Cadeau... Om niet.insomnia schreef:Want dat is barmhartig en rechtvaardigJohanan schreef:Alles is door genade. Genade alleen. Sola fide. Geen werken.
Waar krijg je nog Iets(Ja echt.. met een hoofdletter) voor niets?
Moderator: Moderators
Ik dacht dat het wel duidelijk was wat ik had geantwoord, maar nog maar een poging; waarom klopt het beeld niet van Jezus van mensen die menen hem letterlijk te hebben gezien? Ik heb nooit gezegd dat ik hem gezien heb.Ik heb mezelf geen beeld van Jezus gemaakt. Als er een beeld was geweest was het ons wel nagelaten.
Met wat ik zei, bedoelde ik: Zonder geloof, KUN je Hem (in je leven) niet zien. Jij gelooft niet, dan zie je Hem niet. Klaar, zo eenvoudig. No hard feelings.
Spijker op laag water alert: Dat moet zijn "sola gratia".Johanan schreef:Alles is door genade. Genade alleen. Sola fide. Geen werken.
Welnu, ik ben blij dat God voor jouw in ieder geval een betekenis heeft die jouw leven in posistieve zin heeft veranderd en ik kan er zeker begrip voor opbrengen dat jij getuigt over Gods wonderen, en als deze voor jouw zo werken zal ik mij niet willen opstellen als degene die jouw wil "bekeren tot het atheïsme". Maar als ik jouw postings zo lees ben je ook niet iemand die gebonden is aan doctrines en drogredenen dus ik wil je dan toch één vraag stellen ; Zou het niet kunnen dat de kracht die jij hebt om met al deze negatieve gewoontes te breken vanuit jezelf hebt, en om deze te activeren het zinnebeeld van God gebruikt ?Johanan schreef:Ik vind dit een bijzonder antwoord. Mag ik je overigens bij je eigen naam noemen? (Ik vind het zo krom staan om in mijn plaats te zeggen: Beste "Bad religion" en volgens mij ben je best aardig, en niet "bad") Ik zal je de mijne ook geven.
Ik zal je concreet zeggen waar Jezus mij van heeft bevrijd: (in chronologische volgorde) cocaine, marihuana, nicotine, slavernij die gebondenheid aan zonde met zich meebracht. Ik ben echt van binnenuit helemaal vernieuwd door de kracht van Gods Geest in mij. Daar getuig ik van. Gods wonderen zijn ook vandaag reeele dingen, die niet te pakken zijn (d.i. onbegrijpelijk) voor hen die er niet in geloven. Ik getuig dat in mijn oude mens, dus in mijn vlees geen goeds woont, en dat die soms de kop op steekt.
Op het moment heb ik niet veel tijd, ziekenhuis in en uit, maar ik wil hier binnenkort een topic over gaan starten, ik heb bovengedrukte toch even aangehaaald, de zogenoemde apocrieve geschriften zijn in 1945 teruggevonden in een kruik bij Nag Hammadi, vandaar de Nag Hammadi geschriften.Johanan schreef:Wat betreft de eerste christenen: Inderdaad is de gnostiek vroeg doorgedrongen in de kerk. Dat heb je heel goed begrepen. In de Bijbel werd er ook ruim van te voren voor gewaarschuwd. Je kunt in iedere tweede brief ( dus II Kor., II Tess. , II Pet. II Joh.) een waarschuwing tegen vinden, maar vooral de apostel Johannes is hier fel tegen van leer getrokken. Als je zijn evangelie, brieven en de apocalyps leest, die als jongste boeken uit het NT bekend staan, zie dat de infiltratie al aan de gang was. De Griekse filosofie (basis voor de gnosis) heeft zeker na 100 n.C. een enorme invloed gehad op de kerk. Hier zou ik het graag nog een keer met je over hebben. Los van mijn verhaal.
Mvg Johanan
Heb ik al eerder gelezen. Om het gelezen te hebben.Dit is ook precies de reden waarom ik een jaar of drie geleden een katholieke Willibrordvertaling heb aangeschaft. (www.willibrordbijbel.nl) Maar dankzij het gelezen te hebben begrijp ik waarom bepaalde boeken er uit gezeefd zijn. Mystiek/gnosis heeft namelijk niets met het evangelie te maken, sterker nog: het werkt precies omgekeerd. Allemaal op basis van zelfverlossing etc. Overigens bedankt voor de links.sjaakdaak schreef:Die geschriften zijn ook on-line allemaal te vinden, evenals vele andere apocriefe boeken.
http://www.gnosis.org/naghamm/nhl.html
Deze dingen zou iedere christen eens moeten lezen. Het laag bij de grondse (op een vriendelijke manier) van het hedendaags westers christendom staat in schril contrast tot de meer mystieke leer van de gnostici.
Toch is dit wel een beetje in contradictie met Jezus, Jezus stond zelf op uit de dood, en met deze daad verloste hij zichzelf van de dood. Staat er ergens niet "alleen door mij kunt gij...", m.a.w. door zijn voorbeeld te volgen moet je jezelf verlossen....Johanan schreef:Heb ik al eerder gelezen. Om het gelezen te hebben.Dit is ook precies de reden waarom ik een jaar of drie geleden een katholieke Willibrordvertaling heb aangeschaft. (www.willibrordbijbel.nl) Maar dankzij het gelezen te hebben begrijp ik waarom bepaalde boeken er uit gezeefd zijn. Mystiek/gnosis heeft namelijk niets met het evangelie te maken, sterker nog: het werkt precies omgekeerd. Allemaal op basis van zelfverlossing etc. Overigens bedankt voor de links.sjaakdaak schreef:Die geschriften zijn ook on-line allemaal te vinden, evenals vele andere apocriefe boeken.
http://www.gnosis.org/naghamm/nhl.html
Deze dingen zou iedere christen eens moeten lezen. Het laag bij de grondse (op een vriendelijke manier) van het hedendaags westers christendom staat in schril contrast tot de meer mystieke leer van de gnostici.
Mvg Johanan
Vaste grond die gecreeërd is door de vroege kerkvaders dan, zij die voor de eerste christelijke censuur zorgden.Johanan schreef:Ik meen echter op vaste grond te staan
Je bedoeld dat ze elkaar vooral regelmatig tegenspreken?!Johanan schreef:Het mooie van de Evangelien is dat ze alle vier een ander gezichtspunt op Jezus beschrijven.
Bedankt voor je links. Ik kende de boeken, maar had er nog geen digitale versie van.Erik schreef: Je bedoeld dat ze elkaar vooral regelmatig tegenspreken?!
En om de boel niet te ingewikkeld en vooral belachelijk te laten overkomen zijn de apocriefe evangeliën door de kerkvaders maar gecensureerd.
Hiermee ben je dus van mening dat de evangeliën afkomstig van de apostelen zelf dichterbij het 'ware' verhaal zitten dan de anderen?Johanan schreef:De hoofdreden waarom de apocriefen niet in de canon zijn opgenomen is dat ze niet afkomstig waren van de apostelen zelf
Met andere woorden, niet per definitie het evangelie wat de meeste goddelijke inspiratie vertoonde maar het evangelie wat het beste als wapen van onderdrukking gebruikt kon worden tegen ongelovigen!Het was bijzonder belangrijk vast te stellen welke boeken gebruikt konden worden bij het opstellen van de christelijke leerstukken, en op welke men zich het beste kon beroepen in geschillen met ketters.
Stelling 1: "Ja, zij zijn immers ooggetuigen van wat er gebeurt is." (Lees o.a. 1 Joh 1: 1-5)Erik schreef: Hiermee ben je dus van mening dat de evangeliën afkomstig van de apostelen zelf dichterbij het 'ware' verhaal zitten dan de anderen?
De 4 opgenomen evangeliën zijn mondelinge overleveringen van een veronderstelde apolistische getuigenis, pas veel later op schrift gesteld wat de getuigenissen onderhevig maakt aan mythevorming.
Ik geef ze het voordeel van de twijfel dat dat ook werkelijk zo is, als is dat onmogelijk te bevestigen.Johanan schreef:Zij die geschreven hebben getuigen zelf ooggetuigen te zijn.
Dat is inderdaad zo een beetje de vroegste schatting, andere schattingen zijn behoorlijk wat later, die lopen uiteen van 70 n. Chr tot 110 n. Chr.Johanan schreef:De synoptische evangelien dateren al van 60 na Christus.