Groep uit Antwerpen wil sharia in Belgie

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

Re: Groep uit Antwerpen wil sharia in Belgie

Bericht door siger »

Leegte schreef:
siger schreef: Ik ben geen angstzaaier of haatdrager.
Wil ik best geloven, maar ik kan me er niet van onttrekken van mijn bevinding dat jij toch wel erg bang bent:

Hierboven schreef je nog:

Als we geen racistisch uitgangspunt aanvaarden moeten we erkennen dat op tien jaar tijd alles wat opgebouwd is kan ontaarden naar Somalische of Congolese standaarden.
Iemand die op werkelijke risico's wijst noem je toch geen angstzaaier? Maar misschien vind je dit risico niet reëel. Dan zou ik graag van je vernemen welke krachten er volgens jouw voor zorgen dat het er in Europa jaar in jaar uit anders aan toe gaat dan in de meeste andere delen van de wereld. Bedenk daarbij dat Europa niet iets anders is, maar anders in zijn werk gaat, door bijvoorbeeld de ononderbroken opleiding tot aan ingenieurs en geneesheren, het voortdurend onderhoud van wegen en energievoorzieningen, dagelijkse ordehandhaving etc...Europa is een dagelijkse praktijk veeleer dan een oud monument.

"Het Europese karakter (of de volksaard)" is natuurlijk onzin, dat is het racisme waar ik op doelde.
Leegte
Forum fan

Bericht door Leegte »

siger schreef:
Leegte schreef:
siger schreef:[
Ik ben geen angstzaaier of haatdrager.
Wil ik best geloven, maar ik kan me er niet van onttrekken van mijn bevinding dat jij toch wel erg bang bent:

Hierboven schreef je nog:

Als we geen racistisch uitgangspunt aanvaarden moeten we erkennen dat op tien jaar tijd alles wat opgebouwd is kan ontaarden naar Somalische of Congolese standaarden.
Iemand die op werkelijke risico's wijst noem je toch geen angstzaaier? Maar misschien vind je dit risico niet reëel. Dan zou ik graag van je vernemen welke krachten er volgens jouw voor zorgen dat het er in Europa jaar in jaar uit anders aan toe gaat dan in de meeste andere delen van de wereld.
Natuurlijk is een reëel risico geen angstzaaierij. Mijn punt is dat wat jij zonet schetste naar mijn mening niet reëel is.

-Waarom moet jij zonodig de ontwikkeling van de Nederlandse islam vergelijken met Somalische toestanden? Terwijl een vergelijking met Turkije realistischer is, omdat dat land tot op zekere hoogte een democratische traditie heeft. Daarom geniet men daar politieke vrijheid, ondanks dat de meerderheid moslim is. Laat staan de Nederlandse islam.
-En ga eens in op mijn punt van de islamofobie en haar hoofdmotor in de vorm van de massamedia (ik maakte de vergelijking met de hypothese sinofobie), en haar overtrokkenheid.
-En zie het artikelfragment dat ik Mahalingam eerder al liet zien: hoe vaak moet ik het nog zeggen. We zijn het er duidelijk over eens dat de problemen die er al zijn met de radicale islam hard aangepakt moeten worden. Ik heb al aangegeven langs welke wegen dat zou kunnen gaan
Leegte schreef: Wat betreft de islam: wat er mijns inziens toe doet, is dat er niet zoiets moet gaan ontstaan als enclaves waar de overheid geen controle meer over heeft. En dat eventueel gepaard met wetten die (strenge vormen van) de sharia verbieden, zoals minister Hirsh Ballin dat al eerder opperde. En dat we eventueel de controle op islamitisch onderwijs verscherpen.
Maar dat is niet onze taak. De AIVD is al bezig met de radicale moslims as we speak . Onze taak is om hier op dit forum tot een reële kenschets te komen van het islamgevaar. En ik ben van mening dat islamofobie overtrokken is, en bovendien gevaarlijk omdat zij polariseert. Zie ook het artikelfragment dat ik Mahalingam eerder al liet zien:

Maar de AIVD waarschuwt ook dat het beeld dat door sommigen wordt geschapen dat de radicale islam een krachtige beweging is die over niet al te lange tijd het Nederlandse politieke bestel van binnenuit omver zal werpen, niet juist is.

