de barmhartigheid en de genade van god

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

mustafa
Bevlogen

de barmhartigheid en de genade van god

Bericht door mustafa »

sinds abraham is de kiem gelegd tot een verdere verfijning en uiteindelijke vergeestelijking van de mens
dus in abrahams nageslacht zien we een opgaande lijn van vergeestelijking, even afgezien van de afvalligen die er natuurlijk ook waren getuige de vele profeten die gezonden zijn naar het volk israel
simultaan - en dit is niet generaliserend bedoeld maar meer als statistisch gemiddelde - zakt de rest van de mensheid steeds verder weg in materialsme
dit zijn twee aan elkaar tegengestelde bewegingen
het beslissende keerpunt betreffende de verdere mogelijkheden van geestelijke ontwikkeling van de mensheid hier op aarde geschiedde in het leven van jezus
in jezus culmineerde alle spiritualiteit van de volkeren van deze aarde
vandaar dat we hier tegen jezus aankijken als een soort joodse zen-boeddhist
maar in de islam zien je jezus anders, namelijk als een profeet
en het is niet zo dat het ene waar is en het andere onwaar
in de bijbel als schepping beschrijft friedrich weinreb de diepere betekenis van broederparen die in de bijbel worden beschreven
het eerste aansprekende voorbeeld is kain en abel
kain vertegenwoordigt voornamelijk het materiele, het fysiek-lichamelijke
terwijl abel meer de gevoelige psychische kant vertegenwoordigt
kain offert aan god de opbrengsten van zijn akker, plantaardig
en abel offert aan god een schaap, een dier
het dierlijke staat dichter bij het menselijke dan het plantaardige
het offer van kain wordt niet geaccepteerd door god en dat van abel wel
en dan ismael en izaak
en hier vertegenwoordigt ook de oudste zoon de fysiek-stoffelijke kant
en de tweede zoon meer de gevoelige binnenkant, want izaak wordt in de bijbel in verband gebracht met het waterelement er is nu in de bijbel een evolutie te zien wat betreft het verhaal van broederparen en dat blijkt uit twee dingen:
- betreffende de tweede zoon wordt er nu niet een dieroffer gevraagd, maar izaak zelf moet worden geofferd, althans zo begreep abraham dit uit een droom (kennelijk was de tijd nog niet rijp voor het offer wat jezus uiteindelijk bracht)
- ismael en izaak hebben gebroederlijk samen abraham ten grave gedragen
hoe het nu verder precies zit met esau en jakob laat ik nu verder buiten beschouwing
de koran is via de profeet mohammed gezonden aan de afstammelingen van ismael, de arabieren
in de koran wordt verwezen naar eerder openbaringen van godswege die dan ook door de islam worden erkend, al is dit voor vele moslims niet zo omdat de tekst van de bijbelboeken in de loop der tijden verdraaid zou zijn en voor deze opvatting bestaat in de koran geen enkele aanwijzing!!!
wat staat er in de koran over jezus?
dat hij uit de maagd maria is geboren, het woord gods is, gesterkt is door de heilige geest, zieken genas en doden tot leven wekte, en dat hij gestorven is en verhoogd tot god
de bekende tegenwerping van christelijke zijde is natuurlijk dat er in de koran staat geschreven "niet hij is gekruisigd ..."
dat staat er inderdaad en er staat ook dat er sprake was van verwarring onder de joden zodat zij dachten dat jezus nu echt dood was dus met andere woorden dat ze dachten de invloed van het evangelie uit te schakelen door de boodschapper ter dood te brengen
het bekende citaat uit de koran is een deel van een boodschap gericht tot de joden en is eigenlijk op te vatten als een verdediging van de boodschap van het evangelie, want de christenen geloven immers dat jezus leeft!
mijn conclusie tot dusver is nog steeds na ongeveer 6 jaren dat de koran nergens wezenlijk in strijd is met de eerdere openbaringen van godswege die thans in de bijbelboeken terug te vinden zijn
maar waarom nog de islam als de ultieme boodschap in de vorm van het evangelie reeds tot de mensheid is gekomen?
zoals ik al eerder schreef zakt een groot deel van de mensheid juist in onze tijd steeds verder weg in het materialisme
als er een religie is in onze huidige tijd die zich fel keert tegen dit materialisme dan is het wel de islam
de islam als de meeste down-to-earth-religie lijkt aldus de laatste reddingsmogelijkheid te zijn voor de dwalende mensheid
Laatst gewijzigd door mustafa op 17 sep 2006 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Mooi verhaal, maar wat wil je hiermee bereiken?
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

niet wat maar wie
de moslims natuurlijk en christenen niet te vergeten
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

mustafa schreef:niet wat maar wie
Die hebben al een waarheid!
Jij bent dwalende maat.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Waarom wil je die bereiken op een vrijdenkersforum?
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Vit
Banned

Bericht door Vit »

HarrieMe schreef:
Waarom wil je die bereiken op een vrijdenkersforum?
Omdat dit een vrijdenkersforum is lijkt mij, of is dat op dit forum "not done"? Uit mijn Atheïstisch oogpunt vind ik het primitieve kul.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

mustafa schreef
zoals ik al eerder schreef zakt een groot deel van de mensheid juist in onze tijd steeds verder weg in het materialisme
als er een religie is in onze huidige tijd die zich fel keert tegen dit materialisme dan is het wel de islam
de islam als de meeste down-to-the-ground-religie lijkt aldus de laatste reddingsmogelijkheid te zijn voor de dwalende mensheid
Beste mustafa,

Is je relaas een samenvatting van je eigen mening of is deze op feiten gestoeld?
Het toenemend materialisme is slechts voorbehouden aan een beperkt deel van de wereldbevolking. Dit is altijd al zo geweest trouwens, want zonder armen geen rijken. Ook in landen waar een strikt islamitische wetgeving wordt gehanteerd en islam de enige toegestane godsdienst is blijft materieele rijkdom voorbehouden aan the happy few. Ik geef toe dat als armoede en onderderukking uitzicht bieden op kans tot grotere geestelijke ontplooiing of in elk geval een fikse dagelijkse dosis aan down to the ground behoeften dat daarin ruimschoots wordt voorzien.
De wassendse bevolking is en wordt te groot om te voorzien in wat wij een acceptabele levensstandaard voor iedereen vinden. Hiervoor zie ik ook in de islam geen oplossingen.

Concreet:
Wat/wie bedoel je met een groot deel van de mensheid (de chinezen)?
juist in onze tijd ?
Hoe stel je je die laatste reddingmogelijkheid in concreto voor? Zal 5,6,7 of voor mijn part 10 maal daags het hoofd in een windrichting leggen en aan religieuze oefening doen hier echt aan bijdragen? Als al die energie en tijd nu werd besteed aan ontwikkelingswerk zou dat dan niet zinvoller kunnen zijn?
En lest best. Wat heeft de islam voor op al die andere religies en ietsistische stromingen die exact hetzelfde beweren?

barm·har·tig (bn.)
1 medelijden, mededogen hebbend => genadig, goedertieren;

Ik ben ook barmhartig op zijn tijd en daarom laat ik mijn vragen voorlopig hierbij :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

mustafa je bent een syncretist, dat betekent dat je een ketter bent in de ogen van christenen en moslims.

En atheisten moeten er al helemaal niets van hebben. :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

beste doctorwho,

u heeft net als ik recht op een eigen mening
en ik heb uw visie met aandacht gelezen
ik ben vooral geinteresseerd in de reacties van moslims of andersgelovigen op dit vrijdenkersforum
mijn visie, ik schreef het al eerder, is dat het vrije denken mits in uiterste consequenties toegepast en met in achtneming van de vrijheid van medemensen in overeenstemming is met het evangelie van jezus

vriendelijke groet,

mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

collegavanerik schreef:mustafa je bent een syncretist, dat betekent dat je een ketter bent in de ogen van christenen en moslims.

En atheisten moeten er al helemaal niets van hebben. :D
ik denk niet in groepen
voor iedereen is er één god
en dat zegt genoeg
waarom begrijpen de gelovigen, christenen en moslims, niet wat er bedoeld wordt met surat 49: 13 ???
en ik wacht eigenlijk vooral op reacties van moslims en christenen

mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

mustafa schreef:waarom begrijpen de gelovigen, christenen en moslims, niet wat er bedoeld wordt met surat 49: 13 ???
Omdat er waarschijnlijk tientallen, zo niet honderden passages in dezelfde koran staan waarin de 'ander'---lees niet-moslim---wordt afgeschilderd als minder dan pleepapier. En mensen zouden geen mensen zijn als ze niet aan cherry picking deden, met andere woorden, alleen datgene gebruiken wat ze toevallig zo uitkomt. Jij gebruikt nu bijvoorbeeld surat 49:13, en niet, om maar eens wat te noemen, surats 2:6--18.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

cymric schreef:
mustafa schreef:waarom begrijpen de gelovigen, christenen en moslims, niet wat er bedoeld wordt met surat 49: 13 ???
Omdat er waarschijnlijk tientallen, zo niet honderden passages in dezelfde koran staan waarin de 'ander'---lees niet-moslim---wordt afgeschilderd als minder dan pleepapier. En mensen zouden geen mensen zijn als ze niet aan cherry picking deden, met andere woorden, alleen datgene gebruiken wat ze toevallig zo uitkomt. Jij gebruikt nu bijvoorbeeld surat 49:13, en niet, om maar eens wat te noemen, surats 2:6--18.
nogmaals, ik wacht op reacties van diegenen die de koran lezen en bestuderen
ik reageer niet meer op reacties van atheisten
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Mustafa schreef;
Mustafa dit is bizar.
Stel je even voor dat ik een bericht plaats op een Moslimforum, met de volgende strekking; "Ik wacht op reacties van degenen die de boeken van Darwin lezen en bestuderen.
Ik reageer niet meer op reacties van moslims"

Denk je niet dat ik dan héél erg lang kan wachten??
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

mustafa schreef:nogmaals, ik wacht op reacties van diegenen die de koran lezen en bestuderen
Je wacht maar tot je een ons weegt!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

mustafa schreef

Ik voel in bovenstaande toch een lichte dwang(matigheid)

Maar misschien ben ik wel een Ayatollah, mag ik dan weer meedoen. En wat met kenners van de koran en dan ook in historische context die toch atheist zijn? Mogen die nog wel op respons van jouw rekenen?

Behalve een visie heb ik ook enkele vragen gesteld is het dan zo lastig hier puntsgewijs op te antwoorden?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie