Rereformed schreef:
Volgens mij is dit echt waar: hoe noordelijker je komt, des te minder bijgeloof en des te meer men met beide benen op de grond staat en des te minder men behoefte heeft aan 'heilige en onschuldige lichtwezentjes' en zwoele praatjes. .
."
Het was me ook opgevallen dat hoe noordelijker je gaat de mensen meer 'down to earth' zijn, en hoe zuidelijker des de zweveriger. Of het idd waar is weet ik niet. Maar als er al een kern van waarheid in zit dan zou het moeten betekenen dat het klimaat en/of de zon effect heeft op de hersens, is daar trouwens onderzoek naar gedaan?
Ik weet wel, dat uit onderzoek is gebleken, dat hoe noordelijker je gaat, hoe meer depressie er voorkomt. Gehoord in een radioreportage, een 5 jaar geleden ofzo.
Ging over Finland.
Depressiviteit vind ik persoonlijk een vorm van geestelijk vrijwel letterlijk down-to-earth geraken en dus niet per definitie een ziekte o.i.d., maar ik kàn mij voorstellen, dat een mens dit liever zo weinig mogelijk mee wenst te maken en daarom -wellicht onbewust-kiest voor een wat zwieriger, zweveriger leefstijl, met aanverwante geestelijke, 'reli-hulpmiddelen.
Why not? Als het een mens gelukkiger doet voelen.
Was heilt, hat recht, ja!
doemaarwat schreef:
Depressiviteit vind ik persoonlijk een vorm van geestelijk vrijwel letterlijk down-to-earth geraken en dus niet per definitie een ziekte o.i.d:
*stopt negeer mode*
BS depressie is een heel ernstige ziekte.
*start negeermode*
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
@Saraje
Schreef: "Zodra jij een bewering doet, MOET je die onderbouwen."
De naam "Freethinkers" is wel ironisch zeg! Over gevangen zitten in een corset van dogma's gesproken... Subjectieve ervaringen kunnen niet worden gewogen en gemeten, dus die bestaan niet. Doet me denken aan een dier dat er enigzinds uitziet als een grote vogel, maar die aan de aarde gebonden is omdat hij niet kan vliegen. Bij gevaar steekt het zijn kopje in het zand....
Tsja, het is inderdaad levensgevaarlijk voor miserabele dogma's b.v. eens na te denken over het feit dat we liefdeloosheid, egoïsme, en domheid moreel afkeuren, en liefde, altruïsme, en wijsheid moreel applauderen, in onzelf en anderen. En wat dat over onze ware Identiteit zegt.
Dit is iets waarvoor iedereen hier de bewijzen in zichzelf kan vinden. En de psychosomatische tak van de wetenschap levert ook overtuigende bewijzen dat mentale veronderstellingen een grote invloed uitoefenen op het materieële deel van ons: het lichaam.
@Kitty
In dit verband is het interessant te zien dat "gezond" zijn betekent dat je bent verlicht door de zon; de bron van licht, warmte, en leven. Als dat associaties oproept, zoveel te beter.
Maar iemand die z'n eigen subjectieve ervaringen behandelt zoals dat bovengenoemde dier omgaat met gevaar, wil hier uiteraard niets van weten. Voor hem of haar bestaat enkel het tegenovergestelde van de ware "weten"schap; het ge"weten" bestaat niet, of heeft niets te betekenen om te weten te komen Wie we in werkelijkheid zijn..
Ik vind het sneu voor diegenen die zo vast zitten in dat corset. Maar ik heb m'n best gedaan. En jullie op jullie manier ook om mij te "verlichten". Dank daarvoor, maar ik zoek het licht liever buiten deze duistere koude grot van harde dogma's. Want daarbuiten bevindt zich de Bron van de ware verlichting. En Die bevindt Zich in ieder van ons.
De richting naar dat "Noorden" -dat intelectueel begrijpen van het hoofd- wordt altijd feilloos aangewezen door ons innerlijke "kompas"; ons ge"weten", het "Zuiden"; ons hart; onze morele gevoelens.
Nogmaals, om het ware leven te ervaren zijn beiden nodig; zonder het hart werkt het hoofd niet, en zonder het hooft het hart ook niet. En dit bedoel ik niet enkel in fysiologische zin. Er valt niets te vrezen van ons geweten. Integendeel; het duidt er op Wie we echt zijn ondanks onze menselijke verschijning en karacter, die slechts vermommingen zijn, en onze ware Identiteit niet kunnen verbergen voor wie bereid is dieper dan naar de oppervlakte te kijken.
Laatst gewijzigd door L. Langeweg op 04 sep 2008 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
L. Langeweg schreef: @Saraje
Schreef: "Zodra jij een bewering doet, MOET je die onderbouwen."
De naam "Freethinkers" is wel ironisch zeg! Over gevangen zitten in een corset van dogma's gesproken... Subjectieve ervaringen kunnen niet worden gewogen en gemeten, dus die bestaan niet. Doet me denken aan een dier dat er enigzinds uitziet als een grote vogel, maar die aan de aarde gebonden is omdat hij niet kan vliegen. Bij gevaar steekt het zijn kopje in het zand....
Tsja, het is inderdaad levensgevaarlijk voor miserabele dogma's b.v. eens na te denken over het feit dat we liefdeloosheid, egoïsme, en domheid moreel afkeuren, en liefde, altruïsme, en wijsheid moreel applauderen, in onzelf en anderen. En wat dat over onze ware Identiteit zegt.
Dit is iets waarvoor iedereen hier de bewijzen in zichzelf kan vinden. En de psychosomatische tak van de wetenschap levert ook overtuigende bewijzen dat mentale veronderstellingen een grote invloed uitoefenen op het materieële deel van ons: het lichaam.
Fout.
Subjectieve/persoonlijke ervaringen bestaan wel, alleen is de verklaring die de ervaringsverteller hiervoor geeft onbetrouwbaar, wellicht ook feitelijk onjuist.
Jouw overdosis troosthormoontjes is 'gewoon' door een tijdelijk niet goed functioneren van een hersenfunctie te verklaren, daar is geen goddelijk dinges voor nodig.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Ik wens jou dezelfde troost toe die mijn "troosthormoontjes" me geven. Want jou visie is inderdaad troosteloos voor je.
En daarbij, ik zit al in een troosteloze koude, donkere en waarschijnlijk ook vochtige grot, terwijl jij lekker buiten op het groen in het zonnetje rondhuppelt.
En weet je wat?
Ik voel de winterdepressie al aankomen!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
"Ik voel de winterdepressie al aankomen!" schreef je.
Volg dan het voorbeeld van de vogels die niet alleen echt kunnen vliegen -anders dan die Australische "vogel"- maar ook het verst; de trekvogels.
Ga naar het warmere "Zuiden": je hart. Je zult het zeker vinden op de manier die ik hierboven net aangaf.
Een voorspoedige reis!
Laatst gewijzigd door L. Langeweg op 04 sep 2008 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
L.Langeweg schreef:De naam "Freethinkers" is wel ironisch zeg! Over gevangen zitten in een corset van dogma's gesproken
Je bent de eerste niet en de laatste niet die deze denkfout maakt!
Het probleem is dat mensen zoals jij niet snappen wat een vrijdenker nu precies inhoudt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
"Ik voel de winterdepressie al aankomen!" schreef je.
Volg dan het voorbeeld van de vogels die niet alleen echt kunnen vliegen -anders dan die Australische "vogel"- maar ook het verst; de trekvogels.
Ga naar het warmere "Zuiden" je hart. Je zult het zeker vinden op de manier die ik hierboven net aangaf.
Een voorspoedige reis!
Is geen optie.
Ik heb zelf de uitgang van mijn grot dichtgemetseld.
Het licht dat er nog door heen sijpelde naar mijn diepste verblijfplaats scheen mij nog ondraaglijk.
@Erik
je schreef:
"Het probleem is dat mensen zoals jij niet snappen wat een vrijdenker nu precies inhoudt."
Ik neem aan iemand die vrij is van religieuze dogma's en welke andere dogma's dan ook.
Inclusief wetenchappelijke als die de vrijheid van het jezelf een blijmakende visie toe te staan beperken.
Daar ben ik gelukkig behoorlijk vrij van.
@cuny
Je schreef: "Ik heb zelf de uitgang van mijn grot dichtgemetseld.
Het licht dat er nog door heen sijpelde naar mijn diepste verblijfplaats scheen mij nog ondraaglijk."
Het ware licht -het zonlicht- schijnt nog steeds. Dat heb je niet gedoofd door je in te metselen. Wat je nu "ziet" is het artificiële "licht" dat als een vuurtje schaduwen op je wand werpt. Maar je bent nog steeds vrij het ware licht weer te genieten.
L. Langeweg schreef:@Erik
je schreef:
"Het probleem is dat mensen zoals jij niet snappen wat een vrijdenker nu precies inhoudt."
Ik neem aan iemand die vrij is van religieuze dogma's en welke andere dogma's dan ook.
Inclusief wetenchappelijke als die de vrijheid van het jezelf een blijmakende visie toe te staan beperken.
Daar ben ik gelukkig behoorlijk vrij van.
@cuny
Je schreef: "Ik heb zelf de uitgang van mijn grot dichtgemetseld.
Het licht dat er nog door heen sijpelde naar mijn diepste verblijfplaats scheen mij nog ondraaglijk."
Het ware licht -het zonlicht- schijnt nog steeds. Dat heb je niet gedoofd door je in te metselen. Wat je nu "ziet" is het artificiële "licht" dat als een vuurtje schaduwen op je wand werpt. Maar je bent nog steeds vrij het ware licht weer te genieten.
Ik ben zo blij.
O zo blij, dat ik bij heb kunnen dragen om jouw blijheidopwekkende waan, de waan dat andersdenkenden in tegenstelling tot jijzelf met een verstikkend dogmacorset in een donkere troosteloze grot leven lekker samen uit te bouwen.
Want dat is het doel toch, dit soort naieve en feitelijke onjuiste vergelijkingen tussen jezelf en realistisch denkende mensen verzinnen om je eigen blijheid te accentueren en daardoor vergroten?
Onredelijke blijheid, dat is toch niets voor mij.
Als je even naar de korte video op de thuis pagina van deze website kijkt zie je meteen dat dit een heel bijzondere site is. Hij is er "hoofd"zakelijk voor je hart en hoe je diens ware gevoelens kunt benutten ten behoeve van jezelf en je naasten. Samen met je hoofd.
Als je je registreerd krijg je meteen je wachtwoord toegemaild. Dan kan je naar EvenTemples 1 en 2 gaan. Daar zie je o.a. een langzaam draaiende weredbol met lichtpuntjes en de naam van de plaats waar iemand -als die er is- op dat moment participeert via Internet.
Er is ook een klok te zien die aangeeft wanneer de volgende colectieve participatie plaatvindt. Voor Nederland komt dat neer op 8 am, 3 pm, 8 pm, en 3 am.
Al was het maar uit nieuwsgierigheid, check it out. Je kan meteen je registratie weer opzeggen -of wanneer je maar wilt- en het is allemaal gratis.
Als je even naar de korte video op de thuis pagina van deze website kijkt zie je meteen dat dit een heel bijzondere site is. Hij is er "hoofd"zakelijk voor je hart en hoe je diens ware gevoelens kunt benutten ten behoeve van jezelf en je naasten. Samen met je hoofd.
Als je je registreerd krijg je meteen je wachtwoord toegemaild. Dan kan je naar EvenTemples 1 en 2 gaan. Daar zie je o.a. een langzaam draaiende weredbol met lichtpuntjes en de naam van de plaats waar iemand -als die er is- op dat moment participeert via Internet.
Er is ook een klok te zien die aangeeft wanneer de volgende colectieve participatie plaatvindt. Voor Nederland komt dat neer op 8 am, 3 pm, 8 pm, en 3 am.
Al was het maar uit nieuwsgierigheid, check it out. Je kan meteen je registratie weer opzeggen -of wanneer je maar wilt- en het is allemaal gratis.
Sorry, ik zou wel willen maar ik krijg mijn dogmacorset niet af.
En ik krijg mijn muisaanwijzer niet op die link. Heel raar. Steeds als ik er op probeer te wijzen, draait 'ie weg terwijl er blauwe schermen door mijn hoofd flitsen ...