besnijdenis

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

besnijdenis

Bericht door collegavanerik »

In de VS is besnijdenis voor nietmoslims en nietjoden nog steeds gangbaar, maar de kritiek groeit:

http://www.cirp.org/pages/whycirc.html
Interestingly, Messrs. John Harvey Kellogg and Sylvester Graham (advocates of fibre, of both the moral and dietary varieties) were involved in this movement. Here's what Dr. Kellogg recommended:
Kellog schreef: A remedy for masturbation which is almost always successful in small boys is circumcision. The operation should be performed by a surgeon without administering an anesthetic, as the brief pain attending the operation will have a salutary effect upon the mind, especially if it be connected with the idea of punishment. In females, the author has found the application of pure carbolic acid to the clitoris an excellent means of allaying the abnormal excitement.
(John Harvey Kellogg, M.D., "Treatment for Self-Abuse and its Effects," Plain Fact for Old and Young. Burlington, Iowa: F. Segner & Co. (1888). P. 295) ...Isn't that enough to put you off Corn Flakes for the rest of your life? Visit this link for an essay by Carrie McLaren about Kellogg and Graham.
Circumcision in America, England and the other countries received a strong boost during each of the World Wars, because it was claimed that the procedure was necessary for soldiers for "hygienic reasons". Some soldiers who refused to be circumcised, were disciplined and/or received dishonourable discharges.

In 1949, the important work of Gairdner appeared in Britain, which led to the virtual cessation of medically-motivated circumcision in that country. Australia and New Zealand now also have very low rates (5% or less).

The largest problem remains in the United States, where the procedure has become culturally entrenched. The American public largely still believes circumcision to be a useful procedure, even though the rest of the world does perfectly well without it. It is worth noting that in 1996 the Canadian Paediatric Society issued a statement depreciating the value of circumcision in rather strong terms. Most Canadian provinces have dropped insurance coverage for circumcision, and the rest are expected to follow in the next year or so.

Circumcision never became an issue in continental Europe and in most of Asia, where the vast majority of men are intact. Religious circumcision is popular in some African, Muslim and Middle Eastern countries.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
FonsV
Diehard

Besnijdenis

Bericht door FonsV »

Dag collegavanerik,

Jij zeker blij dat je niet bent besneden. :wink:

Besnijdenis kan ook een hoop ellende voorkomen. Kijk maar eens op http://www.besnijdenisinfo.nl/info.html

Helemáál ‘van de gekke’ is het dus niet.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
collegavanerik
Superposter

Ok dan, maar alleen als je volwassen bent, net als een tongpiercing.

De hygienische redenen zijn een fabeltje, blijft over medische redenen en die is natuurlijk toegestaan.

Dit is de publicatie die routinebesnijdenis in Groot Brittanie tot een einde bracht, net te laat voor Prince Charles :shock:

THE FATE OF THE FORESKIN - A STUDY OF CIRCUMCISION
By DOUGLAS GAIRDNER, D.M., M.R.C.P.
BRITISH MEDICAL JOURNAL, Volume 2, Pages 1433-1437,
December 24, 1949.

http://www.cirp.org/library/general/gairdner/
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
FonsV
Diehard

Besnijdenis

Bericht door FonsV »

Dat collegavanerik,
Je schreef:De hygienische redenen zijn een fabeltje, blijft over medische redenen en die is natuurlijk toegestaan.
Bij fimosis ontstaan gemakkelijk (o.a.) hygiënische problemen en als die er zijn kun je je het beste tot een medicus wenden voor een oplossing. Lees de door mij aangegeven pagina maar, dan weet je er alles van.

Tegenover een tongpiercing sta ik ook niet sympathiek. Gewoon wachten op het zoveelste wetenschappelijk onderzoek dat de nadelen van die flauwe kul aan het licht brengt.

En wat ‘men’ er in Amerika, elders op de wereld of hier te lande over denkt zal mij persoonlijk worst zijn. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
collegavanerik
Superposter

jouw pagina lijkt op een besnijdenispromotiesite, lees de amerikaanse site maar eens.
Afbeelding Hebr 6:
FonsV
Diehard

Besnijdenis

Bericht door FonsV »

Dag collegavanerik,
Je schreef:jouw pagina lijkt op een besnijdenispromotiesite, lees de amerikaanse site maar eens.
De Amerikaanse site heb ik gelezen maar, zoals gezegd, wat die Amerikanen in hun vrije tijd doen zal me worst zijn.

Zolang je een genuanceerde bespreking van de behandeling van een probleem ‘promotie’ van de behandeling noemt, leg je geen getuigenis af van onbevooroordeeld begrijpend lezen.

Alternatieven voor een besnijdenis

staat boven deel twee van het artikel :!: :!: :!:

Groeten.

Fons.
collegavanerik
Superposter

Wat moet een moslim of jood met dit verhaal?

http://www.besnijdenisinfo.nl/alternatieven.html
Over de voorhuid en behandeling van een vernauwde voorhuid.

Over de voorhuid en behandeling van een vernauwde voorhuid :
een artikel over een crème die kan helpen bij een vernauwde voorhuid

Oprekken van de voorhuid :
oefeningen om je voorhuid minder strak te maken
Er wordt dus geen alternatief gegeven voor een religieuze besnijdenis.

Kinderbesnijdenis is ook mutilatie (mijn bescheiden mening).
Afbeelding Hebr 6:
FonsV
Diehard

Besnijdenis

Bericht door FonsV »

Dag collegavanerik,

Je begon deze draad met:
In de VS is besnijdenis voor niet-moslims en niet-joden nog steeds gangbaar, maar de kritiek groeit:
Wat is het (technische) verschil tussen de moslim besnijdenis en de niet-moslim besnijdenis?
Je schreef:Er wordt dus geen alternatief gegeven voor een religieuze besnijdenis.
Neen, dat had je dan goed begrepen. Ter behandeling van het fimosisprobleem wordt in het door mij aangehaalde artikel de besnijdenis in zijn diverse vormen besproken alsmede de alternatieven daarvoor.
Dat er nog rondlopen die maar geen afscheid kunnen memen van oeroude van oorsprong culturele gewoonten... Hún probleem, niet het mijne als ik er tóch niets aan kan doen. Niet iedereen gaat met de tijd mee. Nou én?
Je schreef:Kinderbesnijdenis is ook mutilatie (mijn bescheiden mening).
In veruit de meeste gevallen is kinderbesnijdenis medisch gezien onnodig en dus een mutilatie; zeker bij meisjes of vrouwen. Is er iemand in de zaal die daaraan twijfelt? :wink:

Groeten.

Fons.
Laatst gewijzigd door FonsV op 03 apr 2006 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
FonsV
Diehard

Besnijdenis

Bericht door FonsV »

Hier stond een onnodige verdubbeling.
Laatst gewijzigd door FonsV op 02 apr 2006 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
janviet
Forum fan

Re: Besnijdenis

Bericht door janviet »

Hi Fons,
FonsV schreef:Besnijdenis kan ook een hoop ellende voorkomen. Kijk maar eens op http://www.besnijdenisinfo.nl/info.html

Het oorspronkelijke bericht ging over het gebruik in de USA waarbij routinematig wilsonbekwame pasgeboren jongetjes zonder medische indicatie worden besneden. Sinds wanneer is het mogelijk 'voorkomen van ellende' door middel van een operatie zonder medische indicatie een redelijke gang van zaken? Ik vind dat wel compleet van de zotte.

Mijn zoontje is in de USA geboren en gelukkig leerden we tijdig van dit vreemde gebruik. Toen ik het 'besnijden' tabje zag zitten op het kaartje dat aan z'n crib hing (met tabs voor enkele mijlpalen in het leven van een pasgeborene, zoals de eerste ontlasting), heb ik het verplegend personeel er toch nog even op gewezen dat in mijn zoontje niet onnodig gesneden zou worden. Navraag bij Amerikaanse vrienden en kennissen leerde dat bij de meesten het belangrijkste argument voor besnijden was dat zoonlief anders niet op papa zou lijken :shock: Toch maar gelukkig voor zoonlief dat er bij vader nooit een been is afgezet...

Groeten,

Jan
Not without my chocolate
oudwijf

Bericht door oudwijf »

Okay.. ik heb ook mijn bedenkingen aangaande besnijdenissen, maar als wij hun een wet gaan opleggen, zouden we straks ook onder een wet vallen om je geloof bijvoorbeeld niet meer te mogen belijden. Ik ben van mening dat je die lui hun gang maar moet laten gaan. Hoe meer die bevolkingsgroepen verwesteren hoe meer protest er tegen komt. Laten wij ons eigen straatje maar schoonvegen.
FonsV
Diehard

Besnijdenis

Bericht door FonsV »

Dag Janviet,
Ik schreef:In veruit de meeste gevallen is kinderbesnijdenis medisch gezien onnodig en dus een mutilatie; zeker bij meisjes of vrouwen. Is er iemand in de zaal die daaraan twijfelt?
Jij schreef:Sinds wanneer is het mogelijk 'voorkomen van ellende' door middel van een operatie zonder medische indicatie een redelijke gang van zaken? Ik vind dat wel compleet van de zotte.
Wat denk je nu, ben ik een voorstander van routinematig besnijden van pasgeborenen? Vind ik het een redelijke gang van zake? Ben ik een voorstander van opereren zonder medische indicatie? Waarom vraag je het me dan? :?

Mijn in Canada levende broers waren – door mijn voorlichting(!) - op de hoogte van dat zotte gebruik, ook daar. En die hebben dus, toen ze zonen kregen, laten weten dat er niet besneden werd en als dat wél gebeurde, de operateur juridisch zou worden vervolgd. En dus gebeurde het niet. En waarom niet? Omdat het van de zotte is om het wél te doen. Dan meteen ook maar de amandelen knippen en de appendix er uit omdat het later wel eens nodig zou kunnen zijn?
Compleet van de zotte! Juist!!!

Mijn bridgepartner en nog twee kennissen zijn besneden omdat het medisch gezien nodig was. En dáár is niets geks aan! Dus niet bevreemd kijken en dan wat onderdrukt lacherig: “O ja, joh, ben jij besnéééden? Gunst”! Alsof dat iets raars is.

Maar nogmaals: wat zal ik me hier druk maken om Amerikaanse waanideeën terwijl ik er van hier uit niets aan kan doen?

Groeten.

Fons.
janviet
Forum fan

Re: Besnijdenis

Bericht door janviet »

Hi Fons,
FonsV schreef:Wat denk je nu, ben ik een voorstander van routinematig besnijden van pasgeborenen? Vind ik het een redelijke gang van zake? Ben ik een voorstander van opereren zonder medische indicatie? Waarom vraag je het me dan? :?
Zou het misschien iets te maken hebben met je eerste reactie in deze thread (een reactie op een posting waarin slechts werd gesproken over het zonder medische indicatie besnijden van pasgeboren jongetjes)?
FonsV schreef: Besnijdenis kan ook een hoop ellende voorkomen. Kijk maar eens op http://www.besnijdenisinfo.nl/info.html

Groeten,

Jan
Not without my chocolate
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Wat mij betreft mogen circumcisies alleen plaatsvinden op medische gronden.

Als echter dat niet haalbaar is, dan alleen toegestaan in ziekenhuizen op eigen kosten.
FonsV
Diehard

Besnijdenis

Bericht door FonsV »

Dag Jan,
Je schreef:Zou het misschien iets te maken hebben met je eerste reactie in deze thread (een reactie op een posting waarin slechts werd gesproken over het zonder medische indicatie besnijden van pasgeboren jongetjes)?
Of zou het iets te maken kunnen hebben met: dat geadresseerde het artikel waarnaar ik verwees niet heeft gelezen en dus de zo hoog geroemde ‘onderbouwing’ van mijn reactie heeft gemist en daarmee de inhoud en de bedoeling van mijn reactie?

Groeten.

Fons.
Plaats reactie