Bijna dood ervaring

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Bijna dood ervaring

Bericht door PietV. » 01 okt 2004 21:21

Het belletje trekken van Eric van Muiswinkel in G. de Vader. Ik noem het maar net nog levend. Op christelijke fora wordt dit onderwerp ook wel eens naar voren gebracht. Hele stukken tekst over tunnels. Prachtige gewaarwordingen en mensen die veranderen erna. En zich aansluiten bij belangengroepen (ja, daar zijn er veel van :P ).

In medische termen noemt men dit ook cerebrale hypoxie. En natuurlijk is er onderzoek naar gedaan. Zo, objectief mogelijk. Want anders mag het niet het predikaat wetenschappelijk krijgen. Om het verhaal niet te lang te maken. Kies ik voor een puntsgewijze opsomming.

BDE is zuurstoftekort

Wat gebeurt er tijdens een tekort aan zuurstof in de hersenen (en in het lichaam)

- Dit veroorzaakt een ruisachtige storing van de visuele cortex. In het centrum zie je een helder licht niet gerelateerd aan de ogen. Niet pijnlijk zeer scherp.
- Stress geeft endorfine-release: dit zijn natuurlijke pijnstillers, deze stoffen geven een aangenaam gevoel, deze stoffen verhogen de kans op storingen in de temporale hersenkwabben
- Elektrische stimulatie van deze kwabben (epilepsie of met elektroden) laten flashbacks en mystieke ervaringen zien.
- BD-ervaringen zijn tevens cultureel bepaald (Zie ook Persinger - Topic hersenen). In Indie ervaren mensen een andere gewaarwording. Dit komt overeen met hun geloofsachtergrond.
- Uittredingservaringen zitten tussen waken en dromen in. Tijdens deze fase is er geen sprake van zintuiglijke informatie. Op dat moment maken de hersenen een visueel beeld van de eigen omgeving. Deze ruimtelijke voorstelling wordt ervaren als een droom. Proefpersonen die uittredingservaringen hadden, konden allen de kamer beschrijven waar ze zich in bevonden. De kamer elders werd een produkt van de fantasie.
- BDE bij blinden geeft een andere voorstelling. Beschadigingen van de visuele cortex geeft een tunnel met een gebrekkige structuur of geen tunnel. De conclusie uit dit onderzoek luidt dat er sprake is van een fysieke component.
- Uittredingservaringen kunnen ook door epilepsie worden opgewekt. Een neurobiologisch model (Scavedra 1989). De BD-episode wordt gestimuleerd in deze proef met neuropeptiden en neurotransmitters. Epilepsie heeft invloed op limbische structuren (zoals amygdala en hippocampus). De vermoedelijke god-spot

Tot zover een rationele kijk op het begrip BDE. Naast alle verhalen van kerkgangers die de kerk verlieten en de ongelovigen die naar binnen gingen. Het is waarschijnlijk ethisch niet verantwoord om al deze mensen eens LSD te geven. En dan vergelijken met de BDE die ze eerder hebben gehad. De punten die ik opnoem komen trouwens van internet en van het maandblad Skepter. En uit " Onze Hersenen" door Dr. J.P. Schadé.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fenomeen
Superposter

Re: Bijna dood ervaring

Bericht door Fenomeen » 01 okt 2004 21:49

tjeerdo schreef: Het is waarschijnlijk ethisch niet verantwoord om al deze mensen eens LSD te geven. En dan vergelijken met de BDE die ze eerder hebben gehad.
Ach? ;-)

Het is niet zo dat je zeer regelmatig mensen tegenkomt met een BDE-ervaring die bereid zijn LSD te nemen.
Ik ken maar één iemand.

Experimenten met LSD (200 mmg) lieten niets vergelijkbaars zien.
Dit herhalen met 500 mmg was ongewenst.
Voor LSA gold hetzelfde.

Misschien dat ketamine wel effecten geeft die er op lijken, ik zal eens vragen wat ie daarvan vindt.
Dat lijkt me waarschijnlijker maar zelf betwijfel ik of die effecten dan wel daadwerkelijk vergeleken kunnen worden (m.i. is het een 'dead end')
Ik ken nog wel een aantal stofjes, die vooral wel aardig zijn als je ze combineert met andere middelen.
De vraag is echter of dit, gezien de kans op bijwerkingen nog acceptabel is.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 01 okt 2004 22:07

Ik heb een BDE-achtige ervaring meegemaakt tijdens een droom. Ik droomde dat ik verdronk, en voelde dat ik doodging. Daarna ging ik langzaam over naar een mistige wereld met vage schimmen, die steeds helderder werd, maar voor ik alles duidelijk kon onderscheiden werd ik wakker. Ik heb nu echt het gevoel dat ik nu weet hoe het is om dood te gaan. En toch was het een droom. Onze hersenen kunnen ons dingen laten zien die ons voorstellingsvermogen te boven gaan, zonder dat hierbij sprake hoeft te zijn van ESP of BDE's.
Ik heb tot nu toe nog geen overtuigende bewijzen gezien voor de theorie die beweerd dat BDE's aan zouden tonen dat er een hiernamaals is.
ciao... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma » 01 okt 2004 22:32

Hoi Luitjes

we waren hier toch al over bezig in dit topic?
Wat is een Wonder?

Groetjes Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.

Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko » 01 okt 2004 22:34

Interessant onderwerp, ik heb het ooit al eens een paar keer aan de hand gehad, dat wanneer ik ergens lang zit, en snel opsta, alles wit wordt voor mijn ogen, en je precies onbewust wordt van alles, alsof je je gevoel met de wereld verliest, zoiets zou een gelijkaardig fenomeen kunnen zijn.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 02 okt 2004 14:04

Als je snel opstaat omdat je lang hebt gezeten wordt je duizelig omdat je bloeddruk is gedaald. Het lichaam is lange tijd in rust geweest en het bloed moet weer worden rond gepompt. Even blijven staan is het beste. Maak je geen zorgen, je gaat er niet snel dood van. :D

PietV.
Moderator

Re: Bijna dood ervaring

Bericht door PietV. » 02 okt 2004 17:07

Fenomeen schreef:
Het is niet zo dat je zeer regelmatig mensen tegenkomt met een BDE-ervaring die bereid zijn LSD te nemen.
Ik ken maar één iemand.

Experimenten met LSD (200 mmg) lieten niets vergelijkbaars zien.
Dit herhalen met 500 mmg was ongewenst.
Voor LSA gold hetzelfde.

Misschien dat ketamine wel effecten geeft die er op lijken, ik zal eens vragen wat ie daarvan vindt.
Dat lijkt me waarschijnlijker maar zelf betwijfel ik of die effecten dan wel daadwerkelijk vergeleken kunnen worden (m.i. is het een 'dead end')
Ik ken nog wel een aantal stofjes, die vooral wel aardig zijn als je ze combineert met andere middelen.
Ik hoop dat je ze niet toepast op jezelf. Er zijn talloze stofjes die bepaalde effecten kunnen veroorzaken inclusief vermeende uittredingsverschijnselen. Met de juiste drugs kom je een heel eind. Mescaline schijnt volgens bepaalde inlanders ook heel goed te werken. Ketamine geeft andere effecten. Bij het verkeerde gebruik kun je in een psychose terechtkomen. Het wordt vaak in de traumatologie of oorlogschirurgie gebruikt. Bloeddrukverhogend, nagenoeg intacte reflexen en een patient die zich in een schemertoestand bevindt. De pijnstilling is vaak goed. Het maakt het mogelijk om op de meest extreme plaatsen te opereren. Zonder dat er allerlei apparatuur nodig is om bijvoorbeeld een patient te beademen. Echter de mensen die dit hebben ondergaan zijn zich later vaak terdege bewust van de omstandigheden waar ze zich op dat moment in bevonden. En beleven dit schouwspel steeds opnieuw. Daarom wordt ketamine tegenwoordig niet meer alleen toegepast. Vaak in combinatie met andere sedativa (kalmeringsmiddelen).
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie