Atheist en Christen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

okke
Forum fan

Re: Atheist en Christen

Bericht door okke »

PietV. schreef:Leuk sprookje toch Okke??
Nee, sprookjes zijn vaak niet leuk. Jip en Janneke halen ook bijna elk verhaal kattekwaad uit. Harry Potter is ook niet mis. Zelfs Ot en Sien zijn niet heilig. En ook de bijbel staat vol gruwelijkheden in een aantrekkelijk jasje. 't Is soms net Goede Tijden Slechte Tijden...

Vind jij dat sprookjes leuk zouden moeten zijn?
Optimists are half full of it.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

okke schreef: Nee, sprookjes zijn vaak niet leuk. Jip en Janneke halen ook bijna elk verhaal kattekwaad uit. Harry Potter is ook niet mis. Zelfs Ot en Sien zijn niet heilig. En ook de bijbel staat vol gruwelijkheden in een aantrekkelijk jasje. 't Is soms net Goede Tijden Slechte Tijden...

Vind jij dat sprookjes leuk zouden moeten zijn?
Voor kleine kinderen wel. Als volwassene zou je er voor moeten waken dat kinderen geen nachtmerries krijgen van datgene wat ouders vertellen. Jip en Janneke heb ik trouwens nooit mensen zien vermoorden. En Ot en Sien discrimineren niet op bijbels niveau. Volgens mij ben jij onbeschrijflijk naïef en verblindt door een zucht naar religie. Dat je deze projectie al toepast op je kinderen. Je kan er niet jong genoeg mee beginnen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Ik lees mijn kinderen niet uit de bijbel voor, maar uit de kinderbijbel. En ik ben selectief welke verhalen ik hen voorlees. Als ze ouder zijn, horen ze 'spannender' verhalen. Als ze jonger zijn sla ik die over. En zo sla ik soms ook verhalen van Annie M.G. Schmidt over als ik deze nog te spannend voor mijn kinderen vind.
Er zitten boeiende verhalen in zowel de bijbel als in het verzameld werk van M.G. Schmidt.
a.r.

Bericht door a.r. »

okke schreef:Ik herken ook veel angst. Zowel onder gelovigen als ongelovigen. De mens is een angstig wezen. De mens heeft angst nodig als overlevingsmechanisme. Als leven geen strijd om te overleven is, komt er ruimte om over die angsten heen te stappen. Maar ja, dan hoef je niet meer bang te zijn voor honger, kou of ziekte, dan wordt er wel weer een bekende persoonlijkheid om niets vermoord en worden we bang dat ons hetzelfde kan gebeuren.

Mensen zijn voor veel onterechte zaken bang. En ook voor veel terechte zaken.

Angst voor de dood. Angst voor vrijheidsverlies, indoctrinatie. Angst voor doelloosheid. Angst voor lichamelijk ongemak en spinnen. Angst voor eenzaamheid.
Ik ben niet bang voor de dood, ik maak mij zorgen over mijn vrijheid van meningsuiting en ik vecht tegen indoctrinatie, ik voel mijzelf zeker niet doelloos...integendeel, maar zie dat bij de meeste andere mensen wel, angst voor lichamelijk EN geestelijk ongemak...zeker wel....omdat het zeer ernstige vormen aan kan nemen en ik door de religieuze meerderheid tot iedere prijs in leven gehouden moet worden....hoe uitzichtloos mijn leven ook zou kunnen zijn, angst spinnnen....grin, ik ben ooit opgeleid tot bloemiste en heb er honderden opgepakt en buitengezet, angst voor eenzaamheid....dát vind ik nog wel de aardigste die je opsomt......ik heb zovele mensen om mij heen gehad, allemaal mensen vol van nietszeggend gebabbel, sprekend over de beurskoersen, de economie, tante Jannie die naar Canada is geweest en oom Piet die op 93 jarige zo onverwachts dood neerviel, het nieuwe model auto en welke kleur te kiezen, een sloep of zeiljacht, het concours Hippique en of men wel een sjawltje van 400,00 euro zou kopen bij die leuke voormalig stewardessen die die shawls zelf importeerden vanuit Kasjmir..."gezellig shoppen" ...en zo kan ik nog uren doorgaan! Weet je waar de mens het angstigst voor is? Om bij zichzelf te komen, in ZIJN/HAAR spiegel te kijken en een volkomen nietszeggend/leeg beeld te zien. Gelukkig bestaan er godsdienstige plakplaatjes....dat helpt de meesten gelukkig "dit leven" door te komen!
okke
Forum fan

Bericht door okke »

a.r. schreef:Gelukkig bestaan er godsdienstige plakplaatjes....dat helpt de meesten gelukkig "dit leven" door te komen!
Inderdaad. Gelukkig weten wij beter, hè?
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Okke, wat maakt een christen dan een christen als het niet de bijbel is? Waar haalt ie zijn christendom vandaan? Uit zichzelf? Uit een paar losse citaten uit de bijbel? Prima, nou dan zijn we het in wezen met elkaar eens. Zoals ar al zegt, het christendom is totaal verwaterd. Maar waarom dan niet meteen de hele bijbel eruit gooien en zelf je geloof maken? Dat is in feite al wat ze doen. Dan wordt het meer ietsisme dan christendom.

De aloude spraakverwarring dus die ik ook in de discussie over islam al tegenkwam hier: wanneer is een moslim een moslim? Als hij zichzelf zo noemt, of als hij de koran echt volgt? Wanneer is een christen christen? Ben je christen als je jezelf definieert als christen? In principe wel, want je voelt jezelf zo. Maar als jij niet gelooft in de hel, dan verlies je de kern van het christendom toch? Ik kan mezelf nu nog steeds wel moslim blijven noemen, maar de moslims komen vervolgens met keiharde bewijzen uit de Koran zelf dat ik dat niet meer ben, want dat ik een aantal centrale geloofspunten niet aanhang. Zo heeft de kerk toch ook haar lijst met geloofspunten die je minimaal moet geloven.

En dan kom ik tot de conclusie: alleen het christendom in een zeer verwaterde vorm, veel meer neigend naar humanistische waarden met een 'iets' als god bovenaan, kan vredelievend en troostend zijn. Maar volgens mij is dat dus geen christendom meer. Ik vind het behoorlijk hypocriet om dan met de bijbel te staan zwaaien alsof het het allerheiligste boek is, en vervolgens de inhoud ervan te negeren.
okke
Forum fan

Bericht door okke »

petals schreef:Ik vind het behoorlijk hypocriet om dan met de bijbel te staan zwaaien alsof het het allerheiligste boek is, en vervolgens de inhoud ervan te negeren.
Ik ook.
siger

Bericht door siger »

petals schreef:Okke, wat maakt een christen dan een christen als het niet de bijbel is? Waar haalt ie zijn christendom vandaan? Uit zichzelf? Uit een paar losse citaten uit de bijbel? Prima, nou dan zijn we het in wezen met elkaar eens. Zoals ar al zegt, het christendom is totaal verwaterd. Maar waarom dan niet meteen de hele bijbel eruit gooien en zelf je geloof maken? Dat is in feite al wat ze doen. Dan wordt het meer ietsisme dan christendom.

De aloude spraakverwarring dus die ik ook in de discussie over islam al tegenkwam hier: wanneer is een moslim een moslim? Als hij zichzelf zo noemt, of als hij de koran echt volgt? Wanneer is een christen christen? Ben je christen als je jezelf definieert als christen? In principe wel, want je voelt jezelf zo. Maar als jij niet gelooft in de hel, dan verlies je de kern van het christendom toch? Ik kan mezelf nu nog steeds wel moslim blijven noemen, maar de moslims komen vervolgens met keiharde bewijzen uit de Koran zelf dat ik dat niet meer ben, want dat ik een aantal centrale geloofspunten niet aanhang. Zo heeft de kerk toch ook haar lijst met geloofspunten die je minimaal moet geloven.
In het werkelijke leven tellen heilige boeken niet zo. Dat is voor alle culturen die over schrifturen bezitten zo. Slechts een klein gedeelte is fundamentalistisch: ze beweren trouw te zijn aan hun boeken, maar prutsen gewoonlijk nog het meest van al met betekenissen.

Mensen kunnen niet zomaar uit het bad van traditie stappen en het wijwater uit hun vacht schudden. Ik ben al tevreden als er zichtbare vooruitgang is, en mensen hun boeken minder ernstig gaan nemen - religieus afstandelijker, oppervlakkiger worden.
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Helemaal mee eens, SIger.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

okke schreef:Ik lees mijn kinderen niet uit de bijbel voor, maar uit de kinderbijbel. En ik ben selectief welke verhalen ik hen voorlees. Als ze ouder zijn, horen ze 'spannender' verhalen. Als ze jonger zijn sla ik die over. En zo sla ik soms ook verhalen van Annie M.G. Schmidt over als ik deze nog te spannend voor mijn kinderen vind.
Er zitten boeiende verhalen in zowel de bijbel als in het verzameld werk van M.G. Schmidt.
Moslim bekeerlingen krijgen ook de suiker uitvoering van de Koran te horen. :evil:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Fishhook schreef:
okke schreef:Ik lees mijn kinderen niet uit de bijbel voor, maar uit de kinderbijbel. En ik ben selectief welke verhalen ik hen voorlees. Als ze ouder zijn, horen ze 'spannender' verhalen. Als ze jonger zijn sla ik die over. En zo sla ik soms ook verhalen van Annie M.G. Schmidt over als ik deze nog te spannend voor mijn kinderen vind.
Moslim bekeerlingen krijgen ook de suiker uitvoering van de Koran te horen. :evil:
Ik vind dit een onzinnige opmerking die niets met mijn bericht te maken heeft. Erger nog: het suggereert of ik mijn kinderen zou willen bekeren tot een gedachtegoed dat niet eens het mijne is. Jammer.
Jinny

Bericht door Jinny »

Toch begrijp ik de opmerking van Fish.
De verhaaltjes uit de bijbel zijn geen leuke verhaaltjes.
Er zit een sinistere ondertoon in.
De verhaaltjes van Smith en Anderson missen juist die ondertoon.
En zijn dientengevolge wel geschikt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

okke schreef:Ik vind dit een onzinnige opmerking die niets met mijn bericht te maken heeft. Erger nog: het suggereert of ik mijn kinderen zou willen bekeren tot een gedachtegoed dat niet eens het mijne is. Jammer.
Dat kan zijn, neemt niet weg dat jij ze met een gekuiste versie in contact brengt.

Zoiets als: oorlog is goed want er gebeuren ook mooie dingen in.

Voor de discussie een beetje zwart wit gesteld.. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Zoiets als: je bent een militante oorlogswellusteling als je je kinderen soldaatje laat spelen, want oorlog is verschrikkelijk. :roll:
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Jim schreef:Toch begrijp ik de opmerking van Fish.
De verhaaltjes uit de bijbel zijn geen leuke verhaaltjes.
Er zit een sinistere ondertoon in.
De verhaaltjes van Smith en Anderson missen juist die ondertoon.
En zijn dientengevolge wel geschikt.
Bedoel je werkelijk dat (alle) bijbelverhalen ongeschikt zijn?
De bijbel staat ook vol boeiende verhalen:
Jacob die wegvlucht voor zijn broer en 20 jaar bij zijn oom gaat werken om met zijn twee dochters te trouwen en er uiteindelijk met een substantieel deel van zijn ooms kudde vandoor gaat.
Jozef die door een kinderloos hooggeplaatst Egyptisch echtpaar in bed verleid wordt, maar zich daar uit preutsheid of vroomheid niet toe laat verleiden.
De bijbel staat ook daar vol mee.
Plaats reactie