Dingen die ik mij toch wel afvraag over het atheïsme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Wajehie

Re: Dingen die ik mij toch wel afvraag over het atheïsme

Bericht door Wajehie » 21 sep 2013 12:45

Samsa schreef:Op zich is de vraag waarom mensen soms soortgenoten zo massaal afmaken wel legitiem, het op conto proberen te schrijven van één kenmerk van de betreffende groep is echter onzinnig populistisch gewauwel en ik raad je aan om snel een meer volwassener manier van redeneren aan te leren.
Ik schreef het niet op het conto van atheïsme maar het feitelijk gezien gebeurde het wel bij atheïstische regimes. Hitler zou ook dat rijtje passen. Ik raad je aan om beter mijn post te lezen en niet op de man te spelen.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 21 sep 2013 12:55

Hitler offered moderate public statements on Christianity, promising not to interfere with the churches if given power, and calling Christianity the foundation of German morality.
Mooi dat Hitler zijn moraal bij het christendom haalde.

Waar jij over aan het lullen bent is dat atheïsten geen moraal kunnen hebben omdat ze niet in een eeuwige straf geloven. Heel mooi dat de enige reden dat jij niet moord en verkracht, de angst voor de hel is. Wel mijn moraal is ietsjes hoger dan de Bijbelse moraal of die islamitische moraal. Ik zie mijzelf echt wel op een heel wat hoger moreel niveau dan God of Allah. Ik pleeg nl. om te beginnen al geen genocide.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 sep 2013 12:58

Wajehie schreef:
Samsa schreef:Op zich is de vraag waarom mensen soms soortgenoten zo massaal afmaken wel legitiem, het op conto proberen te schrijven van één kenmerk van de betreffende groep is echter onzinnig populistisch gewauwel en ik raad je aan om snel een meer volwassener manier van redeneren aan te leren.
Ik schreef het niet op het conto van atheïsme maar het feitelijk gezien gebeurde het wel bij atheïstische regimes. Hitler zou ook dat rijtje passen. Ik raad je aan om beter mijn post te lezen en niet op de man te spelen.
Wat is in godsnaam een atheistisch regime?? En waarom de katholieke Hitler erbij halen. "Gott sei mitt uns"
De enige overeenkomt die IK zie is dat Hitler ook blind gevolgd moest worden. Aan Hitler mocht (evenals aan HET boek/God) niet getwijfeld worden, laat staan hem (het) tegenspreken. Die overeenkomst heeft hij met religie.
Hitler heeft in ieder geval niet gemoord uit naam van "Ik geloof niet in goden". Atheistische regimem...laat me niet lachen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 21 sep 2013 12:58

Wajehie schreef:
Om even iets kort te sluiten dan:

1. kun je bevestigen dat je geen enkel oorzakelijk verband wou suggereren tussen de acties van die regimes en de 'grondslag' van dat regime ?

2. In welk opzicht is Duitsland 1933-1945 atheïstisch te noemen?

3. Wat is een atheïstisch regime? Graag een duidelijke operationele definitie waarmee we uit de voeten kunnen en waar in ieder geval de genoemde regimes allemaal aan voldoen.

4. In de genoemde (door jou vermeende) atheïstische regimes, welk percentage van de bevolking was niet-gelovig/atheïst?

Jinny

Bericht door Jinny » 21 sep 2013 13:03

En de post van Samsa graag beantwoorden.
Dat is een opdracht vanuit het beheer deze keer Wajehie.
Punt voor punt, wil of kan je dat niet naar behoren krijg je een account hier om het eens een poosje te proberen in de babbelbox.

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 21 sep 2013 13:16

Wajehie schreef:
Ik raad je aan om wat nauwkeuriger te formuleren.
Atheïstische regimes bestaan niet. En ik raad je ook aan om te snappen dat jij net zo op de man speelt, want dat was toch de bedoeling van die gemakkelijk te weerleggen jijbak.
Het is de klassieke ietwat dommige, want al zo vaak weerlegde ad hominem der ad homini , ad nauseum zou je bijna kunnen zeggen.
Er gebeurt helemaal niets bij Atheïstische regimes, een regimes kan seculier zijn met atheïsten er in en gelovigen, Hitler was een zeer gelovig katholiek, nooit geëxcommuniceerd door de Rooms Katholieke Kerk, die als hij atheïst was wel heel erg koketteerde met "Got mit uns" , heel merkwaardig om dat op de gespen te zetten van de koppels van je elitesoldaten de SS.
Nee, Hitler was ook vegetariër, maakt dat zijn regime vegetarisch ?
Onzinnig populistisch gewauwel dus omdat je goedkoop en ondoordacht anderen aan het napraten bent. En dat is een zeer legitieme constatering, want je had beter moeten want kunnen weten omdat het net daarvoor al naar het land der drogredenen verwezen was.
Ook hier gelden de regels die ik als mijn onderschrift gebruik.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 sep 2013 18:51