De meerderheid van de Nederlandse moslims voelt geen ideologische verwantschap met deze beweging. Ze ervaren het ultraorthodoxe karakter ervan zelfs als intimiderend.

Volgens schattingen van de AIVD is ongeveer 5 procent van de religieus georienteerde moslimbevolking ontvankelijk voor radicalisering. Van deze 5 procent radicaliseert uiteindelijk zo'n 10 procent. In totaal gaat het dus om 0,5 procent van de moslimbevolking

Wat is er bij jou nog onduidelijk aan mijn standpunt, of waar zie jij grote inconsistenties of fouten? Laat het me alsjeblieft weten want ik tast nog in het duister waar wij het nu inhoudelijk daadwerkelijk oneens over zijn!

Mvg,

Leegte
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Leegte schreef:Terwijl een vergelijking met Turkije realistischer is, omdat dat land tot op zekere hoogte een democratische traditie heeft. Daarom geniet men daar politieke vrijheid, ondanks dat de meerderheid moslim is. Laat staan de Nederlandse islam.

Mvg,

Leegte
Er waren laatst wel toestanden met christelijke kerken daar, en ook atheisten kunnen tegenwerking verwachten.
http://www.rationalresponders.com/musli ... _in_turkey
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

Leegte schreef:Waarom moet jij zonodig de ontwikkeling van de Nederlandse islam vergelijken met Somalische toestanden? Terwijl een vergelijking met Turkije realistischer is, omdat dat land tot op zekere hoogte een democratische traditie heeft. Daarom geniet men daar politieke vrijheid, ondanks dat de meerderheid moslim is. Laat staan de Nederlandse islam.
Hier zijn we het niet met mekaar eens. Je vergist je als je denkt dat de "Europese islam" moderner is dan de doorsnee islam, omdat hij zich in een modern werelddeel afspeelt.

Het is andersom. De grote meerderheid van de moslims in Europa is oorspronkelijk naar hier gehaald om ongeschoold en vuil werk te doen. Dat betekent dat ze dikwijls geronseld werden in achtergebleven gebieden, waar de sharia alle problemen oploste. Ze zijn niet voor de sharia om te provokeren, maar omdat ze het vanzelfspekend vinden dat de wetten van Allah gevolgd worden en dat "zedenverwildering" in Europa moet aangepakt worden. Het zijn extremisten uit traditie, die zichzelf redelijk vinden en die niet begrijpen waarom niet iedereen zoals zij is. En die ook hebben geleerd hun tong twee keer om te draaien alvorens hun verhaal te doen.

We zijn inmiddels aan de tweede en derde generatie toe, en het heeft er tot de jaren zeventig uitgezien dat inburgering en integratie op gang kwam zoals daarvoor met Russen, Italianen, Grieken. Je kent zonder twijfel de hele geschiedenis met de petroleumcrisis, Palestina, etc... die een vijandschap creëerde waar nog altijd geen oplossing voor is, samen met economische terugval. De polarisatie heeft op Europese moslimjongeren een dubbel effect gehad: ze kwamen terecht in het anti-Westers kamp én werden extra door de crisis getroffen. Tel daarbij dat de islam altijd al een politieke beweging is geweest (wereldlijk gezag en rechtspraak staan onder Allah.)

De "Europese islam" is dus in het algemeen geen verlichte islam. Zelfs Europese moslims uit het "seculiere" Turkije zijn niet noodzakelijk seculier of liberaal. In turkije is een zeer sterke extremistische beweging, en er is een extremistische moslimpartij aan de macht. Dat het geen theocratie is hebben we aan het Turkse leger te danken, dat uit de hand van de USA eet. Vergeet niet dat terwijl in Europa heel wat van de strengste Turkse moslims leven, Turkije als land nog altijd niet voldoet om toe te treden tot Europa, terwijl de Turkse moslims die hier leven gemiddeld "radikaler" zijn dan de Turken in Turkije.
Leegte schreef:En ga eens in op mijn punt van de islamofobie en haar hoofdmotor in de vorm van de massamedia (ik maakte de vergelijking met de hypothese sinofobie), en haar overtrokkenheid.
Daar heb je me niet mee overtuigd, en ik heb ook geen enkele feitelijke onderbouwing gezien. Ik heb soms de indruk dat de pers al te kritiekloos sussende communiqués van tot dan totaal onbekende moslimorganisaties doorgeeft, er worden geen ernstige enquetes gepubliceerd etc...
Leegte schreef:Wat is er bij jou nog onduidelijk aan mijn standpunt, of waar zie jij grote inconsistenties of fouten? Laat het me alsjeblieft weten want ik tast nog in het duister waar wij het nu inhoudelijk daadwerkelijk oneens over zijn!
Ons meningsverschil ligt misschien enkel in de inschatting van de ernst van het probleem.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Leegte schreef:Maar dat is niet onze taak. De AIVD is al bezig met de radicale moslims as we speak .
De vraag is hoezeer we op de AIVD moeten leunen, als je nagaat hoe gemakkelijk het was voor iemand als Outman ben Amar om bij de AIVD te infiltreren. Dat maakt nou niet bepaald dat ik de indruk krijg dat het allemaal zo goed geregeld is bij de AIVD. Hier nog een link over dit thema. Bij de cijfers waar de AIVD mee komt kun je dan ook de nodige vraagtekens plaatsen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
siger

Bericht door siger »

siger schreef:
Leegte schreef:En ga eens in op mijn punt van de islamofobie en haar hoofdmotor in de vorm van de massamedia (ik maakte de vergelijking met de hypothese sinofobie), en haar overtrokkenheid.
Daar heb je me niet mee overtuigd, en ik heb ook geen enkele feitelijke onderbouwing gezien. Ik heb soms de indruk dat de pers al te kritiekloos sussende communiqués van tot dan totaal onbekende moslimorganisaties doorgeeft, er worden geen ernstige enquetes gepubliceerd etc...
IK heb eens rondgekeken om mijn algemene indruk te checken.

Onder de titel Leugens en halve waarheden brengt Mira Media verslag uit over klachten tegen persberichten.

In 2008 ontving de Raad voor Journalistiek 93 klachten. Slechts 2 hadden een verband met "de multiculturele samenleving" (lees moslims, what else). Dat is een luttele 2.1%, verbazend weining als je ziet wat zich voordoet.

Klacht 1. De heer Yahia Bouyafa kloeg De Telegraaf aan omdat die geschreven had dat Dhr Bouyafa banden had met de radicale Moslim Broederschap. De klacht werd gegrond geacht. De Telegraaf is uit protest uit de Raad voor Journalistiek gestapt.
Yahia Bouyafa is voorzitter van de FION (Federatie Islamitische Organisaties Nederland) dat een afdeling is van de FIOE (Federation of Islamitic Organizations Europe). En volgens Minister ter Horst (hier) is dat de Europese vleugel van de Moslimbroederschap.
Bouyafa heeft gedreigd ook klacht neer te leggen tegen dit artikel in de Volkskrant.

Klacht 2. Het bestuur van het NMO (Nederlandse Moslimomroep) legde klacht neer tegen NOVA, dat het bestuur van de NMO als radicaal had bestempeld. De klacht werd gegrond geacht. Ook hier is NOVA uit protest uit de Raad gestapt.
Naderhand werd presentatrice Clairy Polak tweemaal met de dood bedreigd omdat ze negatief over Marokkanen zou berichten. Er volgde ook een gerechtelijke veroordeling van VARA.

