Tekst van Dawkins

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Tekst van Dawkins

Bericht door Maria »

Dawkins schreef:De potentiële mensen die in mijn plaats geboren hadden kunnen zijn, maar die nooit het levenslicht zullen aanschouwen, zijn talrijker dan de zandkorrels in de Sahara. Onder
die ongeboren geesten
"...............
Chris H schreef:Natuurlijk gaat dat citaat niet over zieltjes. Het gaat over de potentiële variatie in het zaad.
#-o
Nee, natuurlijk gaat het niet over zieltjes. [-X
Stel je voor :wink:
Dawkins en praten over zieltjes? :angel12:
Misschien alleen maar een wat ongelukkig gekozen tekst?

Het gaat over een discussie met een uitspraak als begin, die volledig gefantaseerd is in de ogen van rationele vrijdenker, maar logisch lijkt voor velen die in elke fantasie wel wat redelijkheid zien (of/en daar zelfs waarheid gaan zien), zoals bijvoorbeeld veel zweverikken dat doen:
Stel dat...............
Als nu eens..............

Beide discussies:
Die van
- Stel dat uit dat andere zaad nou eens een mens was geboren...................
- Stel dat, dat andere zieltje nou eens een lichaam had gekregen............
Beiden even belachelijke stellingen om daar een discussie over op te zetten, gebaseerd dus op fantasie.

Herstel:
Beide stellingen zijn even kinderlijk.
Want deze redenatie is voor kinderen niet belachelijk, als ze hun fantasie die vrije loop laten gaan, maar wel voor volwassenen, die zichzelf respecteren en niet een schijnbaar belangrijke discussie willen gaan opzetten over sprookjes.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Ik vrees dat toen Dawkins het volgende schreef, zijn bloed-alcoholpromillage autorijden verbood :)
"Wij zullen sterven en daarom boffen we. De meeste mensen zullen nooit sterven, omdat ze nooit geboren zullen worden. De potentiële mensen die in mijn plaats geboren hadden kunnen zijn, maar die nooit het levenslicht zullen aanschouwen, zijn talrijker dan de zandkorrels in de Sahara. Onder die ongeboren geesten zijn ongetwijfeld grotere dichters dan ooit, grotere geleerden dan Newton. Dat weten we omdat het aantal potentiële mensen die ons DNA mogelijk maakt zo gigantisch veel groter is dan het aantal werkelijke mensen. Ondanks die verbluffende kansen zijn u en ik het die, in al onze gewoonheid, bestaan."
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
steen
Forum fan

Bericht door steen »

sarnian schreef:Ik vrees dat toen Dawkins het volgende schreef, zijn bloed-alcoholpromillage autorijden verbood :)
sarnian.
Waarom kopiër je gewoon de tekst van Kitty van 0- maart ?
Je hebt dat op 06 maart ook al gedaan.
En er waren er nog een paar die zich geroepen voelden.

En waarom? Als je er toch helemaal niets van begrijpt, bemoei je je er dan tegen aan?

Het enige dat je bijdraagt is whiskey, gebrabbel en autorijden.
Zit je je te vervelen? Waarom ga je je vriendinnetje niet plagen?
Of lees eens iets van Dawkins! Word je wijzer van!

steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

steen schreef: En waarom? Als je er toch helemaal niets van begrijpt, bemoei je je er dan tegen aan?
steen
Graag zie ik jouw bijdrage tegemoed, nu je je er toch aan het tegenaan bemoeien bent. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
steen
Forum fan

Bericht door steen »

Mariakat schreef:
steen schreef: En waarom? Als je er toch helemaal niets van begrijpt, bemoei je je er dan tegen aan?
steen
Graag zie ik jouw bijdrage tegemoed, nu je je er toch aan het tegenaan bemoeien bent. :wink:
Dag Mariakat, leuk je te leren kennen. Ik lees en leer, mvg steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ik vond die door Kitty geciteerde Dawkins tekst, waar zij naar eigen zeggen helemaal leip van was, zacht gezegd, persoonlijk niet bijster snugger.

Maar ik, lankmoedig en goedertieren als ik ben, gun iedereen zijn/haar privé extase. As ik of 'n ander (of de planeet) er maar geen last van heb, of nadeel van ondervind.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als ik de snuggerheid van Dawkins vergelijk met jouw snuggerheid... Ik laat de rest maar open.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

steen schreef:sarnian. Waarom kopiër je gewoon de tekst van Kitty van 0- maart ? ...
steen : waarom niet? Herhalen van de originele topic tekst is belangrijk om op het topic terug te komen.
Zeker voor de velen die de volgorde van de tekst pagina's achterste voren hebben staan.
De gebruikte Dawkins tekst klinkt inderdaad alsof hij even niet erg scherp was op dat moment.
En combineer je dat met zijn voorliefde voor een goed glas Scotch ...

Na een uitgebreide maaltijd ... voor een knisperend haardvuur ... na een paar glazen scotch ... in goed gezelschap ... ja, dan krijg je zulke beschouwingen die een sober mens gewoon geouwehoer vindt.

.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Plaats reactie