pallieter schreef:Waar jij over aan het lullen bent is dat atheïsten geen moraal kunnen hebben omdat ze niet in een eeuwige straf geloven. Heel mooi dat de enige reden dat jij niet moord en verkracht, de angst voor de hel is. Wel mijn moraal is ietsjes hoger dan de Bijbelse moraal of die islamitische moraal. Ik zie mijzelf echt wel op een heel wat hoger moreel niveau dan God of Allah. Ik pleeg nl. om te beginnen al geen genocide.

Afbeelding

Deze hoort in het kladblok voor goed verwoorde citaten.
Born OK the first time

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 26 sep 2013 15:00

heeck schreef:
Wajehie schreef:De vraag achter deze vraag is: waar komt het kwaad vandaan.
Blijkbaar heeft het atheïsme daar geen antwoord op.
Wajehie,
Dat is het hoofdstuk nonsensvragen dat je nu opent.

Waar blijft het koelkastlichtje als je de deur dicht doet?
Bij ons thuis ging dat altijd slapen in de kelder.

Als je jong genoeg bent ga je nog kijken ook!

Een wat plezanter betoog over deze denkfout van je levert Michel Heap met zijn minivoorstelling over de wuif.

Vergelijkbare verzelfstandigingen van een bezigheid kan je met een beetje taalmishandeling bij bosjes aanmaken.

Roeland
PS
Ik verzin terplekke dat "het kwaad" een uitvindsel van het paradijsverhaal is waar eerst nog geen kwaad zou bestaan etc,, etc.
Geen wonder dat gelooflozen geen antwoord op een verzinsel hoeven op te hoesten.
Dominees wel :D :D :D
Hier wat dijenkletsers en koelkastlichtjeszoekers
R.
Ik zat dit topic door te lezen en stuitte op jouw link naar Heap. Interessant en leuk artikeltje, alleen voor de rest zit hij meer op de lijn van Universal Consciousness, Hypnose en New Age enzo. Jammer of niet? Hoe is dat te verklaren, als je ziet wat hij aan wetenschappelijke titels voor zijn naam heeft staan? Daarbij is hij chairman van een Sceptische organisatie!

Net zijn artikel over Hypnose ingezien, toegegeven, hij beziet dat vanuit een wetenschappelijke visie. Andere artikelen van hem kun je op New age sites lezen, how come?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 26 sep 2013 15:16

Moretime,

Je hebt een paar vraagtekens in je tekst waarvan ik niet snap wat je daarmee bedoelt.
Laat staan met de daarop volgende uitroeptekens en het verwijzen naar de titels van Heap en referenties op New Age sites die je niet noemt.

Mijn opmerking met verwijzingen slaat op het ten onrechte door Wajehie verzelfstandigen tot "Het Kwaad" van Joost mag weten wat.
En dan van anderen een antwoord verlangen naar de oorsprong van "Het Kwaad".

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 26 sep 2013 15:21

Voor de overige lezers: in eerste instantie was mijn opmerking een PB naar Heeck en niet bedoeld om van het topic af te dwalen.

Ik heb de link naar het artikel van Heap gelezen en vond dit een goede uitleg van hoe een werkwoord tot een begrip kan worden gemaakt (in dit geval Het Kwaad).

Toen ik verder keek op de site van Heap stuitte ik op een link als deze:
http://newagejournal.com/2007/how-aware ... be-eternal" onclick="window.open(this.href);return false;

Op zijn minst opmerkelijk voor een wetenschapper met dit voor zijn naam: BSc MSc MSc PhD C.Psychol
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 26 sep 2013 16:58

Moretime schreef:Op zijn minst opmerkelijk voor een wetenschapper met dit voor zijn naam: BSc MSc MSc PhD C.Psychol
Wat is er zo opmerkelijk?
"The God Delusion" van Dawkins zie je bijna overal en over artikelen van of interviews met Dawkins idem ditto met een *.

Roeland

Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy » 26 sep 2013 22:38

Mag ik nog een paar vragen stellen? Ik wist niet waar ik ze moest plaatsen, dus heb ik dat hier maar gedaan.

- Zoals ik al zei: wij geloven dat iemand na zijn dood ophoudt te bestaan. Dan blijft er dus niks van z'n persoontje over, als je het zo bekijkt! Da's wel heel erg toch? Hoe gaan jullie om met deze gevoelens en gedachtes?
-Ik vind het weleens moeilijk dat er gewoon mensen zijn die vreselijke dingen doen, terwijl ze nooit gestraft (kunnen) worden. En er is dus ook geen god die kan ingrijpen. Dat vind ik dus vreselijk onrechtvaardig!! (Ja ik weet dat het leven ook niet eerlijk is, maar toch). Hoe gaat u om met deze gedachte?
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 26 sep 2013 22:45

Lucy schreef:Mag ik nog een paar vragen stellen? Ik wist niet waar ik ze moest plaatsen, dus heb ik dat hier maar gedaan.

- Zoals ik al zei: wij geloven dat iemand na zijn dood ophoudt te bestaan. Dan blijft er dus niks van z'n persoontje over, als je het zo bekijkt! Da's wel heel erg toch? Hoe gaan jullie om met deze gevoelens en gedachtes?
-Ik vind het weleens moeilijk dat er gewoon mensen zijn die vreselijke dingen doen, terwijl ze nooit gestraft (kunnen) worden. En er is dus ook geen god die kan ingrijpen. Dat vind ik dus vreselijk onrechtvaardig!! (Ja ik weet dat het leven ook niet eerlijk is, maar toch). Hoe gaat u om met deze gedachte?
Gewoon realistisch! Het is altijd al zo geweest, dat mensen vreselijke dingen doen! Daar zijn het tenslotte mensen voor! En dat kun je wel, of niet accepteren! Ik accepteer het wel! Weet je wel hoe makkelijk je leven is of wordt dan? En waarom zou dat indruisen tegenover jouw rechtvaardigheidsgevoel? Misschien is het mijne wel anders, maar daarom ook minder waar?

Ps, en deze is niet van mij: mijn hiernamaals zal zijn als mijn hiervoormaals! Waarom kun je daar niet mee leven? Wie mist jou uiteindelijk na 50 jaar? Niemand toch? Zelfs niet als je Obama bent of heet! :D
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 26 sep 2013 22:55

Lucy schreef:- Zoals ik al zei: wij geloven dat iemand na zijn dood ophoudt te bestaan. Dan blijft er dus niks van z'n persoontje over, als je het zo bekijkt! Da's wel heel erg toch? Hoe gaan jullie om met deze gevoelens en gedachtes?
Er blijft wel iets voortbestaan na onze dood. Dat zijn wij dan niet zelf in levende lijve, maar anderen zijn dan hopelijk nog wel levend en met hopelijk ook enige kans op levensvreugde. Je kunt je er dus over verheugen dat niet jij maar anderen levensvreugde beleven wanneer jij er niet meer bent.
Lucy schreef:-Ik vind het weleens moeilijk dat er gewoon mensen zijn die vreselijke dingen doen, terwijl ze nooit gestraft (kunnen) worden. En er is dus ook geen god die kan ingrijpen. Dat vind ik dus vreselijk onrechtvaardig!! (Ja ik weet dat het leven ook niet eerlijk is, maar toch). Hoe gaat u om met deze gedachte?
Wat helpt ons het straffen van misdaden in een hiernamaals (als je van die mogelijkheid uitgaat tenminste) ? Zou iemand daar ooit gelukkiger van kunnen worden? Dat lijkt mij niet.

Des te meer voldoening en geluk geeft het om onrecht zoveel mogelijk in het heden proberen te bestrijden en voorkomen (helemaal lukt dat waarschijnlijk niet). Er zal helaas waarschijnlijk altijd een zekere tragiek blijven bestaan van mensen die erg goed hun best doen en vreedzaam opereren en desondanks alle onrecht van de wereld over zich heen krijgen. Dat is helaas waarschijnlijk niet te voorkomen. Doen wat er binnen onze mogelijkheden ligt om levensgeluk voor (sommige) medemensen enigszins mogelijk te maken is al dat we kunnen. Maar daar kun je voldoening uit putten !
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 27 sep 2013 08:37

Lucy schreef:- Zoals ik al zei: wij geloven dat iemand na zijn dood ophoudt te bestaan. Dan blijft er dus niks van z'n persoontje over, als je het zo bekijkt! Da's wel heel erg toch? Hoe gaan jullie om met deze gevoelens en gedachtes?
Nee Lucy,
1)
Wij geloven niet. Tenzij je koninklijk meervoud gebruikt.
2)
Aan fossielen kan je afzien wat er soms kan overblijven. Daar valt niets aan te geloven.

En wat betreft het beïnvloeden van andermans gedrag kan je beter nu zelf in actie komen dan dat je zit te hopen dat die ander zich netter gaat gedragen door het in de broek te doen vanwege Het Hemels Tribunaal aan gene zijde.

Roeland

Plaats reactie