okke schreef:Ik herken ook veel angst. Zowel onder gelovigen als ongelovigen. De mens is een angstig wezen. De mens heeft angst nodig als overlevingsmechanisme. Als leven geen strijd om te overleven is, komt er ruimte om over die angsten heen te stappen. Maar ja, dan hoef je niet meer bang te zijn voor honger, kou of ziekte, dan wordt er wel weer een bekende persoonlijkheid om niets vermoord en worden we bang dat ons hetzelfde kan gebeuren.
Mensen zijn voor veel onterechte zaken bang. En ook voor veel terechte zaken.
Angst voor de dood. Angst voor vrijheidsverlies, indoctrinatie. Angst voor doelloosheid. Angst voor lichamelijk ongemak en spinnen. Angst voor eenzaamheid.
Ik ben niet bang voor de dood, ik maak mij zorgen over mijn vrijheid van meningsuiting en ik vecht tegen indoctrinatie, ik voel mijzelf zeker niet doelloos...integendeel, maar zie dat bij de meeste andere mensen wel, angst voor lichamelijk EN geestelijk ongemak...zeker wel....omdat het zeer ernstige vormen aan kan nemen en ik door de religieuze meerderheid tot iedere prijs in leven gehouden moet worden....hoe uitzichtloos mijn leven ook zou kunnen zijn, angst spinnnen....grin, ik ben ooit opgeleid tot bloemiste en heb er honderden opgepakt en buitengezet, angst voor eenzaamheid....dát vind ik nog wel de aardigste die je opsomt......ik heb zovele mensen om mij heen gehad, allemaal mensen vol van nietszeggend gebabbel, sprekend over de beurskoersen, de economie, tante Jannie die naar Canada is geweest en oom Piet die op 93 jarige
zo onverwachts dood neerviel, het nieuwe model auto en welke kleur te kiezen, een sloep of zeiljacht, het concours Hippique en of men wel een sjawltje van 400,00 euro zou kopen bij die leuke voormalig stewardessen die die shawls zelf importeerden vanuit Kasjmir..."gezellig shoppen" ...en zo kan ik nog uren doorgaan! Weet je waar de mens het angstigst voor is? Om bij zichzelf te komen, in ZIJN/HAAR spiegel te kijken en een volkomen nietszeggend/leeg beeld te zien. Gelukkig bestaan er godsdienstige plakplaatjes....dat helpt de meesten gelukkig "dit leven" door te komen!