Waren de 9/11 kapers helden? Was de aanslag een meesterstuk?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Waren de 9/11 kapers helden? Was de aanslag een meesters

Bericht door doctorwho »

qualia schreef:
Jagang schreef:Misschien moet men de vraag beter stellen: Wat is rationeel beter verdedigbaar, een godsgeloof of atheïsme?
Ik zou de mens graag als maat willen nemen en 'geen van beiden' antwoorden. Die situatie waarin de mens de meeste mogelijkheden krijgt om zich te ontwikkelen zoals zij dat graag wil, is de standaard. Gelovige mensen schijnen minder last te hebben van geestesziekten. Rationeler?
Waarom kies je geen van beiden als dit toch een toevoeging aan het menszijn in de vorm van godsgeloof inhoudt? De situatie waarin de mens de mogelijkheid krijgt zich te ontwikkelen zoals men wil is ook wat lastig want gebonden aan conventies en milieu kan dat wel eens tot wensdenken beperkt blijven. Een bestaan als roofridder kan aardig lijken maar toch beter tot de fantasie beperkt worden. :wink:
Waarop baseer je overigens de aanname dat gelovigen minder last van geestesziekten hebben??
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

doctorwho schreef:Waarop baseer je overigens de aanname dat gelovigen minder last van geestesziekten hebben??
ik kan het artikel waar ik dat oorspronkelijk vandaan heb, niet terugvinden. Zie bijvoorbeeld: http://www.mjm.mcgill.ca/issues/v03n02/ ... 86main.htm" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16924349" onclick="window.open(this.href);return false;
doctorwho schreef:Waarom kies je geen van beiden als dit toch een toevoeging aan het menszijn in de vorm van godsgeloof inhoudt
Ik vind rationaliteit an sich geen argument voor wat dan ook. Het moderne project van rationalisatie is vooral ook een project van ontmenselijken, van mensen zien en gebruiken als efficiënte factoren.
In de context hier heb ik meer het idee dat ik rationeel moet definiëren als wetenschappelijk. Maar dan wordt de stelling dat religie onwetenschappelijk is, beetje nietszeggend.
doctorwho schreef:De situatie waarin de mens de mogelijkheid krijgt zich te ontwikkelen zoals men wil is ook wat lastig want gebonden aan conventies en milieu kan dat wel eens tot wensdenken beperkt blijven
Natuurlijk, ik had wat genuanceerder kunnen zijn. Het idee van rationeel handelen als een handelen dat gericht is op welzijn van mens en milieu in plaats van op maximalisatie van efficiëntie is uitgewerkt door Feenberg in zijn 'subversive rationalisation'. Erg de moeite waard. En erg off-topic.
the possible ranks higher than the actual
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

De dood is op zich ook zo verschrikkelijk. Vooral wanneer die ons overvalt middenin dat we nog van alles aan het doen zijn. Die plotsheid. Die plotse ommekeer. Die ontwaking uit onze droom waarin gezonde mensen het beeld bepalen. (zieken en bejaarden zitten weggestopt in ziekenhuizen).
Ons straatbeeld wordt bepaald door gezondheid en welzijn.

En dan dat keerpunt in het beeld van wat er gaande was. Net nog zaakjes aan het doen en naar het mooie weer buiten aan het zien zijn, en nu moeten springen uit een ongelooflijk hete brandende toren, pijnlijk bewust zijnd dat je na een helse strijd onverbiddelijk dood zult zijn binnen nu en een minuut of twee drie. Je dood die daar onaangekondigd op je deur klopt en voor je staat. Je Maker plots bewust wordend. (metaforisch gesproken).

En vooral dat plots binnenvallen van Hem. Hij (de dood) die in het diepste van je ziel dit materialistische hier onverbiddelijk ten gronde relativeert.

We vergeten vaak dat dit plots zien van onze sterfelijkheid als eigenheid aan het leven dit alles zo vreselijk maakt.
De dood is een aspect van het leven die we uit het zicht hebben gebannen van onze samenlevingen, maar waar men in Afghanistan en arme landen elke dag mee te maken heeft. Ziekte en vroege sterfte is daar nog schering en inslag. De confrontatie met hun Maker (metaforisch gesproken) is daar nog zichtbaar met de regelmatige vergankelijkheid van dierbaren. Zij weten nog waarvoor en aan Wie ze bidden.
Wij niet meer. Zij zien dagelijks met welke Grootsheid zij hier te maken hebben.

Het leven zal er zelf wel voor zorgen dat hele generaties op een dag massaal zijn uitgestorven en de volgende jonge generatie klaarstaat om haar dood tegemoet te verouderen. Niks blijft. Of het nu kort weggenomen wordt of door trage veroudering. Alle kennis die je dacht te hebben loopt uit je leeg binnen luttele seconden op het moment dat de dood voor je staat. Al je wetenschap wordt tot niks verpulverd op het moment van die Aanwezigheid. Al was jij van generlei waarde. Een Macht waartegenover moslims of gelovigen zich klein weten. En de menselijke kennis is als een meme die ons, generatie, overleeft, wordt vermeerderd en ons weer overleeft. Een meme die verderleeft, zonder ons. Zonder dat we het ons zullen geheugen.

Ik denk dat mensen die elke dag nog de dood zien, meer dan wij weten met welke Macht zij te maken hebben.
If I state something as fact that is obviously wrong, please don't hesitate to correct me. I welcome such corrections in an attempt to be as truthful and accurate as possible.
"Gullibility kills" - Carl Sagan
Hanky

Bericht door Hanky »

Maartenn, het punt is waar je jezelf 'verantwoordelijk' voor kunt voelen te onderscheiden van hetgeen 'gebeurt'. (Zonder de hele pre-historie van dit topic gelezen te hebben.) Dood gaan we, voortleven waarschijnlijk niet, zeker niet met maagden. Het 'indalen' van dergelijk besef is lichtelijk deprimerend maar niet onoverkomelijk. Mensen echt helpen (desnoods alleen de oude dame op het zebrapad) is een humanistische heldendaad, zonder enige beloning. Beloning is een 'fout' idee. Het is extern.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Demiurg schreef:In het Midden-Oosten zijn ze niet in staat om voor zichzelf te zorgen, dus moeten wij, geholpen door gevechtsvliegtuigen en tanks, wat orde scheppen?
De 'White man's burden'.
Nee, wij hebben gewoon grondtoffen nodig.
Die kunnen we niet laten liggen omdat er ruziënde partijen bovenop zitten.
Niet wanneer je de mensenrechten tenminste op eigen grondgebied wil kunnen toepassen.

Het is uiteindelijk aan hen om daar bij aan te willen haken, of niet.
Dat die landen zichzelf besturen en zelf de vruchten plukken van hun olie, zonder bang te moeten zijn voor westers geweld, iets dat al sinds WOI speelt, lijkt me wel het minste ja.
Je bedoelt zoals Saudi-Arabië de vruchten plukt van haar olieverkopen, om deze vruchten in te zetten voor de bouw van radicale moskeeën in Europa en Amerika, waar we burkadraagsters en hun baasjes welkom heten?
Ik heb wel sympathie met de bevolking in die landen die de dupe is. Van geweld of van vreselijke regimes die door het westen in het zadel worden gehouden, omdat het economisch van belang is.
Er is niet zoiets als een keuze tussen economie en mensenrechten.
Je hebt een goede economie nodig om mensenrechten te kunnen faciliteren.
Mensenrechten kosten ook geld en grondstoffen.

Zonder redelijk lopende economie stort alles hier in, en heeft helemaal niemand wat.
En het Midden-Oosten gaan de sekten wel door met elkaar de kop inslaan.
Jij niet?
Je kunt 11 sept niet los zien van die ellende. Zonder het westers (post)imperialisme was er nooit een 11 sept. geweest.
Wanneer men de mensenrechten er had omarmd (en men had/hééft er de middelen toe) ook niet.
Het kan nog steeds.
Maar goed, dit topic ging over de uitspraak van een comedian. Alhoewel het duidelijk is dat die de amerikaanse hypocrisie mbt 11 sept. aan de kaak stelt, gaat dit hier aan iedereen voorbij en buitelt men over elkaar om het clichébeeld te bevestigen van de ultieme rotzak die zomaar vanuit het niets een aanslag pleegde. 'Ja, het is vanwege die 70 maagden, zie je wel dat al die moslims achterlijke geitenneukers zijn'. Dat toontje. Lees eens wat over de geschiedenis van het Midden-Oosten ipv al die amerikaanse propaganda kritiekloos na te babbelen zou ik iedereen hier willen aanraden.
Er bestaat geen enkele afdoende rechtvaardiging voor 9/11, met burgers als doelwit.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

qualia schreef:
Jagang schreef:Misschien moet men de vraag beter stellen: Wat is rationeel beter verdedigbaar, een godsgeloof of atheïsme?
Ik zou de mens graag als maat willen nemen en 'geen van beiden' antwoorden. Die situatie waarin de mens de meeste mogelijkheden krijgt om zich te ontwikkelen zoals zij dat graag wil, is de standaard. Gelovige mensen schijnen minder last te hebben van geestesziekten. Rationeler?
Het is feitelijk de seculiere samenleving waar mensen de meeste mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen.
En we zijn ooit tot een seculiere samenleving gekomen, omdat een religieuze samenleving toch niet zo goed voor de algemene gezondheid bleek te zijn.

Misschien dat een individuele gelovige eens minder vaak psychische klachten heeft, maar dat positieve effect wordt dan wel weer teniet gedaan door de mensen die het uit naam van dat geloof weer moeten ontgelden. Zo heb ik niet het idee dat bijv. Iran vol zit met gelukkige mensen.

Dus dergelijke onderzoeken zeggen me niet zo veel, eerlijk gezegd.

Dus nee, godsdienst als uitgangspunt is m.i. ook vanuit dat oogpunt bezien zeker niet "rationeler".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

qualia schreef:Natuurlijk, ik had wat genuanceerder kunnen zijn. Het idee van rationeel handelen als een handelen dat gericht is op welzijn van mens en milieu in plaats van op maximalisatie van efficiëntie is uitgewerkt door Feenberg in zijn 'subversive rationalisation'. Erg de moeite waard. En erg off-topic.
Ik denk niet dat die twee zaken strijdig zijn.

Als we het er over eens kunnen worden dat het laten bloeien van mens en sameleving gezien kan worden als een wetenschappelijke discipline, dan kunnen we het er wellicht ook over eens worden dat bloeiende mensen uiteindelijk ook meer produktieve mensen zijn.

Efficiency moet je niet uit mensen willen trekken: Mensen moeten zich in een klimaat bevinden waarin ze graag produktief zijn.
Laatst gewijzigd door Jagang op 13 sep 2011 23:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

als je de titel van dit topic overpeinsd kan je ook bedenken of Hitler een genie was of een meesterstrateeg, hoe hij het halve duitse volk meekreeg in z,n ideeen ,en waren de uitvoeders van die ideeen dan helden omdat ze zo goed de ideeen van Hitler uitvoerde
dus hoe kan je dan de kapers bezien,die hun hele leven niets anders te horen krijgen hoe slecht het westen en amerika is ,het werdt ze met de paplepel ingegoten en uiteindelijk was er 1 of meerdere personen die deze kapers opleidde en trainde en geestelijk voorbereidde voor deze afschuwelijke missie

elk persoon die in opdracht van wie dan ook geweld gebruikt is zeker geen held maar gehersenspoeld

het geeft alleen maar weer hoe ideeen over macht,geld en religie tot de meest afschuwelijke moorden kunnen leiden
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

qualia schreef
Ik vind rationaliteit an sich geen argument voor wat dan ook. Het moderne project van rationalisatie is vooral ook een project van ontmenselijken, van mensen zien en gebruiken als efficiënte factoren.
In de context hier heb ik meer het idee dat ik rationeel moet definiëren als wetenschappelijk. Maar dan wordt de stelling dat religie onwetenschappelijk is, beetje nietszeggend.
Volgens mij gaat het niet om rationaliteit als argument an sich maar om hetgeen rationeel beter verdedigbaar is. Namelijk godsgeloof of atheïsme? Dus het afwezig zijn van een achteraf ingevoerd concept om te omvatten hetgeen niet begrepen wordt/werd versus het zoeken naar begrip en verklaringen. Godsgeloof heeft de afgelopen eeuwen nogal wat terrein verloren de aarde is niet het middelpunt van het heelal, bliksem is een natuurlijk verschijnsel, ouderdom aarde enz: Dit wordt dan niet gevat om de godthese te vervangen door meer waarschijnlijke maar god wordt in de gaatjes gepropt. Existentiële angst, zingevingsdrang, cognitieve dissonantie en zelfs mentale luiheid zullen daar hun aandeel in hebben.
Nb ook zonder direct de wetenschappelijke methode uit de kast te halen kom je met rationaliseren een eind. Ik vind het steeds aardig te zien hoe bijvoorbeeld een almachtige god in strijd met zichzelf is. Rationeel gezien zou de gelovige dan zeggen o.k. niet almachtig maar toch tot veel in staat, niet algoed maar daarom ook juist verstandig om te aanbidden. Maar dat gebeurd niet de plaat blijft hangen en de meest fantastische staaltjes semantiek en exegese worden uit de mouw geschud om de patiënt een schijn van leven te geven.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

doctorwho schreef:Nb ook zonder direct de wetenschappelijke methode uit de kast te halen kom je met rationaliseren een eind.
Er zijn voor mij best dingen in de wetenschap te vinden die irrationeel zijn. Zoals grote delen van Hawkings betoog over het universum. Dingen als 'oneindige dichtheid' en 'tijd als dimensie'. Oneindigheid hoort bij god, niet bij dichtheid. Ik mis het typische denkgedrag dat ik nodig heb om dit soort uitspraken zinnig te kunnen vinden.
Het is ook niet zo dat we met wat rationeel denkwerk de werkelijkheid kunnen begrijpen. Het is eerder zo dat we door middel van het maken van verbindingen tussen dingen die we waarnemen dingen leren begrijpen die we dan achteraf, als het zaakje in een zwarte doos is geplaatst met de naam 'wetenschappelijk feit' erop, gemakkelijk kunnen worden gezien als een 'feit' dat met behulp van wat onproblematisch rationeel denkwerk tot stand is gekomen. Dit leidt de aandacht af van de redelijk chaotische onderneming die wetenschap in feite is. En het misleidt ons in die zin dat er voor de wetenschappelijke constructie van feiten geen culturele interpretatie nodig is, terwijl dat voor de misvattingen van de religie het enige verklaringsmodel is. Asynchrone behandeling heet dat.
doctorwho schreef:Volgens mij gaat het niet om rationaliteit als argument an sich maar om hetgeen rationeel beter verdedigbaar is.
Het is welbekend dat Newton bezig was met alchemie. Hoe kan iemand die blijkbaar zo rationeel was dat zijn theorieën tot op de dag van vandaag gebruikt worden, er zulke irrationele ideeën op nahouden? Gaan we een deel van zijn denkgedrag verklaren uit vooroordelen en cultuur, het andere uit zuivere rationaliteit? We komen in allerlei problemen terecht met dank aan het begrip rationaliteit, die niet een twee drie op te lossen zijn.

Als het waar is wat ik denk, nm dat rationaliteit in je context een ander woord is voor wetenschappelijk, is dit een non-vraag. Anders wil ik je vragen rationaliteit zo te formuleren dat er nog werkelijk sprake is van een keuze.
doctorwho schreef:Godsgeloof heeft de afgelopen eeuwen nogal wat terrein verloren de aarde is niet het middelpunt van het heelal, bliksem is een natuurlijk verschijnsel, ouderdom aarde enz: Dit wordt dan niet gevat om de godthese te vervangen door meer waarschijnlijke maar god wordt in de gaatjes gepropt.
De wetenschap heeft het vaak mis, weerlegt zichzelf constant en wetenschappers zijn het vaker wel dan niet oneens. Dit weerhoudt ons er niet van erin te blijven geloven als een steekhoudende methode.
Jagang schreef:Het is feitelijk de seculiere samenleving waar mensen de meeste mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen.
Ik denk dat de stand van zaken tot nu toe aantoont dat je hierin gelijk hebt.
Jagang schreef:Ik denk niet dat die twee zaken strijdig zijn.
De efficiëntste manier van produceren is mensen minimaal betalen en je rotzooi in de natuur dumpen. Dan maak je iig de meeste winst, wat tot nu toe nog steeds onze standaard van efficiëntie lijkt te zijn. Het is een mooi idee dat het niet strijdig hoeft te zijn, maar de logica zoals die er nu is, lopende bandwerk etc., weerspreekt dit. Ze hoeven niet strijdig te zijn, als we bereid zijn de het idee van efficiëntie opnieuw vorm te geven. Dit is iets anders dan niet strijdig zijn.
the possible ranks higher than the actual
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Jagang schreef:
qualia schreef:
Het is feitelijk de seculiere samenleving waar mensen de meeste mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen.
Je probeert seculariteit tegenover geloof te stellen alsof seculariteit en atheisme synoniem zijn of tenminste hand in hand gaan. Het is zo'n typisch dogma uit de atheistische retoriek, maar heeft weinig te maken met de reele betekenis van seculariteit. Seculariteit is neutraal in tegenstelling tot atheisme.
Dus ja, je hebt gelijk als je zegt dat seculariteit de beste waarborgen voor individuele ontwikkeling geeft, maar dat is evengoed een bescherming tegen machtsmisbruik op atheistische basis als op geloofsbasis.
En we zijn ooit tot een seculiere samenleving gekomen, omdat een religieuze samenleving toch niet zo goed voor de algemene gezondheid bleek te zijn.
Hier blijkt nogmaals dezelfde denkfout. Seculariteit is niet ontstaan om komaf te maken met een religieuze samenleving, maar om de neutraliteit te waarborgen in een samenleving waar verschillende levenbeschouwingen naast elkaar bestonden. Op dat moment voornamelijk katholicisme en protestantisme.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Is iedereen nog voldoende on-topic? :D
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Ik vind 'ontopic' een overschat fenomeen.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Jagang schreef:
Demiurg schreef:In het Midden-Oosten zijn ze niet in staat om voor zichzelf te zorgen, dus moeten wij, geholpen door gevechtsvliegtuigen en tanks, wat orde scheppen?
De 'White man's burden'.
Nee, wij hebben gewoon grondtoffen nodig.
Die kunnen we niet laten liggen omdat er ruziënde partijen bovenop zitten.
Niet wanneer je de mensenrechten tenminste op eigen grondgebied wil kunnen toepassen.

