Aan alle Christenen hier

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

Erik schreef: De anderen hebben voor die tijd al helemaal een onnoemelijk hoge leeftijd behaald!
Zoals je weet wordt het geheugen er niet beter op naarmate men ouder wordt, dus vooropgesteld dat deze heren überhaupt deze hoge leeftijden gehaald hebben, geven deze voor heden zelfs hoge leeftijden veel ruimte voor speculatie inzake hun weergave uit hun geheugen van de gebeurtenissen.
En waarom zowiezo zolang ermee wachten, waarom niet zo snel mogelijk op schrift stellen wat er gebeurd is teneinde de gebeurtenissen zo acuraat mogelijk vast te leggen?

En wil je wat van die betrouwbare bronnen met mij delen?

Vriendelijke groet, Erik
Beste Erik,

Ik ben blij met jouw vragen.
Markus (ong. 60), Mattheus (ong. 60), en Lukas (ong. 65) hoefden helemaal niet veel ouder te zijn dan Markus, waarvan men vermoed dat hij de eerste is die geschreven heeft. Als de dingen waar zijn die ze opgeschreven hebben, mag je er best wel vanuit gaan dat deze dingen (voor zeer veel ooggetuigen) een diepe impact hebben gehad op het leven van deze (veelal) Joodse mensen, die leefden vanuit de verwachting van de Messias en er vervolgens mee op hebben getrokken en Hem alle dingen hebben zien doen die Hij gedaan heeft. De woorden die Hij sprak die zo'n indruk maakte op "de schare.." enzovoorts. Een van de mogelijke redenen voor het op schrift stellen is een door jou aangehaald: de mannen werden ouder en daarmee moest het op schrift worden gesteld. Verdere bijkomstigheid was dat de christenen uit gingen waaieren over het hele Romeinse grondgebied en daarbuiten. (Na Handelingen 10) Eerst vrijwillig, ten behoeve van het evangelie, maar hierna werden ze hiertoe gedwongen door de opstand van de Joden die uiteindelijk leidde tot de verwoesting van Jeruzalem door Titus in 70 na Christus. Zijn leerling en kerkvader Polycarpus (maar er zijn er meer; deze is makkelijk op te zoeken) heeft o.a. van Johannes getuigd dat hij zelf zijn evangelie heeft geschreven.

Mvg Johanan
"Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien.."
Kalebas
Forum fan

Ooggetuigen?

Bericht door Kalebas »

Hoe betrouwbaar is het evangelie?
De kruisiging is de meest crusiale gebeurtenis voor het christendom. Waren de evangelisten ooggetuigen of hadden ze het van horen zeggen? Marcus en Lucas waren er zeker niet bij. Mattheus schreef tussen de jaren 75-90. Hij plagieerde Marcus (geschreven rond 68 ). Dat hij plagieerde ondersteunt niet de veronderstelling dat hij de apostel Mattheus of een ooggetuige was. Het evangelie van Thomas verhaalt niet over wonderen, Johannes noemt er 6 of 7, Marcus legt er de nadruk op en Mattheus doet daar nog eens een schepje bovenop. Om een paar voorbeelden te noemen:
- Waar Marcus van Jezus zegt: " Hij genas VELEN..( Marc.1:34), maakt Mattheus ervan: "Hij genas ALLEN" (Matt.8:16 ).
Marcus spreekt van EEN bezetene (Marc.5 ) maar Mattheus maakt er TWEE van (Matt.8 ).
- Als Jezus bij Marcus EEN blinde geneest, zijn dat er bij Mattheus TWEE.
- Volgens Marcus spijzigt Jezus 4000 MENSEN (Marc.15:38 ), doch volgens Mattheus 4000 MANNEN "zonder de vrouwen en kinderen" (Matt.15:38 ). Nog ongeloofwaardiger wordt Mattheus wanneer hij bovendien een wonderbaarlijke spijzing noemt van 5000 mannen (Matt.14:13-21 ).
- De door Jezus vervloekte vijgeboom is volgens Marcus DE VOLGENDE DAG verdord, volgens Mattheus TERSTOND. Dit geschiedde volgens Marcus VOOR de tempelreiniging, doch volgens Mattheus EEN DAG ERNA.
- Bij alle evangelisten verrijst Jesus uit de dood. Marcus doet er nog veel gestorven heiligen bij (27:52).
- Opvallend is dat Marcus Jesus nog niet ziet als gods zoon. Marc. 10:17-18 Goede rabbi, wat moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen? Jezus zeide tegen hem: " Waarom noem je mij goed? Niemand is goed dan God alleen." Mattheus lost dat probleem als volgt op. Matt.19:16-17 Meester, wat goeds moet ik doen? Jezus: "wat vraagt ge mij naar het goede, God is het goede.

