Poeh, al een tijd hier zelfs niet meer gelezen. Kijk ik nog eens, en zie dan dit 'gevecht' van een elle. Zie de inderdaad zeer zinvolle verwijzingen naar Rereformed, door elle zelf. Ineens is het wel heel protestants aan reacties? Ook als ooit katholiek kan ik Rereformed als een integere stem lezen, een baken voor deze site! Belangrijker dan het geloof an sich is echter misschien: gezin, vijf kinderen, jongste 8, dus ik zou denken, als de wiedeweerga ook zoeken naar professionele hulpverlening, elle. Een club van zeven mensen met allemaal eigen gevoelens en gedachten? Ik benijd je 'verantwoordelijkheid' niet!elle schreef:Dank voor je welkom Herman!herman van der helm schreef:Welkom Elle,
Lijkt me een ramp om zo gedomineerd op te hebben moeten groeien. Geloven in iets is gelukkig iets wat jezelf doet. Een ander kan je hoogstens iets met klem aanpraten, maar kan je nooit dwingen het te geloven. Hooguit door dwang kunnen ze de geloofsuitingen van je eisen, maar in je hoofd ben je altijd vrij te geloven wat jezelf aanvaardbaar vindt of niet. Het vergt uiteraard wel moed om jouw door anderen aangepraatte angsten te negeren.
Door jezelf vrij te vechten van allerlei dwangzaken krijg je ruimte om te ontdekken wat werkelijk is.
Je kunt inderdaad zeggen dat het een ramp is ja. Het vreemde is dat ik dat toen niet zag, ik zag mezelf juist als bevoorrecht omdat de woorden Gods aan ons christenen toevertrouwd waren. Ik hoorde het vaak van de kansel: we zìjn niet beter maar we dòen wel beter. En in de gemeente waar ik uit kom werden verschillende geloven geleerd: het historisch geloof, het wondergeloof, het tijdgeloof en tenslotte het waarzaligmakende geloof. De meeste gemeenteleden hebben slechts het historisch geloof d.w.z. ze geloven dat de bijbel de waarheid bevat maar ze kennen God niet echt. De uitverkorenen hebben het zaligmakende geloof, zij kennen God, zij komen na hun sterven in de hemel.
Als ik geen internet zou hebben gehad, zat ik beslist nog vast in talloze dogma's.
Groetjes, elle
Daarnaast: het zou je zelf en de meelezer kunnen helpen: kun je die vier 'geloven' van één kansel nog wat uitgebreider beschrijven? Kennelijk is de meer-keuze test ook al in de kerk aanwezig? Maakt dat het praten met man en kinderen er eenvoudiger op? Of je het over vier shampoo's hebt (zonder dat jou aan te rekenen uiteraard)? Praten met je gezin, onder begeleiding. Ook geen garantie, maar de beste kans, misschien?