Mijn vragen waren zeker niet algemeen bedoeld, ze waren gericht aan Theoloog, gewoon als mens, niet alszijnde theoloog. Voorzover ik mij kan herinneren heb ik slechts één keer privé vraag aan hem gesteld in theologische zin en dát betrof nb een vraag of hij mij kon uitleggen hoe het mogelijk was dat voor wo 2 joden eeuwenlang vervolgd werden en na wo 2 plotseling in de armen geklemd werden door christenen, of hij (mij) daar wellicht een verklaring voor kon geven.Volgens mij waren dat vragen in algemene zin hoor, maar ik kan ze wel even voor Theoloog beantwoorden. Als Theoloog het hier niet mee eens is, ook best, maar ik verwacht van jou ook nog wel een antwoord.
a.r. schreef:
Gewoon een vraag van mens tot een ander mens!En wat is de grond onder het bestaan van een mens die atheistisch opgevoed wordt?
Sararje schreef:
.Deze vraag ligt niet in de lijn van kennis van een theoloog. Dat is net zoiets als vragen aan een werktuigbouwkundige wat de invloed van sferische aberratie op de Merit Transfer Functie is
Wederom ik stel deze vraag van mens tot mens.
Sararje schreef:Wat is de grond onder het bestaan van een mens die met kabouters opgevoed wordt?
Wederom ik stel deze vraag van mens tot mens.Idem, ook irrelevant.
En óók deze.Wat is de grond van het bestaan van een mens die met groot vliegend spaghettimonster opgevoed wordt?
Sararje schreef:
Ik heb het niet tegen een theoloog, ik probeer(de) in gesprek te zijn met een mens.Net zo irrelevant. Een theoloog onderzoekt theïsme en dat zijn altijd godsdiensten, niet levensbeschouwingen en meestal wordt gemakshalve daar (een van) de drie Abrahamitische godsdiensten van gemaakt. Is niet noodzakelijkerwijs overigens, maar omdat twee van deze twee godsdiensten ongeveer door de helft van de wereldbevolking worden aangehangen, heb je hiermee een aanzienlijk deel als onderzoeksterrein. Maar in principe zou een theoloog ook bijvoorbeeld het Hindoeïsme kunnen onderzoeken. Zie de vergelijking van Arthas met politicologie.
Wat is de invloed van geloof op het zelfstandig nadenken?
Geen idee, betwijfel of Theoloog hier een eenduidig antwoord op zal geven. Maar je vraag komt op zoveel neer als: wat is de invloed van appeleters op winkeldiefstal?(je verbindt geloven an sich met het zelfstandig nadenken. Twee zaken die niet noodzakelijkerwijs iets met elkaar te maken hebben.) Allereerst zal je een eenduidige definitie moeten geven van "geloof", wat versta je eronder, wie behoren ertoe enz. Daarna zal je moeten definiëren wat je onder "zelfstandig nadenken" vindt vallen. Ook hiervoor lopen de meningen sterk uiteen.
Om een citaatje van een dr. in de natuurkunde te geven: "het enige onderwerp waar ik weinig van snapte was Algemene Relativiteitstheorie. Tijdens het tentamen heb ik maar wat gedaan, heb ongeveer de bewerkingen gedaan zoals de docent ze deed maar welke wiskundige gedachte erachter zat, ben ik nog steeds niet achter. Vraag me dus niet hoe ik aan die 8 voor mijn tentamen kom." toch is die jongen geen domme jongen. Maar soms neem je iets, zelfs als natuurwetenschapper, (al dan niet tijdelijk) over van een collega omdat dat op dat moment het beste verklaringsmodel is en interesseert het je weinig of daar ook een waarheidsvraag onder ligt.
Kortom, je zal eerst deze zaken eenduidig moeten definiëren voordat Theoloog überhaupt maar zin heeft om dergelijke algemene vragen te beantwoorden.
Zie mijn eerdere opmerking hier net boven.Wat is de invloed van geloof op de gehele samenleving/wereldgemeenschap?
Hoeveel mensen gaan gebukt onder geloof?
Nee mijn vragen zijn zeker niet subjectief...punt is dat mensen zelf niet zien dát ze gebukt gaan onder...in dit geval boekgodsdiensten, maar men kan ook gebukt onder andere vormen van indoctrinatie/onderdrukking en/of verslaving oid.ook hier weer zit je met hetzelfde vraagstuk. Je stelt heel algemene vragen waar je geen algemeen antwoord op kan geven. Definieer maar eens wat "gebukt gaan onder" betekent. Is dat bijvoorbeeld dat ze verschrikkelijke ellende (zie Knielen op een bed violen) meemaken en toch blijven geloven? Is dat een flagellant die zichzelf tot bloedens toe de rug open zweept, is dat iemand die niet content is met zijn geloof, is dat iemand die elke zondag een donderpreek aanhoort van zijn predikant maar het daar niet mee eens is. Nou ja, je begrijpt me al, dergelijke zaken mag jij misschien geheel of deels weerzinwekkend vinden, maar dat is natuurlijk geen criterium. Je vragen zijn uiterst subjectief en/of behoren niet tot het werkterrein van een theoloog en/of zijn niet eenduidig gedefinieerd. Kortom, het zijn geen vragen waar je je als wetenschapper mee bezig houdt.
Dat zoiets heel moeilijk is weet ik uit ervaring héél goed, maar is dat een reden om dan maar te zwijgen en niets te doen?Dat het geloven an sich tot de existentiële noodzakelijkheden behoort van een gelovige lijkt me vrij triviaal. Immers, de denkbeelden van de religie waar hij in gelooft zitten in het "moederbord" van zijn geheugen ingebakken en maar heel weinig mensen zijn emotioneel, psychisch, mentaal enz in staat een paradigmawisseling op het gebied van levensbeschouwing te maken en ik zeg erbij: hoe langer ik op dit forum zit, des te meer ik dat gedrag kan begrijpen.
Je simplificeert en/of suggereert net als Theoloog dat a.r. stupide is! A.r. is verre van dat en daarom weigert a.r. verdere discussie, totdat er excuus komt van iig Theoloog voor alle smerige vuilbekkerij/beschuldigingen en/of ad Hominems van de laatste maanden.Vergelijkbaar zie je ook een politieke keuze. Sommige mensen worden opgevoed in een typisch VVD-gezin, huisje, doorzonwoning, auto voor de deur enz. Je kent het wel, net zoiets als in dezeconference. Denk je dat die mensen ook maar enig moment op de SP zullen stemmen? Wellicht, maar onder normale omstandigheden zal er geen enkele paradigmawisseling optreden waardoor ze "zelfstandig" gaan nadenken om op de SP te gaan stemmen. (Okee, de vraag of het verstandig is om op de SP te gaan stemmen is nu irrelevant, dat moge duidelijk zijn)[/
Ik voer graag een gesprek met mensen, vind het al helemaal niet erg dat mensen een tegenmening laten horen, graag zelfs, maar ik weiger mij als een klein kind in de hoek te laten zetten en/of als (rechts) extremist afgeschilderd te worden en/of paternalistisch behandeld te worden door jou of Theoloog . Ik ben met de meeste mensen gewoon in gesprek op dit forum, soms zijn het christenen en óók zij kennen mijn mening en toch heb ik op de één of andere manier altijd hun respect en zij de mijne! Ik werk als een rode lap op een stier op Theoloog en jou.....dat is jammer voor jullie.....wen er maar aan! A.r. wil altijd in gesprek zijn met mensen, wil weten wat anderen bezield/bezighoud, omdat het ook altijd a.r. bezighoud wat anderen en zijzelf denken/overwegen! Gewoon eerlijk en recht door zee......volkomen oprecht...zonder smerige gedachten en/of overwegingen en NOOIT om een ander af te branden....wel in de hoop een ander mens/naaste/versten wakker te schudden .......en "mens""naaste" "versten"dan te lezen in de ruimste zin van het woord!
Edit:
Ik heb de rest van de reacties in dit topic ook inmiddels gelezen en daar neem ik mijn petje diep voor af!