Het is uiteindelijk aan hen om daar bij aan te willen haken, of niet.
De ruziende partijen zijn of deels westers, of bewapend door westerse landen en altijd aangestoken in het kader van de westerse economische belangen, en dan is jouw antwoord dat we de grondstoffen nu eenmaal nodig hebben. Ik vind dit beeld dermate cynisch dat ik het hier maar bij laat.
R.J. Hoffmann
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

qualia schreef
En het misleidt ons in die zin dat er voor de wetenschappelijke constructie van feiten geen culturele interpretatie nodig is, terwijl dat voor de misvattingen van de religie het enige verklaringsmodel is. Asynchrone behandeling heet dat.
Ik wordt er alvast niet door misleid dat bijvoorbeeld archeologische vondsten grote delen van het OT tegenspreken. Mijn culturele interpretatie hierin wordt het idee dat het om mythologische verhalen gaat en weinig meer dan dat.
Het is welbekend dat Newton bezig was met alchemie. Hoe kan iemand die blijkbaar zo rationeel was dat zijn theorieën tot op de dag van vandaag gebruikt worden, er zulke irrationele ideeën op nahouden? Gaan we een deel van zijn denkgedrag verklaren uit vooroordelen en cultuur, het andere uit zuivere rationaliteit? We komen in allerlei problemen terecht met dank aan het begrip rationaliteit, die niet een twee drie op te lossen zijn.
In de tijd van Newton was er nog weinig kennis van scheikunde en iemand kan best op één gebied geniaal zijn en ondertussen in kabouters geloven maar dat doet in deze ook weer niet echt ter zake.
Als het waar is wat ik denk, nm dat rationaliteit in je context een ander woord is voor wetenschappelijk, is dit een non-vraag. Anders wil ik je vragen rationaliteit zo te formuleren dat er nog werkelijk sprake is van een keuze.
Nee hoor rationaliteit is niet hetzelfde als wetenschappelijk maar kan ook op basis van analytisch denken en overbodigheden afvinken tot een redelijk beeld in de kwestie van religie versus atheïsme langs de rationele meetlat.
Nb wetenschap bestaat uit vele disciplines en het benaderen alsof het een ding is met allerlei menselijke trekjes klopt dan ook niet. Het is een voertuig om tot meer inzicht en kennis te komen. Dat er af en toe een bezopen bestuurder de koers bepaalt doet daar niet aan af.
De wetenschap heeft het vaak mis, weerlegt zichzelf constant en wetenschappers zijn het vaker wel dan niet oneens. Dit weerhoudt ons er niet van erin te blijven geloven als een steekhoudende methode.
Het aardige van wetenschap is inderdaad dat, zodra een hypothese niet langer stand houdt er hulphypothesen kunnen worden opgesteld of de hele theorie op de schop gaat in ruil voor een waarschijnlijker optie. Dit is nu juist het grote onderscheid wat ik tussen religie en wetenschap zie. Maar het geraakt zo zoetjes aan off topic.
Luistertip:
Betrouwbare kennis een hoorcollege van Herman Philipse
Een hoorcollege over wetenschapsfilosofie in historisch perspectief
Gewoon bij de bieb te verkrijgen:
Plaats reactie