god ?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

Re: god ?

Bericht door Gerard »

Eco Welkom op Freethinker. :D
Mooie bijdrage. :wink:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
bert
Forum fan

Bericht door bert »

Inderdaad een mooie opsomming Eco
Het is voor jou misschien een onderdeel van zingeving of angstreductie maar ik onderscheidt nog aan een andere motivatie:
  • Schuldgevoel:Hoe kan het dat een ander lijdt terwijl ik gelukkig ben?
Een andere voorwaarde om in God te geloven is een eenzijdige of een gebrek aan creativiteit.
Ik heb vaak gemerkt dat gelovigen de kracht van de menselijke verbeelding onderschatten. Ik vergelijk het wel eens met mensen die bij een kunstwerk opmerken: "Wauw die kerel heeft zeker LSD genomen toen hij dit schilderde."

Als je je niet kunt voorstellen dat er mensen zijn die verhalen verzinnen en zeer cynisch beweren dat ze echt waar zijn of het zelf geloven dan moet je ze wel geloven.
Als je onvoldoende kunt inschatten hoe creatief de menselijke geest is in het bedenken van complexe (min of meer) sluitende verhalen met een eigen logica dan moet het wel waar zijn wat men vertelt.
Als je niet beseft hoe ver je eigen fantasie kan gaan en waar ze begint kan je niet waakzaam zijn tegenover wat je jezelf wijsmaakt (vergelijk met punt 1 van Tjoks bijdrage)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

bert schreef:Een andere voorwaarde om in God te geloven is een eenzijdige of een gebrek aan creativiteit...........
Ik heb vaak gemerkt dat gelovigen de kracht van de menselijke verbeelding onderschatten.
Als je je niet kunt voorstellen dat er mensen zijn die verhalen verzinnen en zeer cynisch beweren dat ze echt waar zijn of het zelf geloven dan moet je ze wel geloven.
Als je onvoldoende kunt inschatten hoe creatief de menselijke geest is in het bedenken van complexe (min of meer) sluitende verhalen met een eigen logica dan moet het wel waar zijn wat men vertelt.
Als je niet beseft hoe ver je eigen fantasie kan gaan en waar ze begint kan je niet waakzaam zijn tegenover wat je jezelf wijsmaakt (vergelijk met punt 1 van Tjoks bijdrage)
=D> =D> =D> Juist. Ieder mens is een schepper. Onderzoek je eigen creatieve gaven en ontwikkel ze verder.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

hetty schreef: Het kan allemaal best zo zijn: Een stofje in je hersenen, een persoonlijke behoefte, Ik heb het een beetje gehad met logische verklaringen. Welk risico loop je als gelovige nou helemaal als je religieuze gevoel gewoon een grapje van je hersenen blijkt te zijn?
Akkoord, maar wat voor risico loop je als ongelovige nou als je van dat grapje niet meer maakt dan het is?

Maar als gelovige denk ik dat je pas risico loopt als je je verstand niet meer gebruikt. Mensen als Voltaire en Thomas Paine waren deïst, maar verwierpen iedere vorm van orthodoxie en dachten rationeel. Een gelovige die daartoe in staat is loopt denk ik geen risico.
Ik heb mezelf toestemming gegeven om religieus gevoelig te blijven. Niemand heeft er last van.
Je hoeft je tegen mij in ieder geval niet te verontschuldigen hoor :wink:

Ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
human2005
Forum fan

god?

Bericht door human2005 »

Als overtuigd (sterk) atheïst, dat er zoveel argumenten tegen het bestaan van god zijn, dat deze niet kan bestaan. Als god wel bestaat, dan moet hij zijn bestaan aan mij persoonlijk bewijzen, en het niet spelen via 'godsdiensten'; doet hij dit niet dan vindt hij het kennelijk niet belangrijk genoeg dat ik in zijn bestaan geloof.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Misschien beter gezegd, er bestaan totaal geen bewijzen of zelfs maar aanwijzingen voor het bestaan van God, en rationeel is God logischerwijs onverdedigbaar.... :wink:
human2005
Forum fan

god?

Bericht door human2005 »

Totaal mee eens. Ik bedoelde te zeggen dat ik me niet laat bekeren door mensen.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

GH schreef: Het leven 'an sich' ís zinloos. Het is de zin die we er zelf aan geven die het zin geeft.
Het leven 'an sich' is doelloos omdat het uit toeval is ontstaan. Het is het doel dat wij er zelf aan geven dat het een doel geeft. Voor een ieder is die zin, is dat doel anders.
De grote rijkdom van het leven is de kansen die het biedt. Je moet die kansen echter inzien je moet die kansn willen, je moet ze willen grijpen, je moet je er voor inspannen...als je wilt.
Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten.

Het is alleen wel noodzakelijk dat een mens, ik in dit geval, wel andere mensen nodig had om tijdens dieptepunten van mijn leven andere mensen nodig had die mij dit moesten voorleven voor ik het zelf doorhad dat er nog zoveel uitdagingen lagen waar ik zingeving uit kon halen.
Plaats reactie