Drank- en drugsverslaving

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

F001
Banned

Re: Drank- en drugsverslaving

Bericht door F001 » 17 sep 2010 14:08

Maar cannabis verwordt van het medicijn tot de kwaal. Net zoals men alcohol nuttigt om zichzelf even goed te voelen, maar als sluipmoordenaar de regie in de hersenpan overneemt. Dáár gaat het om.

Let wel dat we hier spreken over een verslavingsafhankelijkheid en niet over gelegenheidgebruikers. Men heeft de stof nodig om zich goed te voelen (het goed voelen verwordt overigens tot het 'normaal' voelen, want een notaire blower wordt anders stoned dan een gelegenheidsgebruiker) totdat bij gebrek aan de stof de lichamelijke of emotionele onthouding begint. Bij cannabis is die grens opgerekt omdat cannabis heel lang in het lichaam blijft zitten. Gevolgen kunnen pas veel later optreden. Daarom kan een notaire cannabisverslaafde gerust een weekje of twee met vakantie zonder cannabis. Maar de conditionering herhaalt zichzelf als vanouds wanneer men terug is van diezelfde vakantie en het eerste jointje weer wordt opgestoken.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 17 sep 2010 15:33

Variform schreef:

Ik maak geen onderscheid tussen lichaam en geest als het gaat om verslaving. Het lichaam reageert op de geest. Pak het probleem in de kern aan en alle lichamelijke aspecten verdwijnen.
Wanneer je stopt met roken is je lichaam na enkele weken al gewend aan het niet meer roken, terwijl het tussen de oren nog jaren kan duren of zelfs helemaal nooit verdwijnt...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

F001
Banned

Bericht door F001 » 17 sep 2010 15:43

Dat is dus niet waar. Het tussen de oren blijft een herkenningsprikkel vanuit het veranderende brein die een signaal oppikt van dat er (evt.) gerookt gaat worden. (emotioneel vertaald als de drang of trek om te roken) Het is niet psychologisch, maar fysiologisch bepaald. Namelijk vanuit het brein. :)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 17 sep 2010 15:48

Ik kan het mis hebben maar volgens mij doelt Lanier met 'tussen de oren' op de neurofysiologische kant van het verhaal.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 sep 2010 16:03

Fenomeen schreef:Ik kan het mis hebben maar volgens mij doelt Lanier met 'tussen de oren' op de neurofysiologische kant van het verhaal.
nope, de psychische verslaving staat los vd lichamelijke. ik ben al jaren gestopt en ik denk nog altijd af en toe aan sigaretten of dat ene trekje. dat krijg je d'er nooit meer uit vrees ik.

F001
Banned

Bericht door F001 » 17 sep 2010 19:21

Opgeslagen als een conditionering, in jouw voorgoed veranderende brein. :D

Variform
Banned

Bericht door Variform » 18 sep 2010 10:47

F001 schreef:Maar cannabis verwordt van het medicijn tot de kwaal. Net zoals men alcohol nuttigt om zichzelf even goed te voelen, maar als sluipmoordenaar de regie in de hersenpan overneemt. Dáár gaat het om.
Dan verschillen we daarover van mening en dat is prima. Ik meen dat wanneer je de onderliggende oorzaken aanpakt, de verslaving weghaalt.

Ik denk dat omdat, zoals ik al aangaf, een gedrag drijft op een investering van energie in patronen. Het gedrag is de energie die je er in stopt en de motivatie dat te doen ligt in de oorzaken van de zelfmedicatie cq alles wat men fijn vind en waarbij men zich gelukkiger voelt, dan wel problemen reduceert.

Haal je die oorzaken weg, dus behandeling van trauma's, het opbouwen van de weerbaarheid, het mentaal sterker maken van een persoon door denkpatronen te veranderen, etc, dan vervliegt het verslavingsgedrag automatisch. De energie die werd geinvesteerd in de zelfmedicatie, wat jij verslaving noemt, wordt dan terug getrokken. Het is niet meer nodig.
Let wel dat we hier spreken over een verslavingsafhankelijkheid en niet over gelegenheidgebruikers. Men heeft de stof nodig om zich goed te voelen
Nou, ik denk eerder dat men de stof kiest om zich goed te voelen. En niet zo zeer nodig.

Als iemand op school gepest wordt en zich ongelukkig voelt, dan is niet zo zeer het lichaam dat wiet nodig heeft maar de geest. Ik vind de lichamelijk kant van verslaving veel minder belangrijk. Ik ben er altijd een geweest van mind over matter.

(het goed voelen verwordt overigens tot het 'normaal' voelen, want een notaire blower wordt anders stoned dan een gelegenheidsgebruiker) totdat bij gebrek aan de stof de lichamelijke of emotionele onthouding begint. Bij cannabis is die grens opgerekt omdat cannabis heel lang in het lichaam blijft zitten.
Wat is lang. Als je twee weken stopt dan is je lichamelijke tolerantie gereset.
Gevolgen kunnen pas veel later optreden. Daarom kan een notaire cannabisverslaafde gerust een weekje of twee met vakantie zonder cannabis. Maar de conditionering herhaalt zichzelf als vanouds wanneer men terug is van diezelfde vakantie en het eerste jointje weer wordt opgestoken.
Je haalt lichamelijke en geestelijke componenten door elkaar. Conditionering is een mentaal proces. Dat is een mooi ander woord eigenlijk voor wat ik beschrijf. Een investering van energie in een bepaald gedrag.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Variform
Banned

Bericht door Variform » 18 sep 2010 11:05

appelfflap schreef:
Fenomeen schreef:Ik kan het mis hebben maar volgens mij doelt Lanier met 'tussen de oren' op de neurofysiologische kant van het verhaal.
nope, de psychische verslaving staat los vd lichamelijke. ik ben al jaren gestopt en ik denk nog altijd af en toe aan sigaretten of dat ene trekje. dat krijg je d'er nooit meer uit vrees ik.
Dan meen ik oprecht, niet om lullig te doen, dat je nog steeds gevoelig bent voor de verslaving en de terugval.

Toen ik mijn systeem hanteerde, is ook dat aspect weggenomen.

Je hoort heel veel mensen zeggen dat als ze dan een sigaret ruiken of in zo'n sociale druk situatie komen dat 'de verleiding groter wordt'. Ook dat kun je aanpakken. Zolang je die druk nog voelt heb je niet begrepen waarom je rookte.

Een vriend van me had een Duitse vriendin. Die kwam studeren in Nederland, had geen vrienden. Ze voelde zich geisoleerd. De mensen die ze zag, haar mede studenten, rookten praktisch allemaal. Om toegang te krijgen, of zich toegant te verlenen tot deze mensen om daarmee vriendschappen en relaties te kunnen aangaan, is ze gaan roken.
Ik stel me voor dat als er een groep naar buiten gaat of in een rokerskantine een opsteekt, het makkelijk is om mee te lopen, letterlijk en figuurlijk, met een paffertje als excuus.

Hoe dat ook in de praktijk gaat, je deelt een ritueel met anderen en daarmee maak je een verbinding. Zo werkt dat bij mensen.

Ook ik heb een blauwe maandag gerookt, als puber op school. Ik voelde me er ook niet bij horen samen met een vriendje waarmee ik van de lagere school kwam. Iedereen in d eklas rookte, zoals stoere jongens en meiden blijkbaar doen. :?
De druk was groot. Hoe dat besluit zich vormt is moeilijk te zeggen, maar toen wij rookten konden we bij de groepjes op het schoolplein staan en men keek ineens heel anders naar ons. Er was stoere praat van 'ik wel eigenlijk wel stoppen'. Je hoort daarin eigenlijk pa en ma spreken. En men was trots dat de hele klas rookte, niet een uitgezonderd.

Als je stopt met roken, of met elk verslavingsgedrag of gedrag dat je wilt veranderen, dan dien je de oorzaak te kennen, de reden waarom je dat gedrag bent gaan doen, waarom je er zo veel energie in bent gaan stoppen.

Gedrag is een landschap, in dat landschap zitten patronen. Een verslaving is een rivierbed waardoorheen energie stroomt. Hoe meer energie je investeert, hoe dieper de rivier.

Wat mensen doen als ze willen stoppen met roken, is een dam in de rivier zetten. Je snapt wat er gebeurt.

De rivier raakt leeg maar het rivierbed is er nog. De geul is er nog. DAT is waarom mensen de geur ruiken en graag een willen opsteken. Ze hebben het landschap niet veranderd. Ondertussen ontstaat er een meer van energie, en de dam breekt door, dat is het moment waarop men een sigaret opsteekt.

Ze konden het niet volhouden. Je hoort dat mensen gaan eten. De energie wil stromen, er wordt een neiuw gedrag ontwikkelt, er ontstaat een nieuw stroompje. Er ontstaat een nieuw gedrag.

Soms lukt het mensen om de oude rivier geul te laten liggen maar dan gaan ze sporten en daarin kunnen ze dan die energie kwijt.

De enige juiste manier om een verslaving te stoppen en zelfs de neiging, de sociale druk, de verleiding niet te voelen is om die te elimineren.

