Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WPS
Forum fan

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door WPS » 23 apr 2012 01:19

Getses schreef:Wat jullie er verder ook op na slaan, ik gebruik deze contradictie altijd om een jood mee vast te lullen in het begin van een eventueel gesprek.

Het bespaart me een hoop oeverloos religieus geleuter.
En wat zegt die Jood dan...?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 apr 2012 01:22

Bonjour schreef:Rutte liet zoals gewoonlijk weinig los, behalve dat er 'op de achterbank van de dienstauto niet onderhandeld is'.
Wellicht dus wel in het restaurant waar ze naar toe reden.

Verder heb ik geleerd naar de context te kijken.
Jeremia 7:21 schreef:Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Maak van je brandoffers maar vredeoffers: eet zelf het vlees maar op!
Als het bevel van Exodus in Edom zou zijn gegeven, zou deze zin nergens op slaan.
Ik volg het niet helemaal, zou je je punt willen verduidelijken?

Dank!
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 apr 2012 06:48

Aton schreef:Daarom is dit nog geen tegenstrijdigheid. Hun god kon dit bevel pas na Egypte hebben gegeven, als ze al in Edom zaten.
Bonjour schreef:Verder heb ik geleerd naar de context te kijken.
Jeremia 7:21 schreef:Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Maak van je brandoffers maar vredeoffers: eet zelf het vlees maar op!
Als het bevel van Exodus in Edom zou zijn gegeven, zou deze zin nergens op slaan.
WPS schreef:Ik volg het niet helemaal, zou je je punt willen verduidelijken?

Zeer scherp, Bonjour.
Het punt wat Jeremia wil maken is dat God nooit richtlijnen tot brandoffers gegeven heeft omdat Hij daar eenvoudig niet in geïnteresseerd is, niet dat Hij ze op een later moment voorschreef dan men gewoon was te denken.
Born OK the first time

aton

Bericht door aton » 23 apr 2012 08:21

Rereformed schreef: Zeer scherp, Bonjour.
Het punt wat Jeremia wil maken is dat God nooit richtlijnen tot brandoffers gegeven heeft omdat Hij daar eenvoudig niet in geïnteresseerd is, niet dat Hij ze op een later moment voorschreef dan men gewoon was te denken.
Nu ben ik écht helemaal niet meer mee. Als je het over de richtlijnen van Jeremia hebt, zitten we reeds bij koning Josia en zijn hervormingen in Judea ( 645-587 v.C.) Ik dacht dat er hier sprake was van:
Getses schreef:De Joden zeggen dat ze één God hebben, maar hebben geen verklaring hoe dan één God tot twee verschillende uitspraken komt.
Het is dan ook voldoende om Ex. 29:16-18 op te slaan en te lezen, en vervolgens Jeremia 7:22 op te zoeken en te lezen.
Waarop ik antwoorde:
Daarom is dit nog geen tegenstrijdigheid. Hun god kon dit bevel pas na Egypte hebben gegeven, als ze al in Edom zaten.
In de 14de eeuw, waar men volgens het O.T. de Exodus moet plaatsen, kon JHWH toch nog brandoffers gevraagd hebben ? We zien toch geregeld hoe die god van gedacht verandert. ( ik blijf nu even opzettelijk weg van de historische versie, want dan zijn er geen 2, maar een hele rits goden in het verhaal betrokken )

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 23 apr 2012 08:42

Het gaat er niet om dat Hij van gedachten verandert. Het gaat om het woord 'nooit'. Want daarmee spreekt hij zichzelf tegen.

Lees ook even Leviticus 1:
1 De HEER riep Mozes en zei vanuit de ontmoetingstent tegen hem: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Als iemand van jullie de HEER een offer uit de veestapel wil aanbieden, moet dat een rund, een schaap of een geit zijn.
3 Wie een brandoffer wil aanbieden en daarvoor een rund neemt, moet een mannelijk dier nemen zonder enig gebrek. Hij moet het naar de ingang van de ontmoetingstent brengen, waar de HEER het zal aanvaarden. 4 Hij moet zijn hand op de kop van het offerdier leggen, dan zal zijn offer worden aanvaard als verzoening. 5 Hij moet de stier slachten ten overstaan van de HEER, en de priesters, de zonen van Aäron, moeten het bloed naar het altaar brengen dat bij de ingang van de ontmoetingstent staat en het tegen de zijkanten ervan gieten. 6 Het offerdier moet worden gevild en in stukken gesneden, 7 en de zonen van Aäron, de priester, moeten een vuur op het altaar aansteken en er hout op leggen. 8 De priesters moeten de stukken vlees van het offerdier met de kop en het vet op het houtvuur op het altaar leggen. 9 De ingewanden en de poten van het offerdier moeten met water gewassen worden, en de priester moet alles op het altaar verbranden. Zo is het geschikt als brandoffer, als geurige gave die de HEER behaagt.
10 Wie een schaap of geit als brandoffer aanbiedt, moet een mannelijk dier nemen zonder enig gebrek. 11 Hij moet het slachten aan de noordkant van het altaar, ten overstaan van de HEER, en de priesters, de zonen van Aäron, moeten het bloed tegen de zijkanten van het altaar gieten. 12 Het dier moet in stukken worden gesneden, en de priester moet de stukken vlees met de kop en het vet op het houtvuur op het altaar leggen. 13 De poten en de ingewanden moeten met water gewassen worden, en de priester moet alles naar het altaar brengen en het daarop verbranden. Zo is het geschikt als brandoffer, als geurige gave die de HEER behaagt.
14 Wie een vogel als brandoffer aan de HEER aanbiedt, moet een tortelduif of een jonge gewone duif nemen. 15 De priester moet het offer naar het altaar brengen, het dier de kop afknijpen en die op het altaar verbranden. Het bloed laat hij uitlekken langs de zijkant van het altaar. 16 Hij moet de krop met inhoud verwijderen en weggooien op de ashoop, aan de oostkant van het altaar. 17 Daarna scheurt hij de vleugels in, zonder ze los te trekken, en verbrandt hij de vogel op het houtvuur op het altaar. Zo is het geschikt als brandoffer, als geurige gave die de HEER behaagt.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

aton

Bericht door aton » 23 apr 2012 08:51

Bonjour schreef:Het gaat er niet om dat Hij van gedachten verandert. Het gaat om het woord 'nooit'. Want daarmee spreekt hij zichzelf tegen.
Is dat alles ? Heel dat boek staat vol tegenstrijdigheden of er nooit een bekwaam eindredacteur dit heeft nagelezen. Uw formulering was dan toch ook niet zo duidelijk, als ik dit mag opmerken.

Getses
Forum fan

Bericht door Getses » 24 apr 2012 17:48

In de topic van MoreTime over apologetische bewijzen/geschiedenis vs bijbel staat de bewering dat de torenbouw van Babel is bewezen.

Dat wil dus zeggen dat een alziend en alwetend god vanuit de hemel naar beneden moest om daar te gaan kijken. Het verhaal gaat dan verder dat god de mensen daar een verschillende taal geeft.

Gen 11,7
Welaan, laat Ons nederdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan.

Maar...veel eerder al staat er dat men verschillende talen spreekt.

Gen 10,5
Naar dezen zijn de kustlanden der volken in hun landen verdeeld, elk naar zijn taal, naar hun geslachten, onder hun volken.

En deze gebeurtenissen en vaststelling staan echt onafhankelijk van elkaar.

Dus dat het verhaal van de torenbouw op waarheid berust, kan gevoegelijk naar het land der fabelen worden verwezen.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.

Job
Banned

Bericht door Job » 01 mei 2012 14:27

Getses schreef:In de topic van MoreTime over apologetische bewijzen/geschiedenis vs bijbel staat de bewering dat de torenbouw van Babel is bewezen.

Dat wil dus zeggen dat een alziend en alwetend god vanuit de hemel naar beneden moest om daar te gaan kijken. Het verhaal gaat dan verder dat god de mensen daar een verschillende taal geeft
Getses:
Dit klinkt als een interessante prangende vraag, maar helaas; dat is het niet.
De etiketjes, 'Alwetend' en 'Alziend' zijn niet op de God van de bijbel van toepassing.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)

elle
Forum fan

Bericht door elle » 01 mei 2012 16:04

Job schreef: De etiketjes, 'Alwetend' en 'Alziend' zijn niet op de God van de bijbel van toepassing.

Job
Psalm 139 suggereert dat God wèl alwetend en alziend zou zijn:

Psalm 139:1-24

Een psalm van David, voor den opperzangmeester.
Heere! Gij doorgrondt en kent mij.
Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten.
Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend.
Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, Heere! Gij weet het alles.
Gij bezet mij van achteren en van voren, en Gij zet Uw hand op mij.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij.
Waar zou ik heengaan voor Uw Geest en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht?
Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.
Nam ik vleugelen des dageraads, woonde ik aan het uiterste der zee;
Ook daar zou Uw hand mij geleiden, en Uw rechterhand zou mij houden.
Indien ik zeide: De duisternis zal mij immers bedekken; dan is de nacht een licht om mij.
Ook verduistert de duisternis voor U niet; maar de nacht licht als de dag; de duisternis is als het licht.
Want Gij bezit mijn nieren; Gij hebt mij in mijner moeders buik bedekt.
Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel.
Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.
Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.
Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten! hoe machtig veel zijn haar sommen!
Zoude ik ze tellen? Harer is meer, dan des zands; word ik wakker, zo ben ik nog bij U.
O God! dat Gij den goddeloze ombracht! en gij, mannen des bloeds, wijkt van mij!
Die van U schandelijk spreken, en Uw vijanden ijdellijk verheffen.
Zou ik niet haten, Heere! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Non sum qualis eram

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 01 mei 2012 18:55

Maar algemeen wordt, zover ik weet, God door het Christendom niet alwetendheid of alziendheid toegedicht.

Dat is o.a. gebaseerd op Genesis 18:20-21

20 Daarom zei de HEER: ‘Er zijn ernstige beschuldigingen geuit tegen Sodom en Gomorra, hun zonden zijn ongehoord groot. 21 Ik zal ernaartoe gaan om te zien of de klachten die ik over hen heb gehoord gegrond zijn en zij verwoesting over zich hebben afgeroepen. Dat wil ik weten.’

God is meer een soort overheidsinstantie als de politie. Hij heeft kennelijk wel zijn informanten, maar gelooft die niet op hun woord en gaat zelf op onderzoek uit.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Getses
Forum fan

Bericht door Getses » 01 mei 2012 19:54

Vilaine schreef: God is meer een soort overheidsinstantie als de politie. .
Het is ook een mislukte moraalridder.

Zo mag je geen vogelnestje verstoren, maar elders zet ie wel aan om zwangere vrouwen open te snijden.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 mei 2012 20:57

Job schreef: De etiketjes, 'Alwetend' en 'Alziend' zijn niet op de God van de bijbel van toepassing.

Job
Op jouw (subjectieve) god en jouw (subjectieve) bijbel Job, toch?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 01 mei 2012 21:59

Getses schreef:
Vilaine schreef: God is meer een soort overheidsinstantie als de politie. .
Het is ook een mislukte moraalridder.

Zo mag je geen vogelnestje verstoren, maar elders zet ie wel aan om zwangere vrouwen open te snijden.
Waar doel je op als je het hebt over "zwangere vrouwen open snijden"?

Albert Einstein

Getses
Forum fan

Bericht door Getses » 01 mei 2012 22:10

WPS schreef:
Getses schreef:
Waar doel je op als je het hebt over "zwangere vrouwen open snijden"?
Dit bijvoorbeeld:

2 Koningen 15:16 Toen sloeg Menahem Tifsah, met allen, die daarin waren, ook haar landpalen van Thirza af; omdat men niet voor hem had opengedaan, zo sloeg hij hen; al haar bevruchte vrouwen hieuw hij in stukken.

en het volgende zal je op een zondagschool ook niet horen:

2 Koningen 8:12 Toen zeide Hazael: Waarom weent mijn heer? En hij zeide: omdat ik weet, wat kwaad gij den kinderen Israels doen zult; gij zult hun sterkten in het vuur zetten, en hun jonge manschap met het zwaard doden, en hun jonge kinderen verpletteren, en hun zwangere vrouwen opensnijden.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 01 mei 2012 22:13

Vilaine schreef:Maar algemeen wordt, zover ik weet, God door het Christendom niet alwetendheid of alziendheid toegedicht.

Dat is o.a. gebaseerd op Genesis 18:20-21

20 Daarom zei de HEER: ‘Er zijn ernstige beschuldigingen geuit tegen Sodom en Gomorra, hun zonden zijn ongehoord groot. 21 Ik zal ernaartoe gaan om te zien of de klachten die ik over hen heb gehoord gegrond zijn en zij verwoesting over zich hebben afgeroepen. Dat wil ik weten.’
Ik weet niet beter of het christendom gelooft werkelijk dat God alwetend en alziend is. Zij baseren dit op de volgende teksten:
Psalm 33:14, 15, 16
''De Heere schouwt uit den hemel, en ziet alle mensenkinderen.
Hij ziet uit van Zijn vaste woonplaats op alle inwoners der aarde.
Hij formeert hun aller hart; Hij let op al hun werken''.
Jeremia 23:24
''Zou zich iemand in verborgene plaatsen kunnen verbergen, dat Ik hem niet zou zien? spreekt de Heere; vervul Ik niet den hemel en de aarde? spreekt de Heere''.
Mattheüs 6:6
''Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden''.
2 Kronieken 16:9a
''Want den Heere aangaande, Zijn ogen doorlopen de ganse aarde..''

Deze teksten zijn mijns inziens in tegenspraak met de tekst die Vilaine aanhaalt.
Non sum qualis eram

Plaats reactie