Het evangelie van Johannes is geschreven rond het jaar 90. Christenen verwijzen naar de aanwezigheid van 'de leerling van wie hij veel hield' (Joh. 19:26) om aan te tonen dat Johannes ooggetuige was. Maar waarom staat daar dan niet 'ik stond erbij'. Dit wordt door theologen verklaard aan de hand van het woordje 'wij' in de laatste regel, leerlingen van Johannes zouden het evangelie geschreven hebben. Dus weer geen ooggetuigen. De drie andere evangelisten noemden alleen enkele vrouwen en Josef van Arimatea, die volgens Mattheus een leerling geworden was en niet de leerling Johannes. Kortom, er is geen reden om aan te nemen dat er ook maar een apostel of evangelist ooggetuige van de kruisiging was. Mondelinge overlevering en de tientallen jaren die verstreken tussen de kruisiging en de opschriftstelling verklaren de vele tegenstellingen.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

Pfffffffff....

Ik heb hier geen tijd voor.
Misschien kom ik hier morgen op terug. OK?
"Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien.."
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wie droeg het kruis van Jezus?

Johannes 19:
Zij voerden Jezus weg; 17 hij droeg zelf het kruis naar de zogeheten Schedelplaats, in het Hebreeuws Golgota. 18 Daar kruisigden ze hem, met twee anderen, aan weerskanten één, en Jezus in het midden.

Marcus 15:
Ze dwongen een voorbijganger die net de stad binnenkwam, Simon van Cyrene, de vader van Alexander en Rufus, om het kruis te dragen. 22 Ze brachten hem naar Golgota, wat in onze taal ‘schedelplaats’ betekent.

Wat was de kleur van het gewaad van Jezus?

Mattheus 27:
Ze kleedden hem uit en deden hem een scharlakenrode mantel om, 29 ze vlochten een kroon van doorntakken en zetten die op zijn hoofd.

Marcus 15:
Ze trokken hem een purperen gewaad aan, vlochten een kroon van doorntakken en zetten hem die op.

Waarop reed Jezus Jeruzalem binnen?

Mattheus 21:
Zeg tegen Sion: “Kijk, je koning is in aantocht, hij is zachtmoedig en rijdt op een ezelin en op een veulen, het jong van een lastdier.”’

Marcus 11:
Ze brachten het veulen naar Jezus en legden hun mantels op het dier en hij ging erop zitten

Johannes 12:
Jezus zag een ezel staan en ging erop zitten, zoals geschreven staat: 15 ‘Vrees niet, Sion, je koning is in aantocht, en hij zit op een ezelsveulen.

Voor wie verscheen Jezus als eerste voor zijn herrijzing?

Mattheus 28:
Maria uit Magdala met de andere Maria

Marcus 16:
verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala

Lucas 24:
Een van hen, die Kleopas heette

1 Korintiers:
en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen

Wat waren de laatste woorden van Jezus?

Mattheus 27:
Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?

Lucas 23:
Vader, in uw handen leg ik mijn geest

Johannes 19:
Het is volbracht

En de lijst gaat verder en verder.....

Zo betrouwbaar zijn nu de beschrijvingen. Het lijkt erop dat iedereen maar moet halen uit de bijbel wat hij/zij vind wat de waarheid zou moeten zijn. Lekker makkelijk; iets wat je terug vind in allerlei topics waar christenen op reageren: 'Dit is mijn interpretatie en dat is voor mij de waarheid'. Echter we kunnen niet spreken van de waarheid vanwege de enorme lijst van contradicties.
pieps
Forum fan

leugens

Bericht door pieps »

de Bijbel : de grootste verzameling lulkoekjes
de Christen : de anti-mens

Ik wordt zo ongelovelijk gaar van al dat christengelul en gezever ... het gedraaikont en gelieg , wat is het toch walgelijk slag mensen !!! Bah !!!

Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Plaats reactie