Ik vermoed dat de pers aan zelfcensuur doet. En het geheel maakt alleen duidelijk dat extremisme geen hersenschim is, en dat individuen zich niet graag blootgeven.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

siger schreef:Ik vermoed dat de pers aan zelfcensuur doet.
WHAAT?! :evil:

Ze hebben allemaal een millioen euro op een geheime bankrekening gehad van rijke olielanden.

Ohh... en de toezegging dat ze na de overname de status van super Dhimi krijgen. :D

Dit is een grapje. :roll: :wink:
siger

Bericht door siger »

Een enquete uit 2007 van de University of Maryland in de grootste moslimlanden gaf volgende uitslag ivm. sharia.

De auteurs wijzen er op dat ze enkel antwoorden uit urbane centra hebben verzameld, omdat men in het achterland de vragen (over aanslagen in de USA etc...) niet begreep. Maw., de resultaten hieronder mogen beschouwd worden als de opinie van de "modernste", inbegrepen eventuele "liberale" moslims. De meeste Europese moslims hebben meer affiniteit met het rurale dan met het urbane gedeelte.
  • 71 % was voor een strikte toepassing van de Sharia in elk islamitisch land.
  • in Pakistan was dit 79%
  • in Marokko 76%
  • in Egypte 74%
  • in Indonesie 53%
bron: http://www.worldpublicopinion.org/pipa/ ... 07_rpt.pdf
Leegte
Forum fan

Bericht door Leegte »

Siger, in de eerste plaats bedankt voor de moeite en excuses voor het uitblijven van mijn reactie. Ik was (en ben nog steeds) ook een beetje 'islammoe', niet in de laatste plaats omdat onze discussies overschaduwd werden door evangelist Mujaheed1.
siger schreef:
De grote meerderheid van de moslims in Europa is oorspronkelijk naar hier gehaald om ongeschoold en vuil werk te doen. Dat betekent dat ze dikwijls geronseld werden in achtergebleven gebieden, waar de sharia alle problemen oploste. Ze zijn niet voor de sharia om te provokeren, maar omdat ze het vanzelfspekend vinden dat de wetten van Allah gevolgd worden en dat "zedenverwildering" in Europa moet aangepakt worden. Het zijn extremisten uit traditie, die zichzelf redelijk vinden en die niet begrijpen waarom niet iedereen zoals zij is. En die ook hebben geleerd hun tong twee keer om te draaien alvorens hun verhaal te doen. .
Je haalt hier de hele tijd dezelfde subjectvorm ze aan. Je begint bij de grote meerderheid van de moslimimmigranten die naar Europa gehaald waren en loopt door tot het zijn extremisten uit traditie. Vind ik nogal een generalisatie, die ik niet met feiten hard zou kunnen maken. Jij wel?
siger schreef: De polarisatie heeft op Europese moslimjongeren een dubbel effect gehad: ze kwamen terecht in het anti-Westers kamp én werden extra door de crisis getroffen.
Weer een generalisatie. Denk je ook niet dat velen van hen gewoon onderwijs konden en kunnen genieten, en gewoon voldoende mee kunnen komen met de Europese arbeidsmarkt?
siger schreef: Tel daarbij dat de islam altijd al een politieke beweging is geweest (wereldlijk gezag en rechtspraak staan onder Allah.)
Tja de islam is zo politiek als de politiek leider dat uitkwam. En door iedere staat werd wel een andere totalitaire ideologie gebruikt. Zoals de Duitse keizer in de Eerste Wereldoorlog nog van God gezonden was. Net zoals Bush, doch subtieler zou je kunnen zeggen.

De islam is, net als iedere totalitaire ideologie, meer lijdend voorwerp (of eerder 'gebruiksvoorwerp') dan agens denk ik (alhoewel het ook een moeilijke definitekwestie is).
siger schreef: De "Europese islam" is dus in het algemeen geen verlichte islam.
O maar dat hoef ik of wil ik ook niet hardmaken. Wel dat zij liberaler is dan in de meeste moslimlanden. Dat toon je nota bene zelf heel mooi aan met harde cijfers:
siger schreef: Een enquete uit 2007 van de University of Maryland in de grootste moslimlanden gaf volgende uitslag ivm. sharia.

De auteurs wijzen er op dat ze enkel antwoorden uit urbane centra hebben verzameld, omdat men in het achterland de vragen (over aanslagen in de USA etc...) niet begreep. Maw., de resultaten hieronder mogen beschouwd worden als de opinie van de "modernste", inbegrepen eventuele "liberale" moslims. De meeste Europese moslims hebben meer affiniteit met het rurale dan met het urbane gedeelte.

71 % was voor een strikte toepassing van de Sharia in elk islamitisch land.
in Pakistan was dit 79%
in Marokko 76%
in Egypte 74%
in Indonesie 53%
Meerderheden hier. Terwijl het in België en GB over minderheden gaat (m.b.t. het invoeren van de sharia), weet je nog? Dat vind ik toch een sterk argument waarmee ik hard kan maken dat de Europese islam meer in overeenstemming is met de democratie.
siger schreef:
Daar heb je me niet mee overtuigd, en ik heb ook geen enkele feitelijke onderbouwing gezien.
De media geeft geen objectieve weergave van de werkelijkheid, en rapporteert relatief veel over de minderheid moslims die het verzieken voor zowel medegelovigen als voor niet-moslims. Zo simpel is het.

Vandaar ook mijn hypothese van sinofobie, die met een parallele (doch fictieve) vergelijking aangeeft wat de drive achter islamofobie is.
siger schreef: Ik heb soms de indruk dat de pers al te kritiekloos sussende communiqués van tot dan totaal onbekende moslimorganisaties doorgeeft, er worden geen ernstige enquetes gepubliceerd etc...
Jouw indruk, aldus een autoriteitsargument. Ok, dat heb je 'bewezen' met anecdotes. Maar het uitgangspunt waren de cijfers van de AIVD, en die zijn verder onpersoonlijk (terwijl jij ook verwees naar persoonlijke bedreigingen). Bovendien wijst de AIVD verder ook gewoon aan welke moskeën een potentieel gevaar vormen voor haatzaaiende radicale islam, welke groeperingen een gevaar vormen, en geeft te kennen dat er zelfs islamitische scholen zijn die tot op zekere mate brandhaarden vormen voor de radicale islam. Is dat ernstig genoeg voor je?

Vegan verwees naar een artikel dat weer verwees naar een anecdote van infiltratie van de AIVD in Nederland. Maar wat moet ik hier dan uit concluderen? Dat de AIVD uit angst de cijfers over radicale islam bagetalliseert? Aldus weer een zwakke argumentatie: die harde cijfers onderuit proberen te halen met een anecdote, die overigens met gecoördineerde statistiekvorming (waarbij direct en indirect honderden, zo niet duizenden individuen bij betrokken zijn) nauwelijks verband houdt.

Mvg Leegte
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Leegte schreef:Vegan verwees naar een artikel dat weer verwees naar een anecdote van infiltratie van de AIVD in Nederland. Maar wat moet ik hier dan uit concluderen? Dat de AIVD uit angst de cijfers over radicale islam bagetalliseert?
Bewust bagatelliseren misschien niet, maar als ze zo incompetent zijn om zich te laten infiltreren zijn ze wellicht ook incompetent om de juiste cijfers over de radicale islam te achterhalen.

Verder hier nog een "watch and learn".
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef:
Leegte schreef:Vegan verwees naar een artikel dat weer verwees naar een anecdote van infiltratie van de AIVD in Nederland. Maar wat moet ik hier dan uit concluderen? Dat de AIVD uit angst de cijfers over radicale islam bagetalliseert?
Bewust bagatelliseren misschien niet, maar als ze zo incompetent zijn om zich te laten infiltreren zijn ze wellicht ook incompetent om de juiste cijfers over de radicale islam te achterhalen.

Verder hier nog een "watch and learn".
De AIVD (of wie publiekelijk verantwoordelijk is) moet sussende geluiden laten horen, althans indien enigszins mogelijk. Hopelijk weten ze intern beter wat zich afspeelt...
Skepke
Forum fan

Bericht door Skepke »

Enkel om te melden dat er in de Humo van deze week (29juni 2010) een interessant artikel staat, getiteld: "Sharia4Belgium, Humo sprak met hun Londense mentor".

Ik kan het niet online vinden, maar als smaakmaker zal ik de inleiding overtypen (voor het interview zélf moet je dan maar naar de krantenwinkel).
Fouad Belkacem, strijdnaam Abu Imran, stapte in de schijnwerpers toen hij met zijn kompanen van Sharia4Belgium een lezing van Benno Barnard verstoorde. Sindsdien doet hij zichzelf voor als de nieuwe leider van de radicale moslims in België. Op zich stellen hij en zijn beweging nauwelijks iets voor, maar achter hem staat een zware jongen uit het mondiale islamradicalisme en -terrorisme: de Brit Anjem Choudary.

Hooguit vijf man die actief deelnemen aan acties, plus nog enkele tientallen sympathisanten: meer is Sharia4Belgium eigenlijk niet. Maar daar kan verandering in komen. Fouad Belkacem alias Abu Imran - de naam verwijst enigszins omineus naar de Berberse dynastie van de Almoraviden, die in de twaalfde eeuw grote delen van Noord-Afrika en Spanje controleerde - werkt hard aan zijn imago als spreekbuis van de radicale moslims, en bovendien is hij een echte netwerker. Doel: de Belgen ervan overtuigen dat de sharia, de islamitische rechtspraak, de oplossing is voor alle kwalen, van pedofilie over corruptie tot islamofobie. Dat idee heeft hij niet zelf bedacht: hij heeft het overgenomen uit Engeland.
'Fouad Belkacem is een ordinaire crimineel', zegt een anonieme observator uit het Belgische gerecht. 'Hij heeft een strafblad. Hij is agressief en gewelddadig. Ideologisch en theologisch stelt hij niets voor. Hij gooit lukraak wat Koranteksten bij elkaar, en voor de rest beperkt hij zich tot schelden en dreigen. Maar om hem en zijn maten nu sussend af te doen als iets te enthousiaste jongelingen, zoals professor Rik Coolsaet doet: dat is misschien toch een beetje naïef. Belkacem heeft vrienden in de Grote Moskee in het Jubelpark, die gefinancierd wordt door Saudische Wahabieten.
Hij is een goede bekende van de Antwerpse imam Nordin Taouil, die door de Staatsveiligheid een moslimextremist is genoemd. En achter hem staat iemand die je wél serieus moet nemen: Anjem Choudary.'

Anjem Choudary is een 43-jarige ex-advocaat uit Welling, oost-Londen. Al in 1986 werd hij lid van Al-Muhajiroun ('De emigranten'), een organisatie die was opgericht om de islam te propageren als maatschappelijk en politiek model, maar in werkelijkheid moslimjongeren ronselde en opleidde om te gaan vechten in Afghanistan. Van terrorisme verdachte gevangenen in Guantanamo Bay verklaarden dat met Al-Muhajiroun gelieerde moslimradicalen in Sussex trainden met kalasjnikovs, handwapens en raketlanceerders.
Al-Muhajiroun werd opgericht door Omar Bakri Muhammad, een Syriër die twintig jaar lang in Londen woonde (hij stond er bekend als de 'Tottenham Ayatollah'). Hij werd in Saudi-Arabië opgeleid tot shariaspecialist, en streeft naar een wereldwijd kalifaat. Hij omschreef de negentien terroristen van 9/11 ooit als 'The Magnificent 19' en wordt ervan verdacht het moslimterrorisme niet alleen te propageren maar ook te financieren. Na de moordende aanslagen van 7 juli 2005 op het Londense openbare vervoer, waarvoor hij mee de kiemen zou hebben gelegd, vluchtte hij naar Libanon. Van daaruit kwam hij nog eens in het nieuws toen hij Paul McCartney met de dood bedreigde omdat die plannen had voor een concert in Israël. Om maar te zeggen: Choudary verkeert in onfris gezelschap.
Leden en ex-leden van Al-Muhajiroun waren betrokken bij bloedige aanslagen. In 2003 kwamen drie mensen om bij een aanslag op een café in Tel-Aviv; in 2006 stierf bij een aanval op een legerkamp in India alleen de bommenlegger. In 2007 raakte bekend dat vijf ex-leden van Al-Muhajiroun plannen hadden voor een ware bommenregen op Engeland, met explosieven gemaakt van meststof; één van hun doelwitten was de bekende Londense nachtclub Ministry of Sound. Al-Muhajiroun werd uiteindelijk verboden onder de Britse Terrorism Act.
Zelf zette Choudary nog andere militante groepen op. Al-Ghurabaa werd in 2006 verboden. Twee jaar later richtte hij Islam4UK op. Islam4UK propageerde rassenhaat en riep op om de paus te vermoorden. In januari dit jaar wilde het bij wijze van ultieme provocatie een protestmars organiseren in Wootton Bassett, een dorpje nabij een RAF-basis dat in heel Engeland bekend is omdat in het buitenland gesneuvelde Britse soldaten er in het openbaar de laatste eer wordt bewezen. Op 14 januari werd ook Islam4UK verboden in het Verenigd Koninkrijk.

Geen maand later dook in België voor het eerst Sharia4Belgium op. Niet alleen de naam, ook het opzet was een perfecte kopie van Islam4UK: de islamitische wetgeving introduceren. Eind mei organiseerde Sharia4Belgium in Antwerpen een persconferentie tegen het boerkaverbod waar het parlement zich over beraadde: daarop was Choudary in hoogsteigen persoon aanwezig, samen met zijn rechterhand Ishtiaq Alamgir, een Pakistaan die zichzelf Sayful Islam noemt, 'Het Zwaard van de Islam'. Alamgir, uit het slaapstadje Luton nabij Londen, mag zich graag vertonen in een jas met het woord 'jihad' erop en is een groot bewonderaar van Osama bin Laden. Hij noemt zichzelf leraar, maar eigenlijk is hij boekhouder. Sinds hij zijn job bij British Rail opgaf om zich voltijds te wijden aan het islamradicalisme, leeft hij van stempelgeld, kinderbijslag en woontoelagen, hem toegekend door de gehate Britse staat.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Leegte schreef: De meerderheid van de Nederlandse moslims voelt geen ideologische verwantschap met deze beweging. Ze ervaren het ultraorthodoxe karakter ervan zelfs als intimiderend.
Was dat in Duitsland ook niet zo in de dertiger jaren?

Verder denk ik dat we niet bang hoeven te zijn, maar dat komt bij mij vooral door demografische feiten en niet door de stelling dat de meeste moslims niet zo blij zijn met orthodoxe moslims.
Historie verteld dat dit geen geldig argument is.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Fishhook schreef:
Leegte schreef: De meerderheid van de Nederlandse moslims voelt geen ideologische verwantschap met deze beweging. Ze ervaren het ultraorthodoxe karakter ervan zelfs als intimiderend.
Was dat in Duitsland ook niet zo in de dertiger jaren?

Verder denk ik dat we niet bang hoeven te zijn, maar dat komt bij mij vooral door demografische feiten en niet door de stelling dat de meeste moslims niet zo blij zijn met orthodoxe moslims.
Historie verteld dat dit geen geldig argument is.
Welke bij toenaam genoemde demografische feiten Fishhook dan?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ali schreef: Welke bij toenaam genoemde demografische feiten Fishhook dan?
Dat de islam een minderheids groepering blijft, in ieder geval voorlopig.
Plaats reactie