlees.

Wij zijn mensen. Ik vind dat simpelweg reden genoeg om mensen niet te eten. Het voelt niet juist. Redeneringen hiervoor zijn wat mij betreft rationalisaties. Zoals apen geen apen eten, eten mensen geen mensen. Dat ligt niet in onze aanleg. Dat de mens de mogelijkheden heeft zichzelf te reflecteren betekent m.i. niet dat hier per direct een verantwoording achteraf gegeven moet worden, bij de meeste zaken wel, maar dingen als vlees van mensen eten gaat dermate erg tegen het gevoel in van het overgrote deel van de mens, dat dit niet beargumenteerd hoeft te worden.

Overigens vind ik het vreemd dat een topic niet meer dan 5 pagina's mag beslaan. Ik vind het zaak voor de moderators om het in de juiste banen te begeleiden maar om nou een beperking te leggen voor het aantal berichten motiveert mij niet. Als alternatief zou ik gewoon de forumregels wat harder hanteren wat het dacht ik mogelijk maakt onzinnige berichten te verwijderen. Leg er hoogstens een beperking op wat het voor de moderators mogelijk maakt berichten te verwijderen die ongeveer het zelfde zeggen als een ander bericht zodat er al wat word uitgedund.

Ik vraag me af of dat de beperking voldoende is overdacht en of dat de (betere?) alternatieven voldoende belicht zijn.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 09 feb 2014 15:41

collegavanerik schreef:
En dat bedoeld CvE...
Dan zijn er nog altijd nabestaanden wiens sentimenten te respecteren zijn, en mogelijk waardevolle donororganen.
Bovendien is bij kannibalenstammen gebleken dat het nuttigen van mensenvlees bijzonder ongezond is. Kuru, een Creutzfeldt-Jacob achtige ziekte, kan het gevolg zijn.

Al met al een aardige opsomming waarom je dat niet moet willen.

Als een familielid van jou in zo'n coma geraakt, wil je toch ook niet dat een ander diens lichaam opeet?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 09 feb 2014 15:44

sytze schreef:Redeneringen hiervoor zijn wat mij betreft rationalisaties. Zoals apen geen apen eten, eten mensen geen
Nou er zijn chimpansee populaties die er in slagen de franje-apen populatie in hun omgeving flink te reduceren.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 09 feb 2014 15:46

Omdat de spieren van comapatiënten zodanig zijn geslonken dat die niet meer te vreten zijn.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 09 feb 2014 16:02

Dat beloof ik schreef:Omdat de spieren van comapatiënten zodanig zijn geslonken dat die niet meer te vreten zijn.
Dat hangt meer samen met de tijd dat ze in coma hebben gelegen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 09 feb 2014 16:40

Mag ik ook wat zeggen?

Het zal best wel puur gevoelsmatig zijn en niets met de ratio te maken hebben.
Met argumentatie komen, zoals Sytze probeert te doen, heb ik ff geen zin in en heeft waarschijnlijk ook geen enkele zin.

Ik vind dit ronduit een walgelijke conversatie, die ik nu hier "ongewild" lees. :pukeright:
Het enige wat ik te zeggen heb:
Laat kannibalen hun gang maar gaan, zolang ze er geen mensen speciaal voor doodmaken en er mij niet mee lastig vallen.

"Ieder zijn meug......en de boer, die vrat kikvorsen met een hooivork" :wink:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 09 feb 2014 16:58

Ik moet zeggen dat ik dit een onzinnig topic vind. Bij nader inzien. Het is uit frustratie geschreven krijg ik het idee. De reacties onderschrijven mijn gedachten. Óf de reacties zijn allemaal uit frustratie geschreven óf het niveau daalt verschrikkelijk, en ik ben bang dat er mensen zijn die dit bewust doen. Ik maak aan dit topic geen woorden meer vuil. Zaak lijkt me eerder om er met z'n allen niet omheen te draaien en maar eens een topic in de babbelbox te openen met frustraties. of misschien nog beter, toon je frustraties even richting het moderatie team.

Doctor Who,

Jou bijdrage vind ik erg onzinnig. Dit was helemaal niet mijn punt en dat begrijp je denk ik. Het gaat me erom dat kannibalisme niet in het overgrote deel van de mens gelegen is. Ik ben dan ook van mening dat je een forumdoelstelling overtreed. Namelijk;
Reacties die niet bijdragen aan een zinvolle discussie, zijn reacties die losse flodders bevatten. Dergelijke reacties zijn al dan niet provocatieve berichten die gemiddeld 2 a 3 regels lang zijn met een bepaalde mening. Dergelijke statements die al dan niet leiden tot provocatieve tegenmeningen of discussies,
mogelijk over een totaal ander onderwerp.

Betekent dit dat we geen meningen tolereren? Natuurlijk wel, maar beargumenteer uw mening, en geef uw mening op plekken waar deze mening relevant is! Geef een reden waarom u iets vindt; geef aanwijzingen hoe u deze mening gevormd heeft, en als u uw mening kan onderbouwen, doe dit dan. Als u zich niet kan vinden in andermans mening, probeer dan altijd een tegenreactie op deze wijze te geven. Dit maakt de discussie nuttig, leuk en interessant voor anderen om te volgen of om mee te doen.
Ter overdenking.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 09 feb 2014 17:43

sytze schreef:
Doctor Who,

Jou bijdrage vind ik erg onzinnig. Dit was helemaal niet mijn punt en dat begrijp je denk ik.
Ik begrijp je punt prima maar de aap aap vergelijking, was zoals ik aangaf niet juist. En ja zouteloze grappen kunnen de druk van de ketel halen :wink:

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 09 feb 2014 18:19

sytze schreef:Ik moet zeggen dat ik dit een onzinnig topic vind. Bij nader inzien. Het is uit frustratie geschreven krijg ik het idee. De reacties onderschrijven mijn gedachten. Óf de reacties zijn allemaal uit frustratie geschreven óf het niveau daalt verschrikkelijk, en ik ben bang dat er mensen zijn die dit bewust doen. Ik maak aan dit topic geen woorden meer vuil. Zaak lijkt me eerder om er met z'n allen niet omheen te draaien en maar eens een topic in de babbelbox te openen met frustraties. of misschien nog beter, toon je frustraties even richting het moderatie team.
Moet ik me nou schuldig voelen?
Henry Ford

Gesloten