Afvallige heiden

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

Re: Afvallige heiden

Bericht door LordDragon » 23 apr 2010 19:29

Ali, waar ben "ik" het ego van mijn systeem "mens", dus het hele systeem ook mijn vlees, als mijn lichaam afsterft?

Stel dat je reïncarneert, en bvb plots zou beginnen beseffen dat je hitler geweest bent in een vorig leven, dan zou je volgens jouw theorie nog steeds hitler zijn?

Interessant, maw ik wil er wel over verder discussiëren/speculeren, maar hoort dit nog wel bij afvallige heiden?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Ali
Banned

Bericht door Ali » 23 apr 2010 19:46

LordDragon schreef:Ali, waar ben "ik" het ego van mijn systeem "mens", dus het hele systeem ook mijn vlees, als mijn lichaam afsterft?

Stel dat je reïncarneert, en bvb plots zou beginnen beseffen dat je hitler geweest bent in een vorig leven, dan zou je volgens jouw theorie nog steeds hitler zijn?

Interessant, maw ik wil er wel over verder discussiëren/speculeren, maar hoort dit nog wel bij afvallige heiden?

MVG, LD.
Dit is niet het enige op drift geraakte topic. :wink:

Volgens mijn bescheiden inzicht zou je gewoon jij zijn. Een ervaarder. Waarvan de naam er eigenlijk niet toe doet.

Buiten bewustzijn, buiten ervaren is er m.i. geen beleefbare toestand, geen waardes, geen lokaal standpunt, geen realiteit.

Want geen interpretatie. En geen meten.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 23 apr 2010 20:33

..en geen Ali. 8*)
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Ali
Banned

Bericht door Ali » 23 apr 2010 20:54

Fjedka schreef:..en geen Ali. 8*)
Er is altoos en voor eeuwig een zichzelf als zichzelf belevende.

Het kan niet anders.

Basta.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 24 apr 2010 16:17

Leg eens uit, Ali?

Met uitleg bedoel ik natuurlijk niet je 'uitleg' zoals je die hebt gegeven in de volgende topics:

-God's liefde is onvoorwaardelijk v.a. pag.5:hier
-Uit je lichaam treden v.a pag. 12:hier,

over je geloof (zonder enig bewijs) in respectievelijk het bestaan van :
-God (en diens onvoorwaardelijke liefde),
-De ziel,
-Het bovennatuurlijke,
-Het paranormale,

gevolgd door een eventueel 'tijdelijk' (permanent) terugtrekken uit een topic of,
bij vragen over je geponeerde stellingen, het schrijven van zoiets als: "Zo is het gewoon. Basta."

Mocht je stelling slaan op één van de vier hierboven aangehaalde onderwerpen, dan verzoek ik je je alsnog te begeven op de hierboven aangehaalde twee topics en met name de eerste om aldaar je verdediging te hervatten en je verder te abstineren van ononderbouwde berichtjes zoals hierboven:(hier) en in andere topics.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 24 apr 2010 23:47

Ben je wel eens onder narcose geweest Ali? Ik wel. Ik was weg, en het volgende moment weer wakker. Hier zat in mijn ervaring dus totaal niets tussen. Echter er bleek anderhalf uur tussen te zitten. Die anderhalf uur was anderhalf uur 'niet ervaren van zijn'. Zo stel ik mij de dood voor.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Ali
Banned

Bericht door Ali » 25 apr 2010 11:17

Kitty schreef:Ben je wel eens onder narcose geweest Ali? Ik wel. Ik was weg, en het volgende moment weer wakker. Hier zat in mijn ervaring dus totaal niets tussen. Echter er bleek anderhalf uur tussen te zitten. Die anderhalf uur was anderhalf uur 'niet ervaren van zijn'. Zo stel ik mij de dood voor.
Dus stelt de dood niets voor.

Maar ik ben bang dat je dat niet snapt.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 25 apr 2010 11:22

Ali schreef: Dus stelt de dood niets voor.

Weet je nog iets van voor je geboorte Ali?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Ali
Banned

Bericht door Ali » 25 apr 2010 11:26

PietV. schreef:
Ali schreef: Dus stelt de dood niets voor.

Weet je nog iets van voor je geboorte Ali?
Neen.

Wedervraagje Piet, denk jij dat je ooit wat weet van je dood als het zover is?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 26 apr 2010 02:35

Nee, je weet alleen iets van je leven, aangezien je dat bewust bent. Dood, is geen bewustzijn meer. De dood zelf zul je dus nooit kunnen ervaren. Voor je gevoel heb je dan dus eeuwig leven, maar wel met de zekerheid dat dit ooit ophoudt. Dat ervaren dat het ooit ophoudt laat mensen met die dood bezig zijn. Indien je op slag dood zou zijn heb je dus een soort van eeuwig leven ervaren, omdat bij een plotselinge dood het ervaren ook ongemerkt plotseling ophoudt. Dat gevoel van eeuwig leven, wordt wel iets anders als je een lang stervensproces meemaakt terwijl je weet en ervaart dat de dood nabij is. Dan wordt je geconfronteerd met het eindig zijn van het leven, en is je eeuwig leven gevoel niet meer aan de orde.
Maar je leeft inderdaad voor je gevoel eeuwig als je een dood zou hebben die ineens onverwacht en heel plotseling intreedt. Dat wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk eeuwig leeft uiteraard.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 apr 2010 12:49

Kitty schreef: Maar je leeft inderdaad voor je gevoel eeuwig als je een dood zou hebben die ineens onverwacht en heel plotseling intreedt. Dat wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk eeuwig leeft uiteraard.
Ik begrijp dit niet.
Ben je je dat dan volgens jou bewust?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 26 apr 2010 20:33

Ik bedoel, dat het enige dat je kunt ervaren, leven is. Dood ervaar je niet, dus ervaar je ook het einde van je leven niet. Indien je dus alleen leven ervaart, ervaar je dat eeuwig voor je gevoel, want je kunt niet het ophouden van je leven ervaren als dat plotseling gebeurt. Net zo min dat je het 'niet zijn' kunt ervaren maar alleen het 'zijn'.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 apr 2010 20:58

Das me te ingewikkeld :D
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 24 mei 2010 02:48

Berjan schreef:Ik hoop dat jullie tips hebben, om hierboven te staan?
Begin eens wat over Griekse filosofen te lezen. Die zijn redelijk begrijpelijk en geen twee zijn het met elkaar eens. Dat biedt troost. Niemand hoeft alle antwoorden te kennen.
Ali schreef:
Kitty schreef:Ben je wel eens onder narcose geweest Ali? Ik wel. Ik was weg, en het volgende moment weer wakker. Hier zat in mijn ervaring dus totaal niets tussen. Echter er bleek anderhalf uur tussen te zitten. Die anderhalf uur was anderhalf uur 'niet ervaren van zijn'. Zo stel ik mij de dood voor.
Ja, dat gevoel heb ik al jaren. En ik vind dat heel wat troostrijker dat het religieus gespeculeer over hemel en hel.

Ik blijk allesbehalve de enige te zijn die het leven zinloos vindt en daar niet depressief van raakt, integendeel:

http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=35

Wellicht kan ook dit de afvallige medeburger moed geven.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Ali
Banned

Bericht door Ali » 24 mei 2010 03:00

MNb schreef:
Berjan schreef:Ik hoop dat jullie tips hebben, om hierboven te staan?
Begin eens wat over Griekse filosofen te lezen. Die zijn redelijk begrijpelijk en geen twee zijn het met elkaar eens. Dat biedt troost. Niemand hoeft alle antwoorden te kennen.
Ali schreef:
Ja, dat gevoel heb ik al jaren. En ik vind dat heel wat troostrijker dat het religieus gespeculeer over hemel en hel.

Ik blijk allesbehalve de enige te zijn die het leven zinloos vindt en daar niet depressief van raakt, integendeel:

http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=35

Wellicht kan ook dit de afvallige medeburger moed geven.
Het punt is, (wat niemand hier snapt), dat je niet dood kunt zijn. :wink:

Plaats reactie