'Echt Nederlands'

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: 'Echt Nederlands'

Bericht door Jagang » 04 jul 2011 20:20

karin schreef:
Jagang schreef:Normen worden wel gevormd door de wet, waarden niet.
Maar ja, aan de hand van waarden worden de normen gesteld dus nu ben je eromheen aan het draaien, of je moet normen die gesteld worden geheel losgekoppelt zien van waarden.
Uiteindelijk hebben waarden een norm gevormd, maar ik ga uit van een progressief model.
Dat betekent dus dat een waarde, die bewezen goed werkt voor het individu in de maatschappij, vastgelegd wordt als zijnde een norm.
Waarden zijn complementair aan normen, dus wanneer een norm aan vervanging toe is, zal dit, hetzelfde besluitvormingsproces volgende als daarvoor, een betere norm zijn.
Maar ja dan krijg je een andere discussie, waar zijn die normen dan op gebaseerd?
Men weet hoe je planten goed kan laten bloeien.
Waarom zou men niet op eenzelfde manier weten hoe samenlevingen te laten bloeien?
Laatst gewijzigd door Jagang op 04 jul 2011 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jinny

Bericht door Jinny » 04 jul 2011 20:21

mercator schreef:
karin schreef: Leg dan eens uit Siger, doe eens wat anders dan ad hominens rondstrooien
Siger is een querulant, die gedijt bij de gratie van ruzie stoken. Maakt niet uit over wat.
Mercator, officiële waarschuwing.
M'n geduld is op.

karin
Forum fan

Bericht door karin » 04 jul 2011 20:21

siger schreef:Ik heb één keer "modern" geschreven oimdat "individuele mensenrechten" zo'n hoop letters is en de context wel duidelijk was, en dan ga jij opeens het nazisme "moderne normen noemen?".

Wat wil jij feitelijk? Wat is dit voor achterbaks spelletje?
Weer zo grof siger, als jij wat opschrijft moet je jezelf precies formuleren. Ik lees alles zo nauwkeurig mogelijk en probeer hier tot nu toe fatsoenlijk antwoord op te geven, je moet het niet bij mij neerleggen dat je met het ene woord iets geheel anders bedoelt.
Laatst gewijzigd door karin op 04 jul 2011 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.

karin
Forum fan

Bericht door karin » 04 jul 2011 20:23

Jagang schreef:Waarden zijn complementair aan normen, dus wanneer een norm aan vervannging toe is, zal dit, hetzelfde besluitvormingsproces volgende als daarvoor, een betere norm zijn.

Waarom zou men niet op eenzelfde manier weten hoe samenlevingen te laten bloeien?
Laten we beide hopen dat het zo is, maar het een en ander kan volgens mij niet zonder een zeer kritische kijk naar onze eigen moderne normen en waarden.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 jul 2011 20:28

karin schreef:Het heeft alles met de discussie te maken, je bent inderdaad geen waarzegger en ik ook niet. Dus stellen dat men zich "aan de moderne normen en waarden moet aanpassen" zonder die moderne normen en waarden kritisch te bekijken geeft dus geen garantie dat die "moderne normen en waarden" automatisch de mensenrechten zijn. Alleen een waarzegger durft de uitspraak aan te gaan dat "de moderne normen en waarden automatisch de mensenrechten zijn".
Oneens.
Ik stel nergens dat mensenrechten nooit verbeterd zouden kunnen worden.
Maar ook dan blijft een kritische blik noodzakelijk, om te bekijken of een verandering wel een echte verbetering is.
Of deze dus complementair zou zijn aan de huidige norm.

Ik stel echter wel dat het gebaseerd dient te zijn op een zo groot mogelijk welbevinden van zo veel mogelijk mensen, en dat er niemand onder de voet mag worden gelopen.
Dat vergt een gezamelijke inspanning.

Of iedereen zich daar in de toekomst aan zal houden, is een ander verhaal.
Aan die voorspelling kan ik me niet wagen.
ik kan alleen stellen dat een huidig peil steeds weer het minimum dient te zijn, (de norm) om aan de voorwaarde van moderniteit te kunnen voldoen.

Als ik stel dat de mensenrechten geen precedent kennen, zegt dat niet dat ze Zelf geen precedent kunnen vormen voor een toekomstige samenleving.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

karin
Forum fan

Bericht door karin » 04 jul 2011 20:33

Jagang schreef:Of iedereen zich daar in de toekomst aan zal houden, is een ander verhaal.
Aan die voorspelling kan ik me niet wagen.
Ja maar dat is dus het probleem, de geschiedenis heeft uitgewezen dat men de "moderne normen en waarden" zelfs een ongelooflijke verslechtering waren ten opzichte van het voorgaande.

Ik bestrijd dus nergens het belang van de mensenrechten maar wel "moderne normen en waarden" automatisch koppelen aan de mensenrechten. Dat is denk ik heel gevaarlijk. Immers wat als "moderne normen en waarden"eens in tegenstrijd komen met diezelfde mensenrechten en het geen verbetering is?

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 jul 2011 20:37

karin schreef:Ja maar dat is dus het probleem, de geschiedenis heeft uitgewezen dat men de "moderne normen en waarden" zelfs een ongelooflijke verslechtering waren ten opzichte van het voorgaande.

Ik bestrijd dus nergens het belang van de mensenrechten maar wel "moderne normen en waarden" automatisch koppelen aan de mensenrechten. Dat is denk ik heel gevaarlijk. Immers wat als "moderne normen en waarden"eens in tegenstrijd komen met diezelfde mensenrechten en het geen verbetering is?
Daar zullen we het dan niet over eens worden, denk ik, want ik meen te hebben kunnen demonstreren waarom de mensenrechten uniek zijn, en als enige niet voldoen aan het klassieke tribalistische patroon van anti-mensenrechtelijke stromingen.

Je kan bijv. Noord Korea een land met moderne normen en waarden noemen omdat het in de huidige tijd nog in haar Juche-hoedanigheid bestaat, maar dan kan je een nog bestaande Ford Mustang uit 1965 ook wel een moderne auto noemen, net als de Toyota Prius.

Naar mijn idee geeft dat geen pas.

Ook Juche blijft een indianenverhaal, ondanks haar overleven tot in de moderne tijd.
Henry Ford

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 29 sep 2011 20:08

Alhamdulillah! Masha'Allah moge Allah s.w.t. jou en alle andere standvasyige zusters belonen voor jullie standvastigheid en sabr, amien!

Wassalaam

Afgelopen zaterdag op de markt 4 haringen voor 5 € gekocht en een halfje vers wit brood.
Een halve haring in de lengte op 1 boterham, wat uitjes en dan dubbelvouwen.
Dat was zo lekker, dat je er vanzelf bij gaat vloeken.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 29 sep 2011 22:24

Cluny schreef: Dat was zo lekker, dat je er vanzelf bij gaat vloeken.
Ik blijf er bijna in, wat een briljante uitspraak!
:lol: :lol: :lol:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 06 jul 2012 08:45

Ik heb wat met haring.
Dit verrassend bericht vond ik vandaag. Dit topic leek mij de goede plek om dit haringnieuws te plaatsen.
.
Winnaar haringtest 2012
.
.Afbeelding

Aanstaande zaterdag is al gevuld met andere lekkernijen ( indonesische rijsttafel ) maar volgende week zal ik zeker een paar stuks Hollandse Nieuwe en Witbrood kopen.
Niet in Leiden want die winkel is helaas te veel uit de route.
.
.
Afbeelding
En kijk voor de lol nog even naar de openingspost.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 14 nov 2012 08:02

Wat een vreemde discussie over haring eten!
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 88#p356388" onclick="window.open(this.href);return false;
Je zou volgens een fanatiekeling beter geen haring moeten eten maar capsules moeten slikken gevuld met zeeplantenextract.
Dus voor het af en toe een lekkere haring eten, krijg ik een beter veganistisch alternatief voorgeschoteld.
Elke ochtend het feestelijke ritueel van het slikken van een fraai gekleurde smaakloze capsule met plantaardige drab.
Jaarlijkse kosten: circa €150.
Sorry, Meneer Veganist, dit advies leg ik naast mij neer.
150 euro, hoeveel haringen per week kan ik daarvan eten?

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 03 sep 2014 11:35

Cluny schreef:Afbeelding
Dit is een poster van een serie van 4.
Moslimvrouwen.
En hier de website van de moslima-organisatie.
Al Nisa.
Ik heb de laatste link nog niet helemaal doorgebladerd.
De vraag die ik meeneem bij het doorlezen van deze internet moslima-info is:
Hoe nederlands is deze vrouwenorganisatie?
Even bumpen.
Het gaat niet over de mevrouw, maar over wat er voor haar gezicht bungelt.
Ik heb even genoeg van al die extra vriendelijk geprijsde poetinappels, de komende weken ga ik lekker veel poetinharingen eten.
Noorse haringexport ingestort door Russische sancties.

Plaats reactie