wat is het doel van het leven?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

siger

Re: wat is het doel van het leven?

Bericht door siger » 17 okt 2012 08:55

Peter van Velzen schreef:Ik geloof dat ik toch eens een goed nederlands woord voor de engelse term "agent" moet opzoeken.
Dat probleem kom ik ook tegen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat "handelend persoon" het het beste doet (waarbij persoon niet te beperken valt tot mensen.) De betekenis klopt en het klinkt ook nog wat wat minder spooky dan het Engelse "agent".

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 okt 2012 11:07

Peter,

Ook in het engels is het een uiterst glibberig woord, waar zelfs de filosofen *) elkaar nog de juiste reikwijdte van de betekenis bestrijden.
Een simpel vertalen zit er gewoon niet in.
Elke keer opnieuw zal je moeten beseffen dat iemand je daarom bijna geheid anders zal begrijpen dan je bedoelt.
Zelfs fictieve eenheden zijn niet buitengesloten!

Roeland
*)
http://plato.stanford.edu/entries/action/" onclick="window.open(this.href);return false;
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 17 okt 2012 11:32

Onlangs een college gehad over cognitieve modellen in zake doel gericht menselijk motorisch handelen. Ik denk dat een duidelijk hierarchisch model met daarin een onderscheid tussen bewust en onbewust ouderwets wordt. Beiden beinvloeden elkaar voortdurend. Dat model verklaart, in ieder geval voor wat betreft het motorische gedrag, het waargenomene wat mijn inzicht betreft het best.

Misschien geldt dat ook wel voor het indicidueel doel van een specifiek indivueel leven. Gaarne weg beinvloeden allerlei cognitieve factoren elkaar, zowel het bewuste als het onderbewuste. Dat maakt ons "flexibel".

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

YvesVL

Bericht door YvesVL » 17 okt 2012 13:18

Ik heb nooit filosofie gevolgd. Termen zijn dus voor mij een raadsel. Wat dus blijkbaar een misverstand was bij het woord agent, wat me in het engels niet verder had geholpen om eerlijk te zijn.

De keuze die ik maak kan zeer goed een deel zijn van iets dat ik van iemand heb opgepikt maar er zijn zoveel gegevens die ik opneem van anderen maar toch kies ik voor dat ene specifieke dus hieruit haal ik dat ik dan toch wel nader bewust heb gekozen voor iets? Of zit ik er nu helemaal naast?

Een doel geven aan iets is voor mijn weten en de betekenis voor mezelf dat iemand door een keuze iets doet in zijn leven en het daardoor een doel geeft voor zichzelf. Want als dat niet een doel geeft aan je leven is het dan niet daadwerkelijk het enigste dat er is in het leven, geboren worden, het leven zelf en sterven en doet het er dan wel toe wat je doet tussen in?
"Ik heb dan misschien wel een denkbeeldige vriend, maar ik ben niet diegene van ons twee met schizofrenie."

siger

Bericht door siger » 17 okt 2012 13:22

Blues-Bob schreef:Ik denk dat een duidelijk hierarchisch model met daarin een onderscheid tussen bewust en onbewust ouderwets wordt.
Lijkt me interessant. Bewustzijn is geen hokus-pokus, zoals filosofen die niet zo van materialisme houden (en filosofen die materialisme niet doordenken) het zouden willen, het is een operationele toestand. Soms nuttig, soms storend.

Laat eens weten of er iets over on line komt, als je dat mocht weten?

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 18 okt 2012 08:17

@Siger,
e.e.a. is niet zozeer publiekelijk te verkrijgen en het is niet aan mij deze publiekelijk te maken. Bronnen voor die lezing komen uit o.a. de cognitieve psychologie en cognitie wetenschappen, gericht op (biologisch / menselijke) motor control. Dat zouden kernpunten zijn waarop je zou kunnen verder zoeken.

Maar ik kwam vandaag toevallig (in even een zoektochtje naar iets anders) langs een artikeltje van 2 jaar terug (masterclass / editorial, wel peer reviewed), waarin toch wel blijkt dat de plasticiteit van het brein, de cognitieve vermogens, e.d. langzaam aan meer in de belangstelling komt te staan. Wellicht ook wel begrijpbaar en interessant voor jou / jullie, vandaar dat ik het even deel.

http://ispje.org/showcase2010/Manual%20 ... le2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Bob

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 okt 2012 06:36

YvesVL schreef:Ik heb nooit filosofie gevolgd. Termen zijn dus voor mij een raadsel. Wat dus blijkbaar een misverstand was bij het woord agent, wat me in het engels niet verder had geholpen om eerlijk te zijn.

De keuze die ik maak kan zeer goed een deel zijn van iets dat ik van iemand heb opgepikt maar er zijn zoveel gegevens die ik opneem van anderen maar toch kies ik voor dat ene specifieke dus hieruit haal ik dat ik dan toch wel nader bewust heb gekozen voor iets? Of zit ik er nu helemaal naast?

Een doel geven aan iets is voor mijn weten en de betekenis voor mezelf dat iemand door een keuze iets doet in zijn leven en het daardoor een doel geeft voor zichzelf. Want als dat niet een doel geeft aan je leven is het dan niet daadwerkelijk het enigste dat er is in het leven, geboren worden, het leven zelf en sterven en doet het er dan wel toe wat je doet tussen in?
Ik ben ook maar een leek die hier en daar wat op heeft gepikt, en dat elders weer probeert te geven. Natuurlijk doet het er iets toe wat je doet tussen geboren worden en sterven. Het is om te beininen niet prettig wals je jezelg alleen maar zit te pijnigen. En hopelijk heb je ook geleerd om anderen niet te pijnigen. Als je echter in je leven iets bereikt wil hebben, dan kan dat niet voor jezelf zijn, want jij bent er dan niet meer.

Mijn vader zei "Ik geloof niet in een leven na de dood. Als je al voortleeft, dan in je kinderen". Ik breid dat graag nog wat uit (want ik heb zelf geen kinderen). Je leeft voort in alle mensen die door jou beinvloed zijn en in alle mensen die daardoor door hen weer beinvloed zijn. Etcetera totdat de aarde vergaat en wie weet nog daana. Maar ik ben al tevreden als ik een enkel mens gelukkig maak. Als wij dat allemaal doen, dan is de wereld immers een paradijs.....
Ik wens u alle goeds

YvesVL

Bericht door YvesVL » 19 okt 2012 15:50

Maar dat is opzich toch ook maar een punt ven perceptie?
"Ik heb dan misschien wel een denkbeeldige vriend, maar ik ben niet diegene van ons twee met schizofrenie."

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 20 okt 2012 10:44

Peter van Velzen schreef:
YvesVL schreef:Ik heb nooit filosofie gevolgd. Termen zijn dus voor mij een raadsel. Wat dus blijkbaar een misverstand was bij het woord agent, wat me in het engels niet verder had geholpen om eerlijk te zijn.

Ik ben ook maar een leek die hier en daar wat op heeft gepikt, en dat elders weer probeert te geven. Natuurlijk doet het er iets toe wat je doet tussen geboren worden en sterven. Het is om te beininen niet prettig wals je jezelg alleen maar zit te pijnigen. En hopelijk heb je ook geleerd om anderen niet te pijnigen. Als je echter in je leven iets bereikt wil hebben, dan kan dat niet voor jezelf zijn, want jij bent er dan niet meer.

Mijn vader zei "Ik geloof niet in een leven na de dood. Als je al voortleeft, dan in je kinderen". Ik breid dat graag nog wat uit (want ik heb zelf geen kinderen). Je leeft voort in alle mensen die door jou beinvloed zijn en in alle mensen die daardoor door hen weer beinvloed zijn. Etcetera totdat de aarde vergaat en wie weet nog daana. Maar ik ben al tevreden als ik een enkel mens gelukkig maak. Als wij dat allemaal doen, dan is de wereld immers een paradijs.....
Ik wens mijn kinderen, andere familie en medemens prettige herinneringen toe aan mij, maar ik hoop vooral dat ze ook in staat zijn al mijn fouten recht te zetten, niet dezelfde fouten gaan maken en dus dat ik niet voortleef in hun gedaante. Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar dat is welke associatie jouw bericht bij mij oproept.

http://www.youtube.com/watch?v=A3yCcXgbKrE" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Bob

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 okt 2012 10:56

YvesVL schreef:Maar dat is opzich toch ook maar een punt ven perceptie?
1. Kun je even aangeven wat je bedoelt met "dat"?
(bijvoorbeeld het standpunt van mijn vader, mijn - verdergaande - standpunt, mijn lage doelstelling, mijn bewering dat als iedereen die verwezenlijkte, de wereld een paradijs zou zijn)

2. Wat is een punt van perceptie?

3. Waarom zou een punt van perceptie niet voldoende kunnen zijn?

4. Kan het "het doel van het leven" iets anders zijn dan perceptie? (totdat je dat doel verwezenlijkt)

Mocht je mijn vragen te ingewikkeld vinden. Dan mag je ze ook negeren.
Je kunt wellicht ook gewoon proberen het gevoel te beschrijven waaruit jouw opmerking voortkwam.
Maar wie zich waagt aan de wellicht wel grootste filosofische vraag ooit, zal - vermoed ik - niet gauw ergens voor terugdeinzen.
Ik wens u alle goeds

HenkH
Forum fan

Bericht door HenkH » 21 okt 2012 05:52

Op de vraag "wat is de zin van het leven" is mijn uiterst simpele antwoord al heel lang:
De zin van het leven is de zin, die je er zelf aan kunt geven.
Niet minder, niet meer.
Ni dieu, ni maître.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 okt 2012 08:20

Blues-Bob schreef:
Peter van Velzen schreef: Mijn vader zei "Ik geloof niet in een leven na de dood. Als je al voortleeft, dan in je kinderen". Ik breid dat graag nog wat uit (want ik heb zelf geen kinderen). Je leeft voort in alle mensen die door jou beinvloed zijn en in alle mensen die daardoor door hen weer beinvloed zijn. Etcetera totdat de aarde vergaat en wie weet nog daana. Maar ik ben al tevreden als ik een enkel mens gelukkig maak. Als wij dat allemaal doen, dan is de wereld immers een paradijs.....
Ik wens mijn kinderen, andere familie en medemens prettige herinneringen toe aan mij, maar ik hoop vooral dat ze ook in staat zijn al mijn fouten recht te zetten, niet dezelfde fouten gaan maken en dus dat ik niet voortleef in hun gedaante. Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar dat is welke associatie jouw bericht bij mij oproept.
Evenwel, de fouten die jij maakt en die zij die na jouw komen recht gaan zetten, kunnen moeilijk als het doel van jouw leven gelden. (wel van hun leven). Wat jij (of ik) nu doet is vooral zinvol in zoverre het een positieve bijdrage heeft op hun leven. In zoverre wij een goed voorbeeld neerzetten. Onze fouten zijn in dat verband slechts zinvol in zoverre ze leerzaam zijn. Dus willen we een zin aan ons leven geven, die de duur van ons leven overstijgt dan streven wij er na het goede na te laten aan onze erven, en het slechte gewoonweg helemaal na te laten, tenzij als een te vermijden voorbeeld.

Ik wens eenieder toe een beter en gelukkiger mens te zijn als ik, maar zolang als ik leef wil ik die meetlat zo hoog mogelijk leggen. :)

Is dat een gevoel dat we delen?
Ik wens u alle goeds

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 21 okt 2012 08:38

Peter van Velzen schreef:
Blues-Bob schreef:
Peter van Velzen schreef: Mijn vader zei "Ik geloof niet in een leven na de dood. Als je al voortleeft, dan in je kinderen". Ik breid dat graag nog wat uit (want ik heb zelf geen kinderen). Je leeft voort in alle mensen die door jou beinvloed zijn en in alle mensen die daardoor door hen weer beinvloed zijn. Etcetera totdat de aarde vergaat en wie weet nog daana. Maar ik ben al tevreden als ik een enkel mens gelukkig maak. Als wij dat allemaal doen, dan is de wereld immers een paradijs.....
Evenwel, de fouten die jij maakt en die zij die na jouw komen recht gaan zetten, kunnen moeilijk als het doel van jouw leven gelden. (wel van hun leven). Wat jij (of ik) nu doet is vooral zinvol in zoverre het een positieve bijdrage heeft op hun leven. In zoverre wij een goed voorbeeld neerzetten. Onze fouten zijn in dat verband slechts zinvol in zoverre ze leerzaam zijn. Dus willen we een zin aan ons leven geven, die de duur van ons leven overstijgt dan streven wij er na het goede na te laten aan onze erven, en het slechte gewoonweg helemaal na te laten, tenzij als een te vermijden voorbeeld.

Ik wens eenieder toe een beter en gelukkiger mens te zijn als ik, maar zolang als ik leef wil ik die meetlat zo hoog mogelijk leggen. :)

Is dat een gevoel dat we delen?
Ik denk dat we op 1 lijn zitten.

Groet,

Bob

lowflyer

Bericht door lowflyer » 29 okt 2012 16:10

Toen de mens alleen nog maar zoogdier was, waren zijn doelen nog ingebouwd. Toen de mens leerde nadenken, leerde hij eerst bedenken waarover hij zou denken. Toen leerde de mens zich belangrijk voelen, maar waarom, waarvoor diende dat gedenk dan allemaal. Als eerste om jezelf vragen te stellen. Maar vooral om op te lossen. Je overlevingskansen te vergroten. Toen er meer tijd kwam, was daar ook de vraag maar waarom? Wat voor nut? ........... Om lekker te genieten, alleen en samen. Maar ook als lekker tijdverdrijf, vragen te stellen.
#-o Net als die kleine: "Mamma, waarom?" Niet meer en niet minder.
"Geen betere hemel dan een goed leven." Grt, Lowflyer.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 29 okt 2012 17:03

Verworven mogelijkheden hoeven niet persé de "bedoeling" van de evolutie zijn geweest maar een bijproduct.
Onze vingers bijvoorbeeld zijn niet ontstaan om op een toetsenbord te timmeren.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie