We zijn weer online!

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

We zijn weer online!

Bericht door Devious » 04 apr 2009 12:40

Mijn excuses. Jullie zijn de slachtoffers geweest van een ietwat mislukte en verlate 1 april grap. Maar wel één met een hele serieuze ondertoon, want wat er in het tekstje stond dat meen ik echt. Dit moet gezien worden als een eenmalige poging om mensen tot nadenken te zetten, en beslist niet als een dreigend damocleszwaard. Zolang er behoefte is aan dit forum, zal het blijven bestaan, en als ik er zelf mee wil stoppen (of minderen), dan zal ik alles in het werk stellen om vrijwilligers te vinden die het roer willen overnemen.

De onenigheid in het moderatorteam was de directe reden om tijdelijk het forum offline te zetten. Er was teveel informatie om in één keer te verwerken, en om de zaken goed op een rijtje te kunnen zetten was er even een pauze nodig.
Maar er waren uiteraard meer redenen. De belangrijkste is de omgang met andersdenkenden, en dit is een algemeen probleem. Het is het probleem dat men in het vuur van de discussie soms het respect lijkt te verliezen voor de mens met een andere mening. Voor mij persoonlijk zijn gelovigen - want daar gaat het meestal om - geen vijanden van mij. Het zijn geen criminelen, imbecielen of idioten, simpelweg vanwege het feit dat ze in god geloven. Ik heb enkel en alleen een meningsverschil met deze mensen. Dat is alles!
Voor mij was dit altijd al een heikel punt. Maar voor sommigen was het punt zo heikel dat de discussies met antitheïsten (of vermeende antitheïsten) de vorm aan leken te nemen van een klopjacht. De criticasters van (van buiten) het Freethinker Forum richten bijna altijd hun aandacht op de soms felle benadering van christenen, moslims of andere gelovigen, maar ze zitten er tóch naast. Er was óók onverdraagzaamheid jegens antitheïstische uitingen. Dit zijn ook meningen. Misschien moet men tóch eens leren dat we hier slechts bezig zijn met debateren. Het is geen oorlog.

Omdat ik als één van de initiatiefnemers degene ben die vaak wordt aangesproken vanwege hetgeen er op dit forum plaatsvindt, heb ik voor deze keer de vrijheid genomen om dit statement te maken. Wat men ermee doet moet men zelf weten. Uiteraard proberen we de vrijheid van meningsuiting, zoals altijd, tot in misschien wel het extreme te handhaven. Dus evangelisten en antitheïsten ;) , jullie mogen doorgaan met elkaar te haten ;) , maar ik heb mijn statement gemaakt. Men weet nu hoe ik erover denk.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis » 04 apr 2009 13:13

@Devious

Volledig mee eens!
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 04 apr 2009 13:49

Nou, je had sommigen van ons goed te grazen iig. :lol:

siger

Bericht door siger » 04 apr 2009 13:58

Oef!

Verder: mijn volle sympathie. We zullen ons best doen...

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 04 apr 2009 14:26

Laten we het zien als een nieuwe frisse start.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 apr 2009 14:40

Marinus schreef:Nou, je had sommigen van ons goed te grazen iig. :lol:
Mij in ieder geval!
Maar goed, het hielp vast, we proberen het des te beter te doen nu.
Born OK the first time

Think
Forum fan

Bericht door Think » 04 apr 2009 14:41

Het was een flinke schrik, een harde les, hopelijk heeft het geholpen.

Een hele opluchting dat FT toch nog bestaat. Ik was mijn asielaanvraag bij Credible al aan het schrijven...
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 04 apr 2009 14:56

Whohooo :D
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 apr 2009 15:06

Devious,

Een mooie demo van effectieve
"Shock & Awe",
die me bewust maakte van mijn warme gevoelens voor het reilen en zeilen op dit forum.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 04 apr 2009 15:10

Ik hoop dat deze herstart van het forum ook een herstart is van het niveau. Ik moet zeggen dat FT de laatste tijd niets te bieden had en er viel eigenlijk niks te lezen. Dit heeft natuurlijk ook een beetje met de fluctuaties van onderwerpen te maken, maar toch. In ieder geval fijn dat we er weer zijn. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 04 apr 2009 15:49

Perfect Devious!

Reboot ............ Freethinker 2.0 online.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 04 apr 2009 16:42

Ik hoop dat de bezinningsperiode lang genoeg is geweest. Ik begreep van enkele msn-verwanten dat het vuurtje razendsnel rondging. Van refoweb tot skepp. Misschien zijn er ook vreugdevuren geweest in theistisch Nederland. Maar deze kunnen weer snel gedoofd worden. We are back.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 04 apr 2009 17:30

p.vroon schreef:Ik hoop dat de bezinningsperiode lang genoeg is geweest.
Het had niet veel langer moeten duren, kreeg ontwenningsverschijnselen.
Wat er niet allemaal gebeurt in zo'n korte tijd; er ligt hier een rij discoplaatjes, 'we' mogen trouwen in Zweden en Iowa en Jenny Goeree is overleden.
Ik kom hier nb voor mijn rust.
Zat al op Skepp te kijken als substituut, dat eigenlijk beter aansluit op mijn interesses maar ook daarvoor geldt ik dat ik alles al minstens 5 keer heb gehad, om het nou weer over de gevaren van zoetstoffen, het zoveelste wonderbesje uit de Andes dat goed is tegen kalknagels, mazelen en AIDS, te hebben leek me net weer iets te veel van het goede.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 04 apr 2009 18:01

Zoals ik ook aan Freethinker gemaild heb: ik schrok er echt van en vond het absoluut niet leuk te vernemen dat dit forum ineens zonder vooraankondiging plat leek te zijn. Wil je dit nooit meer doen Devious :wink:

Anyway, blij dat we er weer zijn.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

Samante

Bericht door Samante » 04 apr 2009 18:03

Ik ben blij dat het forum er weer is.
Fenomeen schreef:en Jenny Goeree is overleden.
Ach gossie, meen je dat nou? Ik kan er niks over terugvinden. Heb je misschien een vrolijke droom gehad of is het écht waar?

Is de boze homo-stief-moeder heengegaan?
Laatst gewijzigd door Samante op 04 apr 2009 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie