Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

Re: Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Bericht door LordDragon » 27 apr 2010 23:38

cluny

beestig, foundation reeks is goed! :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 17 sep 2010 00:37

SF en fantasy zijn zowat het enige dat ik lees, hoewel ik tegenwoordig weinig meer toekom aan lezen. Mijn boekenkasten staan dan ook vol met dat spul. Jack Vance is een van mijn favoriete schrijvers. Stephen Donaldson is ook een mooi auteur. Heb ook wat Engels spul, onder andere meegenomen uit de vs of me opgestuurd door vrienden in Canada.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 23 apr 2015 19:02

Cluny schreef:Al weer een tijdje geleden was er uitverkoop afgeschreven biblotheekboeken.
Heb ik toch voor .50 € per stuk een metertje SF boeken op de kop kunnen tikken.
En daarbij 2 Foundation delen die niet door Asimov zelf geschreven zijn maar door collega SF schrijvers lang na het overlijden van deze SF-grootheid", de bedenker van de Foundation.
Gisteren Foundation en Chaos uitgelezen.
Binnenkort ga ik die andere lezen.
Maar eerst een stukje neanderthaleravonturen, de stam van de holebeer.
Tweede poging.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
.
Compleet!
.
Een tijd geleden heb ik deel 7 van de Foundation Trilogie van Asimov bij de kringloop gevonden en een maand geleden van de drie Foundationboeken die niet door Asimov geschreven zijn heb ik de laatste voor € 2,50 ook in een kringloopwinkel gevonden.
Nu is de serie compleet. Van de 7 boeken van Asimov heb ik er 6 gelezen en de 3 foundationboeken van de schrijvers Greg Bear, David Brin en Gregory Benford moet ik alle drie nog lezen.
Deze zomer in de tuin denk ik dan.
Maar eerst nog de Aardzee verhalenbundel van Ursula LeGuin uitlezen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 24 apr 2015 12:14

Cluny schreef: Maar eerst nog de Aardzee verhalenbundel van Ursula LeGuin uitlezen.
Die heb ik volgens mij ook nog in de kast staan. :study:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 24 apr 2015 12:49

Ik las vroeger ook maar uitsluitend SF . m'n voorkeur ging uit naar die omnibussen.
Daar zaten soms ook grappige verhalen tussen.
Zaaaaalig , alleen geen tijd meer nu, maar daar ga ik aan werken (zeg ik al jaren).

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 24 apr 2015 12:52

Als je een beetje zoekt vind je ook pakke boeken in digitale vorm.
'k Lees ze soms op de tablet in de trein.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 29 apr 2015 12:58

doctorwho schreef:
Cluny schreef: Maar eerst nog de Aardzee verhalenbundel van Ursula LeGuin uitlezen.
Je bedoelt zeker de Aardzee Trilogie.
De dikke 3-in-1 pocket zag ik nog op de koningsdagvrijmarkt staan. Een paar maanden geleden zag ik een dikke kaft exemplaar met als extra een deel vier van de Aardzee serie bij de kringloopwinkel.
Waar ik het over heb in de eerste reactie is een bundel korte verhalen in de Aardzee traditie.
Op de Vrijmarkt waren op 2 plekken redelijk grote oude SF verzamelingen te koop. Het leken de jaren 70 wel bij de ene, heel veel niet Meulenhoff, Prisma en Elsevier en zo. Het is dat ik ze bijna allemaal zelf ooit geleend of in eigen bezit had, ik heb uiteindelijk 2 verhalenbundels meegenomen. Wel leuk, zo'n nostalgisch moment.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

GROBBO

Bericht door GROBBO » 24 mei 2015 10:43

In de oude robotverhalen van Asimov komt de robot R. Daneel Olivaw reeds ter tonele, die in de foundation duizenden jaren later nog steeds een belangrijke rol speelt. Heb de hele serie van het begin van de robotverhalen tot aan het eind van foundation en aarde in de kast staan. Jammer dat daar geen vervolg meer op komt. De latere boeken van Bear, Brin en Benford ook op de kop weten te tikken. Moet die echter nog steeds lezen, maar wil dan de hele serie chronologisch vanaf het begin weer gaan lezen. Hele klus. Weet nog niet precies, waar ik die 3 boeken van B, B en B tussen moet plaatsen.
Weet jij dat Cluny? Heb je ze al gelezen en zijn ze de moeite waard?

Verder ben ik een groot fan van Jack Vance. Eigenlijk wel een beetje een obsessie ha, ha,. Heb een paar honderd boeken van hem in de kast staan. Alle uitgaven (Ned), paperbacks, hardcovers, magazines en boxen. Ook zijn detectives.
Ook ander sf schrijvers vind ik niet te versmaden, zoals de Duin serie, met de prequels en vervolgdelen geschreven door zijn zoon Brian Herbert en Anderson. De donkere toren serie van King ook niet onaardig. Clive Barker, Wim Gijssen, Harry Harrison, Keith Laumer, Larry Niven, Frits leiber, Stephen Donaldson, van Vogt en Roger Zelazny allemaal schrijvers die ik graag mag lezen.

Wyndham werd aardig geprezen in voorgaande reacties las ik. Zag dat ik 6 boeken van hem in de kast had staan en nog geen 1 gelezen. Toch eens proberen. Heb nogal wat leesachterstand, omdat ik een paar jaar geleden op een rommelmarkt zo'n driehonderd sf boeken op de kop wist te tikken voor 0,20 ct per stuk. Was een verzameling van iemand die was overleden. Een mazzeltje, althans voor mij dan.

De laatste geweldige sf schrijver, die ik ontdekt heb is Patrick Rothfuss, met zijn boeken: De naam van de wind en De stem van de wijze. Het derde deel wordt al een jaar of 5 in spanning op gewacht. Een aanrader!!

Groetjes van een sf verslaafde.

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 24 mei 2015 17:36

Cluny schreef:
doctorwho schreef:
Je bedoelt zeker de Aardzee Trilogie.
Ik mag die graag lezen, ook al weet ik als 58-jarige dat het wezenlijk jeugdboeken zijn.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 mei 2015 08:26

GROBBO schreef:I
Keith Laumer, , Frits leiber, Stephen Donaldson,
Laumer heb ik volgens mij alles van gelezen en Leiber ook. Stephen Donaldson heeft naar mijn mening bij de drager van het witte goud wel heel veel leentjebuur bij Tolkien gespeeld, maar heb deze met genoegen gelezen.

Welkom overigens op FT

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 mei 2015 08:27

iznogoodh schreef: Ik mag die graag lezen, ook al weet ik als 58-jarige dat het wezenlijk jeugdboeken zijn.
Acht daar blijf je jong van geest bij.

GROBBO

Bericht door GROBBO » 24 jul 2016 06:40

dr who
wel heel veel leentjebuur bij Tolkien gespeeld
Inderdaad, maar toch een boeiend epos. Heb je de vervolgdelen ook nog gelezen? De Runen van de aarde(2005) en Spook van weleer (2007). Moet nog eens zien of er al niet inmiddels nog een deel verschenen is. Dat zo'n schrijver na 20 jaar nog verder gaat met dat verhaal. Zal wel met geld te maken hebben denk ik dan.
Welkom overigens op FT
Dank je. Lees al jaartje mee op deze site. Erg leuk om sommige discussies te volgen en leerzaam.
Ach, laat ik me ook maar eens registreren dacht ik om af en toe eens mee te toeteren.

Eerst maar eens de technische kant en mogelijkheden uit zien te vogelen. #-o

Het quoten schijnt een beetje gelukt te zijn. Hoera, en de smilies ha, ha, =D>

Laatst omhoog gehaald door Cluny op 24 jul 2016 06:40.

Plaats reactie