Ik kan een drankwinkel inlopen en naar al die whiskeys kijken die ik dronk, al die geweldige single malts die ik samen met vrienden proefde en de favorieten die ik had, zonder ook maar enig gevoel van spijt, van verlangen, van zin hebben in, te voelen. Ik weet namelijk waarom ik alcohol nuttigde en ik heb de rivierbedding, mijn gedragslandschap omgewerkt. Ik heb geen oude bedding meer waar zo weer de energie doorheen kan gaan stromen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 18 sep 2010 11:09

Variform schreef: .. . .Ik heb geen oude bedding meer waar zo weer de energie doorheen kan gaan stromen.
Behoudens het toetsenbord dat je verwonderlijk genoeg over het hoofd ziet.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 18 sep 2010 11:44

heeck schreef:
Variform schreef: .. . .Ik heb geen oude bedding meer waar zo weer de energie doorheen kan gaan stromen.
Behoudens het toetsenbord dat je verwonderlijk genoeg over het hoofd ziet.
r.
Heeck,

dat wordt telekinetisch en onbewust bediend, vandaar
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Variform
Banned

Bericht door Variform » 18 sep 2010 12:49

Oh ik dacht dat de Tardis dat altemaal veroorzaakte.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 sep 2010 15:19

Variform schreef: Als iemand op school gepest wordt en zich ongelukkig voelt, dan is niet zo zeer het lichaam dat wiet nodig heeft maar de geest. Ik vind de lichamelijk kant van verslaving veel minder belangrijk.
Ik denk dat zo iemand meer baat bij een psycholoog heeft.
Ik ben er altijd een geweest van mind over matter.
Waarom heb je dan chemische hulpmiddelen nodig?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 18 sep 2010 17:17

Om nog even terug te komen op wat hierboven staat, Appelflap, we hebben het toch allebei over neuronal brain alteration?
Wiki schreef:Like other physically addictive drugs, nicotine causes down-regulation of the production of dopamine and other stimulatory neurotransmitters as the brain attempts to compensate for artificial stimulation. In addition, the sensitivity of nicotinic acetylcholine receptors decreases. To compensate for this compensatory mechanism, the brain in turn upregulates the number of receptors, convoluting its regulatory effects with compensatory mechanisms meant to counteract other compensatory mechanisms. The net effect is an increase in reward pathway sensitivity, opposite of other drugs of abuse such as cocaine and heroin, which reduce reward pathway sensitivity. This neuronal brain alteration persists for months after administration ceases.
Months or years?

Aan verslaving zitten tal van aspecten, het verschilt per middel maar lichamelijke verslaving kan wel degelijk een belangrijke rol spelen.
Bij alcohol, of benzodiazepines of GHB.
Opvallend veel nieuwe aanmeldingen in de verslavingszorg mbt GHB zie ik.
Men lijkt het als benzo's te beschouwen, wat ik niet heel erg vreemd vind gezien de werking van GHB op GABA.
Daar kan je beter maar niet ineens mee stoppen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 19 sep 2010 01:49

Variform schreef: Dan meen ik oprecht, niet om lullig te doen, dat je nog steeds gevoelig bent voor de verslaving en de terugval.
is altijd zo bij verslavingen
rook ik er eentje ben ik bijna zeker opneiuw vertrokken en drinkt een ex alcoholicus een glaasje is ook hij bijna zeker opnieuw vertrokken.
dat je begint met paffen is dom maar ermee ophouden doe je niet door een psychosessie. voor de meesten is dat een halve lijdensweg en er zijn er maar weinigen die probleemloos cold turkey kunnen stoppen, hoe die het dan doen is mij een raadsel.
maar ik weet wel dat je geen freudiaanse psychologie nodig hebt en ze weldegelijk verslaafd zijn. maar aangezien jij ontkent dat er zoiets als verslaving bestaat kan ik mijn verhaal beter tegen mijn muur vertellen

reposteeltje

Bericht door reposteeltje » 19 sep 2010 09:53

Ik ben zo iemand die vrijwel probleemloos cold turkey gestopt is met roken.

Wel pas na 25 jaar worstelen, met vele mislukte pogingen.
Ik denk ook dat de stress die mensen ondergaan bij het stoppen tussen de oren zit.
Wat je nodig hebt is de juiste motivatie, niet denken dat je iets wordt afgenomen, maar juist dat je iets
van onschatbare waarde krijgt.
Stoppen met roken is een makkie!

Eén van de eerste voordelen die ik opmerkte was dat er juist veel stress met roken gepaard ging.
Altijd de zorg: Waaris mijn aansteker, hoeveel shag heb ik nog, red ik het tot morgen?
Waar is hier een winkel, automaat, tankstation in de buurt waar ik in geval van nood terecht kan?

Of:
Wanneer is het pauze?
Waar kan ik hier roken?
Zit ik hier wel in de rookcoupé?

En inderdaad zijn er soms nog momenten dat ik even aarzel, maar die ene is genoeg om terug te vallen, dat heb ik wel geleerd van al die pogingen.

Plaats reactie