fbs33 schreef:Uiteraard mag aangenomen worden m.i. dat er net als bij bomen etc. sprake geweest moet zijn van een (die) genoemde aanloopperiode om de menselijke fantasie t.o.v. e.e.a. te laten werken en te bewerken tot de gewenste vormen.
(De rest beantwoord ik later! Het is bedtijd!!)
Terzijde: Het had natuurlijk 'bomen-verering' moeten zijn ipv. 'bomen'
Nogmaals:
Leegte schreef:Maak het tenminste aannemelijk en concreet, dat de mens een a-religieus stadium heeft gekend (en andersom voor mijn geval). Het draait om aannames, harde bewijzen hebben we geen van beiden.
Ga alsjeblieft eens in op het argument van mij waarom ik het niet aannemelijk vind dat de mens een a-religieus stadium gekend heeft, namelijk dat hoe verder je teruggaat in de tijd, zij in steeds mindere mate een rationeel besef had van haar omgeving (en van de natuur in het algemeen)?
Zoals ik het zie, een stadium waarin mensapen in verkeren (met een hersencapaciteit dat voldoende is om een bepaald intelligentieniveau te bereiken waarin zelf-reflectie in wisselwerking met de omgeving mogelijk is op de rationele basis, dat het overdrachtelijk instinctieve ervaringsniveau genuanceerder verrijkt, maar nog net niet voldoende geintegreerd is voor het scheppen van een toekomstbeeld met gefantaseerde prognoses zoals bij de mens in zijn huidige staat wél geintegreerd is.
A.h.w. al met menselijke potenties begiftigd (qua capaciteit) maar nog niet geordend en op zijn plaats gevallen, en te vergelijken met een menselijke kleuter die alle capaciteiten heeft om zindelijk te zijn, maar het nog niet is omdat bepaalde 'verbanden' (tussen aandrang voelen en het hinderlijk voelen van een volle luier) nog niet gelegd/ geintegreerd zijn om het 'kwartje' te laten vallen.
In dát stadium het hoogst onwaarschijnlijk geacht mag worden m.i. dat er van religiositeit sprake was!
In dát stadium was de ethiek dezelfde als die van een groep apen waarin de individualiteit heerste dmv. individuele kracht (of imponeergedrag, of, of.) en waar geen god of religie noodzakelijk was/is om de (door empirie gevonden) sociaal gestructureerde orde anders dan met fysiek lichamelijke kracht te handhaven.
Die orde was er dus op de labiele (fysieke) wijze in uitdagende en uitgedaagde vormen tussen individuen.
Met een langzaam dagende vorm v.d. macht van het getal der individuen als nog sterkere en bruikbaarder vorm die bóven de individuele fysieke kracht uitging..
Pas tóen kwam de religieuze dageraad die nog meer voordelen bood door onveranderlijkheid ondanks de sterfelijkheid v.d. uitoefenende individuen.
Om dan weer tot de titel v.h. topic terug te keren met de conclusie dat de mens zónder religie kan als hij het gezag weet te behouden dat nodig is om de regels te handhaven!
Zelfs beter af is omdat een aan religie verbonden god niet over zijn schouders staat toe te zien opdat de regels op statisch starre wijze de zelfde blijven als 2000 jaar geleden geconcipieerd!
Maar ik kan makkelijk voorbeelden geven waar een (althans verregaand) toekomstbesef irrelevant is. Stel dat jij en ik een religie starten waarin geloofd wordt dat er twee vliegende theepotten draaien om Pluto. Waarom zouden wij daar een verstrekkend toekomstbesef voor nodig hebben? We kunnen er wel in gaan geloven en emotionele waarde gaan hechten aan theepotten. Dat vind ik al religieus zat! Maar die theepotten zijn geen goden die ons gedrag gaan sanctioneren of invloed hebben op onze zogenaamde lotsbestemming na onze dood. Dus where does the future come in?
Jouw voorbeeld gebruikt (stiekem/onbewust) wel degelijk het besef van een (in potentie aanwezige) toekomst!
Want je kunt, al wandelend in het heden, en je weg laten bepalen door ervaringen uit het verleden géén abstracte beelden oproepen om er, al spelenderwijs veronderstellend iets in elkaar knutselen (zoals bv. een religie!)
Het 'heden' (en het vroegere 'heden'=het verleden) levert alleen concrete beelden waar
niet over te mijmeren valt, maar slechts over elkaar te leggen (te spiegelen)
Een dode soortgenoot wordt daarin besnuffeld met het doel om aan de weet te komen of het iets eetbaars betreft en dan eventueel genuttigd of aan voorbij gelopen als het niet eetbaar wordt bevonden.
De volgende keer wordt er direct aan voorbij gelopen of van gegeten (al naar gelang v.d. ervaringen uit het verleden.
Veronderstellende gedachten zijn abstracties die voortbouwen op het heden en het verleden- - maar al
voortbouwend ben je het heden voorbij (en dus in de toekomst aanbeland [als een te hanteren abstractie die je eventueel als een idee kunt concretiseren als het e.o.a. object]
Interessant om dieper en genuanceerder op in te gaan, maar in zijn oppervlakkige vorm al voldoende gehoopt door mij om je te overtuigen tot herpositionering.